Nazorg

echt, als je 170K leent voor een vliegopleiding dan ben je gek en zou je eigenlijk afgekeurd moeten worden op die gronden.

Niet doen zeg ik dus. Ook als je straks wel een 'wereld' salaris zou hebben (kans klein, vliegen is tegenwoordig gewoon een commodity) is het eigenlijk onmogelijk om dat af te betalen en nog een beetje normaal te leven.

oh ja, en nazorg my ass. Niemand kan banen creeren die er niet zijn.
 
@Thermiekvogel: om even in te gaan op enkele van je genoemde voor- en nadelen:

*wellicht een verminderde kans om in de toekomst nog eens te worden aangenomen (ze hebben nu tijd en moeite in je selectie geïnvesteerd en vinden het waarschijnlijk erg vervelend dat je er nu vandoor gaat)

Men zal het inderdaad niet prettig vinden wanneer je op het laatste moment afhaakt. Je wordt dan ook verplicht op dat moment een geldboete te betalen om de gemaakte kosten voor jouw selectieprocedure te vergoeden. Of het gevolgen heeft voor een eventuele latere aanname betwijfel ik. Men zal zeker geïnteresseerd zijn in de reden waarom je toen niet begonnen bent, maar als je hier een goed doordacht antwoord op kunt geven kan het ook positief werken. Uiteindelijk zijn vliegscholen nog altijd commerciële instellingen en als jij geschikt bent ben je gewoon geschikt. Je brengt immers nog altijd een schatkist met geld voor ze mee.

*een mogelijke baan bij de KLM mislopen (stel dat je to-be-klasgenoten wel bij KLM worden aangenomen, dan sla je jezelf voor je kop dat je die kans hebt gemist)

Klopt helemaal. Echter is dat op dit moment onmogelijk in te schatten en dus moet je dit argument niet meenemen in je overweging. Baseer je overweging puur op de feiten die nu beschikbaar zijn.

*de kans dat de clausule verdwijnt en zodoende bij KLM terecht komt
*de clausule moet je misschien wel ondertekenen, maar als je begin 2016 afstudeert is wellicht de bufferlijst verdwenen en kan je als 'verse KLSer' bij KLM binnenstromen.

Zelfde als hierboven. Deze argumenten zijn gebaseerd op verwachtingen en/of aannames en dus niet zinvol.

*als de clausule nog niet is verdwenen bij aanvang opleiding en de markt is slecht onderteken ik het contract niet: gevolg --> 2 jaar studievertraging + studieboete.

Ten eerste spreek je jezelf hier tegen. Bij de voordelen geef je aan de clausule misschien wel te moeten ondertekenen, maar dat het mogelijk is dat deze inmiddels opgeheven is op het moment dat je afstudeert. Hier geef je aan dat als de clausule nog actief is het contract niet te willen ondertekenen. Ik vraag me af of de KLS dan überhaupt wel de juiste keuze is. Wanneer de mogelijke doorgang naar KLM voor jou een breekpunt is moet je wellicht overwegen verder te kijken. De doorgang naar KLM was immers "slechts" een sollicitatiegarantie. Er zijn helaas altijd studenten geweest die uiteindelijk niet bij KLM zijn aangenomen.

Het punt over de studievertraging is een beetje kort door de bocht. Airline Pilot & Management is een afstudeerrichting. Mocht jij om wat voor reden dan ook besluiten het contract van de KLS niet te tekenen, dan kan je altijd een van de andere 2 afstudeerrichtingen kiezen. Je volgt dan eigenlijk gewoon het normale traject voor Technische Bedrijfskunde (HBO). Er is dan in principe geen sprake van studievertraging.

*geen mogelijkheid om in Duitsland te studeren (minder kans bij LFT en SWISS cadetships)

In de eerste periode van het 2de jaar moet je 10 weken een (luchtvaart gerelateerde) stage lopen. Je kan dit prima in Duitsland om je Duitse taal te verbeteren.

