NLS'ers easyJet

pilot provisioning program...

pilot provisioning program...

Ik ben het er nog altijd absoluut niet mee eens hoe de NLS zijn afgestudeerden selecteert voor een X aantal airlines. Ik heb direct contact met gedupeerden en jongens die wel het geluk hadden om op selectie te mogen, en het blijven rare verhalen. Oneerlijk.

Maarrr...wat ik me afvroeg.
Die NLS'ers doen hun TQ bij CAE, betalen dit zelf en stromen dan in bij Easyjet.
Slaan zij salarisschalen over?...want het is een andere constructie dan wat men via CTC aanbiedt. Hoe moet ik bijvoorbeeld kijken met betrekking tot ppjn gegevens? Puur nieuwsgierigheid.
Goed nieuws dat de kandidaten weer doorstromen i.p.v. in de hold gezet te worden.
 
Wat ik begrepen heb van jongens die via GECAT binnenstromen is dat zij direct op een vol salaris zitten. Wel eerst 90% voor de eerste 6 maanden.
 
Ik ben het er nog altijd absoluut niet mee eens hoe de NLS zijn afgestudeerden selecteert voor een X aantal airlines. Ik heb direct contact met gedupeerden en jongens die wel het geluk hadden om op selectie te mogen, en het blijven rare verhalen. Oneerlijk.

Though luck. Zolang de school zijn best doet om studenten te plaatsen en daarin slaagt door afspraken te maken met de opdrachtgever (de airline!) dan is het jammer voor eventuele regeltjes die intern zijn verzonnen. In elke klas zitten betere en slechtere studenten en het zou jammer zijn als een deal met een airline afketst omdat iemand niet performed volgens de eisen van de airline er toch heen gestuurd wordt en de hele deal mogelijk verpest. :rolleyes:
 
observer zei:
Zolang de school zijn best doet om studenten te plaatsen en daarin slaagt door afspraken te maken met de opdrachtgever (de airline!) dan is het jammer voor eventuele regeltjes die intern zijn verzonnen.

Het is heel goed dat de school zijn best doet voor oud-studenten. Echter is het bij CAE/NLS voornamelijk te danken aan het moederbedrijf van de luchtvaartschool. Wat ook weer een reden zou kunnen zijn om voor de NLS te kiezen.
CAE heeft als wereldwijd opererend bedrijf diverse contacten met de grootste, en/of snelstgroeiende luchtvaartmaatschappijen. En bij het afsluiten van opleidingscontracten weet CAE daar hun Ab Initio school aan te linken.
Maar ik betwijfel of de dagelijkse leiding zich intensief bezig houdt met het zoeken van airlines waar ze hun studenten kunnen wegzetten. Die begeleiding moet de school runnen, hun dagelijkse bezigheid.

Nu het volgende; van wat ik heb begrepen zijn er diverse malen mensen gepasseerd met betrekking tot hun positie op de NLS wachtlijst. Een lijst van afgestudeerden, niets meer of minder.
Het is te begrijpen dat een afspraak met een airline voorziet in een bepaalde soort vlieger. Dit kan zoals je zegt afgesproken worden. Mijn info zegt dat dit alleen het geval was bij de deal BA - NLS.
Easyjet en KLM zijn keuzes van de NLS directie.
Er is een stichting bij jullie in het leven geroepen, daar zijn afspraken gemaakt tussen NLS management en oud-NLS'ers. Er mag bij jullie bijvoorbeeld eenmaal van de lijst afgeweken worden als een nieuwe airline zich meld. Als proef.
Ik vind afspraken zijn afspraken. (punt)
Een tweede groep zou dus via jullie lijst moeten gaan.
KLM heeft een jarenlange geschiedenis met de NLS, en dus kan je dat ook niet zien als proef. En jullie directie denkt daar anders over.
Misschien is het nog wel veel vaker bij de NLS oneerlijk gegaan.

Dus als een airline eisen stelt; ok. Daar kan je niks tegen doen.
Maar het is onzin wat de NLS jullie vertelt. KLM en Easyjet (opdrachtgevers) hebben geen eisen op tafel gelegd zoals hier op het PBB wordt beschreven.
Zo doet KLS het ook niet.
Ze hebben gewoon kandidaten nodig voor hun selectie. Ze hebben piloten nodig.
Ik hoor beide kanten van het verhaal. En beide heren vinden het ook raar zoals het af en toe gaat op de NLS.
Misschien dat de verhuizing (wat nazorg betreft) wat positieve veranderingen met zich meebrengt.

Vergeet niet, men moet nog altijd zelf aan de bak proberen te komen.

Verder heb je het over goede en slechte vliegers.
Hier zijn veel mensen het niet mee eens, maar ik vind dat we eigenlijk allemaal een produkt zijn, een opleiding succesvol doorlopen hebben en dus gelijkwaardig.
Ik geloof dus niet echt in goede en slechte piloten (globaal gezien).

Met vriendelijke groeten,

Branson.
 
Jullie? :confused: :confused:

Verder heb je het over goede en slechte vliegers.
Hier zijn veel mensen het niet mee eens, maar ik vind dat we eigenlijk allemaal een produkt zijn, een opleiding succesvol doorlopen hebben en dus gelijkwaardig.
Ik geloof dus niet echt in goede en slechte piloten (globaal gezien).

Erg lief, ERG naief :rolleyes:
 
Ik doelde niet direct op observer. Maar voor het gemak ging ik ervan uit dat ik tegen een NLS'er sprak. No hardfeelings...

Verder; je kunt vliegen of je kunt het niet.
Vliegers kunnen zichzelf niet onderscheiden zoals een bv. consultant bij McKinsey die een opleiding aan de universiteit heeft genoten en zich door diverse berekeningen, presentaties en cases kan profileren. Waardoor zo'n iemand doorklimt naar de Raad van Bestuur van een multinational. Zo'n iemand weet zich ten opzichte van anderen in de picture te spelen.
Heb je Technische Universiteit afgerond, dan ben je ingenieur. Maar ben je dan ook een goede manager/technicus?...dat moet je nog maar laten zien. Nogmaals; ik weet dat er veel mensen het er niet mee eens zijn.
Maar zo zie ik het globaal wel.
We zijn een produkt. Naief: nee. Globaal/breed bekeken: ja.
Ik heb een tijd terug voor het vliegerschap gekozen, en sta nog steeds achter mijn keuze.
 
Branson zei:
Verder heb je het over goede en slechte vliegers.
Hier zijn veel mensen het niet mee eens, maar ik vind dat we eigenlijk allemaal een produkt zijn, een opleiding succesvol doorlopen hebben en dus gelijkwaardig.
Ik geloof dus niet echt in goede en slechte piloten (globaal gezien).

Dat iedereen aan het eind van de opleiding een bepaald basis niveau heeft mag duidelijk zijn - je hebt immers je CPL weten te halen. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen even goed is, er zijn absoluut mensen die boven de rest uit steken.
 
Verder; je kunt vliegen of je kunt het niet.

Verder; je hebt ervaring of je hebt het niet: :D

Ik heb met teveel met mensen in een kleine ruimte gezeten die een zelfde papiertje hadden als ik, zelfde TR als ik maar waar ik of van dacht:

-Wat doet die vent hier
-Wat doe ik hier

Omdat of hij zij geen idee hadden waar ze mee bezig waren of ik een paar mijl achter hen was omdat zij veel beter anticipeerden... :o

Dus je opmerking is nogmaals lief maar naief :duh:
 
Easyjet lowtimers: CTC, NLS, OAT

Easyjet lowtimers: CTC, NLS, OAT

Fish zei:
Dat iedereen aan het eind van de opleiding een bepaald basis niveau heeft mag duidelijk zijn - je hebt immers je CPL weten te halen. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen even goed is, er zijn absoluut mensen die boven de rest uit steken.

Hier ben ik het wel mee eens, echter begrijp ik het standpunt van Branson ook wel weer.

Back on topic: Easyjet zoekt nu captains TRI/TRE die zo snel mogelijk de nieuwe vliegers moeten gaan opleiden. Zodat het opleidingscapaciteit probleem verdwijnt.
Misschien dus snel weer lowtimers naar Easyjet.
 
Continue or discontinue...

Continue or discontinue...

Beste Easywannabe's en andere,

een typisch fenomeen in de huidige luchtvaart, met name bij snelgroeiende LCC's,
is dat er veel nieuws naar buiten wordt gebracht in de vorm van persberichten.
Nieuws is reclame. Nieuwe bestemmingen worden groots aangekondigd, logisch, maar het verdwijnen van bestemmingen wordt niet over gesproken.
Hieronder een overzichtje van wat ik vanochtend kreeg van een paar routes die Easyjet gaat schrappen.

Basle/Mulhouse-Palma de Mallorca (October 29)
Belfast Intl-Inverness (October 29)
Belfast Intl-Nice (October 28)
Belfast Intl-Palma de Mallorca (October 29)
Berlin Schönefeld-Krakow (October 29)
Berlin Schönefeld-Valencia (November 5)
Bristol-Budapest (October 29)
Bristol-La Rochelle (October 29)
Bristol-Valencia (October 30)
Dortmund-Paris CDG (November 5)
Geneva-Palma de Mallorca (October 29)
London Gatwick-Cork (October 1)
London Gatwick-Knock (October 1)
London Gatwick-Shannon (October 1)
London Luton-Bratislava (October 1)
London Luton-Rimini (October 28)
Newcastle-Berlin Schönefeld (October 30)
Newcastle-Budapest (October 30)

Luton - Istanbul
Luton - Rijeka
Luton - Cagliari
Gatwick - Split
Bristol - Rijeka

Newcastle - Nice (30 OCT)
Geneva - Olbia (10 SEP)
Geneva - Ibiza (28 OCT)
Gatwick - Ibiza (3 OCT)
Gatwick - Mahon (28 OCT)
Gatwick - Olbia (28 OCT)
Gatwick - Split (28 OCT)
Luton - Rijeka (29 OCT)

GLA-PMI
EDI-ALC


Kortom; het zijn er nogal wat.
Het stop zetten van deze routes kan verschillende redenen hebben.
Ze kunnen in het zomerseizoen terug keren. Routes zijn niet rendabel genoeg.

Hebben ze zoveel vliegers nodig om de gewenste productie te halen?....of kunnen ze het niet aan omdat er een crewtekort is?....het is maar hoe je het bekijkt.

Branson.

P.S. ik heb het zelf niet met easy gecheckt.
 
Ben het 100% met Branson eens. al dat gel*l van observer en co: wacht maar tot jij diegene bent ie buiten de boot valt.
Dit is weer een typisch display van de matennaaierige aard van de meest vliegers.
CRM? Alleen zodra het vaste contract binnen is en de één geen bedreiging voor de ander kan zijn. Errug zielig allemaal.
Wat jullie niet begrijpen is dat je een tent zoals de NLS eenvoudigweg kan dwingen tot het volgen van zo'n lijst. Krijgt iedereen een baan. Het zal EZ of FR toch aan hun reet roesten of er 1% verschil tussen de scores voor nav of airlaw waren bij diverse kandidaten waren? NLS heeft je centen geaccepteerd; moeten ze ook "all the way" gaan.
Collegialiteit is wat deze industrie ontezettend hard nodig heeft; alleen wordt het gevoel van ssamhorigheid tegenwoordig alleen maar minder.
Sterkte met je volgende cao onderhandelingen, want ook jij wordt genaaid als je het niet voor elkaar kan bakken één te zijn met je collega's.
 
