Naar aanleiding van arrestatie JP

Misschien ligt het aan mij, Dilok, maar de link die je plaatste komt bij mij niet al te genuanceerd over.

Het is een raadsel waarom deze collega’s Poch kennelijk hebben aangegeven c.q. tegen hem hebben getuigd. Was het de oprechte verontwaardiging over de oorlogsmisdaden, die Poch zelf had opgebiecht en volgens de vliegers niet ontkende, of was Poch dermate gehaat, dat men besloot hem een loer te draaien.

Allereerst wordt hier aangenomen dat Julio de oorlogsmisdaden zelf heeft opgebiecht terwijl het dus nog maar de vraag is of dit de werkelijke toedracht is geweest tijdens het bewuste Balidiner.
De andere aanname is dat Julio gehaat was. Door wie allemaal? Volgens andere bronnen was (of is?) TW evenmin bij iedereen even populair. Dat maak ik ook op uit jouw vorige bijdrage, Dilok.
Wie lopen er allemaal om elkaar heen bij Trans? En waarom?

Merkwaardig is, dat de Transavia directie volgens eigen zeggen Poch in 2006 op de mat heeft geroepen om hem te vragen naar zijn verleden. Poch ( volgens de Transavia directie) ontkende toen, dat hij een verbinding had met de zgn. “dodenvluchten” (…..) Het ging hierbij in eerste instantie om vluchten met Dakota’s en later Loockheed Electra’s. De Transavia directie heeft toen geen stappen tegenover Poch genomen. Waarom niet? Poch had reeds in het zelfde jaar en daarvoor o.a op Bali tegen collega’s zijn rol in deze kwalijke zaak verteld en dus niet zoals de directie van Transavia stelt, de feiten ontkent.

Deze bron gaat er vanuit dat Julio niet alleen tijdens het Balidiner maar ook eerder een bekentenis zou hebben gedaan. Volgens een andere bron die ik in mijn bijdrage #179 citeerde is dit dus niet zo. Op grond waarvan is www.geennieuws.nl (waar de originele tekst vandaan komt) zo stellig?
Zowel de vliegtuigen van het type Dakota als van het type Lockheed Electra worden genoemd. Waarom de F-27 die inmiddels ook al in beeld is niet meteen genoemd?
Wat had de directie van Transavia moeten doen na de antwoorden van Julio in relatie met zijn verleden in de betreffende periode? En wat is er mis met de verklaring van de directie dat Julio de feiten ontkent? Of had er moeten staan dat Julio de beschuldigingen ontkent?

Vreemd is voorts dat Poch pas tijdens zijn laatste vlucht vanuit Spanje is gearresteerd. Waarom niet eerder? In december 2008 vloog Ben Bot, voormalig Nederlands minsiter van Buitenlandse Zaken naar New York om daar de Argentijnse officier van justitie Jorge Taiana te ontmoeten inzake de onderhandelingen over op handen zijnde arrestatie van Poch. Hierbij werd, daar Nederland geen landgenoten uitlevert aan de vreemd land ( Poch heeft naast de Argentijnse nationaliteit ook die van ons land) besproken wat de mogelijkheden zouden zijn, Poch in Spanje te arresteren. Wat is de rol van deze oud KVP / CDA minister ( 73 jaar en samenwonend met een 40 jaar jongere Poolse ex collega, de kinderen van Bot zijn ouder dan hun “pleegmoeder”). Bot is partner bij het Brussel / Haagse lobby bureau Meines in den Haag. Hij leerde zijn huidige partner kennen toen zij beide in Brussel werkten. Ilse Wilczek is nu werkzaam bij TNT post als PR en communicatie verantwoordelijke. Wie had Bot opdracht gegeven te gaan onderhandelen? En waarom is de Argentijnse minister van economische zaken Amado Boudou bij deze zaak betrokken? In 2007 had hij volgens eigen zeggen al met het onderzoek te maken. Economische zaken en een strafonderzoek? (…) Een andere vraag is waarom de Argentijnse onderzoeksrechter Torres in december naar Nederland kwam om ook over deze zaak te spreken, maar niet in het Transavia kantoor op Schiphol werd ontvangen, maar in Amstelveen, waar het kantoor van het in de Air France opgegane KLM is gevestigd. Moest er iets verborgen blijven? Torres had toen o.a. gesprekken met inmiddels ex collega’s van Poch.

Van allerlei personen en betrekkingen worden er nu bijgehaald. Niet allemaal even relevant: wat heeft het met de zaak van Julio te maken dat Bot kinderen heeft die ouder zijn dan hun stiefmoeder? (Pleegmoeder is hier een onjuiste benaming). De connectie met Theo van Boven wordt me in elk geval niet duidelijk in het betreffende stuk. Of deze prof ontvangen is in Amstelveen vertelt het verhaal in ieder geval niet.
Naar het antwoord op de vraag wie Ben Bot de opdracht heeft gegeven te gaan onderhandelen ben ik ook wel benieuwd. Evenals naar de antwoorden op de daarop volgende vragen. En naar het antwoord op de eerste vraag.

Onderaan de tekst staat een voetnoot van ene Onno over de relatie tussen de broer van Ben Bot en de moeder van prins Bernhard: eerstgenoemde zou de biechtvader zijn geweest van laatstgenoemde.
Dat er allerlei politieke lijntjes lopen tussen NL, D en Argentinië memoreerde ik al eerder. Ik begeef me te zeer op glad ijs als ik hier uitspraken over ga doen.
In de laatste alinea’s waar de geïnteresseerde lezer zelf maar met enkele muisklikken naartoe moet gaan, wordt onder meer aangehaald dat dat de Argentijnse pers onze prinses Maxima heeft bedankt in verband met de arrestatie. Waarom haar bedanken? Omdat het gesprek tijdens dat Balidiner op haar vader kwam? Op 11/01/2010 kopte de Televaag: ‘Dochter Poch smeekt Maxima om hulp’. Het werd beschouwd als bij de duivel te biecht. Voor velerlei interpretatie vatbaar.

Hoe interpreteer je? In NRC Handelsblad trof ik een lezenswaardig artikel aan over interpretaties bij rechtspraak. ‘De amateur in het mijnenveld’ heet het. Het is van de hand van Folkert Jensma en verscheen in de editie van 15/08/2010. Helaas (nog?) niet op het internet verschenen.
Centraal staan de vragen of er structurele fouten in zitten en of er diepere oorzaken zijn te vinden voor een dwaling.
“Alleen dankzij inmenging van niet-juristen kwam er herziening en vrijspraak”, schrijft Jensma over de zaak van Lucia de Berk die ‘achteraf een luchtspiegeling’ bleek. “Hoe konden rechters zó overtuigd raken van haar daderschap dat ze haar én levenslang én tbs gaven? Waarna zes jaar later het medisch bewijs opnieuw werd geïnterpreteerd en bleek dat niet alleen zij niet de dader was, maar helemaal niemand.” Er was immers geen seriemoord gepleegd op zieke kinderen of bejaarden: in alle gevallen ging het om een natuurlijke dood.
Als mogelijke oorzaak van zo’n collectieve dwaling noemt Jensma dat de betreffende rechters te ontvankelijk zijn geweest voor belastende informatie, voor beeldvorming van de verdachte en zo eenzijdig negatief de feiten waardeerden.
Hendrik Gommer, een Tilburgse jurist die ook godsdienstwetenschap en biologie heeft gestudeerd, wordt erbij gehaald. Gommer is van mening dat juristen in het algemeen tekort schieten op het gebied van psychologie, biologie, sociologie én logica. De gemiddelde jurist weet niet waar het gedrag van mensen vandaan komt, hoe ze (zelf) denken, of straffen effect hebben en waar de behoefte aan straffen überhaupt vandaan komt. En ook niet of wetten wel praktisch effect hebben.
In een cursus die hij verzorgt is er uitgebreid aandacht voor ‘moraalbiologie’ als rechtsbron: of en wanneer de rechter zijn verontwaardiging laat meespreken, waar dat vandaan komt en hoe de rechter dat beredeneert in zijn uitspraak. Soms weegt de rechter de moraal onbewust zwaarder dan de wet, die daarvoor opzij wordt gezet.
In relatie met de zaak van Lucia de Berk zegt hij: “Wat de verdediging aanvoerde werd wel heel makkelijk ter zijde geschoven. Tussen de regels was er toch een bepaalde intuïtie dat ze het gedaan had. Dan gaat de rechter argumenten gebruiken die daarbij passen.”
Ik citeer Jensma: “Maar rechters menen toch dat ze volstrekt neutraal naar een zaak kijken om er daarna objectieve regels op toe te passen? Ze hanteren de formule ‘feiten x regels = uitspraak’. Feiten worden vastgesteld aan de hand van wettig bewijs. De ‘rechtelijke overtuiging’ is alleen aan het eind van het proces doorslaggevend.’
Volgens Gommer is het sowieso een fictie dat er feiten bestaan. Idem dito hetzelfde dat de mens een rationeel wezen is die ‘alles objectief kan benaderen’. Volgens hem bestaan in het recht alleen situatieschetsen, gepresenteerd door procespartijen met belangen. Naar zijn mening interpreteert de rechter door procespartijen geïnterpreteerde feiten opnieuw aan de hand van een richtlijn. Daarbij heeft hij de keus uit tenminste acht interpretatiemethodes die allemaal een andere uitkomst hebben. De belangrijkste methodes die juristen leren zijn de grammaticale, de wetshistorische, de systematische, de anticiperende, de rechtsvergelijkende, de analoge, de a-crontario en de teleologische methode. Anders gezegd: methodes die of de letterlijke tekst van de wet, de geschiedenis, de context, de waarschijnlijke bedoeling ervan, de interpretatie in andere landen of wetten, als uitgangspunt nemen. Doorgaans kiest de rechter onbewust die methode die het dichtst in de buurt komt van de uitkomst die hem redelijk voorkomt. Daarbij speelt intuïtie bij rechters net als bij andere mensen een belangrijke rol. Afhankelijk van je ervaringen of je training krijg je een andere intuïtie. Iemand die als rechter is opgeleid en ervaring heeft kan dus een ingeving krijgen omdat hij eerder al soortgelijke zaken heeft gehad: ‘Het zal wel die kant opgaan. Ik vermoed dat dit de beste oplossing is’. Daarna ontstaat er een innerlijk proces van controleren, selecteren en redeneren, voor een groot deel ook onbewust, waarin het oordeel wordt gevormd en gemotiveerd.
In dit lezenswaardige artikel wordt ook nog het fenomeen belicht van groepsdenken en loyaliteit in de rechtszaal. De rechter die dagenlang achter dezelfde tafel zit als een OVJ die hij vaak ziet, met wie hij opleiding en vakgebied deelt en misschien sociale contacten heeft. Die tafel voelt dan algauw als ‘wij tegen de rest’.

Hoe wordt de zaak van Julio geïnterpreteerd? Is er wel/geen sprake van ontvankelijkheid voor belastende informatie, voor beeldvorming van de verdachte en daaruit voortvloeiend een eenzijdig negatieve waardering van wat er is gepasseerd?
Het alweer stevig gedateerde artikel dat www.geennieuws.nl aan de kwestie spendeerde laat in elk geval meerdere interpretaties zien. Waarbij ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat het hier niet zo zeer gaat om de rol van Julio of degenen die aangifte tegen hem hebben gedaan, maar om de rol en positie van het koningshuis. En zo interpreteer ik het dus ook.
Ik ben benieuwd naar de dagboeken van Julio, wat daarin staat over de tijd waarin hij marineofficier was. Zeker nu zijn logboeken er niet meer toe lijken te doen omdat hij niet langer voor degene wordt gehouden die de toestellen op hun lugubere missie heeft gevlogen.
Ook ben ik benieuwd hoe het intussen met de procesgang is: inmiddels is het alweer bijna twee maanden geleden dat de nieuwsbronnen daarover berichtten.

Laatst bewerkt:
citaat.
Misschien ligt het aan mij, Dilok, maar de link die je plaatste komt bij mij niet al te genuanceerd over.

Citaat:
Het is een raadsel waarom deze collega’s Poch kennelijk hebben aangegeven c.q. tegen hem hebben getuigd. Was het de oprechte verontwaardiging over de oorlogsmisdaden, die Poch zelf had opgebiecht en volgens de vliegers niet ontkende, of was Poch dermate gehaat, dat men besloot hem een loer te draaien.

B747 je drukt het aardig uit, vooral het woordje 'niet al te ' dus ga ervan uit dat je het gewoon ongenuanceerd vindt.
Dat mag natuurlijk best, en was Pim Fortyun ongenuanceerd ?, voor mij en heel veel andere Nederlanders niet maar daar mag jij natuurlijk best anders over denken, hetgeen ons land een boeiende kleur geeft.
Maar nu even terug naar het citaat,
Ik heb zelf in de Marine gevlogen, en gedurende al mijn civiele vluchten is er zelden iemand geweest die iets wilde weten over het bedrijf ; Marine luchtvaart dienst.
Voor mij zelf is het altijd een zeer boeiend en geavanceerd vliegtuig platvorm geweest zo'n SP 13A (Berguet). waar in het pikke donker (radio silence) gepatrouilleerd werd in de 'iceland gap 'om russische nucs te detecteren op 21500 vt. maar waar vooral grote kameraadschap heerste.
De civiele luchtvaart is vooral een vluchtige wereld , en zelf af en toe het gevoel kreeg bij de 'bad 'guys'(ex militair) te behoren, heb daar nooit zo meegezeten, maar een vooringenomen standpunt daar bleef het meestal niet bij.
En omdat gerefereerd wordt bij Poch naar de jaren eind 80 verbaasd me het niet
dat er toen al veel 'wandelgang 'verhalen bestonden ook met vooringenomen standpunten die zonder navraag een eigen leven zijn gaan leiden.
Poch had een politiek standpunt dat mij bekend was, en heb daar met hem vroeger rustig over gesproken zoals het behoort (zonder drank).
Degenen die hem hebben aangegeven zijn waarschijnlijk, nou moet ik voorzichtig zijn, nooit in Argentinië geweest, kennen de cultuur niet, en de geschiedenis van het land vermoedelijk ook niet en zelfs één getuige dacht dat Pinochet de president was geweest.
Was het oprechte verontwaardiging ?, daar twijfel ik over, omdat de wandelgang verhalen al bekend waren.
Ik heb met alle 3 de personen te maken gehad, TW, RB en Poch.
Poch was in mijn ogen een integer persoon en een zeer goed vakman, altijd vriendelijk maar ook nauwkeurig hetgeen later beloond werd met de positie van instructeur.
TW was qua senioriteit weliswaar één jaar ouder, maar nog steeds lijn piloot, ook RB zat in dezelfde positie als Tim.
Voor mij is één ding wel helder dat de karakter eigenschappen van TW en RB nauwelijks enige match hebben met die van Poch, alhoewel TW qua nauwkeurigheid wel in de buurt kwam van Poch , maar dat was dan ook de enige overeenkomst .
Ik kan me dus voorstellen dat er enige onderlinge chemie ontbrak, en als Poch wordt uitgedaagd door de heren TW en RB zou het mogelijk kunnen zijn dat Poch hier en daar zaken wat heeft aangedikt (erg onverstandig), maar altijd heeft gesproken in de 'wij 'vorm, als 'we the navy'.
Net zoals 'wij ' in 1973 een rondje binnenhof deden met 3 neptune vliegtuigen om te protesteren tegen de bezuinigingen. (ik zat daar zelf overigens niet in).
Was het dan kwaadaardige opzet om Poch te beschadigen vraag ook ik mezelf af ?. maar ondertussen begrijp ik ook dat er ontstentenis is bij alle getuigen die zo'n geweld en combinatie van overheden nooit hadden voorzien.
En dan kan ik alléén maar de voorzichtige conclusie trekken dat het inderdaad bedoeld was om Poch een hak te zetten, met de bedoeling dat de Argentijnen het overige bewijsmateriaal wel zouden verzamelen voor het Strafhof.
Bekend is nu wel dat JE de grote inspiratie bron is geweest, en vermoedelijk in grote eensgezindheid met professor van Boven het geval boven de politie heeft uitgetild en onder de aandacht heeft gebracht van politiek den Haag.
Dus B747 als je dit ongenuanceerd vindt, dan wil ik daar later nog wel even op terug komen.
En ondertussen zit Poch nu bijna één jaar gevangen(en 2 jaar onderzoek) zonder een splinter bewijs met heel veel ESMA op zijn bordje (waar hij nooit is geweest), enkel en alleen omdat ESMA in de spaanse verklaring stond , die alle heren in het spaans hebben getekent ??,
De montonereos en ERP aanhangers van 30 jaar geleden zitten nu allemaal op posities in de Argentijnse regering met een algemeen beeld van ex militairen onder VIdela ' if you were part of it you should have known it" , en overigens je moet niet klagen want het huidige systeem is beter dan 30 jaar geleden.
Dit is het recht systeem waar nu een Nederlands staats burger zich tegen moet verdedigen en met voorbedachte rade aan is uitgeleverd door NB en met medewerking van ene Theo van Boven die daar als HR man zelfs een lintje voor heeft gekregen.
Ook de rol en zuur graad van deze man mag wel eens nader onderzocht worden , toen hij verbitterde na zijn korte periode bij de VN.

http://www.limburger.nl/article/20091125/REGIONIEUWS01/911250305/1030

Laatst bewerkt:
Kijk, en zo gebeurt het dus: elkaar misverstaan.
Allereerst heb ik totaal geen uitspraken gedaan over Pim Fortuyn noch over de site die naar hem is vernoemd. Of ik Fortuyn wel of niet genuanceerd vind is een heel andere discussie en doet hier volstrekt niet ter zake.
Ik heb slechts een aantal quotes geplaatst die op de betreffende site waren overgenomen van www.geennieuws.nl En de inhoud daarvan kwam mij niet al te genuanceerd over. Waarom dat is heb ik onder elke quot afzonderlijk toegelicht.
Graag ff lezen ;)

Dank voor je toelichting, onder meer op de populariteit van de diverse betrokken personen, in casu Poch, TW en RB.
En uit de link die je als laatste toevoegde is in ieder geval te concluderen (te interpreteren :D ) dat Van Boven grote waardering geniet in Argentinië

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad wel erg stil hier omdat het vanuit de media al weer maanden stil is over Julio: de laatste berichten over zijn proces dateren van juni. Volgende week is het al weer een jaar geleden dat de vlieger werd gearresteerd. En wat is er in die tijd nu eigenlijk aangetoond?

‘Poch verraden door dagboeken’, kopte de Televaag dd. 24/06 jl. Terwijl de krant over de aanklacht beschikt die tegen de voormalig Transavia-piloot loopt, beschikt niemand over een cc’tje van die dagboeken waarin Julio verhaalt over de mogelijk door hem gepleegde gruweldaden. Nee:

Onderzoeksrechter Sergio Torres is niet overtuigd van de onschuld van Poch maar lijkt wel vatbaar voor het punt dat Poch als straaljagerpiloot van de Argentijnse marine (‘76-‘80) niet in staat was de vrachtvliegtuigen te besturen waarmee de junta tegenstanders in zee wierp. „Dat neemt niet weg dat hij als bemanningslid kon deelnemen aan deze vluchten”, staat op pagina 724 van de aanklacht, die in handen is van De Telegraaf.

In NRC-Handelsblad van 05/09 jl. stond een mooi interview met Ton Derksen, een emeritus hoogleraar wetenschapsfilosofie en cognitiefilosofie. Deze maand verscheen van zijn hand het (praktijk)boek ‘De Ware Toedracht’.

Het gaat over het menselijk tekort bij het waarnemen van de alledaagse werkelijkheid. En trekt onthutsende conclusies voor rechercheurs, rechters en OvJ’s: uitgerekend zij blijken het slechtst getraind in het voorkomen van de denk- en waarnemingsfouten waar ieder mens gevoelig voor is. Het rechtsbedrijf confronteert hen bovendien niet met de gevolgen. Zoals artsen hun fouten begraven, sluiten justitiefunctionarissen hun vergissingen op in de gevangenis. De protesten die daaruit opklinken, worden qualitate qua niet serieus genomen.

De meest cognitieve instincten van de mens lijken bij waarheidsvinding in het strafrecht regelrecht naar de afgrond te leiden, stelt Derksen. In juridische uitspraken, pleitnotities en processen-verbaal zijn ze terug te vinden als doel- of cirkel- of drogredeneringen, geforceerd tegen weerlegging beveiligde argumenten, ongerijmde of foutieve argumentaties, verdraaide of niet begrepen feiten.
Onbevangen zoeken en onbevooroordeeld waarnemen is onmogelijk. De waarheid kan gemist worden door een verkeerd gerichte of beïnvloede zoekvraag. Derksen maakt dit aanschouwelijk door het benoemen van een experiment met twee groepen ervaren artsen van wie één een juiste diagnose ingefluisterd kreeg en de andere een verkeerde. De groep die met z’n neus in de juiste richting was gezet scoorde 80,6% goed. De groep die het verkeerde ziektebeeld kreeg gesuggereerd scoorde 12,4%.

Een enkel dwarrelend feit kan professionals dus al tot een forse beroepsfout brengen. Zo kon Lucia de Berk in de val lopen van een verkeerd begrepen toeval dat politie, OvJ en rechter een dwingend perspectief bood op al haar handelen. Daarvan konden ze ook niet loskomen. Geloofsvolharding, de verleiding van passend bewijsmateriaal, de beperkte geloofwaardigheid van ontlastend bewijs en de afkeer van twijfel in het brein speelde hen parten. Dit is in jouw geval ook aan de orde! Het rechtsbedrijf is ongemerkt verslaafd aan één perspectief: de schuld van de verdachte. In hoeverre geldt dit in het geval van Julio? Hoe hard is het bewijs werkelijk? Dat ene schuine handgebaar dat Julio zou hebben gemaakt om duidelijk te maken hoe er gevlogen werd om mensen van boord te gooien: vanwege de G-krachten vinden voedseldroppings level flight plaats, waarom zou het in dit macabere geval ineens anders zijn geweest?

Opsporing en vervolging worden eenzijdig gedreven, gaat Derksen verder. Zie bijvoorbeeld de tactiek van het OM om belangrijke getuigen die tegenspreken, voor te houden dat meineed dreigt. Hoe zat het ook al weer met de kinderen van Julio en diverse (oud)medewerkers van Trans die bezoek hebben gekregen van de Nationale Recherche dat ze op geen enkele manier mochten proberen getuigen te beïnvloeden op straffe van vier jaar cel? ‘Officieel weet niemand wie precies de getuigen zijn in deze zaak. Het strafrechtelijk onderzoek loopt nog en het OM wil hun namen niet prijsgeven. De mensen die bezoek hebben gehad van de Nationale Recherche weten dus formeel niet wie ze niet zouden mogen beïnvloeden’, berichtte NRC-Handelsblad op 14/12/09.

