Financering PPL Privé

Wat Tediek zegt, je wil niet lenen en ook niet proberen te besparen op iets wat uiteindelijk je veel meer geld of juist veiligheid gaat kosten.

RPL zou ik niet doen, PPL is hetgene wat je wil maar RPL kost je alleen maar extra examen geld tussendoor waar je weer een paar uur voor had kunnen lessen. Beter om eerst genoeg spaargeld bij elkaar te hebben om meteen je PPL te halen. Denk aan ongeveer 13.000 euro voor 50 a 60 uur vliegen totaal (bij onze club althans), inclusief alles (examens, theorieboeken, instructie, landingen etc) behalve reiskosten. Maar hou rekening met het feit dat je zeker in de tijd net na je PPL het ervaring opdoen net pas begint en je routine wil gaan opbouwen. Even een uurtje om de zoveel maanden is niet veilig dan. Dus naast sparen wil je je lifestyle zodanig inrichten dat je genoeg geld overhoudt om vrij regelmatig te kunnen vliegen. Het houdt niet op na het halen van je brevet. Binnen een club kan je door middel van vliegvriendjes wel redelijk wat met elkaar vliegen, kosten delen en toch ervaring op doen.

In de tussentijd kan je natuurlijk rustig aan beginnen met theorie boeken lezen, instructie videos, etc. Je kan bij onze club wel in je eigen tempo en zover eigen financiën het toelaten lessen, maar je wil niet met een relatief lage frequentie lessen. Dat kost je uiteindelijk alleen maar meer tijd, lessen en geld. Ik heb al heel wat leden zien beginnen met lessen, maar dat het uiteindelijk met zo weinig frequentie was dat er nauwelijks progressie was. En ook leden die hun PPL gehaald hadden maar door drukte en krapte van kas nauwelijks aan vliegen toe kwamen, waarna ze het laten verlopen. Zonde natuurlijk. Maar wel iets om in het achterhoofd te houden.

Het plan om inderdaad heel af en toe informeel met een instructeur een vluchtje te maken is zo gek nog niet. Of je PMt mij even.
 
Wat ik wil na het behalen van mijn PPL is elke maand een uur vliegen. minimaal.
Dit zal elke keer zo tussen de 100 en 150 euro kosten, daar komt natuurlijk wel reiskosten bij maar dat is in mijn geval te verwaarlozen.

Ik kan me wel voorstellen dat je met 2 man een vliegtuig huurt en dan samen vliegt, waarbij je 2 keer zoveel kan voor het zelfde geld.
En natuurlijk bouw je hier ook vriendschappen op en kennis.
Klopt dit, werkt dit ook zo in de praktijk??
 
Laatst bewerkt:
Iedere maand 1 uurtje brengt je op het uiterste minimum van wat je nodig hebt om je brevet te behouden. Daar wordt je vliegvaardigheid niet beter van. Je zult ook met seizoens invloeden te maken hebben. Als je zo weinig vliegt dan heb je weinig routine voor landingen bij 15 knopen crosswind en vliegen in marginaal zicht. Je zult dan altijd willen vliegen met 'kastelenweer'. Als je er geen vrij voor kunt/wilt nemen dan wordt het 'kastelenweer in het weekeind'. Helaas komt dat in Nederland weinig voor dus je zult een gepland uurtje nogal eens moeten cancellen. Zeker als je bij een club vliegt zal je dan ook nog wel eens naast het toestel grijpen, je bent niet de enige die het weer in de gaten houdt.

Ik zou de investering niet doen als je niet minimaal een uur of 25 per jaar kunt bekostigen. Vergis je niet in de 'overige kosten'. Als je maar 12 uur per jaar vliegt dan is het current houden van je medical al 10 Euro per vlieguur (afhankelijk van je leeftijd). Als je op zo'n mooie dag in het weekeind dan toch een overlandje maakt, dan komt er zomaar 50 Euro aan landingsgeld bij.

Echt, als je het zo krap moet berekenen dan zou ik het geld voor je PPL/RPL lekker op de bank zetten en zo nu en dan Nosig (of iemand anders) bellen als je een uurtje wilt genieten.
 
Dat is wel wat ik me op dit moment zou kunnen veroorloven natuurlijk, Ik blijf dromen dat ik ooit nog miljonair word.
Alle gekkigheid op een stokje, maar ik verdien nu nog niet zoveel omdat ik mijn bedrijf net opgestard heb.
Natuurlijk heb ik over een jaar of 2 meer ruimte in mijn financiën, dus dat zou betekenen dat ik veel vaker kan gaan vliegen, en langer.

Even een off topic vraagje.
Ik zit veel in America en daar wil ik dan afentoe ook gaan vliegen.
Wat zijn de kosten en tijd om ook het americaanse brevet te halen?
 
Ik betaal in Amerika afhankelijk van het type toestel en luxe (hoeveel instrumenten wil je in het toestel hebben) een uur tarief tussen de 108 en 145 USD per uur (ex fuel surcharge). Landingen zijn gratis.
 
Hoi Bastiaan,

Het werd al genoemd, maar is zweefvliegen geen alternatief voor je? Mocht je later doorgaan voor je PPL dan kan je al aardig sturen.

Beste groet,


Mark
 
Zweefvliegen is ook leuk, maar zonder mensen te beledigen lijkt het mij toch wat saai.
Ik ben wat dat betreft echt een pertol head, het lijkt mij dus niks.

Als ik mij hier ontzettend op verkijk nodig ik je uit mij te overtuigen.:)
 
Dat vinden zweefvliegers nou van motorvliegen. Dat is pas saai! Motor aan, beetje sturen, ergens landen en dan motor uit. :yeehaa:

Zweefvliegen is spannend, je weet nooit hoe ver je komt, hoe hoog je komt en je moet constant rekening houden met buitenlandingen. Van zweefvliegen leer je ook echt sturen en beslissingen nemen. Als je met je motorkist op final hangt en je vertrouwt het niet helemaal, dan geef je gewoon gas en probeer je het nog een keer. Bij zweefvliegen heb je die optie niet.

Zweefvliegers vliegen dicht bij elkaar in 1 thermiekbel en je moet constant uit je doppen kijken om ervoor te zorgen dat je tegen niemand aan vliegt. Ook op het gebied van technische snufjes zijn zweefvliegers vaak mijlen vooruit op motorvliegers.

Saai? Nee, absoluut niet. Ga eens op een mooi thermische dag naar een zweefveld en vraag maar eens of je een keer mee mag naar boven. Kom daarna nog maar eens terug en vertel ons of het saai was! :biertje:

Als ik wat dichter bij een zweefveld woonde dan was ik zeker lid geworden. Helaas is er onder de SPL TMA's niet zoveel te zweven in Nederland.
 
Wat betreft de belasting discussie.
Ik zal natuurlijk aangeven dan mijn intentie is om hier mijn beroep van te maken, en daarom hierna ook mijn CPL wil gaan doen.
Nou weet ik natuurlijk ook wel dat dit de komende jaren niet gaat lukken.
Maar in de toekomst zie ik zeker mogelijkheden tot wat lesjes geven in een vliegtuig.
En nee dit zal niet mijn hoofdinkomen zijn en nooit worden maar dat weet de belastingdienst niet.

Beste Groentje,
Misschien ben je ook een groentje als het gaat om onze belastingdienst ... ik zou maar oppassen, deze dienst is één van de efficiëntste in de wereld. De kans is groot dat als jou aangifte van het ene jaar op het andere sterk afwijkt van de vorige, dat je terechtkomt onder het vergrootglas.
Teneinde e.e.a. aftrekbaar te maken moet je (tegenwoordig) hard aantonen dat het gaat om beroepskosten, behoud van je beroep, of verbetering van maatschappelijke positie (de laatste is boterzacht maar toch). E.e.a. houdt in dat je een tip-top administratie moet bijhouden, en één die klopt met bijvoorbeeld leveranciers. Kom je niet met een sluitend verhaal dan zit je bij de blauwe enveloppen jongens voortaan elk jaar onder het vergrootglas en loop je zelfs kans dat je voor de rechter wordt gedaagd voor het plegen van valsheid in geschrifte ...
Verder zijn kosten boven de 500 euro aftrekbaar. Je geeft dus sowieso jaarlijks 500 euro uit. Verder wordt het van het belastbaar inkomen afgetrokken en het genoten voordeel is afhankelijk in welke box je zit. Maar grosso-modo betaal je 2/3e van de opleiding sowieso zelf. Dus reken op tenminste 10mille voor een PPL in NL.
Mijn advies is ... bespreek het met je belastinginspecteur en laat hem schriftelijk verklaren dat je de opleiding mag aftrekken ... verhuis desnoods naar een belastingdistrict met een inspectie die je gunstig gezind is ... te gek voor woorden :stapelge::mad: maar er heersen verschillende belastingklimaten in dit kikkerland.
 
Als je een eigen zaak hebt opgestart, dan kan je toch van vliegerij een van de bedrijfsactiviteiten maken? Je opleiding maakt dan direct deel uit van de onkosten van je firma. Zou ik denken, maar ik woon wel in het fiscaal véél vriendelijker België...
 
Als je een eigen zaak hebt opgestart, dan kan je toch van vliegerij een van de bedrijfsactiviteiten maken? Je opleiding maakt dan direct deel uit van de onkosten van je firma. Zou ik denken, maar ik woon wel in het fiscaal véél vriendelijker België...

Nee dat gaat niet zomaar hier in NL. In de 'statuten' van je bedrijf of tenminste in de inschrijving bij Kamer van Koophandel, moet zijn aangegeven dat je bedrijf luchtvaart gerelateerd is (bijv. luchtvaartdiensten/-producten levert). En anders moet bij de belastingdienst worden aangetoond dat t.b.v. de uitvoering van het bedrijf een vliegbrevet noodzakelijk is (een aantal jaren geleden heeft een tandheelkundige voor de Hoge Raad een zaak verloren, omdat een brevet niet nodig werd geacht voor het enkele maal per jaar bezoeken van een tandheelkundige conferentie). Ook moeten investering/opleidingskosten in verhouding staan tot omzet/winst (vraag me niet naar exacte percentages, maar de belastingdienst hanteert bepaalde CBS-normen).

Maar nogmaals het is aan te raden dit voor te bespreken met de belastingdienst, want het hebben van sores met deze dienst is energie-vretend, nog afgezien van kosten voor fiscaal-juridische bijstand. In NL kun je er vrijwel zeker van zijn dat de belastingdienst e.e.a. gaat onderzoeken (bij opvallende declaraties zeker, en statistisch is elke onderneming 1 keer per 5 jaar aan de beurt voor een nader boekenonderzoek).
 
Laatst bewerkt:
De participatie voor de Aquila ( http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=12179 ) is wel op de zaak te zetten omdat het een financiële investering is. Die verdien je ook nog terug, daarbij vlieg je goedkoop. PPL halen er op kan (zie thread voor de mitsen) en bespaart je zeker op de lange duur een hoop geld zodat het brevet uiteindelijk nog goedkoper is dan het in het VS halen. Maar dan moet je eigenlijk voor 1 april al genoeg voor de participatie gespaard hebben, vliegen daarna heeft echter geen haast.

Overigens dacht ik dat opstartende ondernemingen, als ze het al overleven, de eerste paar jaar niet of nauwelijks winst maken normaal. Dus ik zou jezelf nog niet teveel rijk rekenen nog. De bank en belastingdienst zullen hun uiterste best doen om je vooral niet te steunen in tijden van crisis, los van je klanten en leveranciers die zelf ineens ook geen geld hebben en moeilijk gaan doen. Zonder opgebouwde buffer val je zo om. Er zullen ongetwijfeld genoeg ervaren ondernemers hier zitten die dat kunnen bevestigen, ik ken er in ieder geval eentje die ondanks succesvolle jaren toch erg krap bij kas zit nu. Je bent helaas, zonder grote reserves, toch heel afhankelijk altijd van andere partijen. Anyway...

Zweefvliegen beschrijf ik vooral als totaal anders. Als je in Alkmaar woont kan je in Castricum zweefvliegen. Maar ik kan je dat totaal niet aanraden. Mijn gemiddelde vluchtduur (en dat was nog pre-polderbaan) was daar bijna altijd 4 minuten. Als je in de buurt van een veld zoals Terlet woont is het al totaal anders. De uitdagingen van zweefvliegen versus motorvliegen zijn bijna niet te vergelijken. Met motorvliegen plan je normaal met langere afstanden, ben je met fuel planning bezig in combinatie met het weer, navigatie etc. Met zweefvliegen ligt de uitdaging normaal veel meer met gewoon in de lucht blijven, weer ter plekke en heel lokaal precies inschatten, hellingwinden, etc. Lange trips kan ook, maar is ook weer een heel ander soort navigatie van wolk naar wolk of langs bergruggen. Moderne zweefkisten zijn retemodern, vooral betreffende de materialen. Het ironische is dat het doel van al dat high tech gebeuren is om een zo minimalistisch mogelijke ervaring te krijgen, om de vlieger als één te laten zijn met de kist, omhoogdrijvend in de thermiek. Met motorvliegen is er meer afstand met de kist, ben je meer bezig met het bedienen van de motor, de radio en de navigatie hulpmiddelen. Allebei heeft zo zijn eigen uitdagingen. Het basisvliegen vind ik bij zweefvliegen juist een stuk makkelijker. Je pitch is je speed en daarmee klaar. Je hoeft geen power en pitch stand met verschillende speeds (en trimstanden) te combineren.

Bepaalde dingen van motorvliegen zou ik juist heel erg missen bij zweefvliegen, en ongetwijfeld ook andersom. Ik zou nu niet meer de hele dag op een zweefveld willen blijven hangen om 1 of 2 keer een half uurtje rondjes te draaien en daarna weer aanwezig te zijn op hetzelfde veld. Nieuwe veldjes ontdekken vind ik veel leuker. En zoals scsirob al zegt, met een uurtje leer je niets nieuws. Dat is een rondje rond dezelfde kerk elke maand. En dat is op z'n goedkoopst, zeker in het weekend, eerder 200 euro. Nou doet 90% van de meeste privévliegers dat denk ik, maar die hebben dan ook precies datzelfde probleem dat het eng (lees gevaarlijker) wordt als het een keer wat verder moet dan Texel.

Maar goed, vlieg een keertje mee en dan laat ik je zien wat ik bedoel :).

Zweefvlieg lekkermaak video:
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=wWewFt70ugE[/YOUTUBE]
 
De participatie voor de Aquila ( http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=12179 ) is wel op de zaak te zetten omdat het een financiële investering is. Die verdien je ook nog terug, daarbij vlieg je goedkoop. [/YOUTUBE]

Ook hiermee is voorzichtigheid geboden. Bij het doen van belastingaangifte voor je bedrijf moet je opgeven waarin je bedrijf participeert. Als dat verliesgevende participatie is dan zijn kosten aftrekbaar van winst ... Maar als ze winstgevend zijn en bijdragen aan winst van onderneming, dan komen ze langs .. Bij bv's in vorm van vennootschapsbelasting. En bedenk dat belastingdienst focust op 'permanent' verliesgevende participaties .. Dan gaan ze ook de KLM club en de Aquila opzet doorlichten.
 
Ik zal niet in gaan op de details voor ondernemers, daar kan MelvinR meer over bijdragen. Maar de Aquila komt in een coöperatie die los staat van de club, vanuit daar wordt de Aquila verhuurd onder voorwaarden aan de club. Het risico en de verplichtingen worden dus verplaatst. De coöperatie zal vanzelfsprekend degelijk in elkaar moeten zitten.
 
De participatie voor de Aquila ( http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=12179 ) is wel op de zaak te zetten omdat het een financiële investering is.

We drijven wat weg van het hoofd onderwerp, maar ik zou me als vliegclub even achter mijn oren krabben voordat ik een participatie verkoop aan een startende onderneming. Wat zijn de consequenties als het bedrijf op de fles gaat? Dan wordt de participatie onderdeel van de failliete boedel. Ik weet niet of het kan, maar wellicht legt diezelfde geliefde belastingdienst beslag op je club toestel?
 
Beste Groentje,
Misschien ben je ook een groentje als het gaat om onze belastingdienst ... ik zou maar oppassen, deze dienst is één van de efficiëntste in de wereld. De kans is groot dat als jou aangifte van het ene jaar op het andere sterk afwijkt van de vorige, dat je terechtkomt onder het vergrootglas.
Teneinde e.e.a. aftrekbaar te maken moet je (tegenwoordig) hard aantonen dat het gaat om beroepskosten, behoud van je beroep, of verbetering van maatschappelijke positie (de laatste is boterzacht maar toch). E.e.a. houdt in dat je een tip-top administratie moet bijhouden, en één die klopt met bijvoorbeeld leveranciers. Kom je niet met een sluitend verhaal dan zit je bij de blauwe enveloppen jongens voortaan elk jaar onder het vergrootglas en loop je zelfs kans dat je voor de rechter wordt gedaagd voor het plegen van valsheid in geschrifte ...
Verder zijn kosten boven de 500 euro aftrekbaar. Je geeft dus sowieso jaarlijks 500 euro uit. Verder wordt het van het belastbaar inkomen afgetrokken en het genoten voordeel is afhankelijk in welke box je zit. Maar grosso-modo betaal je 2/3e van de opleiding sowieso zelf. Dus reken op tenminste 10mille voor een PPL in NL.
Mijn advies is ... bespreek het met je belastinginspecteur en laat hem schriftelijk verklaren dat je de opleiding mag aftrekken ... verhuis desnoods naar een belastingdistrict met een inspectie die je gunstig gezind is ... te gek voor woorden :stapelge::mad: maar er heersen verschillende belastingklimaten in dit kikkerland.

