NLS'ers easyJet

Document1 zei:
Dus om nu al te stellen dat de deur dicht is, is wel heel erg voorbarig.....

Thanx Document1.
Ik bracht het als speculatie, als een eventeel toekomstig scenario. Dus ik loop niet op de zaken vooruit. Inderdaad even afwachten.

Ik ben het met Iz eens.
Ook ik kies, denk ik!, voor optie 2. Dit dient wel beargumenteerd te worden, er zijn namelijk voor en tegens. Echter ben ik van mening dat het bij het NLS verhaal niet opgaat.
Nogmaals; afspraken zijn afspraken. Als een vliegschool directie beloftes doet zijn ze ook om na te komen. Maak anders die regels en afspraken niet met een in het leven geroepen stichting van afgestudeerden van de NLS die op hun beurt de belangen behartigen van werkloze NLS'ers. Want zo officieel is het wel geworden volgens mij, met goedkeuring van diezelfde directie.
 
Citaat:
De directie heeft alle tijd gehad om te selecteren voor en tijdens de opleiding.

observer zei:
Volgens mij is dat ook exact wat ze hebben gedaan :duh: :

En dus een beetje vreemd om pas na het behalen van je diploma, vervolgens van je eigen opleiding te horen te krijgen dat je eigenlijk niet goed genoeg bent.:duh:

observer zei:
Volgens mij missen sommige mensen wat real world ervaring. Dit soort contracten hebben meestal een leveringsverplichting: maw Pietje moet zeker zijn TQ halen (anders halen ze de planning niet) en Pietje moet ZEKER goed functioneren. Als jij als School dus een keus moet maken wie stuur je dan: je beste leerlingen... :biertje:

Het is hier geen Top Gun! De opleidingssyllabus van de NLS zit zodanig in elkaar dat elke afgestudeerde student in staat wordt geacht succesvol een TQ en Linetraining bij een maatschappij te kunnen afronden. De term 'de beste' is bovendien een subjectief begrip aangezien niet elke instructeur hetzelfde beoordeeld en de theorieresultaten mede afhandelijk zijn van de hoeveelheid 'bekende vragen in de databank' ten tijde van de examens.

Ik ondertreep dan ook het verhaal waarin Iz heeft aangegeven wat de waarde is van een wachtlijst in het algemeen. Het Easyjet verhaal heeft helaas aangetoond dat vriendjespolitiek (bewust of onbewust) wel degelijk belangrijk is op de NLS. De meeste NLSers weten dan wel waarover ik het heb.
 
Jammer dat hier zoveel gespeculeerd wordt door veel mensen die geen NLS er zijn dan wel bekend zijn met de procedures op de school.

In eerste instantie heeft easyjet laten weten dat ze intresse hadden in NLS ers die de MCC hadden afgerond op de A320. In eerste instantie zijn alle NLS ers die de MCC op de A320 hebben afgerond geselecteerd. Dit waren er 12. Vervolgens is er onderhandeld over het aantal opleidingsplaatsen op de B737. De 6 NLS ers die hier uiteindelijk voor in aanmerking zijn gekomen zijn idd geselecteerd op schoolresultaten. Hoe dit is gegaan weet ik niet. Wel is het volgens de geschreven regels gegaan. Easyjet is een nieuwe klant waardoor NLS het volste recht heeft om de NLS ers voor dit project te selecteren op resultaten. Deze regel was mij ( en ik denk ook voor andere NLS ers) al bekend voordat ik mijn opleiding begon aan de NLS. Om hier nu achteraf over te gaan zeuren als NLS er vind ik niet terecht.
 
Boyashaka, als je niet wilt dat er hier door niet-NLS'ers wordt meegepraat, wordt het tijd voor een eigen (besloten) forum, als dat er nog niet is.

Overigens, ook omdat het ergens geschreven staat, wil nog niet zeggen dat iets terecht is. En dat je niet je beklag erover mag doen. Als jij hypothetisch gezien met een 8 gemiddeld voor je ATPL theorie niet naar EZY mag terwijl iemand die een jaar na jou klaar was met een 8,2 gemiddeld wèl mag, dan mag je daar best je vraagtekens bij zetten.

Ik zeg niet dat het nu exact zo is gegaan, maar het verhaal van "nieuwe klant" is gewoon slap. In theorie, als je je beste jongens vooruit stuurt, hou je de slechtste jongens over. Los van wat dat met je zelfvertrouwen kan doen als overblijver, betekent dat dus dat als er dan weer een grote klant langskomt, je alleen maar "slechte" jongens kunt sturen. Lekker handig. Nee, het selecteren van de beste jongens is flauwekul.

Wat je wel kunt doen is ze op volgorde van "graduation" aanbieden, met een kleine selectieronde gedaan door de klant. Dan kunnen zij voor hun de besten eruit filteren, en zal de school ook niet met het probleem zitten dat ze slechte jongens hebben afgeleverd. Immers, als iemand het dan verknalt, ligt het aan hun eigen selectie en niet direkt aan de school.

Maar zo gaat dat in het opleidingswereldje bij meerdere (!) scholen: Je bent geen persoon, je bent een cash cow en een strategisch pionnetje waarmee de school zichzelf kan profileren om zo nog meer cash cows te genereren. Als het de school er om ging om -mensen- aan een baan te helpen, dan gaat dat op volgorde van de lijst.

Dus ik ben voorstander van mijn optie 1 (de lijst volgen), omdat dit het beste is als de school over JOU gaat beslissen hoe je carrièreverloop zal zijn. Het eerlijkste!

