LVNL informatieavond vliegclubseppe

Met alle respect maar hoe zit het dan met de GA vliegtuigen waar de nieuwe mode-S transponder is aangesloten op de oude altitude encoder. Dat is voor zover ik weet bij vrijwel alle GA vliegtuigen op die manier gedaan.

Dat klopt, echter is dat geen probleem. Na installatie wordt de werking van de encoder getest. Bij de tweejaarlijkse MD NL2011-002 testen (oude OAL 76-001) word de werking van de encoder ook getest.

ATC kan de hoogte verifieren, zoals gebruikelijk was voor de A/C systemen

Als extra kan ook de vlieger nu de encoder verifieren door middel van het display op de mode S transponder. (de aanwijzing klopt niet, en verspringt in plaats van rustig verloop)

Als tijdens een van deze verificaties een probleem gevonden wordt, is het verplicht dit te laten verhelpen voor de volgende vlucht.
 
De fout die ik steeds aangegeven heb was 200 Ft en als je dan rekening houd met de stapgroote van 100 FT (door oude altitude encoder) dan kan je dus op de radar bijna 300 Ft afwijken tov de werkelijke vlieghoogte.

Mee eens ?

Nee niet meer eens. Op 1000 Ft is de tolerantie van de hoogtemeter 20 Ft. De tolerantie van de encoder is 125 Ft. De totale fout is dus maximaal 145 Ft, en niet 300 Ft. Die 100 Ft stappen heeft er niets mee te maken, die zit al in die 125 Ft tolerantie van de encoder.

Op 4000 Ft is de tolerantie 35 Ft, en die van de encoder 125. De maximale fout is dus 125 + 35 = 160 Ft

Op 10.000 Ft is de tolerantie van de hoogtemeter 80 Ft en van de encoder 125 Ft. Totale fout is dus 205 Ft.

Allemaal ruim binnen de door jou aangegeven 300Ft of meer.
 
Goed Jesse nu komen we verder ipv alleen maar dat gekat van QED,

Als ATC de mode-C geverifieerd heeft kan de fout voor niet RVSM airspace dus nog steeds +/- 300 Ft bedragen. Dus als je op 1400 Ft vliegt kan het zijn dat de radarhoogte op het scherm van de verkeersleider getoond wordt als zijnde 1400 + 300 = 1700 Ft.

Mee eens ?
 
Nee niet meer eens. Op 1000 Ft is de tolerantie van de hoogtemeter 20 Ft. De tolerantie van de encoder is 125 Ft. De totale fout is dus maximaal 145 Ft, en niet 300 Ft. Die 100 Ft stappen heeft er niets mee te maken, die zit al in die 125 Ft tolerantie van de encoder.

Op 4000 Ft is de tolerantie 35 Ft, en die van de encoder 125. De maximale fout is dus 125 + 35 = 160 Ft

Op 10.000 Ft is de tolerantie van de hoogtemeter 80 Ft en van de encoder 125 Ft. Totale fout is dus 205 Ft.

Allemaal ruim binnen de door jou aangegeven 300Ft of meer.

OK dat is dan gezien vanuit de informatie zoals de SSR transponder die uitzend.
Zoals je ziet is de ATC procedure DOC 444, daar wordt rekening gehouden met 300 Ft fout voor een verified mode-C

Uitgaande van de fout die jij max opgeeft wordt mijn voorbeeld 1400 Ft + 145 Ft = 1545 Ft wat op de radar wordt weergegeven als 1500 Ft.

Weet jij hoe de afwijkingen zich verdelen, ik neem aan dat het een normale verdeling is, Wat is de standaard deviatie dan waarmee rekening dient te worden gehouden.
 
Als ATC de mode-C geverifieerd heeft kan de fout voor niet RVSM airspace dus nog steeds +/- 300 Ft bedragen. Dus als je op 1400 Ft vliegt kan het zijn dat de radarhoogte op het scherm van de verkeersleider getoond wordt als zijnde 1400 + 300 = 1700 Ft.

Mee eens ?

