Financering PPL Privé

Waarom niet naar Amerika om je JAA ppl te gaan doen?

Dat scheelt nauwelijks met het halen van je PPL bij een NL vliegclub en je moet er nog steeds voor sparen. Daarbij heb je er naar mijn mening meer aan het te leren op de plek waar je daarna ook daadwerkelijk gaat vliegen, qua procedures, omgeving, weer, etc. En je raakt meteen meer thuis bij de vliegclub, zeker vliegmaatjes zijn ideaal om kosten te delen en leuke dingen te doen.
 
Dat scheelt nauwelijks met het halen van je PPL bij een NL vliegclub en je moet er nog steeds voor sparen. Daarbij heb je er naar mijn mening meer aan het te leren op de plek waar je daarna ook daadwerkelijk gaat vliegen, qua procedures, omgeving, weer, etc. En je raakt meteen meer thuis bij de vliegclub, zeker vliegmaatjes zijn ideaal om kosten te delen en leuke dingen te doen.

Ik sluit mij hier volledig bij aan.
Het slimste wat je kan doen is sparen en ondertussen vliegen bij de vliegschool / club waar je gaat vliegen.

Toekomst plan is bij deze vastgeteld.:biertje:
 
Het kopen van een aandeel in een kist is een van de goedkoopste manieren om te lessen.
Vooral als je in Lelystad wilt gaan lessen, daar zijn wat aantrekkelijke constructies (Diamond flyers, piper pilots of KLM aeroclub).
 
groentje zei:
Waar komt het onderwerp kopen van een vliegtuig vandaan?

Wat er bedoeld wordt is dat de prijs van een uurtje vliegen meestal recht evenredig (soms zelfs exponentieel) in verhouding is met de aanschaf waarde van een vliegtuig.

Dus je zegt:

groentje zei:
Ik hou van kracht en motoren en zware en grote dingen.

Een beetje 2 zitter zweefvliegtuig met waterballast is net zo zwaar of zwaarder dan een lichte 2 zitter met motor. Even in vergelijking met een Tecnam, maar ook met een Katana of C150. Veel automotoren hebben trouwens ook meer PK's dan de meeste 2 zitters in de GA.

Ook al ben je een petrolhead, een licht vliegtuigje met motor is niet cooler of stoerder dan zonder motor. Het is hooguit makkelijker om van A naar B te komen. Er is inderdaad een mentaliteitsverschil die Nosig aangeeft. Een hele dag op het zweefveld staan voor 2 starts en landingen. Maar je moet gewoon niet vergeten dat het vliegen er niet leuker door is, hoogstens anders. Goedkoop is het wel en aangezien geld een issue is hier, vind ik het een goede optie om kennis te maken met het "echte" vliegen. Een overstap van zweven naar motorvliegen is niet moeilijk. Het vliegen kan je al, hoogstens moet je best doen om te leren praten over de radio en wat meer theorie verwerken. Je krijgt geloof ik zelfs 10 uur reductie op de opleidingsuren omdat je al kan vliegen.
 
Het kopen van een aandeel in een kist is een van de goedkoopste manieren om te lessen.
Vooral als je in Lelystad wilt gaan lessen, daar zijn wat aantrekkelijke constructies (Diamond flyers, piper pilots of KLM aeroclub).

Bij Piper Pilots kunnen geen PPL lessen gevolgd worden op de kist...
 
Dat wist ik niet, had aangenomen dat, dat wel mogelijk zou zijn. Waarom niet ?

Edit: Ik weet het denk ik al, zijn nogal wat kosten aan verbonden. Verzekering is duurder en kist moet worden bijgeschreven bij een FTO.
 
Een hele dag op het zweefveld staan voor 2 starts en landingen.[...] Goedkoop is het wel en aangezien geld een issue is hier, vind ik het een goede optie om kennis te maken met het "echte" vliegen.

Goedkoop is het niet per se. Als je in Castricum zweeft vlieg je zo weinig dat het per vlieguur gezien duurder is dan motorvliegen. Wil je het goedkoper maken, dan moet je naar Terlet en daar veel tijd besteden. En/of op zweefvliegkamp vakanties, etc.

