Nazorg

MrBlueSky

New member
Beste Airworkers,

Zoals bekend komen studenten vanaf klas 10-1 niet meer in aanmerking voor een positie als verkeersvlieger bij de KLM. Nu 10-1 (en 10-2?) afgestudeerd zijn, vroeg ik mij af in hoeverre de KLS deze studenten ondersteunt bij het vinden van een baan.

Ik hoop dat er ingewijden of andere airworkers zijn die mijn vraag kunnen beantwoorden.

Met vriendelijke groeten,



MrBlueSky
 
Toen ik klaar was met de KLS kreeg ik e-mails van de het KLS-jobcenter met tips welke maatschappijen piloten zochten. Zo ben ik ook te weten gekomen dat de maatschappij waar ik nu werk piloten zocht, ook hielpen ze bij de aanmelding voor het selectietraject.
Let wel, dit was 5 jaar geleden, al zal het principe weinig veranderd zijn. Banen creëren kunnen ze niet, je de goede kant op wijzen wel.
 
Hoe staat de KLS internationaal bekend als vliegschool, hoe kijken maatschappijen tegen je aan als je van de KLS komt? Ben benieuwd waar er afgezien van de KLM veel mensen terecht komen van de KLS..

Off-topic: Weet er iemand iets meer over de geruchten dat de KLM zich los gaat maken van de KLS?
 
Zover ik weet zijn er in de afgelopen twee jaar studenten naar de volgende maatschappijen gegaan met een beetje hulp van het jobcenter van de KLS:

Jetairfly
Arkefly
TUI Duitsland
Germanwings
Lufthansa Italia

Dit waren hoofdzakelijk studenten met een volledig afgeronde TQ B737.
 
Zover ik weet zijn er in de afgelopen twee jaar studenten naar de volgende maatschappijen gegaan met een beetje hulp van het jobcenter van de KLS:

Jetairfly
Arkefly
TUI Duitsland
Germanwings
Lufthansa Italia

Dit waren hoofdzakelijk studenten met een volledig afgeronde TQ B737.

+
Transavia (zomertje)
Lufthansa Cityline

De studenten die bij de Lufthansa groep binnen zijn, hadden geen volledige TQ B737 nodig. Degenen die bij een TUI maatschappij en Transavia op zomercontracten vliegen/hebben gevlogen, hadden dat wel nodig.
Jobcenter heeft bij Lufthansa ervoor gezorgd dat KLS'ers met voorrang voor de DLR werden uitgenodigd.
Verder ben je gewoon op jezelf aangewezen als je bent afgestudeerd. Al zijn TUI en GWI voorzover ik weet wel tevreden over de KLS'ers en kan dit dus in de toekomst nieuwe aannames opleveren. Arkefly wil nu wel af van alle KLS'ers die bij KLM op de bufferlijst staan. Dit biedt kansen voor de klassen vanaf 2010 met volledige TQ..
 
Vorige week zijn er 3 KLS-ers aangenomen bij GWI/LH. Daarnaast hebben er 16 man een zomercontract gekregen bij TUI in Duitsland en hebben er 3 KLS-ers een aanbod van XL Airways (Duitsland) gekregen voor de duur van 18 maanden.
 
Vorige week zijn er 3 KLS-ers aangenomen bij GWI/LH. Daarnaast hebben er 16 man een zomercontract gekregen bij TUI in Duitsland en hebben er 3 KLS-ers een aanbod van XL Airways (Duitsland) gekregen voor de duur van 18 maanden.

EDIT:
D'r is vanmiddag weer een KLS-er bij GWI/LH aangenomen. Dat zijn in totaal 11 KLS-ers op 25 NL-ers die zijn aangenomen bij LH. (er waren nog 2 KLS-ers aangenomen maar die konden tegelijkertijd ook bij KLM beginnen en zijn nooit voor GWI/LH begonnen.) En de 3 KLS-ers die bij LH Italia zaten zijn alle drie door naar LH main
 
Is er niemand die hier meer over weet/ geïnteresseerd in is/zijn mening over wil laten horen? KLS-wannabees, hoe denken jullie hier over?