Ton Derksen stelt ook nog dat het heel gevaarlijk is om in de buurt van een moord te zijn, en niet alleen als slachtoffer. En Julio was dus heel gevaarlijk in de buurt van die verschrikkelijke vluchten omdat hij toen in Argentinië was, omdat hij bij de luchtmacht zat, omdat hij in de tijd van de junta marineofficier was. En op grond daarvan worden er automatische conclusies getrokken. Hoe te verklaren dat er tot op heden nog maar twee piloten vastzitten in Argentinië (de jacht vlieger Julio en de helikoptervlieger Emir Sisull Hess) terwijl er nog geen enkele piloot is opgepakt die in die periode over een typerating beschikte om de grote vliegtuigen te besturen die betrokken waren bij de doodsvluchten?

Fouten erkennen is moeilijk. Volgens Derksen is het erkennen van fouten extra moeilijk voor de uit politie, rechters en OvJ’s bestaande beroepsgroep. Ze geloven in hun eigen intuïtie, hebben een te gunstig beeld van hun eigen prestaties. Ze weten eenvoudigweg vaak niet hoe vaak ze er naast hebben gezeten. Hun vertrouwen is ten onrechte gegroeid.

De machtsongelijkheid tussen een opsporingsambtenaar en een verdachte getuigt sowieso van kromrecht. Waarom weegt het woord van zo iemand zwaarder dan dat van de verdachte?
Binnenkort verwacht ik zelf een oproep van de OvJ: ik zou stil hebben gestaan op de IJweg (die plek waar je een schitterend mooi uitzicht hebt op de Polderbaan) op een plek waar sinds kort een stopverbod van kracht is. Nu heb ik daar héél vaak stilgestaan met mijn auto maar niet meer sinds de Airbus A 380 op Schiphol is geland – en de boete dateert van na die datum. Ik ben er de dag waarop ik ben verbaliseerd inderdaad geweest om langzaam rijdend te zien hoe de situatie inmiddels is, waarna ik mijn auto ergens op een parkeerterrein heb gestald en vervolgens een klere eind heb gelopen om op die plek de vliegtuigen te kunnen zien landen. Ik heb een poeier opgelegd gekregen van € 60, - maar ik werk er niet aan mee om voor iets te boeten wat ik absoluut niet heb gedaan.

Te bedenken dat in Amerika een kwart van de 258 vrijgelaten Amerikaanse onschuldig ter dood veroordeelden een niet gepleegde moord heeft bekend! Tja, zo gek kunnen rechercheurs, rechters en OvJ’s een mens maken.
Het is te hopen voor Julio dat hij zich geen woorden in de mond laat leggen die niet terecht zijn.
Ook in deze zaak gaat het om waarheidsvinding, niet om te veroordelen om vooral maar te kunnen veroordelen.

Bronnen:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7029165/___Poch_verraden_door_dagboeken___.html
NRC-Handelsblad dd. 05/09/10: Folkert Jensma: ‘Boevenvangers op een dwaalspoor’.

@B747
Boeiend betoog. Uiteraard is er voor iedereen maar 1 waarheid, namelijk opgeborgen in de eigen grijze massa. Helaas kan een maatschappij niet functioneren met zoveel waarheden ... er moet water in de wijn worden gedaan, en moeten we het in de rechtspraak doen met collectief geaccepteerde 'waarheden'. En ja, waar gewerkt wordt, vallen spaanders.

Wat ik mis in het betoog van Ton Derksen is de rol van de advocatuur ... als het beroerd is gesteld met de rechtspraak, dan moet het ook beroerd gesteld zijn met de verdediging ...

Laatst bewerkt:
@ Putty: alsof het in de lucht zat ; en @ Maria: het was kennelijk stilte voor de storm.

Julio heeft zich in ieder geval genoodzaakt gevoeld over te schakelen van Gerard Spong naar Geert-Jan Knoops: sinds 17/09/10 is laatstgenoemde de nieuwe Nederlandse advocaat van de voormalig captain van Transavia. Hij gaat alle mogelijkheden aanwenden om deze man vrij te krijgen “want hier is een sinister spel gespeeld”, zegt hij in de Televaag dd. 18/09/10.

Hij memoreert dat er welgeteld twee vliegers vastzitten in Argentinië voor het dumpen van gevangenen vanuit grote transporttoestellen boven zee terwijl geen van beiden over een TR voor deze toestellen beschikte: hoe vreemd kan het zijn?

Verder vraagt hij zich af waar de bron zit die Julio aangaf. Ook verwijst hij naar de verantwoordelijkheid die Transavia juridisch en moreel draagt voor deze gezagvoerder. Binnenkort zal hij de Nederlandse rechtbank verzoeken een aantal werknemers van Trans te horen over hoe heeft kunnen gebeuren wat er is gebeurd. Spreekt daarbij de hoop uit dat de luchtvaartmaatschappij meewerkt.

Bovendien wordt gewerkt aan een procedure tegen Argentinië voor de Inter-Amerikaanse Mensenrechten Commissie.

“Zelfs het vooronderzoek in deze zaak deugt niet”, stelt Knoops. “Ook Nederland komt zo in het beklaagdenbankje.” Om er vervolgens op te wijzen dat het opvallend is “dat al die Haagse politici die moord en brand schreeuwen als ze menen dat Israël of andere ‘foute’ landen over de schreef zijn gegaan, nu muisstil zijn. Terwijl de heer Poch toch echt onderdaan van ons koninkrijk is.”

Het ziet ernaar uit dat er een wending komt in de verdediging van Julio. Het is voor de oud-vlieger te hopen dat het hierdoor goed gesteld zal raken met zijn verdediging. Of er water in de wijn moet worden gedaan, Putty? Wijn wordt daar zeker niet beter op :biertje:

De zendtijd over de zaak van Julio is inmiddels voorbij. Behalve advocaat Geert-Jan Knoops waren er twee oud-collega’s van Julio aanwezig: Arjan Dros en Dirk Lokhorst. Knoops bracht dezelfde issues in als dd.18/09 jl. zijn gepubliceerd in de Televaag. Duidelijk wordt dat er ontlastend materiaal is, terwijl dat niet wordt geaccepteerd. Knoops zal het er niet bij laten zitten: de verklaringen van de collega’s die het tegenovergestelde beweren van wat de ‘kroon’getuigen stellen, moeten worden in het proces worden betrokken.

Ook zal het bedrijf Transavia hem nog tegenkomen: onder haar supervisie en gezag heeft het kunnen gebeuren dat Julio nu al een jaar wordt vastgehouden op basis van wat hij noemt ‘uiterst twijfelachtig bewijsmateriaal’. Arjan Dros betitelt het gedrag van zijn voormalig werkgever als ‘laf’. Hij reageert bevestigend op de vraag of er binnen het bedrijf een scheuring plaatsvindt waarbij het grootste deel van het personeel het schandalig vindt hoe er in relatie met Julio is gehandeld.

Beide vliegers noemen het zeer onwaarschijnlijk dat Julio de machines heeft gevlogen waarmee de dodenvluchten zijn uitgevoerd.
Dros vertelt dat een luchtmachtpiloot een straaljager alleen vliegt. Op het moment van de overstap naar machines met een crew in de cockpit, moet de straaljagerpiloot leren om met meerdere mensen beslissingen te nemen. Daarbij benadrukt hij dat voor een TR op een dergelijke kist een training van minimaal drie maanden nodig is.
Lokhorst maakt kenbaar dat er een Stichting (Foundation Justice for Julio Poch) in het leven is geroepen die onder meer als doelstelling heeft de activiteiten op het juridische vlak ten behoeve van waarheidsvinding in de zaak van Julio financieel te steunen, zie http://www.juliopoch.com/home/3
Dit betreft dus de Stichting waar Maria met haar post # 192 op doelt.

Of de Nederlandse regering dankzij deze uitzending in gaat zien dat zij toch voor de rechten van een Nederlands staatsburger dient op te komen????

Hieronder een linkje naar het gesprek met Knoops en twee vroegere collega's van Julio:
(vanaf minuut 18)

http://pauwenwitteman.vara.nl/Uitzending-gemist.111.0.html

Laatst bewerkt:
Soms vind je wel eens wat. Ik meen hiermee het antwoord te hebben gevonden op de verbazing die ik wel eens ben tegengekomen over het feit dat Julio vanuit Argentinië naar NL is gekomen. In 1980 maakte de vlieger een switch naar de burgerluchtvaart. Hij vloog op de 747 bij Aerolineas Argentinas:

3905146892_51b1a7623a_z.jpg

En ook op de 737:

1779793.jpg

Julio verdiende echter niet genoeg om te voorzien in zijn levensonderhoud, Argentinië kampte met inflatie. In 1988 zocht Transavia piloten om in NL enkele tijdelijke vacatures in te vullen. Julio hapte toe: in NL kon hij een huis met tuin bewonen, een auto kopen en geld opsturen naar familieleden in Argentinië. En het lijntje met 'onze groene' (in een inmiddels antieke beschildering) was blijkbaar al aanwezig!

HP/De Tijd heeft intussen aandacht besteed aan de kersverse stichting FJJP:
http://www.hpdetijd.nl/2010-09-23/julio-poch-krijgt-hulp-van-stichting

@ Maria
Je geeft een link door waaruit blijkt dat NL en Argentinië al sinds 1919 handelspartners zijn, inclusief een KvK. Al eerder berichtte ik dat NL in de tijd van de Argentijnse junta op de VS na de belangrijkste handelspartner van Argentinië was. En in mijn vorige post vestigde ik er de aandacht op dat Aerolineas Argentinas gevlogen heeft met een kist van Trans. Transavia is overigens wel vaker gespot met een voor een andere maatschappij vliegende kist:

1771098.jpg

Laatst bewerkt:
Lachend staan ze op de foto, vader en zoon. Wanneer zal de plaat geschoten zijn? Op 22/09/09 toen ze ook samen op de bok zaten?
In het midden van de hele pagina die het Noordhollands Dagblad dit weekend aan de zaak van Julio heeft gewijd de al zo dikwijls vertoonde politiefoto’s: de zwart-witte die hem als marineofficier laat zien – een jong broekie nog – ; de gekleurde waarop alleen zijn vliegershemd nog herinnert aan de positie die hij kort daarvoor nog in de cockpit van een Transavia-kist bekleedde – meermaals heb ik me afgevraagd wat er op het moment van deze shot door hem heen ging.
Linksonder een uitsnee van Julio tijdens de zitting van het Spaanse gerechtshof Audiencia National over zijn uitlevering naar Argentinië.
Rechtsonder de foto van zijn aankomst aldaar. Een tengere, vermoeid ogende man, in een grijze trui met wiebertjesmotief. Voor het horloge aan zijn linkerhandarm duidelijk zichtbaar het staal van een boei. Om hem heen mannen van Interpol die hem vasthouden en insluiten. Hun blik is starend. De ogen van de man die als eerste half voor Julio staat zijn geloken en lijken ieder contact met het leven in en buiten hem te hebben verloren. Keiharde jongens, zoals ze daar op dat moment ogen.

De pagina bevat twee artikelen: ‘Zaak-Poch blijft piloten Transavia bezighouden’ en ‘Veel vermoedens, weinig bewijzen’. Het eerste is geschreven door Frans van den Berg, het andere door Robert-Jan Friele. Er passeren meerdere zaken de revue die al eerder zijn belicht. Ik zal niet in herhaling vallen. De details die ik eruit licht:

Artikel 1:
1. De directie van Transavia of die van KLM moet op de hoogte zijn geweest van de aanhouding die Julio in Valencia stond te wachten: “Want hoe wist Justitie anders zijn vliegschema?”, aldus een anoniem blijvende piloot. “Het is de KLM geweest, want daar kwam ook de onderzoeksrechter op het hoofdkantoor”, zegt een andere niet bij naam genoemde vlieger.
2. Het blijft onduidelijk of de collega’s die Julio hebben aangegeven ‘geen leven meer hebben bij Transavia’, zoals een enkeling beweert. De advocaat van deze getuigen, Liesbeth Zegveld, wil hier niet op reageren.
3. Omdat de VNV zich niet met de zaak van Julio heeft bemoeid en hem evenmin juridisch te hulp is geschoten ‘omdat het niet te maken had met zijn functioneren als vlieger’ voelen velen zich door de bond in de steek gelaten.