Nee. Op 1400 Ft is de tolerantie van de hoogtemeter 20 Ft. De tolerantie van de encoder is 125 Ft.
Als de encoder 1400 Ft aangeeft bij ATC vlieg je dus ergens tussen 1400 - 20 - 125 = 1255 Ft en en 1545 Ft op je altimeter. Let op dit is bij beide worst case situatie.

Normaal gesproken als de encoder 1400 Ft aangeeft vlieg je tussen 1350 en 1450 Ft, waarbij de encoder opnieuw afgesteld wordt als hij bij 1400 Ft 1300 tot 1500 Ft aangeeft op de hoogtemeter.

Nogmaals, dit kan zo getest worden (dit is onderdeel van mijn werk als B2-er). Al zou die 300 of 400 Ft fout er wel in zitten, moet deze fout er bij testen nog steeds in zitten.
 
OK dat is dan gezien vanuit de informatie zoals de SSR transponder die uitzend.
Zoals je ziet is de ATC procedure DOC 444, daar wordt rekening gehouden met 300 Ft fout voor een verified mode-C

Bij meer dan 300 Ft gaat ATC zeuren. Onder de 300 Ft gaan ze er vanuit dat het systeem naar behoren werkt. Het is logisch dat ze hier een grotere tolerantie gebruiken. Dat is altijd.

Dit is ook altijd lastig uit te leggen. Transponder zend frequentie mag 1 MHz afwijken, het blijft werken tot ongeveer 3 MHz afwijking. Dat is express zo gekozen, zodat als de afwijking 1,2 MHz wordt, en dit bij testen wordt geconstateerd, de zender afgesteld kan worden, VOORDAT het niet meer werkt. Een veel gehoorde klacht is dan "Ja maar het werkt nu gewoon".


Uitgaande van de fout die jij max opgeeft wordt mijn voorbeeld 1400 Ft + 145 Ft = 1545 Ft wat op de radar wordt weergegeven als 1500 Ft.

Dit kun je niet zo zien. Je moet dan vanuit de encoder kijken.

Bijvoorbeeld op 1000 Ft kan de encoder aangeven van 800 tot 1000 Ft terwijl de tolerantie 125 Ft is. De encoder kan namelijk bijvoorbeeld bij 1120 Ft overstappen naar 1000 Ft. Dit is binnen de 125 tolerantie. Op dat moment geeft de encoder bij 1020 Ft dus 900 Ft aan. Als dit bij testen is, wordt de encoder opnieuw afgesteld.
 
Nee. Op 1400 Ft is de tolerantie van de hoogtemeter 20 Ft. De tolerantie van de encoder is 125 Ft.
Als de encoder 1400 Ft aangeeft bij ATC vlieg je dus ergens tussen 1400 - 20 - 125 = 1255 Ft en en 1545 Ft op je altimeter. Let op dit is bij beide worst case situatie.

Dank je Jesse, jouw bijdrage is een zeer zinvolle denk ik.

Het verschil tussen 1255 en 1545 FT is bijna 300 Ft . Hoe ik dat moet rijmen met de afwijking die in DOC 444 genoemd is als max ±300 ft afwijking is me dan nog niet duidelijk.

Heb jij ook ervaring betreffende foutief werkende encoders die dus opnieuw afgesteld moeten worden, hoe groot is dan de afwijking die in de praktijk voorkomen. NATS houdt rekening met 5000 FT veiligheid voor encoders die niet volgens de DOC444 procedure zijn geverifieerd.
 
Dat hangt af van de hoogte. Dicht bij de grond is de tolerantie van een hoogtemeter veel hoger (20 Ft) dan bijvoorbeeld op 4000 Ft waar de tolerantie 35 Ft is, of 20.000 Ft waar de tolerantie 130 Ft is.

Jesse nog even hierover een vraag want dit begrijp ik niet.
Je schrijft dicht bij de grond is de tolerantie van een hoogtemeter veel hoger (20Ft) tov 4000 Ft met 35 Ft tolerantie of 20.000 Ft met 130 Ft tolerantie.

Ik neem aan dat je bedoelde dat de tolerantie van een hoogtemeter dicht bij de grond veel kleiner is dan op grotere hoogte.
 
