Martinair Vliegschool, een goede opleiding?

Al is er nog niet een officieel accoord tussen de martinair vliegschool en het vliegbedrijf Martinair Holland NV, het zal niet de eerste keer wezen dat een ab initio vanaf de vliegschool bij Martinair Holland NV op een kist stapt. Het kan dan ook nooit lang meer duren voordat er een accoord is om ab initio's te leveren aan het moederbedrijf, die dan vervolgens op het instapmodel A320 terecht komen. Maar dan nog, zullen nooit alle ab initio's weggezet kunnen worden... hallooo 3 stuks A320's, niet echt veel verloop dus. Verder weet ik helaas niets over de FTO zelf, maar toekomst perspectief is zeer zeker positief.

Persoonlijk zou ik EPST als enige overwegen overigens, zit een stage traject aan vast, waarna de betreffende airline je 'bijna' altijd aan neemt vanwege de hoge kosten die ze in je geinvesteerd hebben. Gewoon doen, vrouwtje mee.. ;)
 
rebirth zei:
metname IFR vliegen is in het schijtweer in Nederland een grotere uitdaging dan in de stralende zon in Arizona.
Heb zelf IFR voornamelijk in Engeland gedaan maar ook een stukje in Arizona. Weer technisch was Arizona wel een stuk moeilijker vliegen met al die turbulentie (golf) van de bergen. Engeland was daaraantegen wat betreft ATC een stuk intresanter (London Control, Essex Radar). Wil dus tegenspreken dat het in Nederland dus veel moeilijker zou zijn. Het is anders maar niet moeilijker.
 
stomme vraag misschien..

Maar ik leid uit hoe het gebruik wordt af dat een ab initio iemand is die net klaar is met zijn opleiding?
 
FullThrottle zei:
Al is er nog niet een officieel accoord tussen de martinair vliegschool en het vliegbedrijf Martinair Holland NV,

Het kan dan ook nooit lang meer duren voordat er een accoord is om ab initio's te leveren aan het moederbedrijf, die dan vervolgens op het instapmodel A320 terecht komen.

Persoonlijk zou ik EPST als enige overwegen overigens, zit een stage traject aan vast, waarna de betreffende airline je 'bijna' altijd aan neemt vanwege de hoge kosten die ze in je geinvesteerd hebben. Gewoon doen, vrouwtje mee.. ;)

Een accoord tussen de MAC en de vliegschool daar riepen ze 8 jaar geleden al over dat het bijna rond was. En je ziet het.....
Voor wat betreft het stage traject kan het fout hebben maar dat is iets uit de CTC tijd toen hete het stage. Tegenwoordig helpen ze je aan je eerste baan en zover ik weet heeft elke Oxford/EPST student een contract voor onbepaalde tijd bij zijn werkgever. Al dan niet met een bond voor een x aantal jaar of een zelfbetaalde type die je gedurende een aantal jaar word terug betaald door de airline
 
Xolon zei:
stomme vraag misschien..

Maar ik leid uit hoe het gebruik wordt af dat een ab initio iemand is die net klaar is met zijn opleiding?

Stomme vragen bestaan toch niet alleen stomme antwoorden? ;):dozey:
idd ab initio is iemand die net klaar is met zijn vliegopleiding en nog geen uren voor een airline heeft gevlogen.
 
FullThrottle zei:
Al isHet kan dan ook nooit lang meer duren voordat er een accoord is om ab initio's te leveren aan het moederbedrijf, die dan vervolgens op het instapmodel A320 terecht komen. Maar dan nog, zullen nooit alle ab initio's weggezet kunnen worden... hallooo 3 stuks A320's, niet echt veel verloop dus

De A320 is absoluut geen instapmodel. Met een bus rating en 1000 on type zijn de kansen (momenteel) zeer gering aldus de heer van der Zwaard. De vliegers met de hoogste senioriteit vliegen op de Bus omdat ze na weet ik hoeveel keer de aarde rond gevlogen te hebben wel eens lekker s'avonds thuis willen zijn. ''Instapmodel'' voor zover er van gesproken kan worden is hoofdzakelijk de 767.

Ab Initio betekend letterlijk ''zonder ervaring'' en het gaat dan om het feit dat iemand zonder vorige vliegervaring met de opleiding is begonnen. Zo zijn de mensen die tussenstijd zijn ingestroomd bij de NLS met al een PPL op zak en de theorie bij NLS Hoofddorp gedaan geen A.I.
 
Cheers!





Het antwoord wat je hebt ingevoerd is te kort. Pas deze aan tot minstens 10 tekens.
 
@ rebirth

Het is inderdaad een mooie lijst, maar wie van de JAR mensen zijn FO 767 en FO 747 bij Martinair. Dat zullen geen mensen met 200hrs geweest zijn lijkt mij. Dus dan van de eerste JAR klassen. Ik ben van deze groep maar ken ze niet. Wat natuurlijk niet betekent dat het niet klopt. Maar ben toch wel erg benieuwd.

@ Full Throttle

Onzin… Zie reactie Jumbo!! Die connectie is er niet en zou er ook nooit komen. Reden is omdat Martinair uit genoeg mensen kan putten die in het buitenland werken met ervaring op het type, of gelijkwaardige types. Dus wat heeft MP aan een instroom vanuit MVVL?

Grtz Mike5
 
Mike5 zei:
@ rebirth

Het is inderdaad een mooie lijst, maar wie van de JAR mensen zijn FO 767 en FO 747 bij Martinair. Dat zullen geen mensen met 200hrs geweest zijn lijkt mij. Dus dan van de eerste JAR klassen. Ik ben van deze groep maar ken ze niet. Wat natuurlijk niet betekent dat het niet klopt. Maar ben toch wel erg benieuwd.

Grtz Mike5

Degene die op de 767 zit ken ik niet, ik heb ook geen idee op welke manier hij daar terecht is gekomen. De FO op de 747 is degene die hiervoor een jaar op de KBX heeft gevlogen, dat geval is dus niet helemaal eerlijk te vergelijken met de rest van de studenten en hij was dus ook geen ab-initio meer.
Toch stroomt de rest erg makkelijk door naar metname trans en ik denk dat dit lijstje al weer een stukje groter is; ik heb hem van de website die weer eens upgedate moet worden.
 
Mike5 zei:
@ rebirth

Het is inderdaad een mooie lijst, maar wie van de JAR mensen zijn FO 767 en FO 747 bij Martinair. Dat zullen geen mensen met 200hrs geweest zijn lijkt mij. Dus dan van de eerste JAR klassen. Ik ben van deze groep maar ken ze niet. Wat natuurlijk niet betekent dat het niet klopt. Maar ben toch wel erg benieuwd.

Grtz Mike5

Degene die op de 767 zit ken ik niet, ik heb ook geen idee op welke manier hij daar terecht is gekomen. De FO op de 747 is degene die hiervoor een jaar op de KBX heeft gevlogen, dat geval is dus niet helemaal eerlijk te vergelijken met de rest van de studenten en hij was dus ook geen ab-initio meer.
Toch stroomt de rest erg makkelijk door naar metname trans en ik denk dat dit lijstje al weer een stukje groter is; ik heb hem van de website die weer eens upgedate moet worden.
 
MP 767

MP 767

Heren,

Diegene die op de 767 zit bij de MAC is eerst aangenomen door de Marine Luchtvaartdienst, en toen hij net los was op de Orion werden die dingen verkocht aan de Duitsers. De marine heeft toen een deal gemaakt met de MAC en alle Orion vliegers daar gedumpt en "en passan" ook nog even een Type Rating voor de heren betaald, waarmee Martinair zich nu ook in het rijtje van Ryanair en consorten mag aansluiten met een door een andere partij dan de airline die betaald voor de TR welke benodigd is om op de kist van de betreffende maatschappij te mogen vliegen.

Een aantal van die MLD mannen is MD11 gaan vliegen en ook een paar naar de 767. Ik heb die gast die zijn opleiding bij de Martinair vliegschool heeft gedaan nog een keer gesproken in Miami, in het roemruchte Cherry Frontenac Airline crewhotel aan Miami Beach ( onder intimi ook wel de "shag me front and back" genoemd!)

Hij vertelde me toen dat ie veel geluk had gehad, en dat ie het aan zichzelf te danken had in die zin dat ie zelf gesolliciteerd had bij de MLD.

Groeten

:radar: André :radar:
 
FullThrottle zei:
Persoonlijk zou ik EPST als enige overwegen overigens, zit een stage traject aan vast, waarna de betreffende airline je 'bijna' altijd aan neemt vanwege de hoge kosten die ze in je geinvesteerd hebben. Gewoon doen, vrouwtje mee.. ;)

Stagetraject? Nooit van gehoord, en ik zou het moeten weten ;)
 
Offtopic: F/O zal wel bij Tyrolean Airways vliegen,...of niet...?

Niemand kan ontkennen dat de Martinair Vliegschool een zeer mooie/moderne vloot heeft.

Indeed de MVVL heeft een mooie vloot!!!! En het is er ook heel gezellie!!:) Ook gaat het de laatste tijd echt veel en veel beter met de opleiding, dus het is een goede optie als vliegopleiding. Bedenk wel dat de keuze jou keuze is en niet te veel luisteren naar al die verkooppraatjes die iedere school je verkoopt...prik er a.j.b doorheen en zie wat ze eigenlijk verkopen!;)

veel succes nog! Geen NLS?? Daar kom je mij namelijk per maart '06 tegen...
 
Donderdag naar de NLS geweest en dat beviel mij zeer goed! Ga er 9 december nog is naartoe, afgelopen donderdag was alleen een inloopmmiddag. Enige minpunt vind ik wel dat je eerst 'ff' 700 eurie voor de selecties (NASS & medisch) mag neerleggen!! Vind dat toch wel erg veel vergeleken met andere scholen. Toch een ribje op mijn studentenlijf..

25 november ga ik naar de infodag van de MVVL. Grote kans dat ik tussen deze twee ga kiezen.
 
Xolon,

Dude, die keuze kan toch niet moeilijk zijn? NLS vs Martinair vliegschool, nou ja, misschien dat je het bulletinboard niet helemaal goed gelezen hebt maar voor mij zou het zo klaar als een klontje zijn.

NLS----->Kan bewijzen dat er al een heleboel studenten (een beetje mede door hun toedoen) bij oa Transavia en ook Easy werkzaam zijn.

Martinair Vliegschool---->zijn pas een poosje geleden de eerste leerlingen voor het eerst uitgenodigd bij Trans, daarvoor NIETS, en hebben ze het allemaal echt helemaal op eigen kracht moeten doen.

Ken meedere mensen die bij de laatste school de opleiding hebben gedaan en zijn behoorlijk gemolken en hebben nog steeds geen baan in de " grote" luchtvaart.

Nou ja, je moet het natuurlijk allemaal zelf weten, maar trap niet in mooie praatjes en pretensieuze verhalen over dat men bezig is mensen aan een baan te helpen bij de MAC want dat is nog nooit gebeurd!

Bovenstaande is geen kwaliteitsoordeel over de opleiding nog over werknemers bij één van de scholen, alleen een constatering van de feiten aangaande het leven na de opleiding.

Groeten

:radar: André :radar:
 
André....dude..

Dat weet ik natuurlijk ook wel, maar ondanks dat vind ik dat ik eerst een infodag van beide scholen moet hebben bezocht voordat ik mijn eindconclusie maak. Ook op fora en praatjes van mensen kunnen/zijn erg gekleurd. Vind het daarom niet meer dan logisch dat je pas echte afwegingen kan maken als je je in beide scholen evenveel verdiept.

een auto waarvan je alleen de kleur hebt bekeken, kan je ook niet vergelijken met een auto waarin je een proefrit hebt mogen maken.
 
Xolon,

Heb je helemaal gelijk in, wil ook niet pretenderen dat ik de wijsheid in pacht heb.

Echter als ik nog jong was geweest zou ik eerst de KLS geprobeerd hebben, daarna EPST, daarna NLS en als dat niet gelukt zou zijn misschien Stella.

Als dat allemaal niet gelukt zou zijn eerst maar eens heeeeel goed nadenken of ik wel geschikt ben om vlieger te worden............en als dan het antwoord ja is zou ik de weg zijn gegaan die ik nu noodgedwongen gegaan ben omdat ik al zo oud ben :traantjes Modulair dus.

Succes met je keuze!!!!

:radar: André :radar:
 
Terug
Bovenaan