Enorme werkloosheid niet alleen in Nederland

Pensioen golfje hier, aantrekkende markt daar. Ieder jaar tuinen er toch weer een hoop mensen in. Spijtige ontwikkeling en jammer dat de politiek niet ingrijpt.
Als InHolland sjoemelt met de cijfertjes, staat heel politiek Nederland op z'n kop, maar als een bedrijf zonder blikken of blozen 20 jarige studentjes 150.000 euro uit hun zak klopt, dan is het oké. Treurig ontwikkeling...
 
waren wij ook niet ooit die blije apies die in de droom geloofden! ik in ieder geval wel!

Groot verschil met 5, 10 of 20 jaar geleden. Toen was er nog een redelijke kans dat je een baan vond.

Tegenwoordig is die kans onbestaande. Tenzij je één of ander pay to fly seizoenscontractje accepteerd dat je schuld enkel verhoogd. En uiteindelijk sta je toch zonder baan op straat.

Meer dan duizend low timers werkloos in Nederland. En dan zijn er nog de piloten met TR en duizenden uren ervaring die geen baan hebben.

Kennis van me bij een andere maatschappij had een vacature open staan.
Op een paar weken tijd meer dan 1000 CV's, waarvan een pak mensen met type ratings en ervaring.

Een vliegschool die nu nog een droom durft verkopen, moet wel bestuurt worden door een psychopaat. Ik zou in ieder geval jonge mensen geen 150.000€ laten neerleggen voor iets waar ze nooit enig rendement van zullen zien.
 
Ik ken genoeg mensen die na hun opleiding WEL een baan hebben gevonden. Ja tuurlijk is de gouden vliegeeuw in Nederland afgelopen. Maar als jij hoog hebt gescoord met je examens en al je check vluchten in een 1x hebt gehaald dan maak jij een grote kans binnen een half jaar op de rechter stoel te zitten.
Probleem is dat er gewoon TEVEEL studenten worden geleverd door scholen die geen kwaliteit hebben. Vroeger was vliegen voor The chosen ones en tegenwoordig kan iedere piet of jan bij een vliegschool zijn brevet halen.

En nee, ik moedig met dit bericht niemand aan om aan een vliegopleiding te beginnen. Als het altijd al je droom is geweest ga dan lekker eerst een diploma halen op het Hogere onderwijs en ga lekker zweefvliegen.
 
Laatst bewerkt:
Overdrijven is ook een vak. Ik ken genoeg mensen die na hun opleiding WEL een baan hebben gevonden. Ja tuurlijk is de gouden vliegeeuw in Nederland afgelopen. Maar als jij hoog hebt gescoord met je examens en al je check vluchten in een 1x hebt gehaald dan maak jij een grote kans binnen een half jaar op de rechter stoel te zitten.
Probleem is dat er gewoon TEVEEL studenten worden geleverd door scholen die geen kwaliteit hebben. Vroeger was vliegen voor The chosen ones en tegenwoordig kan iedere piet of jan bij een vliegschool zijn brevet halen.

En nee, ik moedig met dit bericht niemand aan om aan een vliegopleiding te beginnen. Als het altijd al je droom is geweest ga dan lekker eerst een diploma halen op het Hogere onderwijs en ga lekker zweefvliegen.

De ervaringsdeskundige spreekt.
 
Overdrijven is ook een vak. Ik ken genoeg mensen die na hun opleiding WEL een baan hebben gevonden. Ja tuurlijk is de gouden vliegeeuw in Nederland afgelopen. Maar als jij hoog hebt gescoord met je examens en al je check vluchten in een 1x hebt gehaald dan maak jij een grote kans binnen een half jaar op de rechter stoel te zitten.

Dit meen je niet serieus toch?
Noem mij dan maar eens een paar fatsoenlijke maatschappijen die het afgelopen jaar überhaupt low-timers aangenomen hebben?

Of wil je zeggen dat die 1.000 werkelozen ab initios in nl allemaal lage scores hebben, en een aantal check-fails op hun naam hebben?

Een groot deel van de gasten die nu geen baan hebben hebben hoge scores (eigenlijk iedereen wel, de vragen zijn bekend, dus hier mee kun je niet echt uitblinken), en ik geloof niet dat er zoveel gasten tussen zitten die een ppl/ir/cpl/me check niet gehaald hebben.
Het probleem is dat er de laatste tijd geen "normale" jobs meer te vinden zijn voor low timers. Dus, goed of slecht, ze zitten allemaal thuis.
 
dan maak jij een grote kans binnen een half jaar op de rechter stoel te zitten

Voor degenen die nu afstuderen ziet voor 95% de toekomst er heel donker uit, met een schuldenlast waar ze nooit fatsoenlijk vanaf komen.
En voor die 5% die wel ergens een vaste baan kan vinden, ziet het er al niet veel beter uit.
Seizoenscontracten en lage lonen.
De lonen zijn in mijn bedrijf voor de new joiners de laatste 5 jaar bijna gehalveerd.
Succes met je 1250€ aflossing om rond te komen...