Als ik je in het algemeen een advies mag geven zou ik op dit moment niet aan een vliegopleiding beginnen en op safe spelen door een WO opleiding te gaan doen. De markt is onverminderd slecht en iedere dag komen er weer nieuwe afgestudeerden bij. Zelfs wanneer het helemaal bijtrekt kan de luchtvaart wellicht jaren vooruit met de reeds opgebouwde buffer. Op dit moment is het financieel gewoon niet verantwoord om aan een opleiding te beginnen.

Solliciteren is op dit moment gewoon een loterij. Ik zie dit ook terug op mijn eigen school. Voor 9000 euro kan je circuitvliegen op een 737 waardoor je een volledige type rating op zak hebt. Daardoor maak je kans (!) om voorgedragen te worden voor diverse maatschappijen die de school om piloten vragen (vaak voor een zomercontract). Als ik het zo inschat (en dit is niet gebaseerd op feiten maar op mijn gevoel van wat ik zo links en rechts hoor) vliegt van alle studenten die deze type rating hebben op onze school momenteel minder dan de helft ook daadwerkelijk voor een airline. Tel uit je winkans.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en uiteindelijk een verstandig besluit maakt.
 
En daarnaast, houd goed in de gaten hoe het garantiefonds werkt. Momenteel is deze erg lucratief een betalen zij je rente (!) als je nog geen inkomen hebt na de opleiding. Er zijn zelfs KLS-ers die studeren omdat hun schuld wordt gedragen door het garantiefonds. Het zou mij niet verbazen als dit lucratieve garantiefonds op de schop gaat indien KLM geen vliegers nodig heeft de komende jaren. En daarnaast, deze ondersteuning vanuit het Garantiefonds is enkel van toepassing op de STUDIESCHULD!! Dus de rente op je living-lening zal je nog steeds zelf moeten dragen.

Het garantiefonds betaalt dan inderdaad de rente. Maar is dit niet slechts een voorschot? Is het niet zo dat je, zodra er inkomsten zijn, dit voorschot alsnog terug moet betalen?

Gr.
FF
 
Het garantiefonds betaalt dan inderdaad de rente. Maar is dit niet slechts een voorschot? Is het niet zo dat je, zodra er inkomsten zijn, dit voorschot alsnog terug moet betalen?

Gr.
FF

Nee. Het garantiefonds betaalt je rente:

Tussen 1 jaar en 5 jaar na afstuderen (4 jaar lang)

Onder voorwaarde
- Dat je geen vast contract als verkeersvlieger hebt.
- Dat je minder dan een bepaald drempelsalaris per maand hebt. Wanneer je meer dan 3000 euro per maand verdient, ontvang je niks meer van het fonds. Wanneer je minder dan 1500 euro per maand verdient, krijg je je gehele rente terug. Daartussen is het een aflopend percentage.
 
@PH-TIM

De stage van 10 weken aan het begin van het tweede jaar is eruit gehaald. AP&M is het eerste jaar gewoon normale Technische Bedrijfskunde. In het tweede jaar ga je alleen derde- en vierdejaars vakken volgen. (dit is het nieuwe programma, geldt voor klassen vanaf 2011)

@ Thermiekvogel

Het is niet zo dat je de twee jaar AP&M voor 'niks' doet. Je hebt na het eerste jaar sowieso je propedeuse en de kennis die je in het tweede jaar opdoet is ook nooit weg. Mocht je niet willen beginnen aan de KLS kun je gewoon WO studie gaan doen zoals (Technische) Bedrijfskunde of Technologiemanagement. Hierbij heb je altijd wat aan de kennis die je hebt opgedaan.

