open solliciteren KLM, wie weet aan wie gericht?

mm, Flash,.. jij ook niet.

sops zijn gebaseerd op de manier waarop de klm pre-bop haar vliegcultuur inrichte.
goh.. waarschijnlijk heeft de nls daar ook naar gekeken.
je hebt onderhand een stuk minder aan die sop's.. sinds de bop.

a310 doet het weer.
om een mcc te mogen geven moet je tenminste SFI zijn.. synthetic flight instructor. en daarmee mag je op zo ongeveer alle synthetic flight devices les geven.
daarbij zijn t vooral ex-klm mensen, maar ook ex-mp die les geven bij de kls voor de mcc.. maar ja dat geld waarschijnlijk ook voor cae..
 
mm, Flash,.. jij ook niet.

sops zijn gebaseerd op de manier waarop de klm pre-bop haar vliegcultuur inrichte.
goh.. waarschijnlijk heeft de nls daar ook naar gekeken.
je hebt onderhand een stuk minder aan die sop's.. sinds de bop.

Eh ja maar ze komen nog steeds van de NLS, dus heeft de KLS op dat gebied geen voordeel! Ik weet ook wel dat de procedures niet meer up to date zijn.
En ook dat de KLM tegenwoordig dichter bij fabrieksstandaard werkt.

a310 doet het weer.
om een mcc te mogen geven moet je tenminste SFI zijn.. synthetic flight instructor. en daarmee mag je op zo ongeveer alle synthetic flight devices les geven.
daarbij zijn t vooral ex-klm mensen, maar ook ex-mp die les geven bij de kls voor de mcc.. maar ja dat geld waarschijnlijk ook voor cae..

Ja en toen het bericht door flyingviking gepost werd was ie stuk, is dus niet gek dat je dan naar een andere sim moet.

Om MCC te geven moet je MCCI zijn....... (nieuwe rating, vanwege het CRM aspect)
 
Ik heb in de loop der jaren twee gevallen gehoord van mensen die een nee van de KLM niet zomaar hebben geaccepteerd. In beide gevallen heeft dat tot een aanname geleid. Je maakt je dus niet perse minder populair wanneer je wat tegengas geeft.

Over de opleidingen: er is mogelijk wat voor te zeggen wanneer je mensen vergelijkt die net van de KLS/NLS/EPST of wat dan ook komen. KLM kan dan een vergelijk maken op grond van datgene wat ze weten (of liever, alles wat ze nog niet weten). Je kunt een ab-initio niet vergelijken met een ervaren vlieger. Hoe kan een vrije markter die bij Denim F50 vliegt wel goed genoeg zijn om wetleases voor KLM te vliegen, maar op grond van zijn opleiding 10 jaar geleden bij voorbaat ongeschikt bevonden worden om aan de selectie deel te nemen?

Erik.

Flyboy, kun je hier misschien wat meer over vertellen? Ben wel benieuwd hiernaar!
 
Eh ja maar ze komen nog steeds van de NLS, dus heeft de KLS op dat gebied geen voordeel! Ik weet ook wel dat de procedures niet meer up to date zijn.
En ook dat de KLM tegenwoordig dichter bij fabrieksstandaard werkt.



Ja en toen het bericht door flyingviking gepost werd was ie stuk, is dus niet gek dat je dan naar een andere sim moet.

Om MCC te geven moet je MCCI zijn....... (nieuwe rating, vanwege het CRM aspect)

Wil je graag iets bewijzen ofzo flash??

Naar mijn weten zijn de KLS "SOPs" gewoon verkapte KLM SOP's zoals die ongeveer gebruikt worden op de kisten die nog niet gebopt zijn.

Waar haal je vandaan dat die van de NLS zouden komen? Licht het eens een beetje toe, kom eens ergens mee!

En dat de KLM en KLS nauw samenwerken klopt gewoon. Heeft niets met de oude A310 te maken.

(ik weet dat er een tijdje geleden iemand was hier die datzelfde zei over de Sillabus, dat die van de NLS zou komen. Of dat waar is weet ik niet, maar haal je dat niet gewoon door elkaar?).
 
nee hoor okki hoef niets te bewijzen.

het zijn ook oude verkapte klm sops, maar ik heb helaas geen bonnetje voor je als bewijs. :D Het is mij verteld dat ze van de NLS komen en dat ze daar goed geld voor gekregen hebben maar ik wil het best in het midden laten.
De syllabus en de SOP's van NLS en KLS zijn iig hetzelfde (kleine veranderingen over de jaren daargelaten).

Maar zoals je vast wel weet was de band tussen KLM en NLS in de vorige eeuw ook erg sterk. Door een KLM plan (naam weet ik niet meer), waarin werd besloten minder piloten aan te gaan nemen, is de KLS dus preferred supplier geworden. Waardoor de NLS opeens haar leerlingen niet meer kwijt kon en dus naar andere maatschapijen moest gaan zoeken.

Ook de MCC van de NLS is nog altijd volledig op KLM procedures gebaseerd. (KLM AOM vol 1 & 2)

Denk eigenlijk dat het geen reet uitmaakt of je nou de KLS of een willekeurige andere school hebt gedaan. Zeker niet voor de instroom in de/een maatschappij. SOP's moet je gewoon leren en volgen.
Het gaat er veel meer om dat je al eens met SOP's gewerkt hebt en dus weet hoe je ermee om moet gaan. De meeste nederlandse scholen gebruiken SOP's.

Volgens mij kiest de KLM gewoon voor KLS, NLS, (MLD/KLU) omdat ze die organisaties kennen, en de heer de Haan helemaal geen zin heeft om daar iets aan te veranderen. En dus niet omdat die scholen beter zijn dan anderen of beter ingetuned op de KLM, ook al denken de scholen en de leerlingen dat misschien wel.

Het is natuurlijk wel een mooi excuus!
 
Laatst bewerkt:
NLS heeft ooit in de jaren 90, 20uur Seneca vervangen door +/- 20 uur MCC. (voorheen bestond de Syllabus namelijk uit 40 uur Seneca). Dit zogenaamde MCC concept was voor de NLS opgezet door een oud KLM vlieger in nauwe samenwerking met KLM vliegdienst. Niet verwonderlijk dus dat deze volledig op KLM procedures was gebasseerd. We gebruikten zelfs de KLM AOM's tijdens de MCC.

Vervolgens bleek dat er een niveauverschil begon te ontstaan tussen de afgestudeerde NLS en KLS student, in voordeel van de NLS student met MCC ervaring. De KLM heeft KLS toen vriendelijk verzocht om een soortgelijke MCC in te bakken in hun Syllabus. Dat dit nagenoeg een 1 op 1 kopie was van de NLS MCC verbaasde natuurlijk niemand, waarom zou je ook het wiel 2 keer uitvinden.

Flash heeft dus wel degelijk gelijk, ook wat betreft de Bridgecourse. De NLS was overigens 1 van de eerste vliegscholen in europa die een MCC in deze vorm, standaard in hun Syllabus hadden zitten. Nog voordat maatschappijen een MCC als ervaringseis hadden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan