Modulair, de stappen na PPL/A

EASA PPL heeft ook een kleine intro navigatiemiddelen. Het zit ook in de theorie. Maar het gaat niet zo ver als je positie bepalen met twee VORs.

Ik vond het tijdens de opleiding wel leuk om VORs te gebruiken náást de papieren navigatie.

Navigeer je puur op zicht en papier voor het eerst van Lelystad naar Seppe, dan wil je bijvoorbeeld niet onbedoeld de CTR van Woensdrecht in vliegen omdat je een herkenningspunt gemist hebt. Dat kun je heel eenvoudig voorkomen door de juiste radiaal van de Rotterdam VOR te volgen.

Allemaal dingen die je niet meer vanzelf doet zodra je een tablet met skydemon naast je hebt liggen...
 
Last edited:
Nu dan eindelijk officieel aan de ATPL theorie begonnen... De ground school applicatie komt standaard met een 18 maanden plan. Nou, zó lang wilde ik er niet over doen, maar we zullen zien...
 
Nu dan eindelijk officieel aan de ATPL theorie begonnen... De ground school applicatie komt standaard met een 18 maanden plan. Nou, zó lang wilde ik er niet over doen, maar we zullen zien...
Is Distance Learning geen oplossing? Dan kan je het grotendeels op je eigen tempo doen.
 
Ja, dat is het ook, maar ze geven je er wel een voorbeeldplanning bij, waar je voortgang tegen uitgezet wordt. Dat is best handig. Je ziet in één oogopslag of je op schema ligt.

Die planning is instelbaar, dus ik heb hem al een stuk korter gezet. We zullen zien of dat haalbaar is ...
 
Het eerste stuk lijkt mee te vallen. Veel overlap met PPL stof. Ik zou na drie dagen al op 6% van het lesmateriaal zijn? Ik geloof er niks van - de fysieke boeken zijn een halve Billy plank vol.

Ik neem maar even wat marge in de planning voor de onderwerpen die helemaal nieuw zijn... Daar gaat ongetwijfeld veel tijd in zitten.
 
Het eerste stuk lijkt mee te vallen. Veel overlap met PPL stof. Ik zou na drie dagen al op 6% van het lesmateriaal zijn? Ik geloof er niks van - de fysieke boeken zijn een halve Billy plank vol.

Ik neem maar even wat marge in de planning voor de onderwerpen die helemaal nieuw zijn... Daar gaat ongetwijfeld veel tijd in zitten.
Het hangt wat van de vakken af. Airlaw is lastig. Human factors, planning, navigatie en communicatie is best eenvoudig.
 
Succes met de ATPL theorie. Ik ben er vorige maand na 16 maanden eindelijk vanaf. Een hel vond ik het…voornamelijk vanwege de tijd die het kostte, soms vanwege de stof. Neem aan dat je het via Orbit doet? De theorie is zoveel dat onthoud je never, dus heb niet de illusie dat je na het doorlopen van de lesstof alles weet. Gaat je erg tegenvallen dan. Ik zou je aanraden een abonnement op een vragenbank te nemen zodra je klaar bent met de theorie en dan is het oefenen oefenen oefenen. Ik heb per vak de vragenbank (aviationexam) steeds 3x gedaan. Dat heeft mij enorm geholpen. Vooral ook omdat er bij elke vraag uitleg staat en ook commentaar van medestudenten. Dat geeft af en toe echt heel nuttig inzicht!
Ik heb de examens overigens bij het CBR gedaan. Is iets duurder, maar voor mij veel flexibeler en tevens fijn dat ik geen 6 examens in 1 week hoefde te doen. Steeds 3 of 4 per 10 dagen gedaan en dat 4x. Werkte prima en gaf mij voldoende focus per vak. Uiteindelijk 92% gemiddeld, was ik op mij 44ste best tevreden mee, want ik heb echt weer moeten leren om te leren :)
 
Inderdaad, mooi werk! Bristol heeft een eigen vragenbank meen ik, maar daar was ik nog niet aan toe. Misschien hebben die dan niet dat extra commentaar.

Tot nu toe vind ik het leuk, het zijn dingen die ik wíl snappen en leren. Dat verandert ongetwijfeld wanneer ik aan de taaie hoofdstukken begin.

Orbit knipt het op in slechts twee modules en zo is het 'in person' gedeelte ook georganiseerd. Rechtstreeks bij Bristol (zelfde materiaal) krijg je drie modules en drie "Revision weeks", maar dat kost je dan ook echt drie hele weken aan werkdagen, en dan heb je de examens nog. Dan gaat er zomaar een vol jaar aan vakantieverlof doorheen. Dat was voor mij de reden om dan toch maar voor Orbit te kiezen. Vakantiedagen bewaar ik liever voor flight training en ook nog een kléin beetje echte vakantie.

Met het "in person" gedeelte in twee blokken, ligt het voor de hand om de examens ook in die grote brokken te doen.

Ik ga er gewoon voor: alles of niets is voor mij vaak de beste aanpak. Als ik het heel lang laat duren wordt het steeds moeilijker om de motivatie vast te houden (en andere dingen op afstand).
 
