Martinair Vliegschool, een goede opleiding?

Stella heeft natuurlijk wel als voordeel boven kls,nls,epst dat de gehele opleiding in Nederland plaatsvind. Op deze manier hoef je niet je gezin een half jaar alleen te laten omdat je naar Amerika moet

Succes,
 
Laatst bewerkt:
Djanello zei:
Ik was ook even van plan daar heen te gaan om wat minder bekende opleidingscentra te bekijken. Ik vondt echter op de opleiding van EFTO de volgende tekst:

Als je voor CPL gaat, haal dan gelijk je theorie op ATPL niveau. Je weet maar nooit en je kunt tot 35 jaar bij de KLM e.a. solliciteren als je nog van gedachten verandert en verkeersvlieger wilt worden.

Daarbij wordt niet vermeld dat je met EFTO nooit terecht kan bij de KLM zoals het er nu voor staat. Ik werd er zelf een beetje ziek van... Had het toen wel een beetje gehad met wat 'minder' bekende opleidingen.

(site is www.vliegopleiding.nl, zodat je dit zelf kunt nakijken onder cariere.)

Inderdaad nogal misleidend, om het even zacht uit te drukken.
 
Xolon, kan je vriendinnetje niet tijdelijk met je mee verhuizen? Heb je meteen wat meer opties! Hoewel, werkgelegenheid in grun is niet echt fantastisch, maar dat terzijde...

Stella doet de opleiding in NL, net als bijv de DFA, mja dan krijg je de hele discussie over nazorg weer die toch echt wel belangrijk is!

ben geen expert, maar al eens naar opleidingen in bijv Duitsland gekeken?
In ieder geval succes!
 
Xolon, ken je verhaal, in een grijs verleden (2002) toen ik wilde gaan vliegen, had ik ook een heel lief vriendinnetje etc wat al bijna 4 jaar duurde, maar ik wist vrij zeker dat zij het niet vol zou houden als ik zou gaan vliegen. Daarom keek ik ook naar Martinair. Nu weet ik niet wat ze tegenwoordig voor praatje houden (zoals je terecht opmerkt, iedere school verdraait de waarheid een klein beetje) maar in die tijd vond ik:

- goede mensen, perfect uitgeruste vliegtuigen
- weinig procedures, iedereen wil wel maar mist een duidelijke structuur
- de zogenaamde link met het 'grote' Martinair zou 4 jaar geleden bijna! worden getekend. Volgens mij issie er nog steeds niet, en moet je het baanzoeken dus wel helemaal alleen doen. Je bent eigenlijk een vrije markter, en ondanks dat het nu heel erg goed gaat met aannames, heb ik nog niet gehoord dat een low time vrije markter bij Trans/KLM/MP binnen is gekomen. Dus dan moet je gelijk over de grens kijken, wat voor jou misschien wel geen optie is?
- Ten tijde van het ongeluk met de twin, bestonden er te weinig veiligheidsprocedures, zo zei het rapport. Zonder kwaad over te willen komen, vind ik dat je daar best wat over mag vragen op een open dag/persoonlijk gesprek.

Bedenk je goed dat 8 a 10 maanden Portugal of een jaar (oid) Amerika een stuk makkelijker is dan nu in Nederland blijven, en straks naar het buitenland moeten voor een baan (je moet die baan pakken, voor je lening) voor een onbepaalde tijd!
 
Jongens hartstikke bedankt voor de antwoorden! Na jullie antwoorden en een paar captains te hebben gesproken, zijn mijn gedachten toch enigsinds veranderd en kijk ik nu naar de KLS en NLS.
 
De martinair vliegschool was in 96 t/m 99 zeer goed, in 97 en 98 slaagde iedereen de eerste keer voor toen nog B3 en IR
Sinds de invoering van JAR FCL is er een hoop gebeurt, veel veranderingen zijn verbeteringen, maar hoe het met de kwaliteit van de instructeurs is weet ik niet, heb er wat minder goede verhalen over gehoord.
Ik geloof wel dat deze vliegschool er veel aan gelegen is om een goede positie to krijgen/krijgen. Hun vloot is nagelnieuw, daarom wel wat duurder, maar ook gewoon meer van deze tijd.
Als ik de keus nu zou moeten maken zou ik martinair zeker overwegen.

Suc6 bij je opleiding!

meester Dodo
 
Er zijn meer fish in the sea. Dit meisje kan wel heel speciaal zijn. Maar al s ze niet mee kan in je droom, is er misschien iemand anders die dit wel wil.
 
Xolon zei:
Jongens hartstikke bedankt voor de antwoorden! Na jullie antwoorden en een paar captains te hebben gesproken, zijn mijn gedachten toch enigsinds veranderd en kijk ik nu naar de KLS en NLS.

Hi Xolon, ik wil het niet nog lastiger voor je maken, maar uit nieuwsgierigheid:

Waarom was NLS eerst niet in the picture, en nu wel?

Waarom overwoog je eerst EPST wel en nu niet meer?
 
Fenceman zei:
Is je vriending blond of donker?....
Gasten hij heeft z'n beslissing bijna gemaakt, ga nu niet weer opnieuw beginnen.
Oh sorry, ik was even vergeten dat je geen vragen mag stellen op dit forum :rolleyes:
 
np :)

Ik had EPST in mijn lijst staan omdat dat een opleiding met een goede naam en 1 die ik wel wilde volgen. Wel stond hij op de 3e plaats vanwege het hele Engeland gebeuren.

Waarom ik NLs niet eerder in mijn lijstje had staan? Heb er eerlijk gezegd nog niet eerder goed naar gekeken. Ook had ik het lijstje gemaakt a.d.h.v. de vliegscholen die afgelopen zaterdag op de Infodag aanwezig waren.

NLS kwam echter toch in de picture toen ik van een paar piloten te horen kreeg dat als je echt kans wilt maken om te vliegen bij een mooie maatschappij, dat je dan toch echt KLS,EPST of NLS als opleiding nodig hebt. Bij de KLM helemaal, want zonder KLS of NLS kan je de KLM ongeveer afschrijven als toekomstige werkgever (ik weet er zijn uitzonderingen ;)). NLS heeft wat ik nu begrijp zijn volledige opleiding in Nederland (op die 6-8maand in Portugal na). Nieuwe website is nogal slecht als het gaat om het geven van informatie :|

Aangezien ik niet door een 'fouttieve keuze' mijn kansen op de markt wil verkleinen, ben ik toch beter gaan kijken naar de NLS..vandaar. We gaan i.i.g. de komende infodagen van de scholen bezoeken.

@Fenceman: donker :yeehaa:
 
Beste Xolon,

Ik ben zelf ex Martinair en ben het helemaal eens met je keuze. Zou alleen niet te snel nee zeggen wat tegen EPST. De kans dat je na je opleiding naar het buitenland moet is groter dan dat je hier een baan vindt. Met KLS is er nog een grote mogelijkheid dat je bij de KLM kan beginnen, maar bij NLS moet je ook vaak naar het buitenland voor je baan.

Als je wilt gaan vliegen heeft dat grote gevolgen op je privé en financiële leven, en praktisch niemand heeft de luxe om een baan af te wijzen omdat deze in het buitenland is.

Suc6 met je selecties.

Mike5
 
Inderdaad. Je kunt nu wel het buitenland angstvallig ontwijken maar de kans is groot dat je er na je opleiding niet aan ontkomt.
Ken de problematiek maar al te goed. Heb zelf ooit mijn vriendin in NL achter gelaten om EPST te gaan doen...... we zijn nog altijd samen overigens.
 
.......

Alle ervaringen van iedereen helpt enorm, begrijp me niet verkeerd. Maar ik heb ook duidelijk vermeld dat het vooral buitenlandse opleidingen gaat zoals EPST. Een paar maandjes is geen probleem, maar een volledige opleiding is toch wel pittig.

Mocht ik voor een baan naar het buitenland moeten gaan, dan is dat geen probleem.
 
wat je bedoelt is als het niet hoeft dan niet, maar als het echt moet dan wel.

Dat kan toch? Als je hier in NL een opleiding wilt volgen dan kan dat ja. Omdat je een keuze hebt.
 
