Nazorg

En ja ik ken een Cpt die al ruim 13 jaar bij Emirates vliegt op een 777. En ze hebben geen zin om terug te komen naar NL.

Niet? Grootspraak! Het heeft denk ik niet zozeer te maken met willen maar eerder met NIET kunnen. Als deze heer horizontaal zou mogen instromen op een 777 in NL, dan was hij waarschijnlijk gisteren al verhuisd...

Ik zeg niet dat NL (lees: KLM/trans/TUI, KLS, NLS, EPST of wat dan ook...en ja, opleidingen te duur..) zaligmakend is (hele andere discussie) maar komop zeg..

Ik ken niemand die NIET deels noodgedwongen dacht, joh weet je wat, ik ga lekker naar afrika, china of naar de zandbak en/want vind commuten zo leuk
 
Arkefly heeft een aantal KLS-ers een vast contract aangeboden voor de 767, maar dan moesten die jongens/meiden hun plaats op de bufferlijst bij KLM opgeven. Dat hebben ze niet gedaan.

Dus Arke loopt wel te azen op de KLS-ers. Wellicht dat de nieuwe lichtingen (zonder sollicitatiemogelijkheid bij KLM) dus wat makkelijker bij de NL'se maatschappijen (HV en Arke) dan jongens/meiden van andere vliegscholen.
 
Ik ken niemand die NIET deels noodgedwongen dacht, joh weet je wat, ik ga lekker naar afrika, china of naar de zandbak en/want vind commuten zo leuk

Het bevalt mij prima in het buitenland. En ja. Natuurlijk wil ik wel eens naar NL om vrienden en fam te zien. Das menselijk lijkt mij.

Nederland is echt niet heilig. Ik heb in Spanje, Oostenrijk gewoond en nu in Litouwen.
En wellicht wordt ik het wel zat in Timboektoe. Wie zal het zeggen.
Maar wat ik al zei. Nederland is niet heilig.
En met het niet Kunnen later. Daar lig ik dus niet wakker van.

En btw. We kunnen het wel over mijn situatie hebben, maar daar gaat dit topic niet over. En dat lijkt mij niet gepast.

Ik heb weer 1 post gedaan met wat ik vind van de belachelijke kosten van de KLS en dat ik vind dat dat niet in verhouding staat tot welke kansen je wel of niet hebt na het afronden van de opleiding. Dat je gewoon voor een heel duur Nazorg plan betaald.

Dus het lijkt mij wel gepast om het weer te hebben over de KLS nazorg, en de twijfel die bij verschillende mensen is ontstaan, n.a.v. de kosten en huidige klimaat in luchtvaartland.
 
Arkefly heeft een aantal KLS-ers een vast contract aangeboden voor de 767, maar dan moesten die jongens/meiden hun plaats op de bufferlijst bij KLM opgeven. Dat hebben ze niet gedaan.

Dus Arke loopt wel te azen op de KLS-ers. Wellicht dat de nieuwe lichtingen (zonder sollicitatiemogelijkheid bij KLM) dus wat makkelijker bij de NL'se maatschappijen (HV en Arke) dan jongens/meiden van andere vliegscholen.

Mijn complimenten dus bij deze. Goed teken dat Arke deze jongens en meiden graag wil hebben.
 
V1 het gaat er niet om wat je inhoudelijk zegt over de KLS/nazorg van welke vliegschool dan ook. Het gaat erom dat je de situatie van anderen (weer) spiegelt met die van jou (ten gunste van jezelf)... juist die verheerlijking daar struikelen sommigen over.
 
Thermiekvogel, als je een andere opleiding doet, kun je misschien niet naar de klm, maar is de kans nog groter dat je bij een bedrijf terecht komt waar je tot 60 of 65 zou moeten werken, dus ik begrijp je reden om niet voor de kls kiezen niet.
 
Als je die korting op je inkomensbelasting nog eens van de 140K (prijs vd KLS in mijn geval) aftrekt kom je ook op zo'n 110.000 á 120.000 euro uit.

Dan moet je wel in Nederland een baan vinden straks en dat is bijna onmogelijk tegenwoordig. De Nederlandse vliegscholen zijn zover ik weet bij veruit de duurste in Europa zoniet in de wereld.

De scholen zijn zo duur, omdat je in Nederland nog een 100% financiering kunt krijgen. In Engeland bijvoorbeeld kun je dat zo goed als vergeten.
 
Ik heb net nog eens zitten rekenen en kijken op pilotenboard.de en kwam tot de volgende gedachtengang.

