open solliciteren KLM, wie weet aan wie gericht?

@ B53, geen probleem, nooit te beroerd ff te helpen. ;)

@ the rest, Have fun met solliciteren! Don't give up hope! Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst, dit werkt natuurlijk in 2 richtingen. Dat de KLM al 15 jaar nauwelijks tot geen vrije markters aanneemt, betekent niet dat U morgen geen brief op de mat heeft liggen.

@ Skydiver.
Ik probeer je niet voor l*l te zetten, maar de situatie op het moment bij de KLM is gewoon voor vrije markters niet goed. KLS en NLS produceren op het moment meer dan genoeg mensen om als coco te kunnen beginnen.
Met de gegevens van Pantryman kun je in ieder geval vast een brief schrijven, of ff opbellen. Dan heb je iig zekerheid.
 
@ variatie,

Dat de KLM al 15 jaar geen vrijemarkters meer aan neemt is gewoon niet waar. In de periode '92 t/m '96 zijn er een hoop vrije markters aangenomen ( ikzelf inc. en allemaal opleidingsmaatjes) in 2001 en 2001 zijn er ook weer vrijemarkters aangenomen.

De aanname eisen van de KLM zijn al sinds tijden onveranderd; KLS/NLS dan exKLU/MLD en dan vrije markt. Dat wist ik al toen ik in 1991 begon met m'n (vrije markt) opleiding! Eerlijk, who cares, het is nu eenmaal zo. Een hoop gekanker en geklaag op dit forum veranderd daar niets aan.

Zodra de KLS/NLS niet meer aan de vraag van de KLM kan voldoen worden er weer vrijemarkt jongens aangenomen en het ziet er naar uit dat dat goed mogelijk is in 2006. verwachte aanname van 150 man werd verteld door het VNV bestuur in de afdelingsledenraad vergadering van november ( is die bron betrouwbaar genoeg?)

Gewoon blijven volharden, CV up to date houden en zorgen dat als er weer wordt aangenomen je er onmiddelijk op kan inspringen.

groet.
 
Ik weet nog goed toen ik aan mijn opleiding begon in 1996 aan het ILS, dat er een dame van de KLM Cittyhopper langskwam om ons informatie te geven over het aanname beleid van KLC en hoe verder te gaan en wat te doen en wat NIET te doen. Dat was 2006-1996= 10 jaar geleden. Dat leert ons twee dingen:

1. 15 jaar klopt niet (tenzij dit niet telt omdat het KLC is maar dat is niet eerlijk want dat is nu ook het enige waarvoor KLM aanneemt...)

2. Tering, wat ben ik oud!

Weet iemand wat de maximale leeftijd is om nog bij KLM te soliciteren?;)

p.s. He ik ben de 1000 posts voorbij! Ik heb mijn eigen feestje gemist!:(
:biertje:
 
leeftijd...

leeftijd...

ik geloof dat maximale leeftijd 35 is...... (pin me er niet op vast)

kon mij herinneren dat als ik bij Klu was gaan werken dat ik mooi daar 10 jaar kon vliegen en dan net nog jong genoeg was om bij KLM binnen te komen...

adeus
 
Ok nou vat ik het niet meer, worden er nou wel of geen vrije markters on file gehouden??? Ik heb zelf enige malen met de klm en cityhopper gebeld en werd iedere keer dan doorverwezen naar mevrouw x.(die mij op vriendelijke doch directe wijze liet weten dat ik als nederig iac uitschot niks te zoeken had bij big blue). Een adresje voor mijn CV wilde ze ook niet geven omdat mijn gegevens toch weggegooid zouden worden. Het kan natuurlijk zijn dat het allemaal weer is veranderd de laatste dagen, zo ja....dan wil ik ook wel efkes on file staan.

salut :)

@CB: effe niks posten....nog 975 posts en dan heb ik je ingehaald.
 
Ja, vrije markt cv blijft on file.

Om met de woorden van mevrouw H te spreken: "Het is luchtvaart, morgen kan alles anders zijn."
 
Ik ken een recent gevanl van iemand van 40+ (vrije markter) die bij de KLM is aangenomen. Max. leeftijd is niet meer toegestaan (wet leeftijddisciminatie).

