Hier word ik toch iets vrolijker van!

waarop is dat NADAT gebaseerd?
omdat easa opleiding niet als pic ziet en faa wel?
Ervaring (= experience) bouw je pas op NA het behalen van.

Of denk jij soms(?) dat iemand die er 60 uur (voorbeeld) over gedaan heeft om z'n FAA IR te halen, nog maar 40 uur hoeft te scud runnen :stapelge:
 
Dat die 100 pas ingaat NA het behalen van je IR snap ik niet.

Er staat letterlijk:

Have a minimum experience of at least 100 hours of instrument flight time as PIC on aeroplanes.

Ik heb de FAA gevraagd en die geeft aan dat tijdens je IR opleiding under de hood met de CFI naast je in VMC ook gewoon als PIC gelogd mag worden.

In IMC is een heel ander verhaal natuurlijk.....
 
Oké, daar gaan we weer.

Alles draait om urenerkenning en de Nederlandse Luchtvaart Autoriteit (NLA) erkent de 'FAA' IR opleidingsuren als PIC NIET (en terecht :)).
M.a.w. de PIC uren gaan pas tellen na het behalen van je third-country (non-EU) ICAO IR.

Ik heb de FAA gevraagd en die geeft aan dat tijdens je IR opleiding under de hood met de CFI naast je in VMC ook gewoon als PIC gelogd mag worden.
Sterker nog, je hebt voor het grootste deel helemaal geen CFI/I nodig :biertje:
Note: FAA vragen?
Staat gewoon in de FAR, welke elke FAA vlieger behoort te kennen!
 
Goedkoopste en makkelijkste blijft dus met twee man naar de States gaan. Om beurten met de "hood"op en om beuren safety pilot. Moet je eens kijken hoeveel uren je kunt maken in 10-15 dagen.
Hier komt overigens ook de uitdrukking "boyz n the hood" vandaan.
 
Goedkoopste en makkelijkste blijft dus met twee man naar de States gaan. Om beurten met de "hood"op en om beuren safety pilot. Moet je eens kijken hoeveel uren je kunt maken in 10-15 dagen.
Hier komt overigens ook de uitdrukking "boyz n the hood" vandaan.

Helemaal mee eens !

Overigens blijft het gewoon belachelijk dat de Europese/Nederlandse wetgeving het FAA-IR brevet niet rechtstreeks erkent. Een JAA-IR is daar rechtstreeks omzetbaar, maar andersom weer niet.

Waarom.....zijn FAA vliegers zoveel slechtere vliegers ??Ik denk dat het gewoon misplaatste Nederlandse/Europese arrogantie is......
 
ach, zo heeft elk land z'n regeltjes. Zo heb je als Nederlander (meestal) een visum nodig voor de USA en andersom niet. tja.

dat visum is echt allang niet meer hoor.
overigens moet je voor faa een iets ingekort theorie examen doen.. en cpl/atp wordt niet zomaar overgenomen
 
[...] Een JAA-IR is daar rechtstreeks omzetbaar, maar andersom weer niet.

Ook niet helemaal. Als je een JAA-IR op een FAA-brevet of -gelijkstelling wilt hebben, moet je een schriftelijk examen en een vrij pittig mondeling examen afleggen.
Wel ligt het accent van deze examens op de praktijk en toegepaste theorie, en niet op het vliegen als zuivere wetenschap zoals hier in NL.
 
Ook niet helemaal. Als je een JAA-IR op een FAA-brevet of -gelijkstelling wilt hebben, moet je een schriftelijk examen en een vrij pittig mondeling examen afleggen.

Ik heb om een FAA gelijkstelling PPL met IR te krijgen geen mondeling hoeven doen hoor. Alleen een multiple choice examen achter een computer, IFP test. De hele database aan vragen kon je kopen op het internet voor iets van 15 dollar. Of bedoel je met het "mondeling" dat je een endorsement van een FAA instructeur nodig hebt om het IFP examen te mogen doen ?
 
Ik heb om een FAA gelijkstelling PPL met IR te krijgen geen mondeling hoeven doen hoor. Alleen een multiple choice examen achter een computer, IFP test. De hele database aan vragen kon je kopen op het internet voor iets van 15 dollar. Of bedoel je met het "mondeling" dat je een endorsement van een FAA instructeur nodig hebt om het IFP examen te mogen doen ?

er is geen mondeling examen voor het afgeven van FAA IR op je 61.75 (Piggy back) gelijkstelling. Er is wel een IR examen met 50 vragen .. (het normale examen is 60 vragen) en je moet tenminste 70% hebben.
 
er is geen mondeling examen voor het afgeven van FAA IR op je 61.75 (Piggy back) gelijkstelling. Er is wel een IR examen met 50 vragen .. (het normale examen is 60 vragen) en je moet tenminste 70% hebben.

Dat zeg ik dus ook, in reactie op NazgulAir die het over een vrij pittig mondeling heeft. Maar misschien wordt het endorsement bedoeld dat je moet hebben. Maar dat kan ook online, door vragen uit dezelfde database te beantwoorden.
 
Dat zeg ik dus ook, in reactie op NazgulAir die het over een vrij pittig mondeling heeft. Maar misschien wordt het endorsement bedoeld dat je moet hebben. Maar dat kan ook online, door vragen uit dezelfde database te beantwoorden.

voor de 1e poging ... op basis van een reeds bestaande ir .. is geen endorsment nodig

2e poging wel

nazgulair heeft het misschien over een periode die wat langer gelegen is .. of over het normale ir examen waar uiteraard wel een mondeling bij is
 
2e poging wel
2e poging?

How low can you go :eek:
90%+ is makkelijk (first pass) te halen :biertje:

normale ir examen waar uiteraard wel een mondeling bij is
Als je zo :duh: bent om alleen de (written/oral) Q & A te leren (question bank), dan loop je het risico (lack of knowledge), dat je niet 'eens' aan vliegen toekomt.

IR mondeling is serious en omvat:
Federal Aviation Regulations
Airspace
IFR Charts & Approach Plates
IFR Procedures
Aircraft Engines & Systems
Flight Instruments
Avionics & Navigation
Airport Operations
Weather
Emergencies
Human Factors

I must know ....:
Pilot's Handbook of Aeronautical Knowledge (url)

Instrument Flying Handbook (url)

Advanced Avionics Handbook (pdf)

Aeronautical Information Manual (AIM) (url)

Aeronautical Decision Making (pdf)

Risk Management Handbook (pdf)

Instrument Rating Practical Test Standards (pdf)

FAA Safety Briefing (url)

Online training courses (url)

WINGS - Pilot Proficiency Program (url)
 
ik zeg alleen wanneer je een endorsment nodig hebt. mensen die zakken die denken mensen dat ze ir wel kennen maar ze zakken op faa specifieke regels.

mondeling is niet makkelijk maar is heel sterkafhankrlijk van de examener
 
Mij is destijds door flightsafety Parijs verteld dat ik wel een endorsement nodig had (voor de eerste poging, die ik ook gewoon gehaald heb).
 
weet niet hoelang geleden jij dat hebt gedaan .. maar voor gelijkstelling ir is dat geen eis.

afgelopen 2 jaar meerdere mensen zonder zien gaan
 
Ik heb dat eind 2009 gedaan. Misschien zijn de regels veranderd, of Flightsafety weet niet helemaal hoe het zit.
Ik heb de FAR even niet bij de hand.
 
neen

als je je ppl niet hebt zou ik maar eens airlaw en human performance gaan leren (na 100 uur).

als je faa ir hebt maar niet jaa .. ff wacht op fcl 008 .. moet er echt 1e helft volgend jaar zijn.. Wellicht dat de ureneis van 100 uur iets gereduceerd wordt (ik weet dat pplir 50 uur heeft voorgesteld) .. en dan een demonstration of knowledge .. ?mondeling? en een skilltest.

de Basa schijnt ook echt serieus te zijn en deze zou er op tijd moeten zijn.
 
Opmerking:
De gestelde ureneis is gebaseerd op de uren NA het bepalen van je 'ICAO' IR.

Voornoemde uren moeten EFFECTIEF in actual IMC of onder gesimuleerde (Safety pilot required) omstandigheden hebben plaatsgevonden.

Het simpelweg loggen (aparte kolom logboek) van 'al' je vliegtijd op 'n IF plan, volstaat dus niet!
 
Terug
Bovenaan