Interessante GA bestemmingen...

@GBOF EDXH, lijkt me ook mooi, inderdaad. Stond (samen met Sylt) twee weken geleden op de planning, maar het weer was net die ene dag kak. Ander keertje dus...

Wil de 26ste mei naar Duxford voor de Spring Airshow, maar Duxford accepteert die dag geen GA arrivals en departures, dus de planning was om naar Cambridge te vliegen en daar een auto te huren.

@Nazgulair, hoe duur is "duur"? Zijn het van die GA ontmoedigingsprijzen of... Bourn is dat een verharde baan of gras?
 
Nog wat informatie over de genoemde velden:

Headcorn -- het typische niet-commerciële Engelse clubveld bij uitstek. Uiterst gastvrij, leuk restaurant, er komen veel oldtimers. Ligt een eindje van Tenterden af, maar je kunt daar makkelijk met een taxi komen.

...

Ik denk dat Headcorn van al deze opties de leukste is, en het is relatief dichtbij. De tweede keus is Shoreham (wel verder weg maar ook zowel praktisch als leuk).

Headcorn heeft een grasbaan, is die van het type Texel of meer van het type Malden (of voor de niet zweefvliegers, een knollenveld)?
 
@Bobo -- Bourn heeft een verharde baan, 18/36, 600 meter (want het eerste stuk van de baan is onbruikbaar).

Headcorn is een grasveld, ik heb iemand het wel een knollenveld horen noemen. Maar gras is gras, en iemand die altijd op harde banen vliegt noemt een grasbaan al gauw een knollenbaan. Het lijkt wel wat op Schaffen/Diest (EBDT). Ik heb zelf nooit last gehad van kuilen o.i.d. en nooit enige moeilijkheid ervaren.

Landingsgelden in de UK is vaak tussen de 10 en 15 pond op kleinere velden. Wanneer het 20 pond of meer is en je ook voor parkeren gaat betalen (zoals op Cambridge), noem ik het duur.
 
Zou je een retractable met beperkte prop-clearance op Headcorn neerzetten?

Behalve de prijs is Cambridge verder wel OK?
 
@Nazgulair, hoe duur is "duur"? Zijn het van die GA ontmoedigingsprijzen of... Bourn is dat een verharde baan of gras?
Ter Info ;)

EGSC / CBG (Cambridge)

Landing Charges (< 2.7 tonnes)
Single engine aircraft £20.83 per landing. (£25.00 including VAT)

Aircraft parking charges
Grass - free of charge, unless overnight then £10.00 per night
Hard – first 2 hours free then £20.00 per 24 hour period

Opm. grass parking (beperkte prop-clearance) wees voorzichtig (sinkholes).
Betaal liever 'n parking fee (goedkoop is duurkoop), dan grounded vanwege 'n propstrike.

Handling
Handling for visiting light GA aircraft under 2.7 tonnes is only mandatory outside of the Cambridge Aeroclub opening hours
Aircraft requiring handling by ExecuJet FBO will be charged £30.00.

Bron (pdf)

EGSN (Bourn) is bitumen (Asphalt)

Voordeel Cambridge: Customs, on spot Car Hire en AVGAS.
Denk aan: HM Revenue & Customs Fuel Drawback, form HO60 (pdf) ;)

Als je het handig aanpakt (indien mogelijk), verdien je je landings en evt. parkeergelden ruimschoots terug (Fuel Drawback).

TIP Refuel na aankomst en niet voor vertrek.

Zou je een retractable met beperkte prop-clearance op Headcorn neerzetten?
Er komen wel Mooneys op Headcorn, maar 't blijft 'n semi knollenveld met 'n risico (lokale sinkholes).

Better safe than sorry ;)
 
Laatst bewerkt:
Leuk topic. Iemand ook goede dan wel slechte ervaringen met Kortrijk in Belgie? Mocht ik mezelf door alle rode lijntjes heen weten te worstelen in de nieuwe VFR kaart zou ik graag een keer die kant op willen.

Groeten C

Geen bijzondere ervaring, Kortrijk. Een veld zonder hoogte- of dieptepunten. Bij de plaatselijke vliegclub kun je terecht voor een hapje en een drankje.
 
Bedankt GBOF! Wilde zondag gaan, maar het weer lijkt niet zo best. Welke bronnen gebruiken jullie om het weer op de wat langere termijn te beoordelen?
 
EDXY erg mooi en fietsen voor 2 euro , ongeveer 10 euro landing. en vrij goedkoop tanken 2.55 pr ltr
EDHP 800 mtr gras 8 euro landing en prima fietsen. even bellen . ppr
EDXB 700 mtr asfalt 6 euro landing en gratis mooie fietsen en voor 2.55 tanken
EDXR 960 mtr asfalt 10 euro landing en voor 2.50 tanken.
 
Vandaag op EGTR geweest. (Elstree)
Erg vriendelijke mensen. Behulpzaam en melow sfeertje. Lekker terras voor iets te eten en zo.
De baan ligt in een kuil. Ook op final soms een worrel in de lucht.

Makkelijk te vinden. Gecombineerd met Southend. Wel naar de UK een eindeloze stroom van handoffs naar ATC's. Pfff....
 
Afgelopen maandag weer eens een keertje Headcorn (EGKH) bezocht.
De baan is prima. Maar de taxibaan is wel een konijnenveld. Erger dan ik mij herinnerde van een jaar geleden.

En, Bobo, ben je nog op Cambridge geweest?
 
Ik geef dit topic weer even een schopje.

Ik ga op vakantie naar Noorwegen en ik neem mee: mijn PPL :)

657.png


Dit is het plaatje van de route waar ik langs ga komen.
Wie weet er een leuk veld (of veldjes) in de buurt van deze route waar ik, samen met een local pilot, een rondje kan gaan vliegen?
 
Kreta! Een erg leuke bestemming en als je er wil vliegen dan kan dat vanaf een veld nabij Chania. Er is een club: http://www.aer.gr/ en je kunt met een 182 of een P92 (Tecnam) omhoog. Kreta is maar klein, maar wel bergen van 8000ft. Kortom, in een paar uur, kun je prachtige tochten maken met geweldige vergezichten.
 
Vandaag teruggekomen van een nachtje over in Maastricht. Wel op de warmste dag van het jaar heengevlogen. Pfff!!
Voor mij de eerste keer een nacht weg en het relatief simpel gehouden. Door een pingpongbatjes meneer binnen geloodst en toen met een busje vervoerd naar de Terminal. Kist kon binnen staan ivm het verwachtte onweer wat uiteindelijk uitbleef.
Met de bus (159) naar Maastricht en een hotelletje in het centrum genomen.

De vluchten waren heerlijk. Over de Eindhoven CTR heen (terug erdoor ivm cloudbase) en verder genoten van onze clubkist (Aquila A210) die het weer voortreffelijk deed.
Al met al blijkt mij steeds meer dat je na een goede voorbereiding gewoon moet gáán; er zal best wel iets fout gaan, maar we blijven amateurs dus voel ik me daar niet zo heel erg schuldig om.

Misschien (wel zéker) een stuk goedkoper met de trein maar lang zo leuk niet.

Next is iets van Spa/België denk ik. In elk geval een veld vanwaar je naar een dorpje kan voor de goudgele beloning. Suggesties?
-
 
Als het om een goudgele beloning gaat.... Grimbergen, met dito bier.
Grasbaan 614 meter.
PPR, met precieze aan- en uitvliegprocedures binnen de Brussel CTR.
Ik ben er net geweest met een groep, was super gezellig.
 
Terug
Bovenaan