Interessante GA bestemmingen...

lenthamen

New member
Begin dit jaar heb ik m'n PPL SEP&TMG brevet gehaald en aangezien ik relatief goedkoop kan vliegen (via een participatie bij de Diamond Flyers) doe ik regelmatig leuke tripjes met m'n vriendin of met vrienden/collega's.

Ik ben op zoek naar tips voor interessante GA veldjes, waar behalve de C (landingsgeld betalen) en de koffie met gebak ook nog iets te doen is in de omgeving. In Nederland zijn EHTX, EHMZ en EHAL favoriet omdat je daar lekker kunt fietsen / strand / stadje bezoeken, etc.

Nordhorn (EDWN) is erg leuk omdat het vanuit EHLE nog dichterbij is dan Seppe, en je hebt toch het idee dat je in het buitenland zit met de Biergarten met schnitzel en bratwurst.

Helemaal geweldig was de vlucht naar Deauville, en dan de taxi naar Honfleur. Dat is een idyllisch stadje aan de Normandische kust.

Ook erg leuk was Spa (EBSP). Mooie approach tussen de heuvels, en vervolgens heuvel af lopen naar het stadje. Terug met de taxi. Aanrader!

Wat zijn nog meer interessante bestemmingen?
 
Zomaar wat indrukken van mij - helemaal persoonlijk en dus vrij van elke pretentie tot objectiviteit:

EBAW Deurne: Mooi museum Stampe & Vertongen. Aanvaardbaar eten en drinken, en het stadscentrum is vlot bereikbaar per openbaar vervoer. Niet goedkoop, weliswaar. Druk verkeer van IFR-training en tussendoor een F50 naar/van LCY.

EBKH Keiheuvel: vooral zwevers, inclusief lierstart, maar motorvliegers zijn best welkom. Prima taverne, en er kan lekker gewandeld worden in de dennebossen.

EBGB Grimbergen: zeer strikte procedures, en dat moet ook wegens de vele en nijdige nimby's, en eigenlijk weinig te beleven. Best sympatiek, daar niet van.

EBHN Hoevenen: prima om crosswind-landingen te oefenen, met die gekke 15/33 piste. Verder maar een verloren gat in de polder, en uitkijken voor de paradrop.

EBZH Kiewit: mijn eigen thuisveld, ik wil er geen verkeerd woord over horen. Met enig geluk kun je de plaatselijke Early Birds bezoeken. Drukke zweveractiviteit wel, uitkijken!

EBUL Ursel en EBZR Zoersel: reservevliegvelden van de NATO, je landt er op een beperkt stuk van een eindeloze asfaltpiste. Ook hier kun je best iets drinken, en een interessante babbel doen, en dat was het dan.

EBWE Weelde: idem dito, maar (voorzover ik vernomen heb, ben er nooit geweest) nagenoeg exclusief voor de plaatselijke zwevers. Niks verkeerd mee, uiteraard.

EBTX Verviers-Theux: mijn persoonlijke aanrader, heel erg relax en zeer hartelijke ontvangst. Een beetje Frans praten is wel erg handig. Maar alweer is er niet al te veel te beleven in de omgeving, behalve fraaie landschappen bij het rondvliegen.

EBNM Namur: erg druk met zwevers en paradrop, voorzover ik me herinner is het er verder niet bijzonder interessant.

EBCF Cerfontaine en EBSH Saint Hubert: mooie uitdagingen voor zuiver visuele navigatie. Ook hier spreekt men maar beter een mondje Frans, op de radio nog tot daar toe maar zeker aan de grond.

EBZW Zwartberg: herbergt een avionics-atelier, en een fraaie prive-collectie, en biedt een mooi uitzicht op de Belgische mijnbouwgeschiedenis. De plaatselijke aeroclub permitteert zich de luxe van een Mooney!

EBOS Oostende: publieke luchthaven, een beetje zoals Beek (maar NOG kalmer want geen enkele lijndienst, wel wat cargo en vakantiecharters), dus niet goedkoop en niet echt op prive-vliegers gericht. Vlieg er niet heen zonder eerst met de plaatselijke vliegclub gepraat te hebben. Vlot openbaar vervoer naar de binnenstad, die de laatste ademteugen geniet van haar 19de-eeuwse grandeur.

EBFN Koksijde: in de week militair, in het weekeinde beperkt burgergebruik. Stevige wandeling tot op het strand, of is een taxi toch handiger? Met enig geluk zie je onze laatste amechtige Seakings actief.

EBBT Brasschaat: ex-militair. Nu vooral zweverij, motorvliegers worden getolereerd. Zoals EBHN ongelukkige richting van de piste, en deze ligt ook nog eens helemaal tussen bossen dus volop turbulentie.
 
(aanvullingen:)

Let wel, behalve EBOS en EBAW, en ook EBCI en EBLG die ik helemaal niet ken, zijn al deze terreinen PPR en dat neem je best maar letterlijk - even opbellen is tenslotte een kleine moeite, en kan je flink wat ellende besparen.

Meer info is uiteraard te vinden in de AIP, online op www.belgocontrol.be
 
EDGS Siegerland in Duitsland is een mooie bestemming. Is een leuk stukje tuffen langs mooi gebied, mooi veld met een slope in de baan en een restaurant ernaast,
 
Van harte met je brevet! Heb hem zelf ook maar net gehaald afgelopen voorjaar. Leuke thread.

EGSU Duxford, Cambridge VK. Misschien wel het mooiste luchtvaart museum ter wereld op twee/twee en een half uur vliegen van ons vandaan. Waar in de wereld wordt je gevraagd om in het circuit twee spitfires voor laten gaan? Magisch... Op de terugweg kun je voordelig tanken op Lydd (EGMD) en als je tijd hebt ook nog een rondje golf lopen op de naast gelegen course.

Check verder eens de site http://www.hebels.nl/flights/trips.htm voor inspiratie. Hij vliegt VFR door heel Europa. Zit er zelf regelmatig op te kijken. Hij vliegt naar Mensanello. Een agriturismo in Toscane, Italië met z'n eigen - zij het wat korte - strip. Ik denk dat het niet veel mooier wordt, mits je van vliegen én Italië houdt. http://www.mensanello.com Toegegeven, ik zou liever eerst nog wat uurtjes in de buurt maken om wat te oefenen.

Of kijk eens op http://www.golfhotelwhiskey.com/ voor het wat sjiekere werk. Deze man vliegt een Cirrus en hoofdzakelijk IFR.

Ik heb hier ook veel goeds gelezen over Koblenz EDRK, al ben ik daar zelf nog niet geweest. Er moet ook een veldje in - wederom - Duitsland zijn waar de havenmeester desgevraagd alvast een stuk rund voor je op het vuur gooit als je aan je circuit begint.

Zelf ooit met een zweefvliegwedstrijd (www.euroglide.nl) dwars door Duitsland gevlogen en veel leuke veldjes aangedaan, o.a. Coburg (EDQC) met een fraaie vesting op de extended centerine van baan 30 en Vilshofen (EDMV), een veldje dat prachtig aan de Donau ligt.

Een maatje van me vloog met een MLA en zijn vriendin nog niet zo lang geleden naar http://www.moselflugplatz.de/ en noemde dat een van de leukste veldjes die hij tot nu toe bezocht. En hij heeft er inmiddels aardig wat bezocht.
 
Laatst bewerkt:
EDRK is inderdaad een aanrader. Prachtig circuit over de Mosel en het veld heeft een heerlijke Griek naast/onder de toren.

En als je toch die kant op gaat, kun je net zo goed een paar uurtjes verder vliegen naar EDER (wasserkuppe). Een veld bovenop een berg met een smalle baan die maar één kant op te gebruiken is. Ik weet niet of je daar wat in de omgeving kunt doen, maar ik heb erg goede herinneringen aan de mensen en de gezelligheid daar.

Misschien ken je deze site al, www.eddh.de. Je kunt op ICAO-code de velden opzoeken en vaak krijg je dan een foto en wat informatie eruit over landingsgelden, tanken etc.

Veel plezier!
 
De Kanaaleilanden (Guernsey en co) zijn erg leuk. Eén van de weinige plaatsen waar je haast een vliegtuig voor nodig hebt om er te geraken :)
 
EBGB Grimbergen: zeer strikte procedures, en dat moet ook wegens de vele en nijdige nimby's, en eigenlijk weinig te beleven. Best sympatiek, daar niet van.

Het jammere is dat het er niet eens veel zijn, maar ze zitten erg verspreid en zijn nogal extreem actief :(
 
We zijn een paar weken geleden met 2 kisten eerst naar le Tourquet geweest en 's middags door gevlogen naar Cherbourg. S avonds daar heerlijk gegeten en de dag er op naar een maritiem museum om een kernonderzeeër te bezoeken.

Een erg leuke trip, maar je moet er wel 2 dagen voor hebben.

De volgende trip wordt naar Peenemunde in de Duitse bocht, de plek waar de Duitsers hun wapens hebben getest tijdens de 2de WO en momenteel een museum.
 
Iemand wel eens op Weelde EBWE geweest? Lees in de AIP niet zo heel veel, alleen dat het PPR is, maar geen kaartjes of andere procedurele zaken, wat opzich prima is.

Een oude vriend van me woont er zo'n beetje naast, lijkt me leuk er eens heen te vliegen.
 
Iemand wel eens op Weelde EBWE geweest?
Ik ben er nog niet geweest, maar voorzover ik begrijp is er op dit militaire reservevliegveld uitsluitend zweefvliegerij van de plaatselijke club.
Is het dat ze er niet gesteld zijn op bezoekers, of dat niemand er heen wil omdat er niks te beleven is, ik zou het niet weten.
 
Met stip op één: Flugplatz Meschede EDKM. Ontzettend mooi gebied op een uurtje vliegen. Leuk veld met lekkeren en goedkope schnitzels.
Iets verder weg: Flugplatz Kulmbach EDQK. Iets verder weg. Maar ook een prachtig gebied. De baan is wat kleiner maar daardoor wel een uitdaging!
 
Vilshofen In zuid Duitsland . EDMV. Heel leuk veld met een goed restaurant , waar ze weten hoe een schnitzel eruit moet zien. De baan ligt aan de Donau en bij hoog water loopt hij nog wel eens onder. Ook een hele mooie aproach. Ze zeggen zelf dat het op 1 na mooiste veld van Duitsland is.......
 
Ben dit weekend met de boot naar Norderney geweest en uiteraard even het vliegveldje bezocht. Een prachtige eilandje met een asfaltbaan met een gezellige drukt. 15 minuten fietsen en je zit in het dorpje. Daarnaast nog een golfbaan, een mooi strand en een geweldig lekker vliegveldrestaurant: echt een aanrader!!

Afgelopen weekeinde Norderney vliegend bezocht. Ben niet het dorp in geweest, maar let op dat je in het restaurant noch bij de havendienst met plastic kan betalen! Een fiets kan je er ook niet huren, dus neem je wandelschoenen - en cash - mee.

Het veld is overigens erg makkelijk te vinden dankzij de vuurtoren die er achter ligt.
 
Terug
Bovenaan