Het is zonde dat als je van het VWO af komt dat je dan 2 jaar HBO doet terwijl je meteen naar het WO had gekund. Ik bevind me in dezelfde situatie als jij, ben alleen al iets verder haha. Ik heb ervoor gekozen om toch te beginnen aan AP&M. Ik ga deze twee jaar gewoon aankijken wat er gebeurt met de KLS'ers die nu van school afkomen. Waar komen zij terecht? Op het moment dat ik zelf mijn contract zal moeten tekenen (over iets meer dan een jaar) ga ik de afweging maken om te beginnen of niet. Mocht het er dan nog steeds erg slecht uitzien is het een kwestie van jammer maar helaas. Dan begin ik met een WO studie die ik leuk vind en kijk daarna hoe het met de KLS gaat. Ik zal dan ongeveer 23/24 zijn als ik mijn bachelor heb. Op dat moment zou ik altijd nog voor EPST of KLS kunnen kiezen...
Natuurlijk hoop ik volgend jaar gewoon te beginnen aan de KLS. Ik zou dan begin 2015 van school af komen, maar dan.....
 
Maar de hoogte van de prijs daargelaten is de vraag of je nu überhaupt met de KLS moet beginnen denk ik belangrijker.

Hier heb je volledig gelijk in.

Zolang er maar een vooruitzicht op een goede baan is, is het de investering wellicht waard (hier valt over te discussieren, maar vooruit). Zonder dit vooruitzicht heeft het geen enkele zin om aan de opleiding te beginnen, zelfs al zou je de opleiding voor een groot deel zelf kunnen betalen. Het feit dat je het eventueel zelf (of via je ouders) zou kunnen betalen, betekent nog niet dat je het geld over de balk moet smijten. Ikzelf kan dit overigens niet en ik kan ook niet terugvallen op vermogende ouders, dus voor mij zou het wel degelijk betekenen dat ik minstens 150-160K zou moeten lenen; ik moet dan toch ergens mijn levensonderhoud en de rente over de lening van betalen.

In jouw geval zou je er inderdaad voor kunnen kiezen om het nog 2 jaar aan te kijken en zien of het er over 2 jaar beter uitziet voor de luchtvaart in het algemeen en voor AF-KLM in het bijzonder. Ik kan dat (helaas?) niet; ik heb afgeronde WO opleiding en een zeer goede baan in mijn vakgebied aangeboden gekregen waar qua arbeidsvoorwaarden geen enkel luchtvaartbedrijf tegenop kan. Ik moet nu de keuze maken en kan geen jaren meer wachten. Natuurlijk valt er wat te zeggen voor een baan als piloot, maar uiteindelijk is piloot zijn ook maar een baan net als ieder ander beroep.

Het gebrek aan zekerheden en garanties, voorheen wel door de KLS geboden in de vorm van baangarantie eerst en later sollicitatiegarantie waarbij 95% van de sollicitanten o.i.d. werd aangenomen, is voor mij voldoende reden om toch niet met de KLS in zee te gaan. Ik zou dolgraag piloot willen worden, maar in de huidige omstandigheden en in mijn persoonlijke situatie is het onverantwoord om aan een dergelijk avontuur te beginnen.
 
Je hebt ook nog zoiets als een Lufthansa Flight Academy. Je hebt dan 95% Baangarantie bij Lufthansa.
Je tekent een bond, voor x aantal jaren. Daar weet Captain Oveur meer over. Maar daarna wil je toch niet weg bij Lufthansa. Lijkt mij. Hoe mooi wil je het hebben?
Als je dan toch al VWO , HBO of een WO opleiding heb en beetje werkervaring.


Maar kom op. Nederlandse opleidingen zijn buiten proporties duur. VERUIT de duurste in de hele wereld.
Gemiddeld 30 tot 50k duurder dan omringende landen.
Duitsland : 67K. België 85K.
Italië 65K. Oxford rechtstreeks volgens mij ook 85K.
Om in Duitsland een lening te kunnen krijgen moet je een jaar in Duitsland gewoond en gewerkt hebben. Zoiets heb ik vernomen ooit tijdens open dag van Intercockpit. Verdere details en voorwaarden ken ik niet.
Hoe wil je slapen met 170K schuld? Hoe moet je eten? Want gemiddelde TR kost ook nog eens 30K. Hoppa. Schuld 200K.
Das gemiddeld 1000eu per maand rente. Begin Salaris ongeveer 1300 eu netto. Dan heb ik het over bananen landen. Want de kans dat je daar moet vliegen is erg groot.
Het idee alleen al. 200K schuld. En dan wil je waarschijnlijk ook ooit nog aan kinderen beginnen. Vriendin later je vrouw. Wat wil je je vrouw en kinderen bieden? Kartonnen doos onder 3e brug aan de linkerkant?