Het is een teamsport, er wordt dan ook wel verwacht dat je hele dagen / weekeinden op het zweefveld rondhangt. Voor iemand die ook nog een gezin en werkleven heeft en daarbij zeer ver van Terlet woont lijkt me dat geen optie. Als je jong en vrij bent, of nog mooier als je vriendin ook lekker zweeft, dan is het een optie om te overwegen mits je in de buurt van een serieus zweefveld zit en veel tijd hebt. Het moet een beetje een levensstijl worden. Maar dan nog is het een andere tak van sport ondanks de overeenkomsten. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand zich meer aangetrokken voelt door de wereld van strobe lights, moeilijk praten over een radio, taxibanen, gebrom van motoren om je heen, knopjes bedienen etc, dan door liggen in het gras en met een mal hoedje onder de wolken rondjes draaien. De definitie van "vliegen" is voor een ieder weer anders.

Ik ken een paar mensen op airwork die het helemaal geil vinden om op grote betonplatformen stoer rond te rijden tussen Ryanair kisten. Ik ga het liefst naar de meest kleine en pitoresque grasveldjes die er te vinden zijn. To each his own... Wanneer begin jij nou eens met zweven, Immortal?
 
Bij Piper Pilots kunnen geen PPL lessen gevolgd worden op de kist...

PPL kan bij de KLM Aeroclub wel, ook met een participatie in de Aquila.

@LHU en scsirob, als de participatie deel wordt van de failliete boedel van een (ex) ondernemer kan de curator het aandeel verkopen. Dat maakt voor de coöp verder niet uit.
 
Goedkoop is het niet per se. Als je in Castricum zweeft vlieg je zo weinig dat het per vlieguur gezien duurder is dan motorvliegen. Wil je het goedkoper maken, dan moet je naar Terlet en daar veel tijd besteden. En/of op zweefvliegkamp vakanties, etc.

Het is een teamsport, er wordt dan ook wel verwacht dat je hele dagen / weekeinden op het zweefveld rondhangt. Voor iemand die ook nog een gezin en werkleven heeft en daarbij zeer ver van Terlet woont lijkt me dat geen optie. Als je jong en vrij bent, of nog mooier als je vriendin ook lekker zweeft, dan is het een optie om te overwegen mits je in de buurt van een serieus zweefveld zit en veel tijd hebt. Het moet een beetje een levensstijl worden. Maar dan nog is het een andere tak van sport ondanks de overeenkomsten. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand zich meer aangetrokken voelt door de wereld van strobe lights, moeilijk praten over een radio, taxibanen, gebrom van motoren om je heen, knopjes bedienen etc, dan door liggen in het gras en met een mal hoedje onder de wolken rondjes draaien. De definitie van "vliegen" is voor een ieder weer anders.

Ik ken een paar mensen op airwork die het helemaal geil vinden om op grote betonplatformen stoer rond te rijden tussen Ryanair kisten. Ik ga het liefst naar de meest kleine en pitoresque grasveldjes die er te vinden zijn. To each his own... Wanneer begin jij nou eens met zweven, Immortal?

Ik moet mij wederom weer volledig bij NOSIG aansluiten, je verwoord heb precies zoals het is.
En Immortal, als jij dat stoer wilt noemen vind ik dat goed, maar voor mij is het meer wat mijn gevoel mij ingeeft.
Geef mij maar stinkende motoren veel geluiden, en ik zeg niet dat ik nooit een keer zal proberen zweven.

Aangezien ik nog even te sparen heb, lijkt het mij verstandig me eens te verdiepen in die participatie optie op Lelystad.
Ik kom uit Alkmaar en of ik dan naar Hilversum of Lelystad rij maakt ook niet uit.
 
Goedkoop is het niet per se. Als je in Castricum zweeft vlieg je zo weinig dat het per vlieguur gezien duurder is dan motorvliegen. Wil je het goedkoper maken, dan moet je naar Terlet en daar veel tijd besteden. En/of op zweefvliegkamp vakanties, etc.

Het is een teamsport, er wordt dan ook wel verwacht dat je hele dagen / weekeinden op het zweefveld rondhangt. Voor iemand die ook nog een gezin en werkleven heeft en daarbij zeer ver van Terlet woont lijkt me dat geen optie. Als je jong en vrij bent, of nog mooier als je vriendin ook lekker zweeft, dan is het een optie om te overwegen mits je in de buurt van een serieus zweefveld zit en veel tijd hebt. Het moet een beetje een levensstijl worden. Maar dan nog is het een andere tak van sport ondanks de overeenkomsten. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand zich meer aangetrokken voelt door de wereld van strobe lights, moeilijk praten over een radio, taxibanen, gebrom van motoren om je heen, knopjes bedienen etc, dan door liggen in het gras en met een mal hoedje onder de wolken rondjes draaien. De definitie van "vliegen" is voor een ieder weer anders.

