KLCuk onenigheid - stakingsdreiging

KLCuk onenigheid - stakingsdreiging

  • Ik ben nog student, maar zou een tewerkstelling bij KLM accepteren, of er nou een recruitment ban is

    Stemmen: 16 32,0%
  • Ik ben nog student, maar zou een tewerkstelling bij KLM NIET accepteren, als er een recruitment ban

    Stemmen: 1 2,0%
  • Ik ben verkeersvlieger, maar zou een tewerkstelling bij KLM accepteren, of er nou een recruitment ba

    Stemmen: 18 36,0%
  • Ik ben verkeersvlieger, maar zou een tewerkstelling bij KLM NIET accepteren, als er een recruitment

    Stemmen: 15 30,0%

  • Totaal aantal stemmers
    50

superpilut

Active member
Hallo allen,
Ik las op PPRUNE een discussie over het volgende en peil graag eens hoe de gemiddelde vliegscholier hierover denkt.
Als het huidige conflict binnen KLM / KLM Cityhopper mbt integratie van KLMuk vliegers de verkeerde kant opgaat, is er een kans dat de vertegenwoordiging van de Britse vliegers (BALPA) oproept tot een staking.
Dit heeft dan tot gevolg dat er een oproep wordt gedaan aan vliegers en maatschappijen buiten de KLM groep tot het o.a. negeren van aanvragen van tewerkstelling van individuele vliegers. Een zogeheten recruitment ban.
Wat voor vlieger en jij, en zou je zo'n ban respecteren?
Laat eens weten wat je denkt!

(ik zelf: optie 4)
 
Laatst bewerkt:
Moeilijke kwestie.
De exacte ins en outs zijn mij onduidelijk. Ik sla dit onderwerp op pprune altijd over. Wellicht dat de actieve BALPA leden meer weten.
Even wat anders, hoeveel Nederlandse vliegers werken er aan
de KLC UK kant?......en om hoeveel KLC UK vliegers gaat het totaal?
Ik ben benieuwd.
 
Re: KLCuk onenigheid - stakingsdreiging

superpilut zei:
...Dit heeft dan tot gevolg dat er een oproep wordt gedaan aan vliegers en maatschappijen buiten de KLM groep tot het o.a. negeren van aanvragen van tewerkstelling van individuele vliegers. Een zogeheten recruitment ban.
Wat voor vlieger en jij, en zou je zo'n ban respecteren?Laat eens weten wat je denkt!

Dit snap ik even niet. Hoe kan een maatschapij een vlieger tegenhouden die (rekening houdende met zijn opzegtermijn) ontslag neemt?

Klinkt mischien erg bot, maar ik denk niet dat iemand die graag bij de KLM wil werken en wordt aangenomen deze baan laat schieten vanwege een staking van de KLCUK-ers...
 
Daar gaat het dus om; de tentoonstelling van solidariteit. Net zoiets als nu van kracht is bij Dragonair cargo. Kliko moet daar alles van weten.
De maatschappij waar je werkt kan jou niet tegenhouden ontslag te nemen, evenzo kan geen ander jou tgenhouden een areidsovereenkomst met KLM te ondertekenen.
Het is dus een zaak van goodwill van collega vliegers.
Er is er op PPRUNE één die zegt dat je die goodwill misschien van ervaren vliegers kan krijgen, maar om een ab initio met 0 uur daarmee op te zadelen irrieel en naief is.
 
Indien je dan een baan aanneemt bestaat dan de kans dat je als scab (of wat de uitdrukking ook is) gebrandmerkt wordt?

Indien ja, dan is het te overwegen even weg te blijven.

Aan de andere kant; hoever reikt de macht van BALPA op de NLse markt of zelfs tot binnen de KLM. Gaat dit dan van ALPA op ALPA van elk betreffend land?

Daar moet jij iets meer over weten te vertellen ;)

Mocht het zo zijn dat BALPA aan NLALPA doorgeeft wie de scabs zijn, dan kan het een gezellige sfeer worden in de cockpit. Heb je tenminste iets om over te praten 10 dagen naar Z-Amerika.
 
Er was destijds een ban in Azie, bij CX. Dit had met de 49-ers te maken, en was volgens mij zeer terecht !!

Wat er nu bij KLC uk gebeurt is totaal anders !!! Hier zijn wellicht BEIDE partijen debet aan een conflict, daar is een aanname ban totaal ongepast !! Bovendien trekken een hoop AI's zich hier inderdaad weinig van aan,....

Overigens is een beetje achtergrond kennis hier wel gewenst, voordat je uberhaupt kan stemmen op deze pol...
 