QED, mag ik je uitnodigen het volgende verhaal te lezen: https://www.cs.york.ac.uk/hise/safety-critical-archive/1999/0158.html

Ik ben benieuwd of je dan nog steeds zo overtuigd bent dat TCAS en foutieve mode-C informatie niet erg is.

Sorry hoor, maar waar zeg ik dat het niet erg is. ELK systeem
Kan fouten maken. Zo kan je altijd een ongevals rapport vinden om een punt te maken. (Bv dat de barometrische hoogte meter nooit werkt, of dat de TAF nooit klopt om dat et toch meer wind stond). Het blijven echter uitzonderingen. Leuk dat je doc4444 citeert, die procedure kennen we wel. Het is goed gebruik in de luchtvaart om fouten uit te sluiten indien mogelijk. Hier dus zo'n procedure (en ik kan je er nog 20 noemen). Prachtig!

Maar in jou verhaal (die vlieger in de tma van schiphol) ga je er van uit dat de tandponder altijd fout is. Dat is niet zo. De rechter accepteerd dit als bewijs en dan is het aan de advocaat van de vlieger om aan te tonen dat de transponder in dit geval wel fout aanwees. Dit wil hij niet, terwijl dat heel eenvoudig was geweest. Tja, wat wil je dan?

Dus; stop met allemaal dingen door elkaar halen.
 
Sorry hoor, maar waar zeg ik dat het niet erg is. ELK systeem
Kan fouten maken. Zo kan je altijd een ongevals rapport vinden om een punt te maken. (Bv dat de barometrische hoogte meter nooit werkt, of dat de TAF nooit klopt om dat et toch meer wind stond). Het blijven echter uitzonderingen. Leuk dat je doc4444 citeert, die procedure kennen we wel. Het is goed gebruik in de luchtvaart om fouten uit te sluiten indien mogelijk. Hier dus zo'n procedure (en ik kan je er nog 20 noemen). Prachtig!

Maar in jou verhaal (die vlieger in de tma van schiphol) ga je er van uit dat de tandponder altijd fout is. Dat is niet zo. De rechter accepteerd dit als bewijs en dan is het aan de advocaat van de vlieger om aan te tonen dat de transponder in dit geval wel fout aanwees. Dit wil hij niet, terwijl dat heel eenvoudig was geweest. Tja, wat wil je dan?

Dus; stop met allemaal dingen door elkaar halen.

We hebben het over een strafrechtzaak waar bewijs wordt gebruikt waarvan bekend is dat het fouten heeft binnen bepaalde marges.
Als je uitgaat van de aangifte van LVNL zoals die in het proces verbaal is verwerkt dan geeft LVNL de hoogte op tot op 1Ft nauwkeurig.
Volgens DOC 444 is er volgens de verificatie procedure van de mode-C een fout acceptabel van max ±300 ft.
Dan kan je toch niet in een strafrechtzaak gaan zeggen dat de hoogte tot op 1Ft nauwkeurig klopt.

Het bewijs wat gebruikt wordt in een strafrechtzaak moet rekening gehouden worden met de afwijkingen die normaal gesproken daarin voorkomen en dan wel zodanig dat als de afwijking het grootst is dat er nog steeds overtuigend bewijs is dat er een overtreding begaan is.

Kijk eens naar wat er allemaal gespeeld heeft in een vergelijkbare situatie namelijk snelheidsovertredingen gemeten met radar voor het wegverkeer.
Ook daar wordt na heel veel rechtszaken over die foutmarge voortaan rekening gehouden met de maximaal voorkomende fout van de meting.
Als die foutmarge overschreden is wordt vanaf dat moment gesteld dat er wettelijk geldend bewijs is en wordt de boete bepaald op de gemeten waarde minus de correctie.

Zoiets vergelijkbaars moet de rechter dus ook doen voor overschrijdingen van vlieghoogte afkomstig van de ATC radar voordat deze als geldig bewijs kan worden gebruikt.

