Keuze single of multi engine?

Bo1a,

Leuk te horen dat jullie ook goede ervaringen hebben met de Cirrus als reiskist. Wij hebben één trip met een Turbo gevlogen, ook vanuit Frankrijk, en dat ging fantastisch snel. Dat zou zeker de kist van keuze zijn als we tot aanschaf over zouden gaan, vooral omdat je met de turbo zo snel kan klimmen. Tot nu toe hebben we nog zonder zuurstof, dus net zoals jullie op FL 100, gevlogen. Bevalt goed. Binnenkort gaan we een trip naar Malaga proberen.

Hoe het precies zit met honden en zuurstof weet ik niet. Voor honden bestaat een zuurstofsysteem, zie http://www.4pawsaviation.com/
Wij hebben dit nooit uitgeprobeerd. Denk ook niet dat het het gaan doen, lijkt me toch een heel gedoe. Zeker met 4 honden :eek:
 
Rare vraag misschien, maar hebben honden geen last van de herrie in de kist? Of maken jullie gebruik van speciale honden oorbeschermers? Of kunnen honden geen gehoorbeschadiging oplopen zoals wij mensen.
 
Zie post 24 van Nosig en de mijne (36). Oplossing voor de hondenoren is mutt mufs (oorbeschermers).Via internet te bestellen in meerdere maten en kleuren. We kennen mensen die er goede ervaringen mee hebben. En op de site te zien worden ze ook gebruikt voor werkhonden (bijvoorbeeld in het leger of bij de politie).

www.safeandsoundpets.com
 
Muttmuffs "for the sophisticated canine aviator".

Ik snap dat het voor de hondenbezitter een serieuze zaak is, maar ik heb er toch wel om moeten lachen. Gekke yanks...
 
Ja, en heb je die zuurstofsystemen voor honden gezien? En de demo-video? Dat zal je in Nederland toch niet zo snel zien.
Wel is het zo dat hondenoren veel gevoeliger zijn voor geluid dan die van mensen. Dus het principe dat je ze beschermd is op zich goed.
 
Ja, en heb je die zuurstofsystemen voor honden gezien? En de demo-video? Dat zal je in Nederland toch niet zo snel zien.
Wel is het zo dat hondenoren veel gevoeliger zijn voor geluid dan die van mensen. Dus het principe dat je ze beschermd is op zich goed.


Het zuurstofsysteem lijkt me geen succesvol systeem. Allereerst heeft de hond al een kleine headset om zijn gehoor te beschermen en dan zou je de hond ook nog eens moeten voorzien van een schaalachtige oplossing met een zuurstofslang. Als je de demo ziet dan besluit je spontaan dat je maar op de hoogtes blijft die acceptabel zijn om zonder extra zuurstof te vliegen.

Zuurstofdruk is de beperkende factor voor mens en hond. Ik heb daar regelmatig op diverse forums naar gezocht en diverse mensen gesproken die meer onderlegd zijn als het gaat over zuurstofdruk en het effect op dieren. Vooralsnog geen signalen dat het voor honden anders zou zijn dan voor mensen.

Het is in het verleden best wel eens voorgekomen dat ik voor een bepaalde tijd wat hoger vloog dat FL100 zonder extra zuurstof en heb het gedrag van mijn medepassagier en de hond in de gaten gehouden. Gelukkig nooit enig nadelig effect ervaren. Geen garantie voor de toekomst en uiteraard de limieten in gaten houden en niet verder oprekken.

De nieuwe Cirrus heeft hiervoor wel een leuke nieuwe feature waarbij het systeem actie onderneemt ingeval van een vermoeden dat er mogelijk een zuurstoftekort is opgetreden. De Cirrus zal bij uitblijvende reactie van de piloot op instructies van het systeem automatisch een daling inzetten naar FL140. Mocht de piloot dan nog geen gehoor geven aan instructies van het systeem zal automatisch de daling worden ingezet naar FL100 alwaar de zuurstofdruk weer wordt verhoogd naar acceptabele waarden.

Toevallig ligt het ook in mijn planning om in november richting Malaga te vliegen. Heb je ervaringen met LEMG? Zo ja, dan verneem ik graag of er bijzonderheden zijn waar ik rekening mee moet houden?
 
[URL="http://www.controller.com/listingsdetail/aircraft-for-sale/BEECHCRAFT-B36TC-BONANZA-TURBOPROP/1997-BEECHCRAFT-B36TC-BONANZA-TURBOPROP/1166332.htm?[/URL]

Nieuwe Cirrus SR 22 of voor hetzelfde geld een B36 met turboprop van 450 pk ?

Toevallig gisteren zo'n Turboprop-converted Bonanza van dichtbij gezien... Erg fraai en degelijke "Beechcraft" bouw. Nadeel is wel dat je hoog moet vliegen om de efficientie van een turbine te gebruiken en het toestel geen drukcabine heeft... Altijd met maskers of cannula's werken is ook geen pretje...
 
Terug
Bovenaan