Maar goed. Ieder zijn keus.

Voorbeeldje:
Aan het einde van mijn opleiding heb ik een schuld van 75K ( integrated opleiding ). Das inclusief living. En geld wat ik heb verklooit aan mn eerste vliegopleiding waar ik aan begonnen ben. Maar daar is al genoeg over geschreven.
Ik kan niet eerlijk zeggen of mijn school waar ik nu op zit goed is. Ze zijn heel professioneel qua organisatie. Je wordt met respect behandeld. En niet als een nummertje.
Maar qua nazorg kan ik niets zeggen.
Ook betalen we in delen. Dus geen rente opbouw vanaf dag 1.
Moet er wel bij zeggen. Er is geen financiering te regelen bij ABN of andere NL bank. Mits uiteraard je ouders overwaarde op hun huis hebben en dus een tweede hypotheek kunnen nemen.
Of zoals TMV zegt. Lekker na je WO of HBO gaan werken. Thuis blijven wonen. Een fijn bedragje sparen.
Of lekker modulair je opleiding doen tijdens je werk. Is heel zwaar schijnt, maar is te doen.

Zo maar een aantal opties.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt ook nog zoiets als een Lufthansa Flight Academy. Je hebt dan 95% Baangarantie bij Lufthansa.
Je tekent een bond, voor x aantal jaren. Daar weet Captain Oveur meer over. Maar daarna wil je toch niet weg bij Lufthansa. Lijkt mij. Hoe mooi wil je het hebben?
Als je dan toch al VWO , HBO of een WO opleiding heb en beetje werkervaring.


Maar kom op. Nederlandse opleidingen zijn buiten proporties duur. VERUIT de duurste in de hele wereld.
Gemiddeld 30 tot 50k duurder dan omringende landen.
Duitsland : 67K. België 85K.
Italië 65K. Oxford rechtstreeks volgens mij ook 85K.
Om in Duitsland een lening te kunnen krijgen moet je een jaar in Duitsland gewoond en gewerkt hebben. Zoiets heb ik vernomen ooit tijdens open dag van Intercockpit. Verdere details en voorwaarden ken ik niet.
Hoe wil je slapen met 170K schuld? Hoe moet je eten? Want gemiddelde TR kost ook nog eens 30K. Hoppa. Schuld 200K.
Das gemiddeld 1000eu per maand rente. Begin Salaris ongeveer 1300 eu netto. Dan heb ik het over bananen landen. Want de kans dat je daar moet vliegen is erg groot.
Het idee alleen al. 200K schuld. En dan wil je waarschijnlijk ook ooit nog aan kinderen beginnen. Vriendin later je vrouw. Wat wil je je vrouw en kinderen bieden? Kartonnen doos onder 3e brug aan de linkerkant?

Maar goed. Ieder zijn keus.

Voorbeeldje:
Aan het einde van mijn opleiding heb ik een schuld van 75K ( integrated opleiding ). Das inclusief living. En geld wat ik heb verklooit aan mn eerste vliegopleiding waar ik aan begonnen ben. Maar daar is al genoeg over geschreven.
Ik kan niet eerlijk zeggen of mijn school waar ik nu op zit goed is. Ze zijn heel professioneel qua organisatie. Je wordt met respect behandeld. En niet als een nummertje.
Maar qua nazorg kan ik niets zeggen.
Ook betalen we in delen. Dus geen rente opbouw vanaf dag 1.
Moet er wel bij zeggen. Er is geen financiering te regelen bij ABN of andere NL bank. Mits uiteraard je ouders overwaarde op hun huis hebben en dus een tweede hypotheek kunnen nemen.
Of zoals TMV zegt. Lekker na je WO of HBO gaan werken. Thuis blijven wonen. Een fijn bedragje sparen.
Of lekker modulair je opleiding doen tijdens je werk. Is heel zwaar schijnt, maar is te doen.

Zo maar een aantal opties.

Lufthansa kom ik niet voor in aanmerking (heeft niets met vooropleiding te maken), anders zou ik dat vanzelfsprekend allang geprobeerd hebben. BA geprobeerd, ver gekomen bij FPP maar helaas uiteindelijk niet geworden. Dus dat gaat voor mij in ieder geval niet door, misschien dat Thermiekvogel hier wel iets aan heeft (?).

Ik zou inderdaad wakker liggen van van 170k schuld. Maar mijnsinziens is voor de helft van het geld een willekeurge (f)ATPL-opleiding volgen bij een opleider zonder directe link met een luchtvaartmaatschappij op dit moment helemaal kansloos. Niet dat de kansen bij de KLS momenteel veel beter zijn, maar bij een willekeurige andere opleiding weet je zeker dat je je geld nooit terugziet/terugverdient. Gezien de huidige situatie voor "vrije-markters", die moeten concurreren met honderden andere ab initio's en zelfs ervaren mensen voor een paar banen, is de kans een baan te vinden nihil. Laat staan een knap betaalde baan waar je je rente en aflossing van kan betalen en last-but-not-least gewoon goed van kan leven.

Enige optie zou zijn om te gaan werken en over een aantal jaren (5-10) de situatie nog een keer te bekijken. Misschien dat het dan anders is, al betwijfel ik dat. Er is nog nooit een tekort aan 200h piloten geweest, en dat zie ik met huidige aantallen die opgeleid worden ook niet snel veranderen.
 
Lufthansa kom ik niet voor in aanmerking (heeft niets met vooropleiding te maken), anders zou ik dat vanzelfsprekend allang geprobeerd hebben. BA geprobeerd, ver gekomen bij FPP maar helaas uiteindelijk niet geworden. Dus dat gaat voor mij in ieder geval niet door, misschien dat Thermiekvogel hier wel iets aan heeft (?).

Ik zou inderdaad wakker liggen van van 170k schuld. Maar mijnsinziens is voor de helft van het geld een willekeurge (f)ATPL-opleiding volgen bij een opleider zonder directe link met een luchtvaartmaatschappij op dit moment helemaal kansloos. Niet dat de kansen bij de KLS momenteel veel beter zijn, maar bij een willekeurige andere opleiding weet je zeker dat je je geld nooit terugziet/terugverdient. Gezien de huidige situatie voor "vrije-markters", die moeten concurreren met honderden andere ab initio's en zelfs ervaren mensen voor een paar banen, is de kans een baan te vinden nihil. Laat staan een knap betaalde baan waar je je rente en aflossing van kan betalen en last-but-not-least gewoon goed van kan leven.

Enige optie zou zijn om te gaan werken en over een aantal jaren (5-10) de situatie nog een keer te bekijken. Misschien dat het dan anders is, al betwijfel ik dat. Er is nog nooit een tekort aan 200h piloten geweest, en dat zie ik met huidige aantallen die opgeleid worden ook niet snel veranderen.

Omdat ik straks een schuld heb van 75K heb ik een erg laag bedrag aan rente. Tussen de 200 en 400 euro pm.
Dus dat betekend dat ik het mij kan permiteren om die slecht betaalde baan in de Rimboe in the middle of Africa kan aannemen zonder krom te liggen. Hierdoor mijn ervaring opbouw. En wellicht later wel met een uurtje of 1500 een fatsoenlijke baan kan vinden.
Ik kan immers vanaf begin normaal leven.
Met een schuld van 200K zit je meteen diep in de sh... Dan kun je niet zeggen tegen Timboektoe airlines van , zeg mensen. Ik heb hoge schuld , dus ik wil dat jullie mij 3000 eu per maand geven. Dat gaat mooi niet gebeuren.