Slechts indien de slechte situatie zich voordoet dat men de lijst links laat liggen, om wat voor reden dan ook, dan is het beter (eerlijker!) naar de student toe om de lijst te schrappen (optie 2).

En daar hoef ik geen NLS'er voor te zijn, maar ik (en anderen hier) draaien nu al lang genoeg mee in dit wereldje om enigszins in de gaten te hebben hoe het werkt.
 
Ik denk dat er over het algemeen, oftewel bij alle opleidingen (nationaal en internationaal), teveel nadruk wordt gelegd op de verkooppraatjes van de betreffende scholen.....

Het moge duidelijk zijn dat de KLS geen baangarantie geeft bij de KLM...

Dat de NLS je geen baan geeft naar gelang je plaats op de wachtlijst, maar je het toch echt zelf zal moeten doen...
 
Marshall zei:
Dat de NLS je geen baan geeft naar gelang je plaats op de wachtlijst, maar je het toch echt zelf zal moeten doen...

Je moet het ook zelf proberen te doen!
Maar op de NLS hebben ze het op open dagen gewoon over KLM, BA, en Lufthansa enz. Ze lokken de scholieren gewoon naar een dure lening.
Het is een verkooppraatje.
 
Alle opleidingen hebben die praatjes!

Dus de conclusie blijft: je bepaalt je eigen lot, echter soms kan je een handje geholpen worden. Dat is zeker niet vanzelf sprekend, dus wees geprezen als dat je overkomt!
 
Heren,

Ik heb mij ingeschreven voor TRSS scheme. Dit is al weer een 4 weken geleden. Overal lees ik dat ze veel mensen nodig hebben. Kan ik iemand bellen binnen EJ om te vragen hoe het zit??

Thnx :airforce:
 
Om te beginnen wil ik vermelden dat ik niet echt op de hoogte ben van alle afspraken en beloftes die er zijn gedaan m.b.t de wachtlijst en deal tussen Easy en de NLS. Maar als zo hier en daar de reacties lees dan denk ik dat ik zeker niet de enige ben. Daarom alleen een paar algemene uitspraken en meningen:

Mijns inziens is het beste wat de NLS kan doen is die hele wachtlijst schrappen. Kijkend naar de reacties wordt (of is) volgens mij de indruk gewekt dat deze lijst wordt vastgehouden bij het aanleveren van leerlingen. Bijna een soort van seniorteitslijst ... alsof men al bij de maatschappij zit.

Ik keur het af dat een school met deze lijst schermt en er geen navolging aan geeft. Maar ik kan het me op een zeker moment wel voorstellen. Zeker als het gaat om een beginnende deal met een maatschappij. Ondanks het feit dat iedereen die het papiertje uiteindelijk op zak heeft een bepaald vereist eindniveau heeft bereikt: niet iedereen heeft hetzelfde niveau. Er zijn immers altijd verschillen. Of een paar procent hogere score op een bepaald vak nou echt relevant is dat waag ik te betwijfelen maar de NLS zal ergens haar keuzes op gebaseerd hebben. De toekomst zal uitwijzen of dit beleid verstandig is geweest. Ik kan me echter wel voorstellen dat de NLS er voor kiest iemand net uit de schoolbanken te sturen waarbij iemand gepasseerd wordt die al een paar jaar thuis zit en niet zoveel heeft gevlogen. Met een paar honderd uur ervaring doet een periode van een paar jaar weinig vliegen je absoluut geen goed! Dat weten maatschappijen ook; ze zijn immers altijd erg geinteresseerd in recente uren (zie de sollicitatieformulieren van de diverse maatschappijen).

Ik kan me heel goed voorstellen dat er een aantal mensen zijn die in een hele zure appel bijten. En begrijp me niet verkeerd: ik gun iedereen die fel begeerde baan! Dat mensen het begin van (of tijdens) de opleiding valse hoop hebben gekregen dat kan ik me voorstellen. Gelukkig scheppen berichten zoals in deze thread en vele andere meer duidelijkheid. Wachtlijst, preferred supplier, baangarantie, doorstroomregeling (voor de KLu/KM mensen) etc. etc.... Het kan sommige mensen snel aan een baan helpen. Maar dat geldt niet voor iedereen!

Mag je daarover klagen? Ja ..... Helpt het? Ik denk het niet. Ik kan niet achter de deuren van de directiekamer van de NLS kijken. Maar ik denk dat ze met deze actie proberen in de toekomst zoveel mogelijk studenten aan de bak te krijgen. Kennelijk gaat dat "ten koste" van een aantal personen die al heel lang wachten.

Maar...... voor al die mensen die al zo heel lang wachten. We leven in een "demand" tijd. De mogelijkheden zijn er! En ze worden alleen maar beter zoals het er nu uitziet. Blijven proberen ... want ondanks wachtlijsten .... je moet het toch echt zelf doen!

:biertje:
 
alte post zei:
Back on topic: Easyjet zoekt nu captains TRI/TRE die zo snel mogelijk de nieuwe vliegers moeten gaan opleiden.

Gisteravond werd ik voorgesteld aan een Easyjet captain, hij bleek al heel lang bij het bedrijf te zitten en had ook een nevenfunctie aangaande opleidingen binnen de company. Hij vertelde dat men er inderdaad mee worstelde om vliegers op te leiden, te weinig TRI's en TRE's.
Hij vertelde ook dat CTC goede kandidaten levert. De pool van CTC was zich weer aan het vullen vanwege het opleidingscapaciteit probleem.

Andere vriendin van me is naar de Easyjet recruitment day in Kopenhagen geweest en daar werd nog eens duidelijk gemaakt dat Easyjet in 2007 ongeveer450 vliegers gaat recruteren.
 
Terug
Bovenaan