Dus als de keuze is:
  1. geen mensen sturen door vast te houden aan een collegiale houding
  2. wel mensen sturen maar gepreselecteerd door de school

Dan is jou keus dat er geen mensen heen gaan??? :wegkwijt:
 
zoals eerder gezegd, de enige eis die Easy stelde was dat er binnen een aantal dagen zich 18 kandidaten moesten melden die aan een TQ wilden beginnen. Van aanvullende eisen is nooit sprake geweest. Het was dus een mooie manier geweest om ook de mensen aan een baan te helpen die om wat voor reden dan al een paar jaar op de wachtlijst stonden. De directie heeft alle tijd gehad om te selecteren voor en tijdens de opleiding. Bovendien is de selectieprocedure een verantwoordelijkheid van de maatschappij zelf.
 
In dit geval is door EZY duidelijk gesteld dat CAE (en niet de NLS) voor de selectie moest zorgen. Uiteindelijk heeft dat geleid tot een door CAE en NLS samengestelde groep...

Lees overigens dat EZY eindelijk de langverwachte stap naar Madrid per februari 2007 neemt!
 
De directie heeft alle tijd gehad om te selecteren voor en tijdens de opleiding.
Volgens mij is dat ook exact wat ze hebben gedaan :duh:

Bovendien is de selectieprocedure een verantwoordelijkheid van de maatschappij zelf.
Volgens mij missen sommige mensen wat real world ervaring. Dit soort contracten hebben meestal een leveringsverplichting: maw Pietje moet zeker zijn TQ halen (anders halen ze de planning niet) en Pietje moet ZEKER goed functioneren. Als jij als School dus een keus moet maken wie stuur je dan: je beste leerlingen... :biertje:
 
observer zei:
Volgens mij missen sommige mensen wat real world ervaring. Dit soort contracten hebben meestal een leveringsverplichting: maw Pietje moet zeker zijn TQ halen (anders halen ze de planning niet) en Pietje moet ZEKER goed functioneren. Als jij als School dus een keus moet maken wie stuur je dan: je beste leerlingen... :biertje:

Wat ik hoorde, is dat ze helemaal niet alleen hun beste leerlingen gestuurd hebben, een groot gedeelte misschien wel. Een paar die toevallig Airbus MCC hadden gedaan. En ik hoorde dat er iemand uren moest bijkopen voor de TQ te halen. Hier is gewoon een groep mensen gebeld door CAE zelf en heeft de NLS die namen doorgegeven.
 
shockcooling zei:
Wat ik hoorde, is dat ze helemaal niet alleen hun beste leerlingen gestuurd hebben, een groot gedeelte misschien wel. Een paar die toevallig Airbus MCC hadden gedaan. En ik hoorde dat er iemand uren moest bijkopen voor de TQ te halen. Hier is gewoon een groep mensen gebeld door CAE zelf en heeft de NLS die namen doorgegeven.

Ik zal vertellen wat mij gisteravond werd toevertrouwd.
Er zou binnen de groep arrogantie zijn geweest. Men was niet optimaal blij met de houding van sommige geselecteerde kandidaten. Een NLS gedupeerde vertelde ook dat men nu vreest of er uberhaupt een gunstig vervolg wordt gegeven aan het Easyjet project.
NLS'ers die net klaar zijn en meteen worden benaderd voor Easyjet zijn zich niet bewust van moeilijke tijden en hebben geen besef van wat het is om langdurig te zoeken naar een job. Ik kan me best voorstellen dat er dan vliegers zijn die niet helemaal correct zich gedragen. Met als eventueel gevolg dat ze de deur hebben dichtgegooid voor de toekomstige NLS'ers. Dat zou de limit zijn!

Maar misschien valt het wel mee. Dit is correspondentie van het viavia gehalte.
Kan een insider hier niet wat over zeggen?...
 
