Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Die velocity SE met retractable gear vind ik wel heel erg gaaf. 175 kts, range van 1000+ NM en dat ook nog eens met een 160 pk motor. Verder ook een mooie interieur en door die 160 pk motor zal hij ook wel zuinig zijn? Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, hoe luidt het safety record van deze kisten eigenlijk?
Density Altitudes van 10.000'++ zijn 'dan' niet ongewoon en voor je het beseft, zit je in de bekende Q hoek (coffin corner).
Overloop de WikiBase (Aviation Safety Network) op type (Rutan Long-EZ) maar eens
Conclusie: op de bekende EFATOs, CFITs, Fuel starvation/exhaustion, fuel fires, GEEN structural breakups en/of delaminatie.
Ik denk dat de Boys and Girls het juist schitterend vinden om achterin te zitten.Voor de Hoogvlieger vluchtjes is de Long Ez ook wat minder geschikt denk ik (met de 150 kun je er naast zitten en dat heeft wel z`n voordelen.
Ik heb besloten om voorlopig geen Long Ez te nemen. Twee vliegtuigen hebben is misschien toch een beetje overdreven en zoveel extra biedt de Long Ez ook weer niet (heb GBOF ook even buitenom `t forum gesproken). Om 1 tussenstop te missen op weg naar IT ga je niet een andere kist er bij kopen hé.
Integendeel. Er zijn toestellen die samen zelfs al miljoenen uren hebben gevlogen en toch forse problemen blijken te hebben. Denk bijvoorbeeld aan de oorspronkelijke Long-Ez die in de regen onmiddelijk fataal is. Ook bij productiekisten gebeurt dat nog vrij geregeld...Als een Long EZ een paar honderd uren heeft gevlogen mag je toch aannemen dat het kan vliegen en je hem veilig kan kopen.
Dat volgt ik niet helemaal. Met een O320/360 kan je het gas toch gewoon flink dichttrekken?Een Long EZ heeft normaal een Lycoming O235 motor 115 pk en vliegt 145 IAS op 0ngeveer 24 liter p/u. De snellere hebben een O320 of O360 motor en halen 175 IAS maar gebruiken veel meer brandstof 34 tot 45 liter p/u
De meesten gebruiken een erg belabberd ontwerp. Met een paar gaten is zo'n speedbrake een stuk effectiever.De nadering moet je plannen ivm de snelheid, de snelheid krijg je er meer langzaam uit, ook de speedbrake aan de onderkant van de kist helpt niet echt veel, niet zoals de flaps bij de C150 bv.
Diverse lieden claimen 15 tot zelfs 30 kts meer snelheid met retractables. Op zich best mogelijk, vergeleken met 46" ballonbanden. Of je vergeleken met een fraaie set wheel pants überhaupt snelheid wint waag ik te betwijfelen, om over gewicht, kosten, verzekering en complexiteit nog maar te zwijgen. Een gear door is onmogelijk helemaal flush in je vleugel te krijgen, zodat je een forse turbolator en extra weerstand hebt.Een intrekbaar hoofd landingsgestel is mogelijk, maar kost brandstof ivm de wheelwell die een deel van de brandstoftank weg neemt, maar is wel erg mooi.
Veel snelheid win je er bijna niet mee, ongeveer 5 knots IAS, de kist wordt wel zwaarder en meer gecompliceerd.