onderzoek kls??

Preffered supplier houdt in eerst KLS, dan eventueel nog anderen. De laatste keer dat de KLS niet aan de vraag van de KLM kon voldoen was in de jaren tachtig toen er ook 1 a 2 klassen van jou school zijn aangenomen.



"Kijkt de KLS niet tijdens de selectie of je wel in het KLM plaatje past?"
->Jawel, maar ze kijken in de eerste plaats of je opgeleid kan worden volgens hun standaard/kwaliteit.

"Dan heeft de KLS lekker zijn werk gedaan als zij hun studenten niet opleid op bij de KLM te vliegen, maar alleen een papiertje te leveren. Waar is je MCC dan voor aan het einde van de opleiding? En bij ons werdt tijdens het vliegen ook de nadruk gelegd op capataincy en niet alleen om bijv. een G/A procedureel correct te maken. Wat leren KLS-ers dan tijdens hun SPIC uren???"
-> Wat denk je zelf!? :1855: Waarom doe je zo denegerend over de structuur van een opleiding waar je niets vanaf weet?

"Sorry, maar een paar dingen snap ik niet. Je doet een ontzettend zware selectie, je komt erdoor en dan start bij dé vliegschool van de KLM. Alles op die school draait om die ene maatschapij"
-> Jahoor ja, alles maar dan ook alles draait om de KLM echt alles:1855: ............ je wordt opgeleid voor de gehele markt mbv KLM middelen en procedures. Ex-KLS'ers vliegen ook voor Lufthansa, Tyrolean etc.
 
In ieder geval zijn er recent 16 KLS'ers in de uiteindelijke KLM-sollicitatie afgewezen. Bron: degene die mede het KLS/KLM resultatenonderzoek aan het doen is.

In ieder geval is de baanzekerheid via KLS, die er ooit (eind negentiger jaren) bestond, destijds ook niet voor niks beëindigd. Dat had toen ook al met de uiteindelijke prestatie te maken.
 
Hallo allen!

Even over de selecties:

In de eerste plaats denk ik dat iedereen verkeersvlieger kan worden. Iedereen kan zijn PPL halen en dit langzaam opbouwen tot ATPL. De kunst van een vliegschool is alleen dat je de capaciteiten in huis hebt om de opleiding binnen twee jaar succesvol af te ronden (tevens indicatie voor de vliegscholen dat je snel leert etc., etc.). Daarnaast wordt er tijdens de selecties ook gekeken naar de kansen bij die je maakt bij een airliner na de opleiding. Ze kijken denk ik of jij in het profiel van piloot past. Je moet behalve je leervaardigheden ook je karakter mee hebben.

Verkeersvlieger ben je dus eigenlijk al voordat je ook maar een selectieronde hebt gedaan. Men zoekt naar een bepaald persoon.

'T is een beetje moeilijk om uit te leggen, maar hoop dat iedereen begrijpt wat ik bedoel.

Dan de KLS/KLM:

Ik vind het onzin dat als je bij de KLM wil vliegen, je de opleiding bij de KLS gaat volgen, helemaal in deze tijden. Als er een piloot A komt van de KLS en een piloot B van vliegschool X en tijdens de solllicitaties en selecties van de KLM blijkt dat piloot B een stuk 'hoger scoort' dan piloot A, zal de KLM echt niet piloot A aannemen, omdat deze van de KLS zou komen (behalve als er een contract is tussen KLS/KLM, maar dat was volgens mij de paklijst en die is er niet meer). Waarschijnlijk wel als beide piloten dezelfde score hebben. Dan komt het woord 'preferred supplier' naar voren en wordt de KLS'er aangenomen.

Al met al blijft het een moeilijk verhaal:)

Groeten,
Steven
 
Om de geruchten machine verder te voeren.
Ik heb gehoord van klm vlieger ,dat de 767 inderdaad vertraagd uitgefaseerd gaat worden. Dat er dit jaar 300 nieuwe vliegers nodig zijn. dat klopt wel zo'n beetje met het aantal nieuwe stewardozen dat ze gaan aannemen dit jaar.
 
300 ? feit of gerucht? en waar gaan ze die vandaan toveren? allemaal uit de paklijst/stbylijst/evt. sol. gesprek lijst/ ofhoehetookheettegenwoordig lijst ???
 
Precies, en vergeet niet dat er wordt gewerkt aan een samenvoeging van de lijsten van AF en KLM. Over het algemeen is dat niet gunstig voor de vacatures...

Ach, wishfull thinking kan geen kwaad. Ik wacht nog steeds op die enorme pensioen-tsunami:rolleyes:
 
Dat er dit jaar 300 nieuwe vliegers nodig zijn. dat klopt wel zo'n beetje met het aantal nieuwe stewardozen dat ze gaan aannemen dit jaar.

dan moet je mij dit rekensommetje maar even uitleggen!!!
ik geloof er persoonlijk ook niet zo in....

greetz
 
GEMIDDELD 6 stessen op 2 cockpit, dus 1 op 3 Dit jaar komen 250 aziatiche stessen erbij en zo'n 400 europese . sommetje klopt dus wel aardig Op de 747 heb je er natuurlijk meer stessen ,maar op de 737 weer veel minder
 
Oorspronkelijk gepost door Ventus
Preffered supplier houdt in eerst KLS, dan eventueel nog anderen. De laatste keer dat de KLS niet aan de vraag van de KLM kon voldoen was in de jaren tachtig toen er ook 1 a 2 klassen van jou school zijn aangenomen.
Ex-KLS'ers vliegen ook voor Lufthansa, Tyrolean etc.

@ ventus, even betere research doen maar de laatste klassen (meer dan 2) die van de nls afkwamen is in de jaren 90 geweest (1995 ofzo),

de mensen die nu bij lufthansa/ tyrolean zijn mensen voor 2001 dacht ik correct me if im wrong en niet de mensen van de pak lijst. want soll. bij andere maatschappijen en werk hebben bij andere ma. op dit moment betekend niet meer in aanmerking komen voor een job bij de klm. toch???

maar back to topic. is het waar??

cheers
 
Over nieuwe aannames: Het blijven geruchten (die mij ook ter ore zijn gekomen inderdaad), maar als dat al waarheid blijkt, heeft het pas gevolgen als de eerste A330 komt deze zomer (dat zou dan de eerste uitbreiding zijn). Het getal lijkt me erg overdreven, in elk geval voor dit jaar. Overigens gaat ook het gerucht dat men een half jaar stopt met de aannames, dus we kunnen nog alle kanten op..... Feit is wel dan men op de A330 met coco's gaat vliegen, dus lang zal zo'n stop niet duren, zeker niet als de 767's nog wat langer doorvliegen.

Voor wat betreft de cabine. Vergeet niet dat er daar een veel grotere uitstroom is dan bij de vliegers. Ik ken de precieze getallen niet, maar een aanzienlijk deel van de niewe aannames daar is gewoon om het bestand op peil te houden.
 
Oorspronkelijk gepost door koenemans
In ieder geval is de baanzekerheid via KLS, die er ooit (eind negentiger jaren) bestond, destijds ook niet voor niks beëindigd. Dat had toen ook al met de uiteindelijke prestatie te maken.

Nuancering:
Hoeveel co-co's hebben in de afgelopen 10 jaar hun proeftijd niet afgesloten met een vast contract, terwijl de KLM alle vrijheid heeft er mee te stoppen na een proeftijd???
 
Had dat beeindigen van de baangarantie niet te maken met het feit dat men na afloop kls 4 jaar kon gaan zitten duimen draaien ,voordat je eindelijk an de beurt was. de wachtlijst werd gewoon te lang
 
Oorspronkelijk gepost door stewardoos
Had dat beeindigen van de baangarantie niet te maken met het feit dat men na afloop kls 4 jaar kon gaan zitten duimen draaien ,voordat je eindelijk an de beurt was. de wachtlijst werd gewoon te lang

Volgens mij wil de KLM gewoon de besten eruit kunnen pikken en willen ze niet vast zitten aan een pak-lijst. Ook is de KLM uit de toenmalige COVA van de KLS gestapt, nu is het de Toelatings Commissie. De KLM heeft dus geen invloed meer op de aannames, vandaar dat de baangarantie is afgeschaft.
 
Voortbordurend op Stewardoos:
En waren er niet een paar baancontracters die toen een rechtzaak hebben aangespannen om hun baan op te eisen??? Was zelfs nog in het NOS journaal, waren zo ook 'heel blij' mee bij de KLM... Maar dan niet.
 
@ Ventus: ik weet wel wat af van de structuur van de KLS hoor, daar ken je mij niet goed genoeg voor om daar over te oordelen. Verder heeft elke nederlander wel in de media mogen vernemen hoe de structuur bij de KLS in elkaar zat.... Of dat denigrerend is laat ik geheel aan jou over...

back on topic

@koenemans: wat is recent? Als we uitgaan van ongeveer 15 gesprekken per maand, dan is dit in 4 maanden inderdaad 25% . tjezus...

Maar waarom is het uitfaseren van die 767's dan opgeschort?

300 extra vliegers volgend jaar lijkt mij ook erg hoog, maar als al uitgaan van het reele aantal van 150 vliegers dan kan de KLS dit al niet alleen aan (als de KLM dit nog wel wil)...
 
Terug
Bovenaan