Financering PPL Privé

groentje

New member
Beste PPLers en iedereen op dit forum.

Ik ben 2 jaar geleden op schiphol gaan werken (momenteel niet meer) en daar ben ik in aanraking gekomen met het vlieg virus.
Ik krijg het niet meer uit mijn hoofd en heb dan ook afgelopen vrijdag mijn eerste proefvlugt gemaakt.
Wat ontzettend mooi om te doen.
Natuurlijk heb ik mij al goed verdiept in de PPL, ook op dit forum en andere websites.

Ook verkeersvliegersdroom heb ik al opgegeven om de reden van de financering, ik heb al een hypotheek en geen 150.000 euro op de bank staan.
Banken geven mij dus geen lening in mijn geval.

Nou wil ik mijn PPL gaan halen om van daar door te leren, om dan uiteindelijk wat les te gaan geven (naast mijn baan).
De financering is dan wel een probleem, ik heb weinig spaargeld, dus zelf financeren is geen optie.
Naar de bank dacht ik toen..!!

Kunnen jullie mij hierin adviseren, en mogelijke ervaringen delen.
Heb dit niet op airwork kunnen vinden.

Over een deel terug vangen via de belasting is genoeg te vinden dus hier hoeven we niet op in te gaan;);)

Ik hoor graag van jullie.
groeten,
Groentje / Bastiaan Roozendaal
 
Goedemorgen Bastiaan, dat is een lastige situatie, ik zou het niet snel gaan lenen, al zou ik zo graag mijn papieren willen halen. Je moet gaan aflossen en het maken van je uren kost ook veel geld. Mijn tip is, zorg dat je het financieel in orde hebt voordat je begint, als je zucht onder een schuld, maakt het vliegen straks misschien onmogelijk. Mijn 5 cent.
 
Dat is precies mijn probleem, en om die reden wou ik het hier even in groep gooien. Ook voor de mensen die hier ook over denken.

Optie 3 is:
Ik ga nu flink sparen en over 2 jaar mijn PPL beginnen. Allicht eerst mijn RPL in verband met kosten.
In de tussentijd kan ik natuurlijk wel zo nu en dan een proefvlucht maken, maar kan ik die uren dan ook optellen en bij mijn vlieguren voegen.?

Dit is natuurlijk wel de veilige oplossing maar wij mensen zijn ongelovelijk ongeduldig.
 
Lenen voor een PPL zou ik niet doen. Vliegen is duur, ook na je opleiding. Als je het niet kunt betalen, moet je het gewoon niet doen.
 
Als jij en je partner (als je die hebt) een redelijke baan hebt, kun je al snel een doorlopend krediet of persoonlijke lening van 10.000 tot 50.000 euro afsluiten, zonder onderpand. Op één naam wordt lenen lastig, tenzij je een flink salaris hebt.

Voor een PPL zou ik rekeninghouden met 20.000 euro. Leen eerst 10.000 euro zodat je kunt beginnen, en ga in de tussentijd sparen (of aflossen) of zoveel mogelijk uit eigen zak betalen (examengelden theorie, boeken, materiaal, inleg op rekening courant vliegschool). Freo schijnt een goedkope en goede aanbieder te zijn van consumptieve kredieten.

Wat Koning Lucht zegt: de opleidingskosten aftrekken kan alleen als de opleiding concreet is gericht op je (een) beroep. Jouw vrijblijvendheid ten aanzien van Flight Instructor gaat de Belastingdienst niet accepteren vermoed ik.
 
Ja met grote tegenzin moet ik ook toegeven dat het verstandig is eerst te sparen.

Nog 2 kleine vragen:
Heeft iemand ervaring met deze vliegschool.

En weet iemand het antwoord op de vraag of ik mijn uren in proefvluchten ook kan meetellen in het totaal in je logboek.


en XanderFly:
M.b.t. jou opmerking over het terugvragen bij de belastingdienst.
Jullie zullen ook begrijpen dat ik het niet op deze manier zal formuleren bij de belasting.
 
Laatst bewerkt:
En weet iemand het antwoord op de vraag of ik mijn uren in proefvluchten ook kan meetellen in het totaal in je logboek.

