Ligt het nu aan mij dat ik die foto zeer ongepast vind bij dit onderwerp????
Vooralsnog wel. Benieuwd naar EA 's uitleg.
Ik bedoel dus dat ik t ook ongepast vind.
Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ligt het nu aan mij dat ik die foto zeer ongepast vind bij dit onderwerp????
Ik hoop vooral dat kritisch denken hier niet een slachtoffer wordt en overboord gemieterd.
Wat brengt mensen er desondanks toe te blijven roepen dat hij schuldig is? Ik schreef twee weken geleden naar aanleiding van de Jelle Brand Corstius/Gijs van Dam vete – Jelle die Gis ervan beschuldigt hem ooit verkracht te hebben – dat degene die als eerste een beschuldiging publiekelijk uit, bij voorbaat in het voordeel is. Gevolg van onze truth bias, ons waarheidsvooroordeel. We zijn geneigd om wat we horen, zien of lezen in eerste instantie te geloven. Word je ergens publiekelijk van beschuldigd en wil je je daar vervolgens eveneens publiekelijk tegen verdedigen dan sta je dus bij voorbaat op achterstand. Want je moet nu opboksen tegen een deel van het publiek dat inmiddels al gelooft dat je beschuldiger, zelfs zonder hard bewijs, de waarheid spreekt. Getuige Poch. Er waren alleen uitspraken van hemzelf. Die waren voor meerdere uitleg vatbaar maar werden wat betreft de meest ongunstige interpretatie voor waar gehouden. Die interpretatie werd vervolgens binnen Transavia en daarbuiten verspreid. En, ook een kenmerk van de truth bias, hoe vaker die interpretatie publiekelijk werd herhaald, hoe ‘schuldiger’ Poch werd.
Toch bleken de Nederlandse justitiële autoriteiten en politiek er niets voor te voelen de beschuldigingen hier te onderzoeken. Naar alle waarschijnlijkheid wilden ze hoe dan ook voorkomen dat via onderzoek naar Pochs onschuld de discussie over het Videla-regime en de ‘schuld’ van Máxima’s vader daarin zou oplaaien. Daarom werd Poch, nota bene Nederlands staatsburger, middels een truc via Spanje naar Argentinië geloosd. Acht jaar heeft hij daar onschuldig vastgezeten. Dat zijn onschuld voor veel mensen moeilijk te verteren is, wijst op een ander effect van de truth bias. We roepen voortdurend dat in ons rechtssysteem iemand onschuldig is tot zijn schuld is bewezen. Maar de publieke waarheid is meestal precies omgekeerd. Doordat we in eerste instantie de beschuldiging tegen iemand geloven, is betrokkene voor ons schuldig totdat zijn onschuld is bewezen. En zelfs dan blijven wij het moeilijk vinden dat wij ons in de waarheid hebben vergist.
Lijkt me duidelijk.Natuurlijk weet ik wat in de periode van de Argentijnse dictatuur is gebeurd en dat dat vreselijk was. Ik leef mee met de families van de slachtoffers. Er zijn geen winnaars in dit proces en daarom voel ik me ook geen winnaar."
Het wordt tenslotte door de geschiedenis en door de overwinnaar bepaald wie er 'fout' is geweest en wie niet.
Je kan niet iedereen veroordelen die dienst heeft gedaan in een bepaald leger. Dat is extreem kortzichtig.
Dat gaat het ook.Jongens, de vergelijkingen met de SS zijn een hellend vlak en gaat mij te ver.
Je kan niet iedereen veroordelen die dienst heeft gedaan in een bepaald leger.
De geschiedenis vind van wel.
In het geval van JP was het trouwens hetzelfde legeronderdeel en hij had er kennis van.
Daar stap je even overheen.
De Argentijnse marine is onderverdeeld in vaart en luchtmacht, die op hun beurt ook weer zijn onderverdeeld. De maritieme luchtmacht, waar het in dezen om gaat, kent drie onderverdelingen:
1. Luchtvaartinstructiecommando met opleidingsvliegtuigen;
2. Tweede maritieme luchtvloot met straaljagers en heli’s;
3. Derde maritieme luchtvloot met turbopropmachines.
Poch maakte, overigens net zoals Emir Sisul Hess die enkele dagen na hem werd gearresteerd, deel uit van die tweede maritieme luchtvloot. Hess, die helikoptervlieger was, is evenals Poch vrijgesproken. Beide heren stonden er niet bij en keken er niet naar in geval van de dodenvluchten, zij waren werkzaam bij een onderdeel binnen de maritieme luchtmacht dat hier niets mee te maken had.
Wat wordt nu bedoeld met: We hadden daar nooit moeten zijn.
1. Het gezin waarin EA opgroeide of,
2. Nederland met de ontwikkelingshulp of,
3. De organisaties die ontwikkelingshulp organiseerden?