Ik ben zeker geen groentje als het gaat om de Belastingdienst, ondanks dat dit wel nieuw is.
Binnenkort heb ik toch een gesprek met een Belastingsadviseur, dus dan zal ik dit meteen even in de groep gooien.

O en verhuizen is geen optie, aangezien ik hier een hypotheek heb en niet weg wil. Tevens ook de rede dat ik geen verkeersvlieger zal worden.

Wat betreft zweefvliegen:
Ik kan me denk ik wel aansluiten bij wat NOSIG zegt.
Toch blijf ik denk ik teveel pertol head om te gaan zweefvliegen.
Ik hou van kracht en motoren en zware en grote dingen.
Neemt niet weg dat ik die ervaring ook zeker een keer wil gaan opdoen.
 
We drijven wat weg van het hoofd onderwerp, maar ik zou me als vliegclub even achter mijn oren krabben voordat ik een participatie verkoop aan een startende onderneming. Wat zijn de consequenties als het bedrijf op de fles gaat? Dan wordt de participatie onderdeel van de failliete boedel. Ik weet niet of het kan, maar wellicht legt diezelfde geliefde belastingdienst beslag op je club toestel?

Ik denk dat dat laatste niet kan, er kan eventueel bodembeslag gelegd worden bij de ondernemer, maar niet bij de club. Ben wel met je eens dat de constructie waarbij ondernemers een aandeel nemen in een toestel als soort van belegging en daarbij de BTW terugvorderen verre van ideaal is en nogal wat risico's inhoudt m.b.t. de aquila. Maar de andere toestellen lopen, mijns inziens, geen gevaar.
 
Toch blijf ik denk ik teveel pertol head om te gaan zweefvliegen.
Ik hou van kracht en motoren en zware en grote dingen.
Neemt niet weg dat ik die ervaring ook zeker een keer wil gaan opdoen.
Moet je eens gaan kijken naar wat er in een lier voor het zweefvliegen voor een motor ligt. Meestal een PK of 300, als het een oudere is met een grote amerikaanse V8. Als die je kistje van 400kg de lucht inslingert, is dat aardig wat heftiger dan motorvliegen. En mensen die de hele dag op de lier gaan zitten zijn altijd graag gezien.
 
Wat betreft de belasting discussie.
Ik zal natuurlijk aangeven dan mijn intentie is om hier mijn beroep van te maken, en daarom hierna ook mijn CPL wil gaan doen.
Nou weet ik natuurlijk ook wel dat dit de komende jaren niet gaat lukken.

Als jij dat weet, kan de belastingdienst dat ook wel gokken en tja... daar gaat je aftrek.....

Maar in de toekomst zie ik zeker mogelijkheden tot wat lesjes geven in een vliegtuig.
En nee dit zal niet mijn hoofdinkomen zijn en nooit worden maar dat weet de belastingdienst niet.

:eek: Je geeft zelf aan dat je regelmatig stoeit met de belastingdienst, dan zou je toch moeten weten dat de belastingdienst niet in dit soort flauwe smoezen gaat trappen?

Oh, voor jouw beeldvorming, ik heb ondertussen al heel wat trukendozen open zien gaan op diverse gebieden. Iedere keer blijkt weer dat als het niet gaat om miljoenen, het gezegde "if it sounds too good to be true, it usualy is" uiteindelijk toch wel erg vaak correct blijkt te zijn.



In hetzelfde als jij. Hoezo?
Sorry, maar jij geeft aan dat je gerust een lening af gaat sluiten om de instap kosten van een hobby te betalen. In zijn algemeenheid vind ik het al erg onverstandig om een lening af te sluiten om een hobby te financieren. Als het dan gaat om een hobby met hoge instapkosten, maar waarvan de vervolgkosten erg laag zijn... Dan kan ik me daar nog iets bij voorstellen. Echter de vervolgkosten van vliegen zijn ook "best" hoog.

Als je kijkt naar het bericht van Nosig, dan zie je dus ook dat heel wat mensen wel een brevet halen, maar dat binnen een paar jaar weer laten verlopen, omdat ze er niet aan toe komen om te vliegen. Als je dan je brevet hebt betaald uit een lening, heb je dus geen hobby, maar nog wel een stevige lening.

Kortom ik kan er met mijn verstand echt niet bij dat je een dergelijk advies geeft.
 
Terug
Bovenaan