Dat houd dus in dat voor een hoogteschending die met een ATC radar bewezen moet worden de hoogte gecorrigeerd moet worden met de afwijking waar ATC volgens DOC 444 mee bepaald heeft dat de hoogte uitlezing binnen de marge valt dat deze gebruikt mag worden dus ±300 ft.
Complicerend is hierbij dat ATC een procedure heeft waarbij ze onderscheid maken naar validated mode-C en unvalidated mode-C.
Bij die unvalidated mode-C is de hoogte uitlezing niet gecontroleerd en moet er rekening gehouden worden met een veel grotere foutmarge.
De NATS (Engelse verkeersleiding) heeft daarvoor een regel dat als er separatie bewerkstelligd moet worden met unknown VFR traffic met unverified mode-C dat ze dan minimaal 5000 Ft separatie aanhouden.

In een strafrechtzaak zal de marge voor unverified mode-C duidelijk groter moeten zijn dan de 300 Ft foutmarge. Omdat LVNL dat verder niet specificeert heeft is het logisch om de foutmarge van een ATC organisatie die daar wel over heeft nagedacht te hanteren, dus 5000 Ft.

Dan zie ik je al weer komen met de rechter bepaald wat correct is, dat klopt volgens de beginselen van de rechtsstaat, prima.
Daarbij moet je er wel vanuit gaan dat de rechter voldoende informatie verzameld of aangeboden krijgt om die afweging te maken. Je schrijft dat het aan de advocaat van de vlieger is om te bewijzen. Dat is prima maar dan moet de rechter daar wel de ruimte voor geven. Op aandringen van de OVJ heeft de rechter de getuige deskundige hiertoe geen gelegenheid gegeven.
De rechter heeft dus niet de informatie verzameld om een juiste afweging te maken.

Als je gaat bekijken of de OVJ of de rechter voldoende informatie hebben om de zaak te beoordelen dan is dat zeer twijfelachtig. Kijkend in het interview van de OVJ in "Op de Bok" dan heeft ze geen kaas gegeten van de luchtvaart zaken. Dat zal voor de rechter niet anders zijn. Dus alle informatie die ter zake mee overwogen wordt zal aangeboden moeten worden.
Als we dan beginnen met in principieel fout bewijs met een foutmarge van 1 Ft op de hoogte uitlezing dan is dat nog maar het eerste. Als de rechter op aandringen van de OVJ geen ruimte geeft voor de door de getuige deskundige voorbereide presentatie en de verdediging ook niet laat doen door de getuige deskundige zoals afgesproken tussen de verdachte en de deskundige dan is er geen zaak meer waar gelegenheid gegeven wordt om de informatie aan te reiken. Het is dan ook niet vreemd dat de rechter niet in staat is om een juist oordeel te vellen.

Achteraf kijkend had het mooi geweest als de zaak wel in hoger beroep was gegaan en dat daar mogelijk wel ruimte gegeven zou zijn voor het aanvoeren van alle argumenten. Op mijn vraag aan de rechter of ik als getuige deskundige in een hoger beroep wel de ruimte zou krijgen om de informatie te geven kreeg ik het antwoord dat dat tijdens het hoger beroep door de rechter van het hoger beroep besloten kon worden. Dat was ook mede de aanleiding om niet in hoger beroep te gaan.

In de zaak van de vlucht in de Schiphol TMA schrijf jij dat ik er vanuit ga dat de transponder altijd fout is. Als je dat met een foutmarge van 1Ft bekijkt zoals LVNL dat opgeeft ga ik daar inderdaad vanuit, het zou puur toeval zijn als een transponderhoogte zoals weergegeven op de ATC schermen binnen 1Ft klopt.

Het gaat in deze zaak niet over of de transponder fout aangeeft, het gaat over het leveren van geldig bewijs, en dat is er pas als er rekening gehouden is met de max foutmarge die tijdens de normaal geldende procedures van toepassing is.
Voor de meeste VFR vluchten is dan van toepassing de foutmarge van toepassing op unverified mode-C.

Last but not least je schrijft dat de vlieger niet wil dat de transponder gecontroleerd wordt. Dit is niet zinvol om twee redenen, ten eerste gaat het niet over de afwijking van de transponder maar over de door ATC toegepaste foutmarge die maatgevend moet zijn op het geleverde bewijs.
Ten tweede heeft de vlieger aangegeven dat het controleren van de transponder van de bewuste kist ruim anderhalf jaar na dato niet zinvol was, omdat er in die tussenliggende periode mogelijk al instellingen aangepast waren.
Als de rechter en OVJ de hele materie waarin ze bezig zijn zouden begrijpen, dan hadden deze dus ook kunnen stellen dat de eventuele correcties aan de hoogtemeter die in die anderhalf jaar doorgevoerd zijn ook terug te vinden zijn in het onderhoudslog.

Waarschijnlijk zijn we het wederom niet eens, dat hoeft ook niet wat mij betreft. Wel wordt deze hele discussie nu toch al ruim 1400 keer gelezen door wat zullen we zeggen pakweg zo'n 100 tot 300 verschillende personen. Daar zitten ook medewerkers van LVNL bij die lopen te balen hiervan, medewerkers van ILT maar misschien ook wel onze OVJ luchtvaartzaken die dit ook niet leuk zal vinden. Dat doe ik niet om hen te pesten maar om te proberen een beweging te krijgen dat de praktijk zoals in deze zaak van toepassing is niet vaker in de toekomst gebeurd.

Dat is precies wat ik wil, dus dank je wel voor het levend houden van deze discussie.

NOTAM: ALL ATCO VALID PERM IF PROG ON SAFE TOBE MADE 7000N0000E 7000S0000W DONOT BLME PILOT
 
De schiphol TMA 3 is 2500' en dus ver binnen de technische foutmarge van het systeem.

De marges uit doc4444 dienen een heel ander doel en hebben niet alleen met de marges van het systeem te maken. Deze houden rekening met operationele omstandigheden en systeemfout. Dit wil niet zeggen dat een transponder die 'unverified' is een fout maakt van 5000'.

Het heeft dus wel zin op de transpoder te controleren. Als die werkte heb je alleen te maken met de technische fout van het systeem (net als bij te snel rijden). Laat die rond de 200' liggen (als ik de eerdere post bekijk). De vlieger zit dan dus op 3600' meer dan 800' in de TMA 3 !!!

wat heeft de advocaat gezegd over het niet horen van de 'deskundige'?
 
De schiphol TMA 3 is 2500' en dus ver binnen de technische foutmarge van het systeem.

De marges uit doc4444 dienen een heel ander doel en hebben niet alleen met de marges van het systeem te maken. Deze houden rekening met operationele omstandigheden en systeemfout. Dit wil niet zeggen dat een transponder die 'unverified' is een fout maakt van 5000'.

Inderdaad het wil niet zeggen dat een unverified transponder een fout maakt van 5000 Ft (we zijn het ergens over eens, how possible !!). Wat het wel wil zeggen is dat het niet uitgesloten kan worden dat die transponder een fout maakt van 5000 Ft.
Omdat het niet uitgesloten kan worden kan je dat dus in een strafrechtszaak alleen als bewijs gebruiken als je rekening houdt met die 5000 Ft foutmarge.

Wat is dan het verschil tussen foutmarge en systeemfout want dat vat ik even niet. Ook die operationele omstandigheden mag je even toelichten want dat gebruik je wel maar is alle twee wel erg vaag zo.

Later onderzoek gaan doen heeft ook geen zin want je zal nooit met zekerheid kunnen bewijzen dat die transponder op het moment van de vermeende overtreding goed werkte. Je kan als OM ook nooit bewijzen dat die transponder op dat moment goed werkte of niet toevallig toch een niet reproduceerbare hik had.

De enige andere methode om, naast het gebruik van de transponder met de bijhorende grote foutmarge, een hoogte afwijking te bewijzen is middels een onafhankelijke meting bv als er ergens een politie agent vanaf de grond met een laser een meting doet of met een politie helikopter naast de bewuste verdachte vlucht gaat hangen. Een tweede mogelijkheid zou zijn om voor alle VFR vluchten bij aanvang een mode-C validatie te doen. Vanaf dat moment kan je uitgaan van de kleinere foutmarge van ±300 ft.

NOTAM: ALL ATCO VALID PERM IF PROG ON SAFE TOBE MADE 7000N0000E 7000S0000W DONOT BLME PILOT
 
Ik vraag me trouwens af, is er iemand van de meelezers hier toevallig naar de bewuste informatieavond van de vliegclub Seppe geweest.

Ik ben wel erg benieuwd wat er allemaal verteld is. Wie doet er verslag.

NOTAM: ALL ATCO VALID PERM IF PROG ON SAFE TOBE MADE 7000N0000E 7000S0000W DONOT BLME PILOT
 
Inderdaad het wil niet zeggen dat een unverified transponder een fout maakt van 5000 Ft (we zijn het ergens over eens, how possible !!). Wat het wel wil zeggen is dat het niet uitgesloten kan worden dat die transponder een fout maakt van 5000 Ft.
Omdat het niet uitgesloten kan worden kan je dat dus in een strafrechtszaak alleen als bewijs gebruiken als je rekening houdt met die 5000 Ft foutmarge.

Nee, de kans dat de fout 5000' is is heel klein. Dus heeft de rechter de transponderdata als bewijs geaccepteerd. Dan is het aan de verdediging om te pleiten dat dit in dit specifieke geval niet zo was. Dat kan dus alleen als de transponder kapot zou zijn. Maar dit onderzoek is geweigerd.


Wat is dan het verschil tussen foutmarge en systeemfout want dat vat ik even niet. Ook die operationele omstandigheden mag je even toelichten want dat gebruik je wel maar is alle twee wel erg vaag zo.

Met systeem fout bedoel ik de fout die het hele systeem maakt. (dus ook rekening houden met stuurfouten bijvoorbeeld). maw als het systeem technisch 100' nauwkeurig is, dan ga je natuurlijk nog steeds niet vliegtuigen met 100' separeren van elkaar! Daar gaat doc4444 (onderandere) over.



Later onderzoek gaan doen heeft ook geen zin want je zal nooit met zekerheid kunnen bewijzen dat die transponder op het moment van de vermeende overtreding goed werkte. Je kan als OM ook nooit bewijzen dat die transponder op dat moment goed werkte of niet toevallig toch een niet reproduceerbare hik had.

Nee, de rechter heeft het bewijs geaccepteerd. Dus de verdediging moet bewijzen dat de transponder niet werkte of ander sterk bewijs invoeren. (getuige van de pax? kunnen ze meteen onder eed getuigen hoe ziek ze waren.) De kans dat de transponder als hij goed was net op dat moment een 'hik' had - tijdens de hele vlucht! - is echt ver gezocht. Lijkt op de verklaring van de vliegers van de PH-BZN.

De enige andere methode om, naast het gebruik van de transponder met de bijhorende grote foutmarge, een hoogte afwijking te bewijzen is middels een onafhankelijke meting bv als er ergens een politie agent vanaf de grond met een laser een meting doet of met een politie helikopter naast de bewuste verdachte vlucht gaat hangen. Een tweede mogelijkheid zou zijn om voor alle VFR vluchten bij aanvang een mode-C validatie te doen. Vanaf dat moment kan je uitgaan van de kleinere foutmarge van ±300 ft.

Ja, maar dan ga jij beargumenteren dat de hoogte meter van de heli ook fout kan zijn, dat de static bevuild was etc en dat laser ook fout kan zijn.

En ook met een foutmarge van 300' zat de vlieger nog in TMA 3, nl. meer dan 1000'! dus je hebt geen kleinere foutmarge nodig.

nogmaals: wat zei de advocaat van de verdediging dat jij niet mocht getuigen als deskundige?
 
Laatst bewerkt:
Nee, de kans dat de fout 5000' is is heel klein. Dus heeft de rechter de transponderdata als bewijs geaccepteerd. Dan is het aan de verdediging om te pleiten dat dit in dit specifieke geval niet zo was. Dat kan dus alleen als de transponder kapot zou zijn. Maar dit onderzoek is geweigerd.

De verdediging kon daarvoor niet pleiten want daarvoor werd geen ruimte gegeven.

Met systeem fout bedoel ik de fout die het hele systeem maakt. (dus ook rekening houden met stuurfouten bijvoorbeeld). maw als het systeem technisch 100' nauwkeurig is, dan ga je natuurlijk nog steeds niet vliegtuigen met 100' separeren van elkaar! Daar gaat doc4444 (onderandere) over.

Als je kijkt naar de procedure DOC 4444 voor het verifieren van mode-C staat daarin duidelijk een waarde ±300 ft. Dat is dus de waarde waaraan de vergelijking tussen de door de vlieger gemelde hoogte tov de door de radarverkeersleider gelezen hoogte op zijn radarscherm moet voldoen. Daar is geen verdere discussie over mogelijk lijkt me. Valt de vergelijking erbuiten dan is het niet goed en valt het erbinnen dan zijn de rest van de ATC procedures zodanig van opzet dat een veilige vluchtuitvoering normaal gesproken mogelijk is.
Als er dan plots een vlucht in de buurt komt met een transponder die een hik heeft of als er een unverified transponder in de buurt komt, is duidelijk dat de normale ATC procedures zoals in DOC 4444 niet afdoende zijn. Lees de diverse verhalen van incidenten door noem het dan maar defect geraakte mode-C uitlezingen.

Nee, de rechter heeft het bewijs geaccepteerd. Dus de verdediging moet bewijzen dat de transponder niet werkte of ander sterk bewijs invoeren. (getuige van de pax? kunnen ze meteen onder eed getuigen hoe ziek ze waren.) De kans dat de transponder als hij goed was net op dat moment een 'hik' had - tijdens de hele vlucht! - is echt ver gezocht. Lijkt op de verklaring van de vliegers van de PH-BZN)
Verklaar je nader, volgens mij hadden de vliegers bij de PH-BZN helemaal niks verklaard anders dan dat zij het niet waren. Waarschijnlijk had iedereen hetzelfde gedaan als je verhoord wordt door een inspecteur van IVW en niet door een onderzoeker van de OVV. Je hoeft immers niet mee te werken aan je eigen veroordeling.


Ja, maar dan ga jij beargumenteren dat de hoogte meter van de heli ook fout kan zijn, dat de static bevuild was etc en dat laser ook fout kan zijn.
Dat zou inderdaad kunnen maar een tweede onafhankelijke bewijsbron maakt het bewijs wel vele malen sterker. Ook van die bron zal aangetoond moeten worden dat die binnen gedefinieerde foutmarges valt. Bij de vergelijking naar de metingen in het wegverkeer, ook daar wordt door middel van calibratie rapporten aangetoond dat de apparatuur goed werkt.

Als de OVJ tijdens deze rechtszaak een calibratie rapport had laten zien van de radarsystemen die op 1 Ft nauwkeurig waren dan was er niks aan de hand en had ik me (jij trouwens ook, het lijkt erop dat we nog even doorgaan. Respect !) niet zo druk hoeven maken hier.

nogmaals: wat zei de advocaat van de verdediging dat jij niet mocht getuigen als deskundige?

Je gelooft toch niet echt dat je voor een zaak als deze, een advocaat in de arm neemt. Dat is nog kostbaarder dan de voorgestelde schikking van het OM.
De vlieger heeft met mij afgesproken dat ik de verdediging zou doen, doordat de rechter dat verhinderde omdat de OVJ dat niet van toepassing vond moest de vlieger dat onvoorbereid zelf doen. Hoezo nette rechtspraak.

Ter aanvulling heb ik nog even een stukje bijgevoegd zoals de Engelse verkeersleiding omgaat met deze materie, let wel dat heb ik niet verzonnen maar is dus het beleid van een ATC organisatie en niet zomaar een zonder reputatie.

If the intentions of a Mode-C transponding aircraft are not known or the mode-C data is unverified then the minimum vertical separation is 5000 Ft for aircraft in receipt of a RCS and 3000 Ft for aircraft in receipt of a Deconflicting Service and the radar returns are not allowed to merge

NOTAM: ALL ATCO VALID PERM IF PROG ON SAFE TOBE MADE 7000N0000E 7000S0000W DONOT BLME PILOT
 
Ja dat zeg ik: het gaat om separatie procedure. Jij maakt er steeds van dat dit de technische fout van het transpondersysteem is. Heb je bij LVNL gepleit dat het verkeer in de TMA op minimaal op 5000' moet vliegen omdat er onder de TMA vekeer met unverified mode C vliegt?? (ik denk dat het hele luchtruim in NL dan D of hoger gaat worden). In de UK doen ze het overigens ook niet zo.

Je hebt het ook steeds over 1' maar het systeem is niet 1' nauwkeurig, dat snapt een kind. Maar de vlieger zat meer dan 1000' (duizend!) in de TMA en dat valt zonder enige twijfel binnen de technische nauwkeurigheid van het systeem.

Heel onverstandig om geen advocaat mee te nemen.
 
Daarvoor bestaan rechtsbijstandverzekeringen.

Interessante opmerking, maar ja als de vlieger die niet heeft !

Trouwens ik dacht dat het volgende van toepassing is:
ik heb het ook opgegeven. Ik heb het afgeleerd om te reageren op gefrustreerde en rancuneuze trollen met ranzige websites.
Ter informatie nav die opmerking heb ik een klacht ingediend bij Diana.

NOTAM: ALL ATCO VALID PERM IF PROG ON SAFE TOBE MADE 7000N0000E 7000S0000W DONOT BLME PILOT
 
Ja dat zeg ik: het gaat om separatie procedure. Jij maakt er steeds van dat dit de technische fout van het transpondersysteem is. Heb je bij LVNL gepleit dat het verkeer in de TMA op minimaal op 5000' moet vliegen omdat er onder de TMA vekeer met unverified mode C vliegt?? (ik denk dat het hele luchtruim in NL dan D of hoger gaat worden). In de UK doen ze het overigens ook niet zo.
Nee ik maak er niet van dat dit de technische fout is van het transpondersysteem. Ik zeg dat het de maximale fout is van het transpondersysteem. Je hebt pas wettelijk bewijs als je rekening houdt met de maximale mogelijke afwijking.
Zeker als er ook ATC procedures zijn die die foutmarge toepassen voor de veiligheid.
Het is toch niet meer dan logisch dat de norm voor de veiligheid dezelfde is als voor het bewijs dat in een strafrechtzaak gebruikt wordt. Iemand ten onrechte veroordelen omdat je vind dat je in strafrecht een andere norm kan gebruiken is toch ook een aantasting van de veiligheid van die persoon.

Je hebt het ook steeds over 1' maar het systeem is niet 1' nauwkeurig, dat snapt een kind.
Waarom geeft dan een LVNL de radardata dan op 1Ft nauwkeurig door, dat is dan toch fout ?? LVNL zou er bij moeten zeggen wat de foutmarge is van die radar gegevens. zowel in hoogte als ook in laterale positie.

Maar de vlieger zat meer dan 1000' (duizend!) in de TMA en dat valt zonder enige twijfel binnen de technische nauwkeurigheid van het systeem.
Als je uitgaat van een normaal werkend systeem wel, maar dan moet de OVJ daarvan wel correct bewijs aanleveren en niet met een bewijs aankomen waarvan, met jouw woorden, een kind snapt dat het niet deugd.
Dat kan je dan toch niet als wettelijk bewijs zien !!

Heel onverstandig om geen advocaat mee te nemen.
Tja, kan ik mee eens zijn, ja ook dat kan.
Het is een afweging gebaseerd op kosten baten. Ik heb die afweging niet hoeven doen. Als ik die afweging persoonlijk had moeten doen had ik ook geen advocaat meegenomen, de kans dat je een positieve kosten baten verhouding had gekregen is niet zo groot. Zeker niet als je ziet dat de baten nu al de helft van de schikking is.

NOTAM: ALL ATCO VALID PERM IF PROG ON SAFE TOBE MADE 7000N0000E 7000S0000W DONOT BLME PILOT
 
Terug
Bovenaan