Met een FI, ja wel in de totalen. Maar gelden niet als uren voor je opleiding (tenzij je ze echt vanuit een opleiding vliegt. Dus overleg met de school.)

"deze" vliegschool: Volgens mij is het een broker.
 
Wat moet ik verstaan onder een broker.
Heeft geen eigen plek waar de school is gevestigd.

Wat zijn hier van de nadelen, voordelen zijn natuurlijk 5000 eu minder betalen.
 
Ik ben zo iemand die dus zelf voor zijn plezier vliegt. Vliegen is een dure hobby, maar ik doe het met ontzettend veel plezier, dus het maakt mij niet uit dat het een paar stuivers kost.

Mijn advies zou zijn om in jouw situatie nog eens heel erg goed na te denken over je vliegende droom.

Laat ik eerst even praktisch beginnen en een paar droombeelden doorprikken:

-1- De belasting betaalt de helft.
Je begint niet aan deze opleiding met als doel om er je (hoofd) kostwinning van te maken. Je geeft aan dat vliegen een hobby zou moeten zijn en dat je daar eventueel een paar euro mee wil verdienen, maar het wordt niet je hoofdinkomen.
In dit geval is je opleiding NIET aftrekbaar van de belasting.

-2- Straks wordt ik wel eventjes instructeur.
Om instructeur te worden heb je een CPL nodig. Een PPL is niet voldoende. De jongens die de opleiding hebben gedaan om op een Airbus of een Boeing te vliegen, mogen ook instructie geven en er staat een hele rij van die jongens te springen om dat te doen om maar hun uren te maken om hun brevet geldig te houden.
De kans dat jij dus een baan krijgt als instructeur is ongeveer gelijk aan nul.

_______________

Zo, de belangrijke vraag.... Hoe ga ik het financieren...

Ik zou persoonlijk nooit een lening afsluiten voor een hobby. Een lening sluit je alleen af als je niet anders kan. Door een lening af te sluiten, verplaats je je uitgave naar de toekomst, maar de uitgave neemt dan wel toe. Om het anders te zeggen. Stel dat je nu 15.000 euro af moet tikken om je PPL in de komende twee jaar te halen, maar jij sluit een lening af, dan betekent dat feitelijk dat je bijvoorbeeld 18.000 euro gaat betalen voor je PPL, maar dan over de komende 10 jaar.
Een lening zorgt er dus voor dat de kosten toenemen. Nooit doen dus voor zaken die je niet echt nodig hebt.

@Xanderfly: WTF ?!?!? In welk universum ben jij opgegroeid?

Als het gaat over de uren die je nu vliegt: Daar is feitelijk al genoeg over gezegd. Het komt er op neer dat je twee mogelijkheden hebt:
-A- Je doet een rondvlucht (relatief goedkoop, maar telt niet mee.)
-B- Je doet een lesvlucht (telt mee, maar is meestal gelijk een stuk duurder.)

Voor optie B geld daarnaast nog dat je in de praktijk die uren niet altijd gemakkelijk mee kan nemen van de ene school naar de andere school. Dat kan nog wel eens voor onaangename verrassingen zorgen...
 
Wat betreft de belasting discussie.
Ik zal natuurlijk aangeven dan mijn intentie is om hier mijn beroep van te maken, en daarom hierna ook mijn CPL wil gaan doen.
Nou weet ik natuurlijk ook wel dat dit de komende jaren niet gaat lukken.
Maar in de toekomst zie ik zeker mogelijkheden tot wat lesjes geven in een vliegtuig.
En nee dit zal niet mijn hoofdinkomen zijn en nooit worden maar dat weet de belastingdienst niet.

Wat betreft die lening, ik weet natuurlijk zelf erg goed dan lenen geld kost.
Ik heb deze vraag dan ook niet gesteld omdat ik al in gesprek ben met de bank maar omdat dit door mijn hoofd maalt en ik denk dat meerdere mensen dit zullen denken.
Ik denk dat de reacties die hierop gegeven zijn wel degelijk genoeg reden geven om NIET te gaan lenen voor een "hobby".

Iedereen bedankt voor jullie reacties in ieder geval.
 
Met een FI, ja wel in de totalen. Maar gelden niet als uren voor je opleiding (tenzij je ze echt vanuit een opleiding vliegt. Dus overleg met de school.)

"deze" vliegschool: Volgens mij is het een broker.

Nee, geen broker, geeft zelf instructie. Maar je les is wel in Belgie, hetgeen je veel reiskosten oplevert en wanneer je e.a. in langere weekenden plant, ook verblijfkosten voor zowel de instructeur als voor jou. Daarnaast betaal je evengoed NL-BTW, wat niet in de getoonde calculatie zit. Wel kun je misschien zelf het toestel in BE betalen, waardoor je inderdaad geen BTW betaald.
 
School is al uitgebreid aan bod gekomen hier.
Mijns inziens rare toko, maar lees de thread maar eens rustig door.

Verder zeg ik ook: niet lenen ! Vliegen is hobby, daar moet je niet voor gaan lenen en zoals QED terecht opmerkt, als je nu niet de opleiding kunt betalen, hoe wil je dan straks een toestel gaan huren. Ga anders zweefvliegen of zo en in de tussentijd sparen.
 
Dankje voor alle reacties.

Het idee van lenen bij de bank is vanaf nu volledig uit mijn hoofd.
SPAREN..! dan maar.

Hoop dat een volgende lezer hier wat aan heeft.
 
o.k., het rare is dat deze school niet op de FTO/RF lijst staat van het IVW. Dus ze kunnen niet zelf lesgeven in NL. Zijn ze geregistreed in Belgie?

Nee, een soort zelfstandig opererend instructeur, waar dan de vliegschool, waar je op dat moment de toestellen van benut, de registered flightschool is, waar hij dan ook weer instructeur is.

Dus geen broker, maar ook geen vliegschool.
 
Ik zou zeggen, verdiep je ook eens in verschillende vliegscholen en vliegvelden waar je evt zou kunnen lessen. De aanbieders en prijzen lopen enorm uiteen. Vliegclubs bijvoorbeeld zijn over het algemeen goedkoper dan vliegscholen. Je zou een RPL kunnen halen ipv PPL en microlight vliegen, scheelt ook enorm in de kosten, terwijl je met een microlight echt heel leuk vliegen kan. Zomaar wat opties!
Ik weet niet wat het beste uitkomt voor jou met de bereikbaarheid, maar leren vliegen kan op lelystad, hilversum, valkenburg, rotterdam, zeeland, middenmeer enzovoort enzovoort

ohja om een brevet geldig te houden nadat je hem gehaald hebt kost ook een hoop geld... dus het is ook niet zo'n goed idee om 10.000 euro sparen zodat het geld precies op is net wanneer je lekker zelf weg kan. De theorie voor RPL en PPL is hetzelfde dus als je met een RPL begint is het niet zo heel moeilijk om daarna naar PPL over te stappen.
 
Als je zo nu en dan een uurtje wilt vliegen en de kosten van een PPL/RPL nu niet kunt betalen dan kan je altijd een instructeur benaderen om je een uurtje 'les' te geven zonder dat het meteen de bedoeling is dat je je brevet ermee haalt. Twee of drie keer per jaar kan heel bevredigend zijn.

Als je de smaakt echt te pakken krijgt en misschien later wat beter in de centjes zit kan je altijd nog de theorie en officiele vlieguren maken.
 
PPL halen kost geld, maar het is een investering en een stukje veiligheid wil je ook hebben, niet alleen krijg ik de juiste lessen waar ik me zelf heel erg goed bij voel, maar hoe worden de lessen gegeven etc. Ik las wat feedback van anderen die het zelfde schreven, ik zou niet een paar euro besparen voor een goede opleiding, het moet gewoon goed zijn, deze all in deals zou ik heel voorzichtig mee zijn, want wanneer je buiten de scope valt, je hebt bv meer uren les nodig, dan hang je waarschijnlijk aan de hoogste boom. Ik raad je aan naar een goede school te kijken, degelijk materiaal en goede instrukteurs, daar heb je veel meer aan.
 
Terug
Bovenaan