Interessante GA bestemmingen...

Zomaar wat indrukken van mij - helemaal persoonlijk en dus vrij van elke pretentie tot objectiviteit:
...

EBOS Oostende: publieke luchthaven, een beetje zoals Beek (maar NOG kalmer want geen enkele lijndienst, wel wat cargo en vakantiecharters), dus niet goedkoop en niet echt op prive-vliegers gericht. Vlieg er niet heen zonder eerst met de plaatselijke vliegclub gepraat te hebben. Vlot openbaar vervoer naar de binnenstad, die de laatste ademteugen geniet van haar 19de-eeuwse grandeur.

...

Gisteren Oostende bezocht, erg vriendelijk veld, dat wel een beetje post-apocaliptisch aandoet. Landing en formaliteiten kostten € 35,00, als je langer dan 6 uur parkeert dan komt daar € 12,00 bij. De marshaller wees ons op Oostende Voor Anker het laatste weekeinde van mei, een festival van klassieke schepen. We zijn niet naar de stad geweest, maar ik begrijp dat er elke 10 minuten een bus rijdt. Elke trein uit Oostende stopt in Brugge, ook de moeite waard!
 
Ja, een gunstige herbezinning, niet in de laatste plaats dankzij de velen die de petitie hebben ondertekend.


Gisteren was ik bij ASP in Zwartberg voor de 2-jaarlijkse hoogtemeter check, helaas te weinig tijd over om ook nog even naar Spa te gaan. Maar ik ga er binnenkort zeker naar toe. Het zou leuk zijn om er dan een soort groepsvlucht van te maken.
 
Moest afgelopen maandag naar beurs in Hamburg en ben toen geland op EDHE (Flugplatz Uetersen). Grasbaan van 1100 x 45 mtr, supervriendelijke mensen, landing + overnight totaal 9 euro (ja beheerders van de Nederlandse velden, u leest het goed!). Met taxi in 40 minuten in Hamburg centrum.

Nu ik toch in de Duitse hoek zit: ooit Bremerhaven aangedaan (EDWB). Topveldje!
 
EBSP is sinds zaterdag terug open :yeehaa:

groeten

Gisteren even naartoe geweest om dat te checken, maar er wordt weer druk gevlogen!

DSC02983.JPG


DSC02990.JPG


Natuurlijk ook dat circuit even bekeken...

Grappig dat de wereld er net over de grens toch alweer zo anders uit ziet.
 
Met een week of drie wil ik naar Engeland. Voor het eerst! Ik ga daarom wel met een vliegmaatje voor de zekerheid. Maar wie vertelt mij wat nou een paar leuke bestemmingen om uit te kiezen? Ik wil niet te ver Engeland in. Komen vanaf EHKD.
 
Wat dacht je van Headcorn (EGKH)? Wij gaan daar binnenkort met een stel mensen naar toe, en dan lunchen / boodschappen doen / stoomtreintje kijken in het dorp.

Wel opletten wat de douane regels zijn -- als het veld geen port of entry is (zoals Headcorn) dan moet je op tijd een GAR indienen. De AOPA stelde onlangs hier een heel handige pagina voor ter beschikking : Online GAR system.

Er zijn veel veldjes in het zuidoosten van de UK dus niet te ver weg. Headcorn is nog wel het dichtste bij als je de route via Dover neemt. Maar je kunt ook naar Biggin Hill, Redhill, Rochester, Lydd, Shoreham, Goodwood, Popham...

Succes en veel plezier met je trip!
 
He, gaaf, bedankt!
Het probleem voor een newbie zoals ik is dat je niet weet wat je niet weet. Dus ik kan wel lukraak een veld kiezen, maar als je dan in the middel of nowhere staat, zonder iets van koffie etc, dan is daar weinig aan. Nou ja, los van de vlucht dan.
Vandaar dus mijn vraag om tips voor dat deel van Engeland. Je helpt me al lekker op weg!
 
Nog wat informatie over de genoemde velden:

Lydd -- ligt in het uiterste ZO puntje, is te lopen naar het dorp, maar er is niet veel te beleven. Op het veld is een cafe-restaurant met typisch Engelse maaltijden. Er is een vliegclub met een eigen lounge, waar bezoekers welkom zijn en een kop thee kunnen tanken. Er is een goed geoutilleerde pilot shop. Er is douane, je kunt er bij vertrek uit Engeland taxfree tanken. Het dragen van een hesje (high visibility jacket) is verplicht.

Headcorn -- het typische niet-commerciële Engelse clubveld bij uitstek. Uiterst gastvrij, leuk restaurant, er komen veel oldtimers. Ligt een eindje van Tenterden af, maar je kunt daar makkelijk met een taxi komen.

Rochester -- PPR, leuke vliegclub, er gebeurt niet zoveel, maar je zit wel dicht bij Londen.

Shoreham -- een van de oudste vliegvelden van Engeland. Douane. Historisch gebouw. Het restasurant wisselt nogal eens van eigenaar, maar is altijd erg druk. Er zitten meerdere vliegscholen.

Goodwood -- een veld waar ook races worden gehouden en oldtimer dagen. Wel van te voren bellen. Niet doen als het veel geregend heeft, de baan is dan uiterst soppig. Altijd even bellen. De laatste keer dat ik er was werd net het gerenoveerde clubgebouw in gebruik genomen. Erg gezellige sfeer.

Popham -- een heel leuk klein clubveld. Gezellige club, enthousiaste mensen. Wars van commercie, echt een veld van vliegres voor vliegers. De ene keer bedrijvig, de andere keer gebeurt er niets. Maar wel typisch Engels.

Biggin Hill -- een groot en zeer druk GA veld met meerdere vliegscholen en clubs. Er komen veel zakenvliegtuigen met mensen die naar Londen gaan (hoewel Londen toch een heel eind ver weg ligt). Er is van alles te beleven, maar het is niet zo gezellig als een kleiner veld.

Redhill -- ligt tussen Gatwick en Londen control zone, tegen Gatwick zone aan dus het is oppassen geblazen. Het ligt niet ver van het station met een treinverbinding naar Londen.

Fairoaks -- ligt ten noordwesten van Rexhill, tegen de Heathrow CTR met een speciale aanvliegroute. Grote pilot shop. Leuke club.

Manston (Kent International Airport) -- ligt ZW van Ramsgate. Groot en ongezellig, wel met douane. Er is een militair en een civiel deel. Doordeweeks oefenen hier Tornado's. Als je aanvliegt kan je een radar approach vragen (dan is de verkeersleider een pratende ILS), best leuk om eens mee te maken.

Ik denk dat Headcorn van al deze opties de leukste is, en het is relatief dichtbij. De tweede keus is Shoreham (wel verder weg maar ook zowel praktisch als leuk).
 
Kijk, dit is nu precies wat nodig is om wat te weten te komen over de verschillende velden. THX!!
Kun je ook nog iets zeggen over Cambridge? Is wel iets verder maar staat eigenlijk op mijn lijstje.
 
Kijk, dit is nu precies wat nodig is om wat te weten te komen over de verschillende velden. THX!!
Kun je ook nog iets zeggen over Cambridge? Is wel iets verder maar staat eigenlijk op mijn lijstje.

Aha!

Cambridge vliegveld is groot en duur. En het ligt ook wel een eind van de stad af, als je een bezoek wilt brengen aan de stad.

Ik ga zelf erg vaak naar Bourn, dat is een oud WW2 veld zo'n 10 mijl ten westen van Cambridge, tehuis van de "Rural Flying Corps", een echte ouderwetse kleine vliegclub. Niks commercieels, je maakt je eigen koffie en thee en doet een bijdrage in de honesty box. Oude stoelen en banken in een houten keet, en heel vriendelijke mensen.
Het makkelijkst is om een taxi te nemen naar Cambridge. Als alternatief kan je om het vliegveld heen wandelen en de bus nemen.

Ook niet ver van Cambridge, net ten westen van Stansted CTR, ligt Duxford, het tehuis van het "Imperial War Museum", de grootste verzameling historische vliegtuigen in Engeland. Trek daar maar gerust een paar dagen voor uit!

Een ander handig veld is Stapleford. Dat ligt net binnen de ringweg M25, op handige afstand van het eindpunt van de Londense ondergrondse. Met een korte taxirit (ongeveer 10 pond) ben je bij de metro en je zit dan zo in het centrum van Londen.
Stapleford zelf heeft een grote en actieve vliegclub met prima faciliteiten.

Ook in dat deel van Engeland heb je zeer veel velden.
Heb je een Engelse VFR kaart?
 
Als je nu gewoon een weekend naar London wil, waar zou je dan het beste op vliegen (eenvoudig een paar dagen je kist kunnen parkeren, goede verbinding naar London dat ook niet teveel tijd in beslag neemt, douane meteen geregeld want dat is in England ook weer apart geregeld). Is Biggin Hill dan het meest voor de hand liggende ? Of dat Stapleford ? Kortom: waar vliegt de GA dan heen met dat doel, want op dat idee komen er toch meer..
 
op dat idee komen er toch meer

Op het idee komen er wel, ja, maar het gaat ook gauw weer over. Het is niet ZO moeilijk in te zien dat grote steden en kleine vliegerij niet goed samengaan.
 
Als je nu gewoon een weekend naar London wil, waar zou je dan het beste op vliegen (eenvoudig een paar dagen je kist kunnen parkeren, goede verbinding naar London dat ook niet teveel tijd in beslag neemt, douane meteen geregeld want dat is in England ook weer apart geregeld). Is Biggin Hill dan het meest voor de hand liggende ? Of dat Stapleford ? Kortom: waar vliegt de GA dan heen met dat doel, want op dat idee komen er toch meer..

Optie 1: Stapleford.
Optie 2: Stapleford.
Optie 3: Stapleford.
Optie 4: Elstree.
Optie 5: Redhill.

Stapleford is verreweg het gemakkelijkst.
 
Leuk topic. Iemand ook goede dan wel slechte ervaringen met Kortrijk in Belgie? Mocht ik mezelf door alle rode lijntjes heen weten te worstelen in de nieuwe VFR kaart zou ik graag een keer die kant op willen.

Groeten C
 
Voor de echte GA liefhebbers is North Weald ook een aanrader.
Ligt tussen Stapleford en Cambridge in, vragen alleen een bijdrage als landingsgeld en zeer vriendelijke club.
Spitfires, Hurricanes en ander interessante kisten op het veld aanwezig (1900m asfalt!)
Epping underground is 10 minuten rijden voor directe verbinding met London.
Wel 4 uur van tevoren een GAR invullen zoals eerder al gepost, als je direct wil aanvliegen, maar dat is een kleine moeite.
 
@Bobo,

Als je 'nog' 'n leuke Mooney bestemming zoekt.

EDXH is the place to be :biertje:
 
Terug
Bovenaan