Artikel 2:
1. In een circa tien etages tellend grijs gebouw in verval, dat eigendom is van de Argentijnse marine, ligt in een van de paar honderd kantoren wellicht het document waar OvJ Eduardo Taiano naar op zoek is. Of wellicht werkt er iemand die hem kan vertellen wat hij wil weten: of Julio als jonge marineofficier betrokken is geweest bij de ‘vluchten des doods’. Omdat het leger in dezen weinig behulpzaam is beschikt Taiano niet over onomstotelijk bewijs tegen Julio, als dat al zou bestaan.
2. Onderzoeksrechter Torres kan alleen bewijzen dat Julio tussen 1976 en 1980 straaljagerpiloot was in de stad Bahía Blanca, hetgeen niet strafbaar is. Deze stad is volgens de berichten een van de steden waar de meeste repressie plaatsvonden. Julio werkte bovendien bij de marine, het voor de meest duistere hoofdstukken van die dictatuur verantwoordelijke instituut. Zijn verleden als marinevlieger telt zwaar als ‘indirect’ bewijs. De verklaringen van zijn Transavia-collega’s vormen het centrale ‘bewijsstuk’. Ook hanteert Torres de bekentenis van voormalig marineofficier Scilingo als tegenargument bij de ontkenning van Julio en diens bewering dat hij niet in staat was de transportvliegtuigen te besturen die daarvoor werden gebruikt.
3. Julio’s advocaat Gerardo Ibañez heeft de Federale Kamer gevraagd de getuigenverklaringen nietig te verklaren omdat er steeds meer onduidelijkheden over bestaan. Zo heeft een van de getuigen die aanwezig waren bij het Balidiner zich er in een mail aan de Nationale Recherche over beklaagd een handtekening te hebben gezet onder een Spaanstalig document dat hij niet begreep. Verder is er een brief, ondertekend voor een Nederlandse notaris, die een niet bij de zaak betrokken Transavia-vlieger schreef aan Andres, de zoon van Julio. De piloot verhaalt over een ‘feedback groepsgesprek’ bij Trans in februari dit jaar, waarin de zaak nog eens werd besproken. Een van de getuigen was daarbij aanwezig. Hij schrijft: “Ik heb hem (de getuige) toen gevraagd of Julio heeft gezegd dat hij daar (de vluchten) zelf bij betrokken was. Zijn antwoord was een duidelijk nee. Hij had niet van Julio gehoord dat hij persoonlijk mensen uit een vliegtuig had gegooid en hij had niet van Julio gehoord dat hij in de cockpit had gezeten op die vluchten.” Advocaat Liesbeth Zegveld stelt echter dat er over de getuigenverklaringen geen misverstanden bestaan en dat zij bereid zijn hu verklaringen te herhalen voor de rechtbank, iets dat Julio’s advocaten ook willen.
4. Zegveld toont zich verbaasd over de centrale rol van de getuigenverklaringen in de zaak: “Ik ken het dossier niet goed, maar kan mij niet voorstellen dat Poch uitsluitend op basis van die verklaringen is uitgeleverd aan Argentinië. Dat is nogal dun.”
5. De onderzoeksrechter stelt ‘voorlopig’ en ‘voor deze fase van het proces’ voldoende aanleiding te hebben om Julio te vervolgen maar komt noch in het uitleveringsverzoek noch in zijn schriftelijke argumentatie van 18/06 jl. met bewijzen. OvJ Taiano hoopt op een snelle rechtszaak: “Dan kunnen de rechters beoordelen of er voldoende bewijzen zijn.”
6. Blijken er onvoldoende bewijzen die een veroordeling van Julio rechtvaardigen, dan lijden Taiano, Torres én het Nederlands OM een enorme nederlaag. NL heeft dan indirect een staatsburger uitgeleverd terwijl daar geen overtuigende gronden voor waren, iets dat volgens Julio’s advocaten niet zonder gevolgen zal blijven.

Op het internet op http://www.bureaubogota.nl/?p=472 eveneens een schrijven van de hand van Robert-Jan Friele.
Hij stelt:

Voor Pochs Argentijnse advocaat Gerardo Ibañez is het eenvoudig: Torres heeft geen zaak en dat weet hij zelf ook. Maar Torres is de man die om uitlevering van Poch heeft gevraagd, dus hij kan moeilijk bij de eerste de beste gelegenheid zeggen onvoldoende bewijs te hebben.
Ibañez is bij de Federale Kamer in hoger beroep gegaan tegen Torres’ beslissing en verwacht elk moment een uitspraak. Vrijspraak voor Poch is mogelijk. Het kan ook zijn dat de Federale Kamer meer bewijzen wil zien van Torres, voordat hij de rechtszaak mag voortzetten.
Maar bestaan die wel, of zou het kunnen dat de zaak-Poch op een justitiële canard van jewelste uitdraait? Wie het dossier leest zoals Torres het tot dusverre heeft gepresenteerd, kan niet anders dan zijn geld inzetten op het laatste. Tenzij de onderzoeksrechter heel snel iets uit een hoge hoed tovert, lijkt Poch alsnog van zijn pensioen te gaan genieten.

Zijn artikel in het Noordhollands Dagblad besluit hij enigszins anders. Aansluitend op de alinea waarin hij vermeldt dat Bahía Blanca een van de steden was waar de meeste repressie plaatsvond en dat de marine waar hij bovendien werkte verantwoordelijk was voor de meest duistere hoofdstukken van die dictatuur, schrijft hij:
‘Dat Poch daar niets mee te maken had, is mogelijk. Dat hij er nooit iets van heeft gemerkt – en er dus niets over zou kunnen vertellen – nauwelijks’.