Ik ben aangenomen bij KLS, zou binnenkort beginnen maar ik begin behoorlijk te twijfelen:

- Nog 260 afgestudeerden op de wachtlijst
- Aannemelijk dat de pensioenleeftijd binnenkort omhoog gaat, wellicht met 9 (!!) jaar
- Economisch zit het nog steeds niet erg mee, zeker niet voor AF-KLM.

Dit bij elkaar genomen duidt er op dat er de komende jaren, wellicht dit hele decennium, vrijwel niemand zal worden aangenomen bij KLM. Dus daarom zou je de opleiding al niet meer moeten doen.

Natuurlijk kan je dan hopen dat er tegen de tijd dat je klaar bent bij de KLS er plekken zijn bij andere maatschappijen, maar daar kan je met je KLS-papiertje achteraan sluiten bij iedereen die ook 180 uur geklokt heeft. Als je dan bij een knappe maatschappij aagenomen wordt, is dat een soort van winnend lot uit de loterij: leuke gok voor 25 euro maar niet voor 170k. (Jawel, dat is het bedrag dat de ABN en FB tegenwoordig voorstellen om te lenen als je bij de KLS de opleiding gaat volgen)
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk kan je dan hopen dat er tegen de tijd dat je klaar bent bij de KLS er plekken zijn bij andere maatschappijen, maar daar kan je met je KLS-papiertje achteraan sluiten bij iedereen die ook 180 uur geklokt heeft. Als je dan bij een knappe maatschappij aagenomen wordt, is dat een soort van winnend lot uit de loterij: leuke gok voor 25 euro maar niet voor 170k. (Jawel, dat is het bedrag dat de ABN en FB tegenwoordig voorstellen om te lenen als je bij de KLS de opleiding gaat volgen)

Wow. Het wordt ook steeds gekker. Ik weet nog dat men raar stond te kijken van 150K. Das 330 000 Gulden. Nu dus gewoon 374K guldens.
En na je opleiding nog een TR betalen bij de helaas gemiddelde airline.
Met een salaris als je al geluk heb van 1300 euro Netto. 1000 euro rente per maand. :O

Normaal gesproken als er banen zijn, dan is het nog steeds veel geld, maar als je bij KLM binnen komt nog overkomelijk. Maar nu 0,01% kans dat je dat lukt is het gewoon gokken met geld van een Russische Maffioos. Zo gevaarlijk dus.
Ongelofelijk.

Ik zeg : probeer Lufthansa , als je VWO heb of Havo + HBO P.

Je bent aangenomen op KLS. Voorheen zou dat fantastisch zijn. Maar ik zou het nooit doen met zo een schuld in het vooruitzicht.
 
voor 170k. (Jawel, dat is het bedrag dat de ABN en FB tegenwoordig voorstellen om te lenen als je bij de KLS de opleiding gaat volgen)

Als ik je een tip mag geven;

De opleiding kost 122.000, ABN probeert je dus 48.000 extra te lenen voor je levensonderhoud en renteverplichtingen. Dat is duur geld met een flink rentepercentage. Probeer van dat bedrag zoveel mogelijk binnen je familie te lenen (tegen 0 %) of spaar er voor. En bezuinig op onnodige uitgaven als een iPhone met mobiel internet, auto, etc. Daar heb je later alleen maar plezier van, want je moet al dat duur geleende geld ooit terugbetalen.

Oftewel, ik zou zeker niet akkoord gaan met zo'n aanbod, probeer het in ieder geval zo dicht mogelijk tegen die 122.000 aan te houden. Ik heb er eigenlijk geen goed woord voor over dat de ABN nietsvermoedende scholieren zo'n enorme lening laat aangaan. Je kunt er verdorie een compleet huis van kopen, zoveel geld is het. Jan met de pet op doet er 30 jaar over om dat te kunnen bekostigen.

Sterker nog, het is eigenlijk alleen nog maar verantwoord als je minimaal 50 % van de opleidingskosten uit eigen middelen financiert. Het is net als met vliegen zelf, risico loop je altijd, maar probeer deze zo klein mogelijk te houden.
 
Destijds hadden de Frieslandbank en de ABN Amro verschillende leenconstructies.

Bij de Frieslandbank kwam je een bedrag overeen dat je KAN lenen, dus als je 135.000 overeen komt dan is dit de ruimte die je krijgt om te lenen. Mocht je opleiding goedkoper zijn geworden, of geen gebruik hebben gemaakt van een aanvullende basetraining (9000,-) dan hoef je dat geld niet te lenen.

Bij de ABN leende vooraf de gehele som (tegen hoge rente) en hetgeen nog niet was betaald aan de vliegopleiding kon je op een spaarrekening zetten (tegen lage rente). Dus het geld dat nog niet betaald was kostte je wel gewoon centen... Geen idee hoe dat tegenwoordig is, maar goed om even uit te zoeken.

Bij de FB was de living stukken duurder. Dus je kon op je vliegopleidings-financiering goedkoper uit zijn dan op de ABN, maar met de living erbij was je bij de FB weer iets duurder uit dan bij de ABN omdat ze bij de FB een stuk hogere rente hanteerden op deze living-financiering. Ook hierbij de voetnoot dat ik niet weet hoe ze dit tegenwoordig regelen.

Ik raad je ten sterkste aan om je living bij je ouders te regelen!! De droom om verkeersvlieger is te risicovol en kost te veel geld, dus krijg je ouders zo ver om je living voor je te betalen. Ik kreeg destijds 700 euro en dat was een beetje krap, maar in die orde van grootte moet je rekenen. Scheelt even of je met 130K of met 170K van school komt want de bank telt overal natuurlijk rente bij op....

En daarnaast, stel dat je na je vliegopleiding elke maand 1000 euro beschikbaar kunt maken uit je inkomen voor aflossing. Als je schuld dan op 170K staat met maandelijkse rente van 900 euro dan kun je wel inzien dat je maar 100 euro ruimte hebt om af te lossen. Een jaar later sta je dus nog steeds op 169K aan studieschuld dus aflossen is extreem lastig met zo'n hoog bedrag!
Als je met 125K schuld begint, dan betaal je misschien maar 600 euro rente en kun je 400 euro aflossen aan je studieschuld. Je bent dus 4x zo snel bezig met aflossen.....

Dus die extra kop bovenop je studieschuld is erg nadelig in het aflossen...

En daarnaast, houd goed in de gaten hoe het garantiefonds werkt. Momenteel is deze erg lucratief een betalen zij je rente (!) als je nog geen inkomen hebt na de opleiding. Er zijn zelfs KLS-ers die studeren omdat hun schuld wordt gedragen door het garantiefonds. Het zou mij niet verbazen als dit lucratieve garantiefonds op de schop gaat indien KLM geen vliegers nodig heeft de komende jaren. En daarnaast, deze ondersteuning vanuit het Garantiefonds is enkel van toepassing op de STUDIESCHULD!! Dus de rente op je living-lening zal je nog steeds zelf moeten dragen.

Genoeg redenen om je ouders te overtuigen dat zij je living voor je betalen!!!!
 
170K Hallo zeg !
Ik heb er niet echt verstand van, maar hopelijk reageren mensen die dat wel hebben. Maar wat ik mij echt afvraag is of je met modulair nu daadwerkelijk zo veel minder kansen hebt, dat het deze prijzen rechtvaardigd. Er zijn hier toch diverse mensen die er via de modulaire weg toch zijn gekomen.
Overigens vind ik het bedrag voor levensonderhoud van de zotte, dit moet echt voor veel minder kunnen.
Overigens vind ik de ABN AMRO constructie, waarbij je het hele bedrag moet lenen aan het begin en het maar zolang op een spaarrekening moet zetten bijna misdadig.
Volgens mij heeft Folbers hier een tijd geleden aangeboden voor een zeer schappelijke all-in prijs naar de contracten te kijken. Maak hier gebruik van ! Bedenkt dat er niet zoiets bestaat als gratis professioneel advies. Een adviseur die gratis lijkt omdat hij jou niets kost, wordt door de andere partij betaald, vaak veel meer dan je ooit zou vermoeden.
 
Terug
Bovenaan