DO NOT GET YOUR ASS ON A SCAB LIST !!!!!

Ik vind dat alle KLM piloten 150% achter hun UK broeders moeten staan. Wacht maar tot over een paar jaar Air France met dergelijke dingen om de hoek komt, kijken hoe iedereen dan piept.

Triest vind ik het wel als zelfs studenten een dergelijke keus moeten maken die net met hun opleiding klaarzijn, maar geloof me, je wil niet als SCAB de rest van je leven doorgaan. Ik heb van dichtbij gezien hoe ze met SCABS omgaan, en behoorlijk triest en kinderachtig of niet, je wilt niet in een SCAB zn schoenen staat. Dat heb ik er wel van geleerd.

Blijft echter makkelijk praten, ik weet het, omdat er heel veel bij komt kijken aan beide kanten.

FD (optie 4)
 
Laatst bewerkt:
Superpilut,

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar. Je hebt het meer over mutual assistance waarbij vakbonden van andere airlines overeenkomen om zich niet in te laten huren om vluchten voor de stakende airline uit te voeren.

Zo'n recruitment ban voor een korte staking doet natuurlijk niets: Neem maar mensen aan en tegen de tijd dat ze de lijn op kunnen ben je weken zoniet maanden verder en is de staking al lang voorbij (of het bedrijf kapot).

Maar.....als je als individuele vlieger toch een baan accepteert bij een airline waarbij een recruitment ban van kracht is, dan wordt je wel degelijk als "scab" (stakingsbreker) aangemerkt. Dit gebeurt natuurlijk niet door de airline waar je voor gaat werken, maar door de dominante vakbond(en) in die airline en daarmee dus vrijwel al jouw nieuwe collega's!

Het lijkt me dan ook heel onverstandig om ook als ab initio studentje een dergelijke baan te accepteren, ook al zou het salaris 10 mille per maand zijn. Niet alleen komt waarschijnlijk je naam en mugshot in de crew room te hangen zodat iedere captain en crew die met je vliegt jou het leven gaat zuur maken, het kan gevolgen hebben voor de rest van je carrière, want ook als je naar een andere airline overstapt zal via via daar ook bekend worden wat je hebt gedaan.

Daarnaast is allang bekend dat bij "scabs" op persoonlijk vlak ook risico's zijn: van je autobanden die worden lekgestoken tot doodsbedreigingen van jou en je gezin en ingegooide ramen thuis.

Het is net als een drugsverslaving: Initiëel heb je een quick fix van je probleem (in dit geval, het niet hebben van een baan), maar uiteindelijk ben je zwaar de klos. Misschien is het nog wel erger, want afkicken helpt niet.
 
Sorry, maar geloof je nou echt dat jongens(of meiden) die net van de KLS komen en eigenlijk dus alleen maar bij de KLM aangenomen kunnen worden als lowtimer, het zichzelf echt heel moeilijk gaan maken door de baan dan maar niet te nemen? Dan vraag ik me af op wat voor manier je jezelf het meest in de vingers snijdt.

Je mag dat ook echt niet van ze verlangen. Ik denk dat zo iemand, bij de KLM althans, niet bang hoeft te zijn te worden behandeld als scab.....

Maar, dan moet ik er wel bij zeggen, dat ik me niet voor kan stellen dat er een recruitment ban komt. Dat zijn wel hele zware middelen. En in mijn ogen echt veelste zwaar. Ik denk ook in de ogen van het gross van de vliegers bij de KLM.

Dat het bij andere maatschappijen anders kan gaan, qua hoe er met scabs omgegaan wordt, kan ik me ook wel voorstellen. Maar ik denk dat we hier heel erg op de zaken vooruit lopen.
 
De vraag is natuurlijk of de VNV/KLM vliegers een reqruitment ban gaan ondersteunen..denk anders niet dat deze het beoogde effect zal hebben en of je uberhaupt voor SCAB zal worden aangezien binnen KLM.

Hoop overigens wel dat ze er nu voor eens en altijd het KLM UK verhaal voor alle partijen netjes wordt opgelost en dat dit soort maatregelen achterwege kunnen blijven.
 
De uk vliegers zetten overigens wel erg hoog in. Er moet misschien water bij de wijn.....

Een aanname ban gaat echt niet gebeuren denk ik. Dat heeft ergens iemand geroepen (pprune) en vervolgens is dat een uit de hand gelopen gerucht geworden.
 
Die ban komt er (hopelijk) echt niet, en al zou die er komen, wie zouden je dan als stakingsbreker moeten zien?

Die 140 UK vliegers? VNV zal er niet zo snel aan meewerken, en de meeste NED vliegers zullen je er ook niet lastig mee vallen.