Beste Branson:

Momenteel zijn er bij mijn weten eind mei 6 jongens van de nls aangenomen.
Als je voorgaande goed gelezen hebt zitten die momenteel te wachten tot hun training weer verder gaat. Bij mijn weten zijn zij pas half september aan de beurt, EZY is recentelijk weer begonnen met het hervatten van de training en zij zijn dan pas weer aan de beurt.
Voor de rest staan er diverse mensen in de wacht via NLS-CAE, maar ook van Oxford-Gecat en zelfs van CTC. Dit heeft gewoon te maken met het feit dat er even te weinig trainingscapaciteit voorhanden was.

Aangezien er momenteel nog niemand van deze groep NLS-ers bij EZY daadwerkelijk vliegt, is het wel heel moeilijk voor EZY om zich een oordeel over deze mensen te vormen.

En inderdaad, als er straks met deze jongens gevlogen gaat worden, zal EZY beoordelen of er voldoende kwaliteit is geleverd, wat inderdaad van belang is voor de toekomst. Niet alleen bij de NLS jongens maar ook die van Oxford-Gecat, want iedereen wordt tegen het zelfde licht gehouden. En dan pas is het mogelijk iets te zeggen over wat EZY in de toekomst met de contacten met CAE gaat doen.

Dus om nu al te stellen dat de deur dicht is, is wel heel erg voorbarig.....
 
observer zei:
Dus als de keuze is:
  1. geen mensen sturen door vast te houden aan een collegiale houding
  2. wel mensen sturen maar gepreselecteerd door de school

Dan is jou keus dat er geen mensen heen gaan??? :wegkwijt:

Leuke aanname, observer, maar wie zegt dat dat de keuze is? Dat heb je zelf aangenomen dat als de NLS niet z'n "beste" jongens zou sturen, dan dan niemand zou gaan.

Het belangrijke van zo'n lijst is dat daardoor geen ruimte meer is voor vriendjespolitiek, voortrekken, matennaaien, rancune en wat nog meer. Het is als het ware een senioriteitslijst. Binnen een airline met een senioriteitslijst worden ook geen mensen voorbijgestreefd omdat ze "beter" zijn dan anderen. Ook niet als een airline per se wil dat de jongens hun conversie of command halen.

Het bijkomende probleem is dat als niet meer op volgorde van afstuderen wordt gewerkt, jongens (en meisjes) die helemaal bovenaan de lijst staan, zonder baan uiteindelijk niet meer interessant zijn voor airlines en afvallen. Zeker als al meerdere malen anderen onder ze van de lijst zijn geplukt, zal een nieuwe airline meer en meer zich afvragen wat er mis is met diegenen die hoog op de lijst staan maar nooit zijn uitgenodigd.

Er zijn wat mij betreft twee mogelijkheden:
1. Volg de lijst
2. Schrap de lijst

Een lijst schept (terechte) verwachtingen en als te pas en te onpas om wat voor (valide) excuus dan ook wordt afgeweken, dan verliest het ding z'n waarde. Als je als school vindt dat nummer 1 het slechter doet dan nummer 5, dan mag de school zich afvragen waar dat aan ligt en eventueel nummer 1 een paar sessies extra training geven, in plaats van gewoon voorbij te laten streven.


P.S. (en hier zal ik vast voor geflamed worden) dit soort acties passen precies in een autoritair regime, zoals blijkbaar ook bij de NLS plaats vindt. Niet alleen het tonen van de macht om naar eigen inzicht van regels af te wijken, maar ook op lelijke wijze de studentjes meegeven dat ze zich beter kunnen gedragen anders worden ze overgeslagen. Overigens is "autoritair regime" geen mening van mij (ik heb geen ervaring met de NLS), maar iets wat me door ex-NLS collega's is verteld. Maar het komt me bekend voor, want bij mijn opleiding (IAC) was dat ook zo. Je mag dankbaar zijn dat je de opleiding mag doen en je moet verder je mond dichthouden.
 
Terug
Bovenaan