Maar goed, tegenwoordig weet iedereen het natuurlijk beter dan degenen die de job echt uitoefenen.
Succes met je mentaliteit.

Voor degenen die wel willen luisteren naar een ervaringsdeskundige... Vergeet een carrière als piloot. Het is de uitzondering die nog een baan zal vinden, en zelfs hij zal verdrinken in de schulden met de lage lonen die nieuwe FO's verdienen.

The numbers: meer dan duizend werkloze lowtimers in NL, tienduizenden in Europa. Daar boven komen nog eens de duizenden Type Rated experienced FO's / Captains die momenteel zonder baan zitten.
 
Laatst bewerkt:
Overdrijven is ook een vak. Ik ken genoeg mensen die na hun opleiding WEL een baan hebben gevonden. Ja tuurlijk is de gouden vliegeeuw in Nederland afgelopen. Maar als jij hoog hebt gescoord met je examens en al je check vluchten in een 1x hebt gehaald dan maak jij een grote kans binnen een half jaar op de rechter stoel te zitten.

Praat over dingen waar je over weet, niet waarover je denkt te weten. Zelfs zij krijgen geen banen meer.
 
Met de DFA ben je inderdaad ver verwijdert van een baan. Niks persoonlijks!
En iedereen die nogal "licht" geïrriteerd op mijn reactie reageren; de mensen die ik ken die het afgelopen jaar wel een baan hebben gevonden zijn top studenten. Als een maatschappij bij een vliegschool aanklopt vragen ze om de bovenste deel van de stapel.
 
Laatst bewerkt:
Met de DFA ben je inderdaad ver verwijdert van een baan.

En iedereen die nogal "licht" geïrriteerd op mijn reactie reageren; de mensen die ik ken die het afgelopen jaar wel een baan hebben gevonden zijn top studenten. Als een maatschappij bij een vliegschool aanklopt vragen ze om de bovenste deel van de stapel.

Met deze reactie bewijs je precies wat ik zojuist aanhaalde. Persoonlijk zal ik hier niet verder op ingaan.
 
Ryanair, wizzair, enter air, farnair, Jetair en inselair.

Het is waar dat als je goede resultaten tijdens de opleiding behaald dit niet in je nadeel werkt. Maar zo moeilijk is het niet (meer) om een database uit je hoofd te leren. Jezelf hiermee onderscheiden ---> forget it! Er zijn er nog duizenden die een ''schone CV'' hebben.

Met talent alleen kom je er niet, geld is zeer belangrijk. Zonder (sponsor) geld ga je niet vliegen. Maatschappijen willen geld zien, net als Formule 1 teams.

1) Ryanair. Neemt alleen ZZP ers aan op een 0 uren contract tegen een vergoeding die het nauwelijks mogelijk maakt af te lossen. En ook hier mag je flink gaan dokken om te mogen vliegen. Ryanair heeft de laatste kist inmiddels ontvangen. Recruitment ligt nagenoeg stil.

2) Wizzair. Ik heb het salaris even opgezocht voor je PH-GJT: 700 euro bruto in het eerste jaar + duty pay. Succes ermee!

3) Enterair. Is P2F. Ik heb het salaris even opgezocht voor je PH-GJT: 1200 US bruto per maand + duty pay. Ik wens je succes met aflossen. Je gaat zeker van het vliegen genieten met deze condities .....

4) Farnair. Verschrikkelijke condities en een rating die useless is.

5) JetairFly. Verschrikkelijke condities en na 6 maanden weer buiten op straat.

6) Inselair. Geen idee. F50 rating. Leuke kist, maar ga je het helaas niet mee scoren.

Ik heb het idee dat je (PH-GJT) in de denial fase zit vwb de schrijnende situatie op de arbeidsmarkt. Wellicht hebben de vliegscholen je gehersenspoeld. Je vroeg in een ander topic al over selectie info voor een vliegschool. Ik hoop dat je je research goed doet en geen financiele zelfmoord pleegt. Kijk ook even op wordpiloot.nl

Je zal me nu wel haten nu ik dit zo breng, maar ik weet zeker dat veel werkloze piloten spijt hebben dat ze niet meer aandacht hadden besteed aan onze berichten hier.
 
Ryanair, wizzair, enter air, farnair, Jetair en inselair.

Je bent goed ingelicht blijkbaar. Dan kun je ons ook een beetje wat over de arbeidsvoorwaarden vertellen. :) Ik kan PJN er ook bij pakken maar het is onbeleefd een expert te negeren.

edit: First Choice was me te snel af
 
Het is waar dat als je goede resultaten tijdens de opleiding behaald dit niet in je nadeel werkt. Maar zo moeilijk is het niet (meer) om een database uit je hoofd te leren. Jezelf hiermee onderscheiden ---> forget it! Er zijn er nog duizenden die een ''schone CV'' hebben.

Met talent alleen kom je er niet, geld is zeer belangrijk. Zonder (sponsor) geld ga je niet vliegen. Maatschappijen willen geld zien, net als Formule 1 teams.

1) Ryanair. Neemt alleen ZZP ers aan op een 0 uren contract tegen een vergoeding die het nauwelijks mogelijk maakt af te lossen. En ook hier mag je flink gaan dokken om te mogen vliegen. Ryanair heeft de laatste kist inmiddels ontvangen. Recruitment ligt nagenoeg stil.

2) Wizzair. Ik heb het salaris even opgezocht voor je PH-GJT: 700 euro bruto in het eerste jaar + duty pay. Succes ermee!

3) Enterair. Is P2F. Ik heb het salaris even opgezocht voor je PH-GJT: 1200 US bruto per maand + duty pay. Ik wens je succes met aflossen. Je gaat zeker van het vliegen genieten met deze condities .....

4) Farnair. Verschrikkelijke condities en een rating die useless is.

5) JetairFly. Verschrikkelijke condities en na 6 maanden weer buiten op straat.

6) Inselair. Geen idee. F50 rating. Leuke kist, maar ga je het helaas niet mee scoren.

Ik heb het idee dat je (PH-GJT) in de denial fase zit vwb de schrijnende situatie op de arbeidsmarkt. Wellicht hebben de vliegscholen je gehersenspoeld. Je vroeg in een ander topic al over selectie info voor een vliegschool. Ik hoop dat je je research goed doet en geen financiele zelfmoord pleegt.

Je zal me nu wel haten nu ik dit zo breng, maar er is geen beter advies.

Tuurlijk haat ik je nu niet! Haha, voor enige verwarring. Ik ben niet van plan om een vliegopleiding te gaan doen.
Wat ik wilde duidelijk maken met mijn bericht dat er wel degelijk werk te vinden is. Alleen zoals jij nu duidelijk maakt is het werk minderwaardig. Maar dat is het gevolg van een vrije markt. Dit is niet alleen zo in de luchtvaart sector zo maar dit is overal.

En met betrekking tot de lonen. Er is een hoog aanbod van piloten maar de vraag is laag. Dus waarom zouden die bedrijven hoge lonen aanbieden als er zat mensen zijn die het wel doen?
En succes met het aflossen? Als je thuis zit los je ook niks af. Dus ik zou elke kans pakken die je kan pakken in deze tijd. Je vliegt in ieder geval en je maakt uren.
 
Fijn dat je bereidt bent de nuance in te zien.
Maar waarom veel mensen zich op de staart getrapt voelden was je opmerking dat als je nu thuis zit je dus het wel aan jezelf te danken hebt vanwege ondermaatse prestaties.
Zoals je zelf al aangaf is het aanbod hoog en de vraag laag, kortom het antwoord is toch wat complexer.
 
. Dus waarom zouden die bedrijven hoge lonen aanbieden als er zat mensen zijn die het wel doen?

Vier van de zes bedrijven die je aanhaalt zijn pay to fly of TR met contract van een paar maanden.
Daar wordt je schuld enkel maar groter van.
En ook Ryanair kan je de komende jaren vergeten, als die nog aannemen wordt het loon van jou en de andere First Officers gewoon lager (minder uren vliegen), waardoor je je lening nog nauwelijks kan aflossen.

Geen enkele van jou voorbeelden heeft enige toekomst.
2 van de voorbeelden die je aanhaalt ken ik persoonlijk en dat zijn zuivere pay to fly en dan byebye.

Je moet toch echt een klap op je kop gekregen hebben om nog te lopen verkondigen dat het allemaal wel goed komt als je goede resultaten haalt.
Een aap kan 90% halen op z'n ATPL tegenwoordig, of denk je dat die 1000 ander piloten net 75% hebben gehaald.

Als ouders van studenten dit lezen mogen ze me gerust PM'en voor informatie over hoe onze sector er voor staat.

Ik begrijp echt niet wat er niet duidelijk is aan DUIZEND WERKLOZE NEDERLANDSE PILOTEN.
 
Terug
Bovenaan