Fuel Saving Ideas

Breek me de bek niet open.... Ik snap waarom ze de visuals verbannen hebben (vanuit een ATC perspectief), maar de regelgeving is nu één groot gat. Nog zo'n vraag... Mag je nu bij een circling approach al wat vroeger naar downwind draaien? Dat vroegen ze me laatst op PMO ruim buiten de 4.2nm...

Op Bari deden ze hetzelfde als Sigonella toen een maandje geleden geen approach aid meer over was. "Vectors to final" noemden ze het.

Zolang ik visual ben voor ik beneden MSA moet, dan vind ik het best. Op deze manier bereikt ATC wat ze willen bereiken: als ze je voor een visual clearen en jij maakt er een bende van, dan gaan ze de gevangenis in. Als jij visual vliegt zonder dat ze dat gecleared hebben niet. Spelen met de regels om verantwoordelijkheid af te schuiven is het.... en vaag is het zeker.

La bella Italia zullen we maar zeggen!
Maar ik zal de Farak accuraat en volgens de chart vliegen voortaan ;)

Wat die circling betreft, vragen staat vrij, maar je vraagt je soms af...
Ook als ze je in paniek vragen of je kunt sidesteppen van 35L naar 35R. Tsja, los van mijn geneuzel hierboven, je moet pragmatisch zijn denk ik.
 
La bella Italia zullen we maar zeggen!

Tsja, los van mijn geneuzel hierboven, je moet pragmatisch zijn denk ik.

La bella Italia en geneuzel passen perfect bij elkaar. Daarom is er meer reden om biertjes te drinken en op het terras te zitten! :biertje:

(Waarom? Weet ik ook niet, maar logica is niet nodig in la Bella Italia!)
 
TWR: Cleared to land 35L, RVR 350, 300, 275
Me: Ehr...confirm LVP's are in force, it's not on the ATIS?
TWR: Negative sir
Me: :confused::yeehaa::confused:
TWR: Don't worry, there is nobody near the sensitive area, cleared to land

...
 
Je hebt met een hoge flex idd minder thrust en accelereert dus langzamer.

Wat ik zei over die stopmargin had ik misschien duidelijker moeten verwoorden.

Op een korte baan waarbij je TOGA moet gebruiken omdat je performance limited bent sta je in principe na een reject aan het einde van de baan stil. Nou wordt bij een dry runway de reverse thrust niet meegenomen in de berekening en dit maakt op bijvoorbeeld de 340 een aanzienlijk verschil. Je kan in principe het systeem foppen door als je echt performance limited bent in plaats van DRY in de LPC NG software WET te selecteren en je zult dan zien dat je performance limited takeoff weight hoger KAN zijn.

Als je een FLEX takeoff doet ben je niet performance limited en heb je vaak hoge V speeds omdat de LPC NG voor een improved climb gaat, deze veel hogere V speeds dan bij TOGA thrust voor hetzelfde gewicht zijn daar getuige van.

Waar ik eerder op doelde toen ik zei dat je met een FLEX take off meer stopmarge hebt dan bij een TOGA take off komt omdat als je TOGA nodig hebt je in principe de hele baan gebruikt, obstacles buiten beschouwing gelaten. Als je een hoge flex hebt in combinatie met hoge V speeds gebruik je wederom in theorie weer de hele baan als je een reject doet.

In dithttp://www.pprune.org/tech-log/471928-flex-takeoffs-margin-question.html draadje staat het ook uitgelegd, zoals ik eerder zei komt die extra marge door de assumed ambient temperature. De 3% extra stopmarge per 10 graden flex stond bij mijn vorige werkgever ook in de OPS manual vermeld als rule of thumb.

Deze 3% per 10 graden staat ook in de FCOM van Boeing (747, 757 etc).
 
Terug
Bovenaan