Ja KLS dropt zo nu en dan nog wel paar studenten bij GWI, TUI, ARKE, Transavia. Maar daar kun je ook komen als je bij bijvoorbeeld een Intercockpit of Flight Crew Training center je opleiding volgt. Je bent alleen de helft van het geld kwijt.
Waarom denk je dat KLS zo heilig is? Alleen omdat er KLM Flight Academy op de gevel staat?
KLS is gewoon net als alle andere NL scholen veel te duur. En die 1% ''extra'' kans dat ze je bij KLM of andere goeie airline kunnen droppen, nou die neem ik voor lief. Dan maar minder rente en voor Timboektoe airlines vliegen. En dan later voor een dikbetaalde baan gaan. Overigens. Je kiest niet voor piloot om rijk te worden. Maar je kiest toch ook niet piloot worden om je leven te ruïneren? Toch?

Het zou mooi zijn als je via KLS bij KLM mag aankloppen, maar dat gaat de komende tig jaar ook niet gebeuren.

Stel je komt wel bij GWI. Dan heb jij 170K schuld en je Duitse collega's kijken je echt aan van. WASSS? Ich habe '' nur '' 80 000.. Wie hast du das denn gemacht? 170 000? En hun zijn toch ook op die mooie stoel terecht gekomen met blauwe bekleding met dunne witte lijntjes? :o

Gewoon een kwestie van kans berekening.
Of schaken. 10 stappen vooruit denken.
Die Nazorg ist mir Wurst. Je moet immers zelf je selectie doen.

Ik vlieg net zo lief op die C206. Of een DC3 . Krijg je echte flying skills van :D .

Dus die link naar een Airline. Ja mn neus. Dan maar geen link, maar wel kunnen eten is mijn motto.
 
KLS is gewoon net als alle andere NL scholen veel te duur. En die 1% ''extra'' kans dat ze je bij KLM of andere goeie airline kunnen droppen, nou die neem ik voor lief. Dan maar minder rente en voor Timboektoe airlines vliegen. En dan later voor een dikbetaalde baan gaan. Overigens. Je kiest niet voor piloot om rijk te worden. Maar je kiest toch ook niet piloot worden om je leven te ruïneren? Toch?

Ik had het idee dat je na je "switch" van vliegopleiding wat genuanceerder je mening zou verkondigen, maar kennelijk is dat niet zo. Wederom redelijk betweterig, maar dat terzijde.

Even een aantal opmerkingen/aanmerkingen. KLS heeft wel degelijk een "prefered" positie bij LH/GWI. Daarnaast begint zij deze nu ook steeds meer te ontwikkelen binnen de TUI groep, de afgelopen 2 en komende zomer wederom contracten bij Arke/Jaf/TUIDeutschland. Dat de voordelen van de KLS minder zijn geworden in de afgelopen jaren dat mag dan wel zo zijn, toch denk ik dat het nog een meerwaarde kent. Iets wat we over jou opleiding nog niet kunnen zeggen, en dan mag je wel de helft aan rente betalen, zonder een goed degelijk garantiefonds ben je dan misschien nog slechter uit.

En dan nog iets, je schrijft wel leuk "dan maar bij Timboektoe", good luck with that. In het meest uitgestorven gat van Afrika staan er alsnog 1000 man voor je in de rij..
 
Omdat ik straks een schuld heb van 75K heb ik een erg laag bedrag aan rente. Tussen de 200 en 400 euro pm.
Dus dat betekend dat ik het mij kan permiteren om die slecht betaalde baan in de Rimboe in the middle of Africa kan aannemen zonder krom te liggen. Hierdoor mijn ervaring opbouw. En wellicht later wel met een uurtje of 1500 een fatsoenlijke baan kan vinden.
Ik kan immers vanaf begin normaal leven.
Met een schuld van 200K zit je meteen diep in de sh... Dan kun je niet zeggen tegen Timboektoe airlines van , zeg mensen. Ik heb hoge schuld , dus ik wil dat jullie mij 3000 eu per maand geven. Dat gaat mooi niet gebeuren.

Ja KLS dropt zo nu en dan nog wel paar studenten bij GWI, TUI, ARKE, Transavia. Maar daar kun je ook komen als je bij bijvoorbeeld een Intercockpit of Flight Crew Training center je opleiding volgt. Je bent alleen de helft van het geld kwijt.
Waarom denk je dat KLS zo heilig is? Alleen omdat er KLM Flight Academy op de gevel staat?
KLS is gewoon net als alle andere NL scholen veel te duur. En die 1% ''extra'' kans dat ze je bij KLM of andere goeie airline kunnen droppen, nou die neem ik voor lief. Dan maar minder rente en voor Timboektoe airlines vliegen. En dan later voor een dikbetaalde baan gaan. Overigens. Je kiest niet voor piloot om rijk te worden. Maar je kiest toch ook niet piloot worden om je leven te ruïneren? Toch?

Het zou mooi zijn als je via KLS bij KLM mag aankloppen, maar dat gaat de komende tig jaar ook niet gebeuren.

Stel je komt wel bij GWI. Dan heb jij 170K schuld en je Duitse collega's kijken je echt aan van. WASSS? Ich habe '' nur '' 80 000.. Wie hast du das denn gemacht? 170 000? En hun zijn toch ook op die mooie stoel terecht gekomen met blauwe bekleding met dunne witte lijntjes? :o

Gewoon een kwestie van kans berekening.
Of schaken. 10 stappen vooruit denken.
Die Nazorg ist mir Wurst. Je moet immers zelf je selectie doen.

Ik vlieg net zo lief op die C206. Of een DC3 . Krijg je echte flying skills van :D .

Dus die link naar een Airline. Ja mn neus. Dan maar geen link, maar wel kunnen eten is mijn motto.

Het feit dat jouw opleiding minder kost, betekent nog niet dat je dat geld dan maar over de balk moet smijten. Het blijft 80k en m.i. ben je dat gewoon kwijt, want zelfs dat baantje bij timboektoe airlines is moeilijk te krijgen. Waarom denk je dat dat hele P2F-circus is ontstaan?? Te veel piloten voor te weinig banen. Dus laten ze wanhopige mensen 30K betalen om 500 uur te mogen vliegen zonder enig vooruitzicht op een baan.

En áls je al aagenomen zou worden bij timboektoe airlines dan nog zit je financieel jarenlang enorm krap. Want met die 1500 uur ben je nog steeds nergens. Laten we eens uitgaan van die 1300 euro die jij noemt. Dan gaat daar eerst 400 aan rente vanaf, 200-300 aan aflossing, verzekeringen minstens 200 euro. Dan heb je maximaal 500 euro over voor je huur en levensonderhoud. Veel plezier! Maar je kiest toch ook niet piloot worden om je leven te ruïneren? Toch? :biertje:

Ik heb nergens gezegd dat KLM/KLS heilig is? Integendeel, het is op dit moment ronduit beroerd daar. De enige plekken waar je in luchtvaart-land nog goede kansen hebt zijn LH flight academy en BA FPP, of eventueel de luchtmacht. Maar in ieder geval niet bij een willekeurige opleiding waarbij je na afronding van de opleiding geen enkel vooruitzicht hebt op een baan. En daar valt de KLS momenteel ook onder ja, net zoals vrijwel elke andere opleiding. Ookal kost die "maar" 80K.
 
Iets wat we over jou opleiding nog niet kunnen zeggen, en dan mag je wel de helft aan rente betalen, zonder een goed degelijk garantiefonds ben je dan misschien nog slechter uit.

