Financering PPL Privé

Als je bij Castricum vliegt en je wil veel vliegen kost je dat ongeveer 1000 euro per jaar. Met mijn hobby ga ik daar ruimschoots overheen! Dus dat motorvliegen voordeliger is?

Ook als je maar 5 uur per jaar vliegt? Ik heb geloof ik iets van 3 a 4 maanden daar gevlogen, elke f#%$ing hele zaterdag en zondag op het veld liggen, kisten terugduwen en wachten. En dan na zo'n heel weekend 4 x 4 minuten gevlogen. Langste vlucht ooit: 20 minuten. Totale vliegtijd: 3 uur. In de wintermaanden kan er niet gevlogen worden, maar wordt je verwacht mee te sleutelen aan de kisten. Begrijpelijk, maar uren en ervaring doe je dus niet op. Je kan dat tegen een redelijk hoog bedrag afkopen. Ik weet niet hoe lang het hele vliegseizoen precies duurt, maar met wat pech had ik dan totaal 5 uur gevlogen, dus voor 200 euro per uur (plus de afkoop van de winter waar ik geen zin in had). Was een erg dure hobby vond ik en zeer tijdrovend. Niet goedkoper dan motorvliegen, zeker niet als je ook nog had kunnen werken en sparen in die weekeinden.
 
Inderdaad Nosig, ik ben zelf ook en ex-zweefvlieger maar ik kan het gewoon niet meer aan kwestie van tijd. Ik kan niet én een master studeren, én werken én nog eens een heel weekend zweefvliegen, dat gaat gewoonweg niet.
Voor iemand die jonger is en tijd zat heeft in het weekend is het wel goed om in contact te komen met het vliegen denk ik. Ik vond (en vind het nog steeds) een van de mooiste vormen van vliegen. Het is enkel mega tijdrovend, wat voor de meeste mensen gewoonweg niet gaat.
 
in dit geval is voor mij zweef vliegen geen optie.
Ik ben vrij druk met werk sporten en straks ook vliegen.
Kan dan geen hele weekenden daar gaan spenderen.
 
in dit geval is voor mij zweef vliegen geen optie.
Ik ben vrij druk met werk sporten en straks ook vliegen.
Kan dan geen hele weekenden daar gaan spenderen.

Hmmm, alsof sportvliegen geen tijd kost. Het is geen auto waarbij je de sleutel omdraait en weg bent.
Even een hapje doen op Texel betekent al snel een dagje bezig zijn.
 
Hmmm, alsof sportvliegen geen tijd kost. Het is geen auto waarbij je de sleutel omdraait en weg bent.
Even een hapje doen op Texel betekent al snel een dagje bezig zijn.

Ik word zo moe van dit soort reacties.
Er zijn mij soms net even teveel mensen die denken dat zij de enige zijn die ergens goed over nadenken.

Enough said I think.

Graag alleen reageren als je een aanvulling bent tot de informatie die al gegeven is in dit topic.
Zodat de mensen die met dezelfde vraag zitten hier hun antwoord kunnen halen.
 
(...) Sorry, maar jij geeft aan dat je gerust een lening af gaat sluiten om de instap kosten van een hobby te betalen. In zijn algemeenheid vind ik het al erg onverstandig om een lening af te sluiten om een hobby te financieren. Als het dan gaat om een hobby met hoge instapkosten, maar waarvan de vervolgkosten erg laag zijn... Dan kan ik me daar nog iets bij voorstellen. Echter de vervolgkosten van vliegen zijn ook "best" hoog.

Als je kijkt naar het bericht van Nosig, dan zie je dus ook dat heel wat mensen wel een brevet halen, maar dat binnen een paar jaar weer laten verlopen, omdat ze er niet aan toe komen om te vliegen. Als je dan je brevet hebt betaald uit een lening, heb je dus geen hobby, maar nog wel een stevige lening.

Kortom ik kan er met mijn verstand echt niet bij dat je een dergelijk advies geeft.

Hey FotoJunky,

Waar in mijn bericht geef ik aan dat ik zou lenen voor een hobby? De beste man vraagt advies inzake financiering van een eventuele PPL opleiding:

(...)
De financering is dan wel een probleem, ik heb weinig spaargeld, dus zelf financeren is geen optie.
Naar de bank dacht ik toen..!!

Kunnen jullie mij hierin adviseren, en mogelijke ervaringen delen.
Heb dit niet op airwork kunnen vinden. (...)

Ik geef hem advies hoe hij het zou kunnen aanpakken, indien Groentje zou willen lenen voor zijn PPL. Het is in deze kwestie niet aan mij, noch aan jou, een oordeel te vellen over het financieren van een hobby middels een consumptief krediet. Dat is aan Groentje, wanneer hij de mogelijkheden heeft verkend, wanneer een lening al een optie voor hem zou kunnen zijn. Ik adviseer Groentje niet wel of niet te lenen. Mijn advies bestaat eruit hoe hij de financiering zou kunnen aanpakken, indien hij een lening aangaat.

Wel ben ik het met je eens dat het in zijn algemeenheid onlogisch en niet verstandig is te lenen voor een PPL, terwijl je de uitgaven voor het current houden na het voltooien van de opleiding niet kunt permitteren. Maar ook dat is in dit geval aan Groentje.

XF
 
Terug
Bovenaan