Ik vraag me af of je dat inderdaad zo kunt stellen. Een leger kent immers verschillende squadrons en het lijkt me stug dat die allemaal op de hoogte zijn van elkaars activiteiten, zeker als dit activiteiten betreft die het daglicht niet kunnen verdragen.

Over een eerdere veronderstelling, namelijk dat Julio deel heeft uitgemaakt van een terreurgroep in het beruchte foltercentrum ESMA wordt – althans in bovenvermelde publicatie – niet meer gerept. Wat kan de reden daarvan zijn? Wat wordt er allemaal maar geroepen??? Wie is er eigenlijk over ESMA begonnen: de drie ‘kroon’getuigen, de onderzoeksrechter, ….??? In het artikel van Friele wordt Bahía Blanca, dat eerst enkel genoemd werd als een van de twee plaatsen waar Julio gelegerd is geweest (overigens ook de plaats waar Emir Sisul Hess werd opgepakt), genoemd als plaats waar veel onderdrukking tegen de oproerige bevolking plaatsvond. Zal een marineofficier zich daar werkelijk mee hebben beziggehouden?

In eerdere verslaggeving over deze zaak heb ik gelezen dat Julio behalve op twee straaljagertypes ook gevlogen heeft op de North American TC-28C, de Beech Queen Air B80 en de Grumman HU-16B Albatross. En dat de ‘vluchten des doods’ werden uitgevoerd op grote viermotorige Lockheed Electra L 188-vrachttoestellen, F-27’s of Huey-transporthelikopters. Toestellen die een compleet andere stuurmanskunst vereisen.
De aantijgingen dat als Julio zelf niet heeft gevlogen hij toch zeker mensen uit het vliegtuig heeft geduwd (ja, als…. tja, als…) blijven eveneens in het artikel buiten beschouwing. Torres heeft tot op heden alleen kunnen bewijzen dat Julio tussen 1976 en 1980 straaljagerpiloot was in de stad Bahía Blanca.
Zomaar een vraag: kan, gegeven de status en het rangverschil met manschappen en onderofficieren, een marineofficier eigenlijk wel crewmember zijn geweest? Daarbij: is het verschil wat dat betreft in Latijns-Amerikaanse landen niet veel groter dan in NL, zeker 30 jaar geleden?

Linkje met vliegtuigtypes waar Julio op vloog voordat hij switchte naar de burgerluchtvaart: http://www.spanjevandaag.com/opgepakte-transavia-piloot-julio-p-vloog-in-drie-typen-toestellen/

Laatst bewerkt:
Brief van Julio Poch

Brief van Julio Poch

Marcos Paz, Buenos Aires, September 23, 2010

Dear friends and colleagues,

Sadly enough yesterday September 22nd marked one year of my imprisonment. I really feel that one year ago I was “kidnapped” by an unfair and blind justice system. Time passes very slowly while in this undeserved captivity.
We are now waiting expectantly for a favorable ruling from the Appeals Court of Buenos Aires, in the hope that these Judges will overturn the senseless indictment of Judge Torres.
In the meantime I have received the excellent news of the creation of the Foundation to help seek JUSTICE in my case. I am very grateful to Dirk, Arjan, Leonore and many others for their tremendous efforts and continuous support. Also Dr. Knoops has offered to undertake my defense in the Netherlands exposing by all legal means this terrible injustice.
With the help of my beloved family and all of you I am more determined than ever to prove my innocence, recover my freedom and finally clean my name and reputation.
We are sure that JUSTICE will prevail.

Kind regards,
Julio

Wilt U Julio ondersteunen ?, www.juliopoch.com

B 747, scherp van je dat je opmerkt dat Friele zijn artikel niet overal gelijkluidend heeft beëindigd. In een van de kranten die je zag beweert hij dus dat het mogelijk is dat Poch er niets mee te maken had maar nauwelijks mogelijk dat hij er nooit iets van heeft gemerkt en er dus niets over zou kunnen vertellen.
Welnu dat is gespeculeer van de bovenste plank en kom zelf tot een andere conclusie.
Ik heb me zelf wel eens verplaatst in Poch zijn positie, en kan alleen concluderen dat POch op het fighter squadron inderdaad niets af kon weten van die dodenvluchten.
Stel nou dat hij vanaf een basis vloog waar ook transport toestellen stonden, hetgeen over het algemeen niet zo is omdat de één een logistieke functie heeft en de ander zich prepareert met aanvallen op doelen.
Wij op Valkenburg hadden 3 typen Neptune Breguet en helicopter.
In de longroom tussen de middag kwam je de andere officieren tegen, en het gebeurde zelden dat ik of andere officieren van ons squadron zich mengden met officieren van de Neptunes. (dat waren rivalen)
De onderlinge rivaliteit en competitie voorkwam dat, en confidentiële info werd al helemaal niet gedeeld en spaarzaam als het een gezamenlijk belang betrof.
Stel nu dat er bij de Neptunes een geheime afdeling bestond , dan is het mogelijk geweest dat een enkeling buiten die geheime unit van dat neptune squadron wel eens iets bemerkt zou kunnen hebben wat niet logisch en verdacht zou kunnen zijn, en dan nog moet je je afvragen in tijden van een burger oorlog, wil ik dat weten, zal ik op onderzoek uitgaan om er achter te komen wat ze daar uitspoken ?
Echter het zou voor ons Breguet squadron nagenoeg onmogelijk zijn geweest daar weet van te hebben, is mijn stellige overtuiging.
De sturing vond plaats door het hogere kader, Kolonels en hoger, zo werkt dat, en strakke discipline voorkomt dat er lekken ontstaan.

In dit land waren mensen bereid het huis van Kosto op te blazen en zo kan ik me voorstellen dat er in dat land mensen waren die het terrorisme de kop wilden indrukken en graag vooraan stonden bij het hogere kader om vuile handen te halen.
Dus nee , wat Friele doet is gespeculeer van de bovenste plank door mensen die geen enkele feeling hebben met de krijgsmacht.

Terug
Bovenaan