Aannamebeleid is kwestie van vraag en aanbod. Voorlopig kunnen KLS en eventueel NLS nog voldoende mensen opleiden voor S/O functies. Voor Capt. F-50 is het een heel ander verhaal, daar komen momenteel ook vrije markters voor in aanmerking.

Flyingviking
 
Oorspronkelijk gepost door flyingviking
Ik ken een recent gevanl van iemand van 40+ (vrije markter) die bij de KLM is aangenomen. Max. leeftijd is niet meer toegestaan (wet leeftijddisciminatie).

Misschien moeten we nu dan alleen nog hopen op een wet NLS/KLS discriminatie. Voor mij is leeftijddiscriminatie hetzelfde als welke vorm van discriminatie dan ook. Het is dus heel "grappig" om te zien dat onze blauwe carrier er openlijk voor uitkomt mensen met KLS/NLS of KLu/MLD achtergrond te prefereren.

Ik zou de krantenkoppen nog wel eens willen zien als welk bedrijf dan ook openlijk zou adverteren met de kreet: "wij preferen een man, niet allochtoon, blond haar, blauwe ogen etc". Is toch een beetje hetzelfde mijns inziens? Of begrijp ik er nu helemaal niets van?
 
Viper 2,

Dat zie je inderdaad verkeerd. Het is m.i. niet meer dan logisch dat een luchtvaartmaatschappij de voorkeur geeft aan leerlingen vanuit de eigen opleiding. De KLS-ers zijn qua SOP's e.d. volledig blauw opgeleid. Tel daar de voordelen van op van een gecombineerde MCC/ TR zoals die er aan komt en tel uit je winst. De opleiding sluit m.a.w. naadloos aan bij de KLM-operatie. Wat zou anders de meerwaarde van de KLS voor de KLM zijn?
Dit beleid geldt overigens niet alleen bij de KLM maar ook bij bedrijven als Lufthansa, Singapore Airlines, Qatar Airways etc..

Ik ben vrije markter maar voel mij zeker niet gediscrimineerd. Had ik bij de KLM willen vliegen, dan had ik maar naar de KLS moeten gaan. En ik zeur dus ook niet over het feit dat ik niet als eerste in aanmerking kom om een blauwe vogel te besturen.

Groeten,

Flyingviking
 
Laatst bewerkt:
@ Flying Viking,

Ff puur uit interesse, niet slecht bedoelt, wanneer heb jij de info over F50-DEC gekregen?

Mijn laatste info, midden januari, is hetzelfde zoals die van Marauder; Aanmelden is zinloos, het ronde archief is geduldig.
 
Om op viper2 te reageren wat betreft ''discriminatie''. Een persoon kan er niet voor kiezen om als man/vrouw, allochtoon/autochtoon, blond, blauwe ogen etc. geboren te worden, wordt je daarop afgewezen dan vind ik het ''discriminatie''.

Maar je kunt ''wel'' kiezen of je een opleiding aan de KLS of NLS volgt, met misschien in je achterhoofd dat het jouw kansen op een baan bij de KLM vergroot.
Een bedrijf mag toch bepalen wat voor soort vooropleiding hun werknemers moeten hebben. Ze moeten toch aan een bepaald niveau voldoen.
Dit weet je, dat wist je, dat weet iedereen, dus voor iedereen die naar de KLM wil => KLS, of NLS. Die keus heb je.

Kijk maar eens in de (plaatselijke) krant, daar zie je ook allerlei vacatures waar werkgevers bepaalde eisen stellen aan de vooropleiding van sollicitanten. Maar dan is het ineens wel o.k. :confused: en wordt er niet gesproken van discriminatie.

Groeten
Bowstring
 
@ Flyingviking,

Ik kan dan nog steed niet begrijpen dat het ook NLS of KLu/MLD mag zijn. Ik weet niet hoe het met de NLS maar ik weet wel dat de het opleigingstraject via Defensie absoluut geen gebruik maakt van de KLM SOP's. Dus daar gaat het de KLM niet helemaal om.

En dat het in andere landen ook gebeurd vind ik eerlijk gezegd geen argument. Andere landen andere regels. Hoeveel landen zijn er niet op deze wereld waar bijvoorbeeld vrouwen niet eens mogen stemmen?

Het gaat mij meer over de principiele kwestie. Je kan als bedrijf in Nederland niet zeggen dat je alleen mensen van Nederlandse afkomst zoekt. Dat is bij de wet verboden. Mag je dan wel uitzonderingen maken op basis van vooropleiding als deze mensen formeel toch echt allemaal hetzelfde papiertje op zak hebben?
 
@ variatie:

Die informatie heb ik in december 2005 gekregen. Mensen die toegang hebben tot de senioriteitslijst van de KLM kunnen e.e.a. ongetwijfeld bevestigen.

Groeten,

Flyingviking
 
F.V., bedankt. Is erg interessant.

Het lijkt mij ietwat stug dat er mensen zonder NLS/KLS nu op de senioriteitslijst staan, die aangenomen zouden zijn in 2005. Zelfs heer Flyburg en CB hebben 't nog over 10 jaar geleden. Maar 't blijft interessant.
 
@ Viper 2:

De mensen hebben niet hetzelfde papiertje. Daarom is er m.i. geen sprake van discriminatie. De studenten die van de KLS afkomen hebben naast hun brevet het diploma van de KLM Luchtvaartschool. De eisen om dat diploma te halen gaan verder dan het halen van je basis CPL/ME/IR/MCC.

Het verder gaan dan de wettelijke eisen blijkt o.a. wel uit de syllabus voor de z.g. bridgecourse (een MCC die vrijwel net zo ver gaat als een volledige TR) die veel verder gaat dan de wettelijke minima voor het halen van een MCC. Dat geldt ook voor de schoolchecks voorafgaand aan een CPL examen etc. etc..

Je kan stellen dat iedereen met een KLS- diploma zeker aan de eisen van een CPL/IR/ME/MCC voldoet (uitgezonderd een enkeling die wellicht overal doorheengeglipt is), andersom gaat lang niet altijd op. Het is niet voor niets dat er zo nu en dan mensen van de KLS worden ontheven terwijl die personen wel degelijk in staat zijn om de wettelijke brevetten te halen. Het niveau van de KLS is, voor die mensen, net iets te hoog.

De voorkeur bij de KLM is:
KLS
NLS
Krijgsmacht
Vrije markt

T.a.v. de NLS en krijgsmacht heb je gelijk dat syllabi geen rol spelen. T.a.v. de KLS is dat echter wel degelijk het geval. Er is in dat opzicht sprake van nauwe samenwerking tussen KLM en KLS, zoals de recente ontwikkeling om de bridgecourse plaats te laten vinden op de 747 of MD11 simulator van de KLM met KLM instructeurs.

Ik vind het niet vreemd dat een werkgever een voorkeur uitspreekt t.a.v. de opleidingsachtergrond van de sollicitanten. Zeker niet indien de opleiding door een eigen dochterbedrijf op maat wordt aangeboden en er afgestuurden zijn die geschikt zijn om de vacatures bij je eigen bedrijf te gaan bezetten. Dat is alles.

Groeten,

Flyingviking
 
Laatst bewerkt:
Maar je kunt ''wel'' kiezen of je een opleiding aan de KLS of NLS volgt, met misschien in je achterhoofd dat het jouw kansen op een baan bij de KLM vergroot.

.... maar de vraag is wil je 2 jaar bij "blauwe" gasten zitten... ikke niet :D :D Ze denken dat ze god zijn.. pff laat me niet lachen. :grijns: :grijns:
 
@ Viper 1983,

Het is een keuze waar je je opleiding volgt en waar niet. De redenen daarvan hangt af van persoonlijke voorkeuren. Indien je voorkeuren ertoe leiden dat je kansen om bij bedrijf X aan de slag te kunnen afnemen is er m.i. geen sprake van discriminatie. Je hebt het zelf in de hand.

We zullen wel van mening blijven verschillen maar dat geeft niet....

Groeten,

Flyingviking
 
Volwassen antwoord Viper, dat zullen ze idd wel denken....Ik moet zeggen dat FV een zeer goed verhaal hier heeft neer gezet.
 
Terug
Bovenaan