De general aviation is de tak van sport die binnen de kleine luchtvaart het dichtst bij de grote luchtvaart (airlines) zit. Je deelt vaak dezelfde frequentie en luchtruim. Helemaal mee eens. Dit is ook voor mij de reden geweest om in beginsel te beginnen met mijn PPL. Maar wat ik probeer te verwoorden is dat vliegen op een SEP niet perce het "echte" vliegen is, maar die definitie is persoonlijk inderdaad.

Ik kan mij dus ook goed voorstellen dat die strobe lights, knopjes etc etc een grote aantrekkingskracht heeft. Maar wat ik probeer te zeggen is dat zweefvliegen een veel voordeligere hobby is. Als je bij Castricum vliegt en je wil veel vliegen kost je dat ongeveer 1000 euro per jaar. Met mijn hobby ga ik daar ruimschoots overheen! Dus dat motorvliegen voordeliger is? Daarnaast is het halen van een brevet ook goedkoper. Maar ik zal stoppen om zweefvliegen te promoten, wilde gewoon even laten weten dat het ook erg cool is om zo te vliegen!

Ik ken een paar mensen op airwork die het helemaal geil vinden om op grote betonplatformen stoer rond te rijden tussen Ryanair kisten. Ik ga het liefst naar de meest kleine en pitoresque grasveldjes die er te vinden zijn. To each his own... Wanneer begin jij nou eens met zweven, Immortal?

Zo was ik ook toen ik net mijn brevet haalde en daar ben ik toch ook van terug gekomen. Vliegen is niet hele hoge landingsgelden betalen en tussen de 73's geklaard worden. Things change over time.

Dichtsbijzijnde zweefveld is 50 km hiervandaan en dan vlieg ik nog steeds onder de TMA van schiphol. Hoger dan 450 meter kom je dus niet :traantjes. Maar mocht ik verhuizen en daar is het prima zweven, dan ligt mijn aanmelding snel op de mat daar.

groentje zei:
Ik moet mij wederom weer volledig bij NOSIG aansluiten, je verwoord heb precies zoals het is.
En Immortal, als jij dat stoer wilt noemen vind ik dat goed, maar voor mij is het meer wat mijn gevoel mij ingeeft.
Geef mij maar stinkende motoren veel geluiden, en ik zeg niet dat ik nooit een keer zal proberen zweven.

Aangezien ik nog even te sparen heb, lijkt het mij verstandig me eens te verdiepen in die participatie optie op Lelystad.
Ik kom uit Alkmaar en of ik dan naar Hilversum of Lelystad rij maakt ook niet uit.

Dat effect heeft Nosig wel vaker dat mensen zicht bij hem aansluiten :biertje:
Je moet hem eens pm'en en informeren over die Aquila participatie. Erg goede constructie als je het mij vraagt, en veel goedkoper dan vliegen bij een "gewone" club.

Ik zou voor Lelystad gaan. Hilversum heeft 2 nadelen: Je leert geen crosswind landingen maken en in de winter en na regenachtige dagen is Hilversum vaak gesloten vanwege de slechte conditie van de baan.
 
Waarom niet naar Amerika om je JAA ppl te gaan doen?

Met de komende regelwijziging naar EASA, vraag ik me af of het wel zo verstandig is om naar Amerika te gaan. Dit nog even naast de punten zoals door Nosig verwoord.

(Ja, ik weet het JAA is een "bij ons" brevet, maar het zou mij niet helemaal verbazen als ze ook op dit punt een paar wijzigingen doorvoeren.)
 
Immortal

Klopt, ik heb hem zojuist een PM gestuurd.

Wat betreft Hilversum.
Dat idee had ik al, ik heb daar 2 weken geleden een proefvlucht gedaan, maar die is 2 keer daarvoor al afgezegd.
Nou vond ik het daar wel ontzettend gezellig en ik had echt een goede instructeur.

Maja zo te horen houden ze op Lelystad ook wel van een :biertje:
 
@LHU en scsirob, als de participatie deel wordt van de failliete boedel van een (ex) ondernemer kan de curator het aandeel verkopen. Dat maakt voor de coöp verder niet uit.

Dat klopt, maar in eerste instantie gaat de ketting er op en dat kan wel een paar maanden duren als je pech hebt.
 
Terug
Bovenaan