Ik vond het wel apart om te zien dat de jongens op pilotenboard.de zelfs de prijs (70K) van de FlightCrewAcademy aan de hoge kant vonden:p Dan merk je eigenlijk pas hoeveel een Nederlandse opleiding kost. Daarbij moet wel worden gezegd dat tegenover de (in mijn geval zonder levensonderhoud die door mijn ouders wordt betaald en incl basetraining en rente) 140K van de KLS wel 20 meer actual vlieguren (5K), 30 meer FFS MCC uren (9K), TR 737 (26K)en een garantiefonds staat. Als je dit in geld om zou rekenen en bij de prijs van FCA zou optellen zou je op zo'n 110.000 á 120.000 euro uitkomen. Dan heb ik het garantiefonds vd KLS hierbij niet meegerekend. Daarnaast is het ook nog eens zo dat je de opleidingskosten van de KLS van je belastbaar inkomen kan trekken. Als je die korting op je inkomensbelasting nog eens van de 140K (prijs vd KLS in mijn geval) aftrekt kom je ook op zo'n 110.000 á 120.000 euro uit. Als je het zo bekijkt verschilt de waarde die je voor je geld krijgt nog niet eens zo erg. Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken en of ik dit wel juist beredeneer. Please shoot!

Sorry dat ik het zeg, maar waar jij een beetje aan lijdt is confirmation bias. Ik heb zo het idee, dat wat men hier ook zegt jij tóch uiteindelijk zult gaan voor de KLS. Bespaar je dan gewoon de nodige koppijn en signeer het contract :rolleyes:
 
Yo Thermiek

We zitten in ongeveer dezelfde boot. Ik sta eind dit jaar ingedeeld voor KLS. Alleen twijfel de twijfel.

Ben nu bijna klaar met Bachelor. Wat ik denk te gaan doen is als volgt:

1. Inschrijven voor september Master zodat ik sowieso niet in een studievrij jaar val;

2. Aanmelden voor Lufthansa selectie;

3. Voorbereiden voor de BU;

4. Uitstellen KLS;

5.1 Bij behalen BU knallen voor FQ (Lufthansa), mocht ik dit halen dan geen KLS en schrijf ik me uit voor mijn master;

5.2 Bij niet behalen van BU of FQ, focus op Master of misschien nog KLS mocht de situatie verbeteren (weinig hoop).

Dit is hoe het nu in me hoofd zit en waarvan ik weet dat dit de beste weg is. Echter vind ik het wel onwijs moeilijk om bij het niet behalen van selectie luftie nee te moeten zeggen tegen de KLS. We zullen zien hoe dit verloopt.

Het is niet relaxed om nog een keer selectie te moeten doen nadat je dacht binnen te zijn bij de KLS. Alleen ben ik door dit forum "daarvoor mijn dank" erachter gekomen dat het bij de KLS er niet rooskleurig uitziet. Vandaar dat ik mijn pijlen richt of de LFT.

Stel ik zou over 2 jaar klaar zijn bij de KLS. Waar zou ik dan soliciteren?? Als ik kijk naar de jongens na 10-1 zie je dat er een deel bij het lufthansa concern aan de slag zijn gekomen. Hier zou ik dan na mijn KLS ook soliciteren (mocht de deur dan nog open staan) wat betekend dat je eerst een selectie moet doorlopen voordat je hier wordt aangenomen. Deze selectie wordt tevens afgelegd bij het DLR en is niet eenvoudig. Dus waarom niet eerst de selectie doen bij het DLR voor de luftie school en daarmee een hoop geld besparen + baangarantie en gewoon minder stress mbt zekerheid van je toekomst.
 
Voor de FlighCrew Academy en InterCockpit moet je overigens woonachtig zijn in Duitsland om in aanmerking te komen voor financiering. Bovendien kan je max. 50000 EUR lenen zonder borgstelling en is zonder huisvesting en levensonderhoud.
 
Daarnaast zijn bij mijn weten nog geen 'clausule-studenten' (10-1 en later) aangenomen bij het LH concern. Het aantal mensen dat is aangenomen komen bij mijn weten uit de klassen voor 2010 en dit aantal is er klein. Wellicht kan Tampie dit voor je (let op Doku niet voor mij;)) bevestigen

Tot op heden alleen nog maar KLSers bij LH/GWI aangenomen van voor 2010 die dus nog niet de 'clausule' in hun contract hadden. Heeft er meer mee te maken dat de 2010 generatie pas net klaar zijn met de opleiding en dus nog niet in de buurt van de FU zijn qua selectie.
 
Voor de FlighCrew Academy en InterCockpit moet je overigens woonachtig zijn in Duitsland om in aanmerking te komen voor financiering. Bovendien kan je max. 50000 EUR lenen zonder borgstelling en is zonder huisvesting en levensonderhoud.

1 Jaar woonachtig en werkzaam in Duitsland is mij verteld tijdens open dag van Intercockpit.
Daar was toen ook iemand van Sparkasse. Dus ik wilde uiteraard weten hoe dat in zn werk ging.
 
Terug
Bovenaan