Origineel gepost door MD11Man:
.......Daarom keek ik ook naar Martinair. Nu weet ik niet wat ze tegenwoordig voor praatje houden (zoals je terecht opmerkt, iedere school verdraait de waarheid een klein beetje) maar in die tijd vond ik:

- goede mensen, perfect uitgeruste vliegtuigen
- weinig procedures, iedereen wil wel maar mist een duidelijke structuur
- de zogenaamde link met het 'grote' Martinair zou 4 jaar geleden bijna! worden getekend. Volgens mij issie er nog steeds niet, en moet je het baanzoeken dus wel helemaal alleen doen. Je bent eigenlijk een vrije markter, en ondanks dat het nu heel erg goed gaat met aannames, heb ik nog niet gehoord dat een low time vrije markter bij Trans/KLM/MP binnen is gekomen. Dus dan moet je gelijk over de grens kijken, wat voor jou misschien wel geen optie is?
- Ten tijde van het ongeluk met de twin, bestonden er te weinig veiligheidsprocedures, zo zei het rapport. Zonder kwaad over te willen komen, vind ik dat je daar best wat over mag vragen op een open dag/persoonlijk gesprek.

Beste Xolon,

Allereerst wil ik even zeggen dat waar je mee bezig bent echt goed is! Je oriënteren is iets wat heel belangrijk is, metname om later geen spijt te krijgen!

Ook wil ik heel graag even reageren op de gequote reactie van md11 man, ik ben het namelijk oneens met sommige punten en misschien kan ik wat dingen toelichten. Zoals je zelf al zei is de vloot prachtig en zijn de mensen erg capabel. Ik kan het natuurlijk niet vergelijken met andere scholen, maar dat kan niemand die niet bij 2 vliegscholen heeft gevlogen. Bovendien zijn de 2 jongens die van onze school kwamen voor de allereerste 'verkenningsfase' van de compressed bridgecourse erg goed beoordeeld en kwamen ze zeker niet slechter uit de verf dan de kls studenten zelf. Wat dat betreft ligt het niveau gewoon hoog, metname IFR vliegen is in het schijtweer in Nederland een grotere uitdaging dan in de stralende zon in Arizona.

Als je kijkt naar de procedures heeft mvvl een proces doorgemaakt waarbij een goed geörganiseerd geheel is ontstaan. Dat heeft jaren gekost, maar op dit moment is er een hele duidelijke syllabus, een goede TOM en een goed MCC programma waar al vanaf het IFR traject op de simulator mee wordt gestart. Ook nu worden er nog wijzigingen doorgevoerd en zoals je zelf ook zei is de wil er echt!

Zoals je terecht opmerkt is de 'grote deal' met martinair holland er nog steeds niet. Ook bij mij werd verteld dat 99% zeker was dat het 'stage traject' zoor zou gaan, maar dat is gewoonweg niet haalbaar. Ik weet trouwens niet of mvvl daar nog steeds mee claimt bezig te zijn. Wél is íedereen die klaar is met de opleiding óf aangenomen bij een airliner óf is bezig met de compressed bridgecourse traject van KLM. Ook is er één iemand bezig met de FI opleiding. Voor de duidelijkheid hier het lijstje van mensen die de laatste jaren (vanaf de invoering van de JAR-FCL) zijn aangenomen: (dit is van de site van mvvl gehaald)

1x F/O Martinair B747
1x F/O Martinair B767
2x F/O Jet Netherlands (citation)
8x F/O Transavia
4x Transavia (opleiding)
2x Transavia (selectie)
2x KLM
1x F/O Air Berlin
2x Flight Instructor course
1x F/O Austrian


Het is niet te ontkennen dat de markt gunstig is op dit moment, maar mvvl ontspringt de dans zeker niet; we doen erg goed mee!

Wat er ten tijde van het ongeluk met de twin aan de hand was weet ik niet, ik heb het rapport ook niet gelezen, maar wat ik wel weet is dat bij martinair veiligheid áltijd voorop staat. Misschien bedoel je het niet zo, maar je suggereert toch dat er niet voldoende aan veiligheid besteed wordt en dat vind ik eerlijk gezegd een beetje onder de gordol en zeker niet chique! Tegenwoordig blijf je geen FTO als het niet goed zit met je veiligheid, geen twijfel over mogelijk. Meer wil ik er eigenlijk niet over kwijt.

Ik hoop op deze manier dat jij ,piloot in spé, een beetje een beeld hebt van hoe onze school bij mij bekend staat. Ik sta er midden in, ik ben bezig met het IFR traject en ik hoop dat jij een goeie keuze zult maken. Het belangrijkste is dat je je goed voelt op de school die je kiest, dat je je thuis voelt.

succes met je keuze.
 
Terug
Bovenaan