En dan nog iets, je schrijft wel leuk "dan maar bij Timboektoe", good luck with that. In het meest uitgestorven gat van Afrika staan er alsnog 1000 man voor je in de rij..

Dat garantie fonds zou ik in geen geval nodig hebben.
Rente zou ik zelfs met een vakkenvuljob kunnen betalen.
Echter ik heb geleerd voor een job waar ik goed geld mee kan verdienen.

Dat ik geswitcht ben zegt niet dat ik niet mijn mening mag geven.
Hulde aan KLS dat ze inderdaad een voorrangspositie hebben bij LH TUI Germany. Dat kan ik alleen maar beamen.
Maar ondanks dat. Kom op. 100K meer dan andere opleidingen. 100K incl rente en living kosten. Sorry, maar dan mag de school wel meerwaarde hebben als zijnde dat je voor gedragen wordt bij Lufthansa of TUI, maar wat als je bij hun de selectie niet haalt of gewoon niet in aanmerking komt. Dan moet je verder kijken.
Dure nazorg. 100K.
Ik zeg ja als ik mocht solliciteren bij KLM. Goede T&C's en vooruitzicht.
Ik zeg NEE als dat niet zo is.
 
De KLS kost 122k. niet 170k. Dat is slechts de living + rente die je bijfinanciert. Deze kosten zijn niet belastingaftrekbaar en ook niet gedekt door het garantiefonds. Het is dus veel slimmer om je ouders lief aan te kijken of zij je levensonderhoud willen betalen tijdens je 2jarige opleiding. Daarna kan je lekker gaan vakkenvullen voor je rente.

@V1Rotate. Veel plezier met je roze bril man. "Dan maar bij Timboektoe airlines en daarna naar een goed betaalde baan switchen". Zelfs in Timboektoe zitten ze niet op ab initio's te wachten hoor!

De enige groeimarkt is het midden/verre oosten en zuid amerika. Helaas kom je daar als Europeaan niet binnen omdat ze in die landen hetzelfde trucje van de EU afkijken: werkvisum nodig. En die krijg je niet. Genoeg werkloze Chinezen en Indiers namelijk. En in het midden oosten hebben ze zoveel geld dat ze voor entry posities allemaal >1500hr ervaring eisen.
 
KLS is gewoon net als alle andere NL scholen veel te duur. En die 1% ''extra'' kans dat ze je bij KLM of andere goeie airline kunnen droppen, nou die neem ik voor lief. Dan maar minder rente en voor Timboektoe airlines vliegen. En dan later voor een dikbetaalde baan gaan. Overigens. Je kiest niet voor piloot om rijk te worden. Maar je kiest toch ook niet piloot worden om je leven te ruïneren? Toch?

....ja, dat zeg je NU....

Welke dikbetaalde baan bedoel je eigenlijk? Die in de zandbak? Misschien moet je eens rondvragen aan wat commuters hoe leuk het in de eerste jaren was om een buitenlands avontuur aan te gaan, en hoe leuk het na 8 jaar nog is..

En over 4 jaar (of welke periode dan ook als men weer aanneemt in NL) niet de NL-werkgevers hier komen bashen omdat ze alleen aannemen van de 'veel te dure scholen' he!
 
En over 4 jaar (of welke periode dan ook als men weer aanneemt in NL) niet de NL-werkgevers hier komen bashen omdat ze alleen aannemen van de 'veel te dure scholen' he!

Wie zegt dat ik in NL wil wonen? Voor geen goud. Als het niet hoeft, dan doe ik dat ook niet.

En ja ik ken een Cpt die al ruim 13 jaar bij Emirates vliegt op een 777. En ze hebben geen zin om terug te komen naar NL.
En zoals ik al eerder aangaf. Rijk hoef ik niet te worden. Dan had ik wat anders moeten kiezen. Een job, waarbij ik kan vliegen. Een huis kan betalen. Zo nu en dan eens naar NL om vrienden en fam te bezoeken.
 
Terug
Bovenaan