Last edited:
Inderdaad, mooi werk! Bristol heeft een eigen vragenbank meen ik, maar daar was ik nog niet aan toe. Misschien hebben die dan niet dat extra commentaar.

Tot nu toe vind ik het leuk, het zijn dingen die ik wíl snappen en leren. Dat verandert ongetwijfeld wanneer ik aan de taaie hoofdstukken begin.

Orbit knipt het op in slechts twee modules en zo is het 'in person' gedeelte ook georganiseerd. Rechtstreeks bij Bristol (zelfde materiaal) krijg je drie modules en drie "Revision weeks", maar dat kost je dan ook echt drie hele weken aan werkdagen, en dan heb je de examens nog. Dan gaat er zomaar een vol jaar aan vakantieverlof doorheen. Dat was voor mij de reden om dan toch maar voor Orbit te kiezen. Vakantiedagen bewaar ik liever voor flight training en ook nog een kléin beetje echte vakantie.

Met het "in person" gedeelte in twee blokken, ligt het voor de hand om de examens ook in die grote brokken te doen.

Ik ga er gewoon voor: alles of niets is voor mij vaak de beste aanpak. Als ik het heel lang laat duren wordt het steeds moeilijker om de motivatie vast te houden (en andere dingen op afstand).
Je moet het inderdaad zo doen zoals het jouw het beste schikt. Voor mij was dat niet examens via Orbit, maar de meer flexibele weg via het CBR. 6 Of 7 examens per week is echt heel pittig, maar als dat voor jou werkt dan is dat natuurlijk de snelste weg naar succes.

De eerste module bv heb ik me voorbereid voor 7 examens en die in 2x 10 dagen afgerond. Bij de tweede module heb ik dat opgesplitst in voorbereiden voor 3 examens, dan die doen en vervolgens voorbereiden voor de volgende 3 examens en die dan doen. Dat gaf veel structuur en vooral ook overzicht, want de bak met stof die je tot je moet nemen is echt behoorlijk!

Ben erg benieuwd naar hoe jij het hebt ervaren zodra je klaar bent! Ik blijf dit draadje volgen :)
 
ATPL theorie... inmiddels heel wat uurtjes verder.

Heel veel van het materiaal is een niet eens zo grote verdieping van het PPL materiaal. Heel veel is ook gewoon erg interessant. Met een stevige basis in wis- en natuurkunde zijn sommige hoofdstukken ronduit makkelijk. De CG berekening waar een hoofdstuk van 24 pagina's aan gewijd wordt, is dezelfde die ik in de PPL opleiding ook al maakte, alleen uitgebreid met wat meer 'stations' en andere freight terminologie. Simpele sommetjes als je hefbomen snapt. Wie moeite heeft met wis- en natuurkunde kan er echter aardig z'n tanden op stukbijten vermoed ik. En dan nog de enorme bergen kennis die gevraagd worden, dan wordt het wel heel taai.

Verder merk ik dat ik al heel wat ATPL kennis opgepikt had van hier, van instructeurs, van de jijbuis, uit de eerste eigen vlieguurtjes en uit incidentrapporten. Ogen en oren open, dan pik je al heel wat op.

Maar je krijgt ook vragen als.... fenomeen x, is dat de wet van Henry, Dalton, Charles, of Buys Ballot?
Dan denk je... ja boeiuh, het gaat toch om de inhoud? Maar nee, ook de naam van de natuurwet moet je weten.

Het is al met al vooral erg veel. Niet zozeer ingewikkeld, maar wel veel. De multiple choice vraagstelling helpt wel. Vraag mij "Noem de vier elementen van een Safety Management System" dan heb je kans dat ik een blanco vel papier inlever. Maar in multiple choice herken ik wel dat "Safety Meetings" er in elk geval niet bij hoort, om wat te noemen, en een aantal die er wel bij horen herken ik, en zo kom ik er wel. Zou ik alles moeten leren tot "open vragen" en "lijstjes opdreunen" niveau, dan werd het eigenlijk ondoenlijk, of het zou langer gaan duren dan de 18 maanden die ervoor staat. Maar ik vertik het wel om me vooral op examentraining te gaan richten zoals sommige youtube-piloten adviseren: dat is iets voor vlak voor het examen. Nu wil ik de stof eerst echt leren en snappen.

Het is ook oppassen voor strikvragen. Zo was er in Mass & Balance een vraag die uitgebreid de nadruk legde op het contactoppervlak van een pallet, maar vervolgens de running load vroeg. Als je daar dan overheen leest, antwoord je vrolijk in kg/m2. Zoiets zou ik natuurlijk nooooit in tuinen maar eh... 😇🤣

Goed lezen dus...
 
Iets anders wat me opvalt is dat het materiaal veel beter bijgehouden lijkt te worden dan het PPL materiaal van dezelfde aanbieder. Veel meer examengerichte aanwijzingen ook, en elke week meerdere updates. De kwaliteit ligt (daardoor?) ook duidelijk hoger. Dat is best prettig, gezien het toch wel een flinke stap meer en moeilijker is. Misschien krijgen ze van ATPL studenten ook wat meer feedback, dan op het PPL materiaal.
 
Back
Top