Er ontstaat hier een interessante discussie over de voor-en nadelen van enkele top-kisten, die vragen opwerpen die ik zelf ook al maandenlang heb/onderzoek. De Cirrus is een prachtige kist, Nosig, volledig mee eens, en die was wel degelijk in beeld. Vorig jaar heb ik het demo model op Lelystad bekeken en ik heb me in juni op de beurs in Cannes volledig laten informeren, o.a. door de Chef onderhoud Frankrijk. Schitterend. Alsof je na onze (retrofit) Cessna van een 2CV in een Mercedes stapt. Alleen: de W&B wordt een probleem met 145 kg aan mens, 40 kg aan hond, wat bagage, en deicing vloeistof (volle tank vloeistof op de 22 GTS is 33 kg). Komt er wellicht het gewicht van airco bij- 25 kg-(geen overbodige luxe in de zomer in Zuid-Europa), als je op het hete asfalt staat te wachten. De Bonanza komt qua W&B beter uit. Dat-ie duurder in onderhoud zou zijn wordt ook weer door onderhoudsmensen die ik heb gesproken weerlegd. Dus...ook hierover bestaan meerdere meningen.
Wat de statistieken betreft: ik weet alleen dat onze verzekeraar een procentueel hogere premie rekent voor de Cirrus dan voor een Bonanza (zegt dus iets over de door hen geintepreteerde ongelukskansen, waarbij het interessant is dat een Cirrus met fixed gear als riskanter wordt gezien dan de Bonanza met een retractable gear), en lees wel eens dat de ongelukken meer met de piloten dan met de kist as sich te maken hebben. Maar Cirrus staat bekend om hun goede marketingapparaat, en er vliegen er heel wat rond in Europa. Ze zijn marktleider, en dat zegt ook iets.
De turbine: ik ken de Rolls Royce moter, (kon een share in een SEP kist krijgen met z'n moter) en hoorde dat de kosten vooral zitten in de hot inspection die periodiek moet plaatsvinden en die erg duur is. I.t.t. een piston, die een zoveel-vlieguren beurt krijgt, moet deze turbine daarnaast periodiek geserviced worden ongeacht het aantal vlieguren. Wanneer je deze kosten over slechts 100 uur uitsmeert, vallen de uurkosten significant hoger uit dan voor een piston single en zelfs twin, en is je brandstof-voordeel teniet gedaan. Vandaar dat dit soort kisten vooral voor zakelijk gebruik en in groepsverband wordt ingezet-want vele uren.
Er is ook gesproken over de aantrekkingskracht van nieuwe technologie. Normaal gesproken ben ik daar groot voorstander van, maar in de vliegerij moeten we volgens mij nog wel even geduld hebben voordat er een betrouwbare opvolger is van de huidige piston motoren op AVGAS. Tot die tijd zijn we-zoals hier ook genoemd door iemand- proefkonijnen. Ik had de dubieuze 'eer' om als eerste het een en ander aan panne mee te maken. Fijn, weer extra reis-hotel-en reparatiekosten, dus uiteindelijk is het maar de vraag of de goedkopere Jet A1 wel het voordeel opleverde wat we ervan verwacht hadden.
Moet zeggen dat ik wel erg veel geholpen ben met alle input-en de suggesties en tips worden as we speak verder bekeken. Dank!