Ondanks alle harmonisatie acties, zijn er nog talloze NED en UK vliegers die elkaar niet mogen, zowel professioneel als persoonlijk. Ook tussen de beide UK vloten (jet en prop), merk ik veelal wrijving.

Van de meeste UK vliegers zou het me enorm tegenvallen als ze een ab initio, met 150.000 euro schuld, die vanwege een klein wonder een baan gekregen heeft, als stakingsbreker zullen behandelen.

Er zal (bijna) niemand zijn, met een ab initio status en -schuld die een aangeboden baan bij de KLM weigert, alleen maar omdat een Engelse vakbond, de Nederlandse bond zal er niet aan mee werken, een ban heeft ingesteld.

Voor de goeie orde, ik heb met die jongens te doen, het is een zeer kwalijke geschiedenis, met een boel leugens en bedrog. Het is en blijft een zeer moeiljike kwestie, waar sowieso mensen teleurgesteld gaan worden, maar ik vrees dat als dit werkelijk doorgezet wordt, het er uiteindelijk niet beter op wordt voor de UK'ers en de "onschuldigen" (ab initios) de dupe worden...

Iz zei:
Superpilut,

Maar.....als je als individuele vlieger toch een baan accepteert bij een airline waarbij een recruitment ban van kracht is, dan wordt je wel degelijk als "scab" (stakingsbreker) aangemerkt. Dit gebeurt natuurlijk niet door de airline waar je voor gaat werken, maar door de dominante vakbond(en) in die airline en daarmee dus vrijwel al jouw nieuwe collega's!

Het lijkt me dan ook heel onverstandig om ook als ab initio studentje een dergelijke baan te accepteren, ook al zou het salaris 10 mille per maand zijn. Niet alleen komt waarschijnlijk je naam en mugshot in de crew room te hangen zodat iedere captain en crew die met je vliegt jou het leven gaat zuur maken, het kan gevolgen hebben voor de rest van je carrière, want ook als je naar een andere airline overstapt zal via via daar ook bekend worden wat je hebt gedaan.

Ervan uitgaand dat het VNV niet meewerkt met een ban, dan is bovenstaand verhaal niet meer van toepassing op de KLM. De vakbond in kwestie is de BALPA, welke slechts voor 140 man (in KLM) representeerd.
Deze zelfde 140 man is natuurlijk slechts een klein deel van de totale hoeveelheid, dus je mugshot in de crewroom kun je ook wel vergeten...
 
Die KLMuk gasten hebben groot gelijk als ze gaan staken want ze zijn op een schandalige manier in hun holletje genaaid door de KLM en VNV!

Het wordt tijd om die arrogante KLM n@zi´s (´heeft u wel blauwe ogen/blond haar en KLS/NLS?´) eens een koekje van eigen deeg te geven!

Strrrrrrrrrrrrrrrrrrrike!
 
Jbravo -

KLM piloten te volwassen om je als scab te behandelen ? haha zou er maar niet op rekenen... Als het echt zover komt (zie het nog niet voor me overigens, maar als het gebeurd heeft IZ helemaal gelijk...)

Praat anders met wat Continental piloten, vraag hoe die zich voelen 20 jaar na dato.... Dingen die IZ noemde zijn geen uitzondering.

Nogmaals, zeker voor jullie hoop ik niet (en het lijkt me ook niet) dat het zover komt, komt het zover, zou ik niet al te naief er naar kijken. 30 jaar lang als intructeur werken op Eelde lijkt me geen droombaan.

Gojet piloten in de VS kom heeeeeel dichtbij scabs, en daar gaan ze zo mee om:

www.gojetpilots.com
 
Iz, ik haal niets door elkaar; het was een poging tot uitleg aan RTO.
Gelukkig ben ik geen instrukteur..
Interessante meningen tot nu; laater nog meer komen!
 
Het wordt tijd om die arrogante KLM n@zi´s (´heeft u wel blauwe ogen/blond haar en KLS/NLS?´) eens een koekje van eigen deeg te geven!

dit zegt meer over jou dan over de essentie van dit topic.....
jammer.
 
cousin -

Taal gebruik indd een beetje tevergaan als je het aan mij vraagd. Vergeet niet de het grootste gedeelte van het vliegerskorp van de KLM achter de UK mannen staat. En verder is het mgmt die ze naait, niet de KLM vliegers.

FD

Kebab -

vind met name dit : http://www.gojetpilots.com/gojet_list.htm te veel van het goede. Die mensen hebben ook een vrouw en kinderen thuis. Nu, that having said, hadden met name DEC's beter moeten weten, en gewoon niet naar h*jets moeten gaan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan