Nacht vliegen

Zekers, ware het niet dat een NQ in NL aardig lastig te organiseren is, ook zeker niet goedkoop (ivm landingsgeld op een IFR luchthaven en toestel IFR gecertificeerd).
Ik vraag me af, of je in NL een solo vlucht NFR gedaan kunt krijgen.
Terwijl je op Charleroi in principe zo kunt vertrekken.

U2U

Ik heb mijn NQ zelf ook in nl gedaan. geen enkel probleem. solo wordt gedaan als spic en dat is toegestaan door het ILenT. De meeste vliegscholen (afgankelijk van de locatie) vliegen Duitsland of Belgie binnen voor de t/g's. Heb je meteen aan de Navigatie verplichting voldaan en geen hoge landingsgelden. Ik was precies in 5 uur klaar in twee avonden en een landing of 10. Niets lastigs aan dus. Volgens mij doen er te veel spookverhalen de ronde van mensen die er zelf geen ervaring mee hebben.

PS: Vfr nacht moet (ook in Belgie) gedaan worden in een vliegtuig dat voor VFR nacht is gecertificeerd. In de praktijk komt dit veelal neer op een IFR gecertificeerd toestel. Daarnaast: Neem van mij aan dat je ook liever 's nachts in een IFR gecert toestel zit en dat je ook een Instructuer naast je wilt hebben met een geldige IRI of minimaal zelf een IR.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn NQ zelf ook in nl gedaan. geen enkel probleem. solo wordt gedaan als spic en dat is toegestaan door het ILenT.

.....

Volgens mij doen er te veel spookverhalen de ronde van mensen die er zelf geen ervaring mee hebben

Great, wil je er meer over schrijven, niet alleen DAT je NQ in NL gedaan hebt, maar ook waar, wat, wie en hoe je dat geregeld hebt ? Dat was de oorspronkelijke vraag van de TS.

Dan kan het aan de lezer zijn om zelf een informed keuze te maken.


Overigens: Wanneer je in Charleroi vliegt met een toestel dat daar zijn thuisbasis heeft, kun je alle handelingen rond/op het vliegveld verrichten, zonder dat je nog verder hoeft te betalen (is included in het stationeren van een toestel daro).

Dat geeft je gelijk de mogelijkheid meer T&G te doen dan het minimale, zonder dat je beurs daar onder leidt.

Ook zijn de toestellen daar, naar mijn weten, BTW vrij.
Ik zie nu, dat deze aanbieder newcag besloten heeft zijn activiteiten rond Charleroi te concentreren.

De omgeving is inderdaad franstalig, maar ook in Belgie gaan ze met de vooruitgang mee, en spreekt men er engels.
Radio is standaard frans, maar wanneer je in het engels begint, krijg je in het engels antwoord.
Als je (op de grond) vriendelijk doorzet, willen ze ook nog wel hakkelig NL gaan praten, maar dan stap ik toch liever over op frans ;)

Een soort "weekendje ardennen", waar je dan de avond niet bij kaarslicht aan tafel, maar bij zaklamp in de lucht zit ;)

Veel plezier !
 
Hallo,

ook bedankt voorde info maar de RT op Charleroi en Luik is engels,
zelfs op st-Hubert en Spaword er zonder probleem op Engels overgeschakeld.

Tijden zijn inderdaad veel veranderd de laatste jaren.

groeten
 
Vrijstelling VFR night

Publicatiedatum: 7-november-2012 16:15

In de staatscourant van 6 november zijn vrijstellingen opgenomen met betrekking tot het vliegen VFR buiten de daglichtperiode. Deze vrijstelling geldt alleen voor een vlucht uitgevoerd in het kader van de vliegopleiding voor het verkrijgen van een CPL(A) als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel c, van het Besluit bewijzen van bevoegd-heid voor de luchtvaart.

Onderhavige regeling voegt een vrijstelling toe aan de Vrijstellingsregeling LVR. Het gaat hierbij om een vrijstelling op het verbod voor vliegtuigen om buiten de daglichtperiode op grond van zichtvlieg-voorschriften (Visual Flight Rules – VFR) te vliegen. Dit verbod is opgenomen in artikel 44, eerste lid, onderdeel a, van het Luchtverkeersreglement. De vrijstelling is noodzakelijk om de opleiding voor het bewijs van bevoegdheid voor beroepsvlieger voor vliegtuigen (Commercial Pilot License/Aeroplanes – CPL(A)) in Nederland mogelijk te maken.

Lees in de bijlage het volledig artikel uit de Staatscourant nr. 22443




http://http://www.knvvl.nl/download_file/1523_archief-item/stcrt-2012-224431_1.pdf
 
Heeft iemand wel eens in zijn eigen kist met een instructeur zijn NQ gehaald? Hoe is dat geregeld met de verzekering en de vliegschool? :biertje:
 
Hoi Bobo, ik heb Wel mijn IFR gehaald op een kist waarin ik een aandeel had (DA40). Het toestel werd bijgeschrven bij de FTO. Verzekeringstechnisch weet ik het niet, dat regelde het bestuur.
 
Bedankt! Uiteindelijk wil ik m'n IR ook doen. De vliegschool heeft wel aangegeven mee te willen werken, ze weten alleen niet precies hoe en wat, maar dat ben ik met m'n instructeur een beetje aan het uitvogelen.
 
Volgens mij moet je een onderscheid maken tussen PPL en ATPL.

In een ATPL opleiding wordt de Night Rating bij ons op SE gehaald om de eenvoudige reden dat dat goedkoper is. Als je die 5 uur op twin engine gaat draaien, is je opleiding meteen minstens 1.500€ duurder. Minstens 4 van de 5 uren van die opleiding worden in het circuit gevlogen en ongeveer ocharme 1 uurtje wordt X-country gevlogen...puur omdat het moet en in de requirements staat om bij de modulaire opleiding je CPL module op te kunnen starten.

Met een PPL en klassebevoegdheidsverklaring SEP(L) heeft de night rating volgens mij zijn nut omdat ze je niet beperkt tot SS+30 indien je net die 10 minuutjes extra nodig hebt om op je destination aan de grond te staan, zodat je voor die domme 10 minuutjes niet moet uitwijken.

Momenteel heb ik zelf een PPL en de volgende stap in mijn modulaire opleiding is de night rating. Maar geen enkel haar op mijn hoofd dat eraan denkt om in een SEP meer uurtjes cross country te gaan draaien dan wettelijk verplicht is om je licentie te halen.
 
Voor mij is het de noodzakelijke stap naar de IR, lijkt me bovendien ook een leuke opleiding. Daarna zal ik niet veel SEP in het donker vliegen, het moet wel leuk blijven.

Klopt het bovendien dat ik opnieuw een LPE examen moet doen als ik mijn IR wil gaan halen?
 
Klopt het bovendien dat ik opnieuw een LPE examen moet doen als ik mijn IR wil gaan halen?

Hoezo, spreek je in het donker moeilijker Engels?? :rolleyes:

Zonder dolle, mij is verteld dat LPE niet eens luchtvaart specifiek dient te zijn, het moet alleen een indicatie geven in welke mate je in staat bent een conversatie te volgen en te houden. Alle luchtvaart specifieke zaken zitten in je RT opleiding.
 
NQ is inderdaad verplicht voor je kan beginnen aan de IR. LPE hoef je niet over te doen hoor, ik weet niet wie je dat verteld heeft, maar als je engels kan praten tijdens een VFR vlucht kan je het ook tijdens een IFR vlucht. LPE moet je wel herhalen als je level 4 of 5 hebt, maar dat is een ander verhaal. Misschien ben je in de war met de IFR radiotelefonie die je wel moet halen. Kan hier bijvoorbeeld: www.atc-comm.com
 
Er is een LPE test, volgens ATC-Comm voor "light" en "heavy" aircraft. Ik ben er zelf maar vanuit gegaan dat je voor je IR de "heavy" variant in de pocket moet hebben.

Als 't niet hoeft is dat alleen maar goed... :)
 
Dat verschil heb ik ook wel gezien inderdaad. Volgens mij is het de test die erachter zit. Bij ATC-COMM gebruiken ze de Relta test: http://www.relta.org/shop/relta-preparation-courses
Daar maken ze inderdaad dat onderscheid, maar wat ik eruit begrijp is dat je als ATPL'er audio voorbeelden krijgt uit de grote luchtvaart en als PPL'er voorbeelden uit de kleine luchtvaart. De uitslag is qua niveau gelijk.

Ik heb zelf hier mijn LPE gehaald: http://www.air-comms.nl/0000009a9109ad501/index.html
Daar wordt dit onderscheid niet gemaakt en de test schijnt makkelijker te zijn voor een LPE level 6, dus dat heb ik maar gedaan :biertje:

Sowieso is dat LPE gebeuren natuurlijk één grote flop.
 
Bedankt! Uiteindelijk wil ik m'n IR ook doen. De vliegschool heeft wel aangegeven mee te willen werken, ze weten alleen niet precies hoe en wat, maar dat ben ik met m'n instructeur een beetje aan het uitvogelen.

Klinkt niet goed als ze het nog moeten uitzoeken. Zijn ze wel FTO? anders kan het sowieso niet. Een FTO weet ook precies wat ze voor de bijschrijving moeten doen.
 
Klinkt niet goed als ze het nog moeten uitzoeken. Zijn ze wel FTO? anders kan het sowieso niet. Een FTO weet ook precies wat ze voor de bijschrijving moeten doen.

Het is een FTO, maar ik kan me voorstellen dat je zoiets niet dagelijks doet.
 
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat hier wat info daarover staat: http://easa.europa.eu/rulemaking/docs/npa/2011/NPA 2011-16.pdf

Staan ook dingen in over de proposed EIR (misschien bedoeld wsh hiermee de day IFR rating?).

FCL.825 En-route Instrument Rating (EIR)
(a) Privileges and conditions.
(1) The privileges of the holder of an en-route instrument rating (EIR) are to conduct
flights by day under IFR or in IMC in the en-route phase of flight, with any
aeroplane for which a class or type rating is held.
(2) The holder of the EIR shall only initiate or continue a flight on which he/she intends
to exercise the privileges of his/her rating if the latest available meteorological
information indicates that at the estimated time of arrival at the planned destination
aerodrome the weather conditions will be such as to allow compliance with VFR on
the approach and landing phase of the flight. On departure the holder of this rating
shall not enter IMC below 1000 feet above the highest object within 5 NM.
 
Nope

Het staat in de nieuwste versie van fcl.008.

Men wil hiermee ir ratingook beschikbaar maken voormensendie problemen hebben met kleuren in het donker.

Het kan zowel bij eir als bij ir
 
In de UK is men ook bezig night VFR mogelijk te maken. Bijgaande links naar een paar documenten van de CAA hierover. Men heeft daar kennelijk de inschatting gemaakt dat night VFR veilig gedaan kan worden.

Oorspronkelijk voorstel:
http://www.caa.co.uk/application.aspx?catid=33&pagetype=65&appid=11&mode=detail&id=5001

Meest recente versie:
http://www.caa.co.uk/application.aspx?catid=33&pagetype=65&appid=11&mode=detail&id=5162

Night vfr was daar al mogelijk als je maar in class A en C airspace rondvloog, wat daar dan weer mogelijk is als special VFR. Logica :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan