Contract KLS vanaf 2010

Omdat er geen bron is dat dat wel het geval zou zijn.

+ omdat men niet voor niets een wachtlijst opstelt voor oud studenten. Er wordt nu gezegd dat men aanneemt via de wachtlijst en dat 10-1 en later zijn heil ergens anders moet zoeken dan bij KLM. Als de wachtlijst "op" is begint men vast weer met een nieuw contract.
 
Vandaag is er nog een uitspraak gedaan door de KLM over de nieuwe clausule in het KLS-contract. Komt er in het kort op neer dat degene die in 2010 (en verder) de opleiding starten aan de KLS dit moeten doen omdat ze piloot willen worden. Als je specifiek piloot voor KLM wilt worden, dan wordt het geadviseerd om in ieder geval niet nu te beginnen.

Als je keuze voor de KLS dus gebaseerd is op een toekomstperspectief op de KLM, dan moet je die plannen in de ijskast zetten en wachten op betere tijden, of wel gewoon de KLS gaan doen met grote kans dat je na afronding van je opleiding niet bij de KLM aan de slag kan. Vrije markt dus.

Of je met KLS papieren alsnog mag solliciteren in de toekomst weet niemand. De KLM gaat daar in ieder geval geen uitspraken over doen omdat ze voorlopig nog met een wachtlijst van 350+ in hun maag zitten en dus niet ver genoeg in hun glazen bol kunnen kijken wanneer een nieuwe aanwas van de KLS weer kansen krijgt.
 
Omdat er geen bron is dat dat wel het geval zou zijn.

Precies. En als dat ooit wel zou gebeuren zou dat zeer slechte PR zijn en zeer snel de vers gevormde commissie van het VNV richting KLS laten sturen omdat dat natuurlijk kaarsrecht tegen de principes in gaat die het VNV met de vliegscholen probeert af te spreken. Zo help je nieuwe vliegers nou niet bepaald van hun oplopende schuld af. Oftewel, ik zie dat niet (snel) gebeuren.
 
Vandaag is er nog een uitspraak gedaan door de KLM over de nieuwe clausule in het KLS-contract. Komt er in het kort op neer dat degene die in 2010 (en verder) de opleiding starten aan de KLS dit moeten doen omdat ze piloot willen worden. Als je specifiek piloot voor KLM wilt worden, dan wordt het geadviseerd om in ieder geval niet nu te beginnen.

Als je keuze voor de KLS dus gebaseerd is op een toekomstperspectief op de KLM, dan moet je die plannen in de ijskast zetten en wachten op betere tijden, of wel gewoon de KLS gaan doen met grote kans dat je na afronding van je opleiding niet bij de KLM aan de slag kan. Vrije markt dus.

Of je met KLS papieren alsnog mag solliciteren in de toekomst weet niemand. De KLM gaat daar in ieder geval geen uitspraken over doen omdat ze voorlopig nog met een wachtlijst van 350+ in hun maag zitten en dus niet ver genoeg in hun glazen bol kunnen kijken wanneer een nieuwe aanwas van de KLS weer kansen krijgt.

Masterclassje gevolgd Tampie? :D
 
Natuurlijk nemen ze liever verse KLSers aan ipv KLSers die twee jaar zonder baan aan de zijlijn zitten. Ben je naïef of ben je hoopvol?

Ja wacht, jij zult het weten als nog niet eens KLSer. Praat niet waar je geen verstand van hebt vriend, dat zal je duur komen te staan tijdens je KLS tijd. Tip2, praat eens met wat mensen van KLM, ze wijzen je de weg. Ik denk dat er hier 1 iemand naief en hoopvol is en dat ben jij. Maar geloof me je komt er nog achter.

*Excuus voor de enigszins botte toon van dit bericht :D
 
Ja wacht, jij zult het weten als nog niet eens KLSer. Praat niet waar je geen verstand van hebt vriend, dat zal je duur komen te staan tijdens je KLS tijd. Tip2, praat eens met wat mensen van KLM, ze wijzen je de weg. Ik denk dat er hier 1 iemand naief en hoopvol is en dat ben jij. Maar geloof me je komt er nog achter.

*Excuus voor de enigszins botte toon van dit bericht :D

Zelf begin ik in 2012 aan de KLS, dus ik zal dat contract moeten tekenen. Ik snap hoe jij erover denkt, maar ik denk niet dat je het zo zwart-wit kan zien als jij nu doet.

Je zit nu op Schiphol, dus waarschijnlijk ben je nummertje 280 ofzo op de bufferlijst. Dan kan je misschien nog binnen de 2 jaar dat de selectieresultaten geldig zijn aangenomen worden bij de KLM. Máár vergeet niet dat na deze 2 jaar de KLM mag doen en laten wat ze willen met die lijst.
Ik zeg niet dat ze dan de hele bufferlijst weggooien, maar het is prima mogelijk dat ze gaan kijken naar je resultaten bij de KLS of ze gaan 'verse' KLS'ers aannemen.
Dit vind jij zeker onzin, maar je zegt zelf: "praat eens met wat mensen van KLM". Nou ik heb nieuws voor je, ik kom uit een KLM-familie dus dat heb ik in ieder geval gedaan. En zij zeggen juist precies het andere als wat jullie zeggen, namelijk dat de KLM gaat aannemen zoals zij wil. Dus kijken naar studieresultaten of andere factoren. Want als de KLM na 2 jaar niet meer hoeft aan te nemen op volgorde van de bufferlijst, hebben zij het voor het zeggen.
Dan zijn er natuurlijk nog groepen die zich daarmee gaan bemoeien: VNV, CAVV etc. dus voor hetzelfde geld gaan ze wel volgens de bufferlijst aannemen.

Alles dat ik hier zeg komt er eigenlijk op neer dat alles wat hier staat geruchten zijn. Niemand weet wat de KLM gaat doen over een aantal jaar, dus we moeten ook niet gaan zeggen: "Neehee, zo gaat het." of "Jij weet niet waar je het over hebt."
We zullen wel zien wat er gaat gebeuren over een paar jaar. En de mensen die nu aan de KLS beginnen moeten zich richten op de vrije markt en niet zo zeer meer op de KLM.

Just my 2 cents,
DCP
 
Ja wacht, jij zult het weten als nog niet eens KLSer. Praat niet waar je geen verstand van hebt vriend, dat zal je duur komen te staan tijdens je KLS tijd. Tip2, praat eens met wat mensen van KLM, ze wijzen je de weg. Ik denk dat er hier 1 iemand naief en hoopvol is en dat ben jij. Maar geloof me je komt er nog achter.

*Excuus voor de enigszins botte toon van dit bericht :D

Het feit dat ik nog niet aan mijn opleiding ben begonnen betekent niet dat ik geen weet heb van alle geruchten en stand van zaken. Er zijn 5+ mensen in mijn familie die allemaal vliegen, ook bij onder andere KLM en aangezien deze beslissing erg belangrijk voor me word betekent natuurlijk dat ik graag overal van op de hoogte ben. Natuurlijk ben ik hoopvol, maar dat zegt nog lang niet dat ik mijn opleiding begin dit najaar, hoe verschrikkelijk graag ik dit ook wil. Het blijft een lastige (dure) gok.
 
Ja wacht, jij zult het weten als nog niet eens KLSer. Praat niet waar je geen verstand van hebt vriend, dat zal je duur komen te staan tijdens je KLS tijd. Tip2, praat eens met wat mensen van KLM, ze wijzen je de weg. Ik denk dat er hier 1 iemand naief en hoopvol is en dat ben jij. Maar geloof me je komt er nog achter.

*Excuus voor de enigszins botte toon van dit bericht :D

En met 'niet verse KLSers die al 2 jaar langs de zijlijn staan' bedoel ik de mensen die vanaf 2010 starten he, niet de mensen die nu op de bufferlijst staan.
 
Dan kan je misschien nog binnen de 2 jaar dat de selectieresultaten geldig zijn aangenomen worden bij de KLM. Máár vergeet niet dat na deze 2 jaar de KLM mag doen en laten wat ze willen met die lijst.
Ik zeg niet dat ze dan de hele bufferlijst weggooien, maar het is prima mogelijk dat ze gaan kijken naar je resultaten bij de KLS of ze gaan 'verse' KLS'ers aannemen.
Dit vind jij zeker onzin, maar je zegt zelf: "praat eens met wat mensen van KLM".

Ik vind dit in ieder geval wel onzin. Ik kan me niet voorstellen dat de KLM een hele bufferlijst opstelt e.d om na 2 jaar te zeggen, oooo we hoeven je toch niet. Ze hebben nu besloten de bufferlijst niet meer aan te vullen en als ze weer gaan aannemen dit vanaf de bufferlijst te gaan doen. Het lijkt me heel sterk dat ze daar dan ineens op terugkomen. Maar zoals je terecht later in je bericht zegt: het is allemaal gissen en niemand weet het! Ik geloof echter gewoon niet dat ze mensen alsnog straks van de bufferlijst af gaan halen.
 
Even objektief gezien:

- de cijfers van KLM/AF zitten nog steeds in een dalende trent, nog geen herstel dus. We zitten in de diepste crisis sinds de jaren 30 en die is pas net begonnen. Er zal nog heel wat pijn geleden moeten worden. Vergeet dus 2010 en 2011 wat betreft aannames. Het overschot van KLM zelf zal waarschijnlijk in 2010/2011/2012 zijn weggewerkt door pensioneringen, wat rest is de volledige bufferlijst.

- wachtlijsten zijn voor de KLM niet heilig en zijn al eerder opgeheven, ex wachtlijst Ciyhopper. Wil niet zeggen dat het nu weer gebeurt.

- als de KLS al zegt dat je niet de ambitie moet hebben bij de KLM te komen is er serieus iets aan de hand.
 
Jammer dat tegenwoordig 'je hart volgen' dom is. Iedereen baalt van deze situatie, niemand weet hoe het afloopt, niemand heeft gelijk of ongelijk, ten zij je in koffiedikkijken gelooft en je daadwerkelijk een kop vieze koffiedrap voor je hebt. Ikzelf zit nu nog in een luxepositie vergeleken met alle piloten die net de markt opkomen met een schuld en geen baanperspectief - ik kan nog kiezen om te beginnen of niet. Wel mooi dat sommige mensen zo overtuigd zijn van hun eigen voorspelling in een toekomst met zoveel variabelen.
 
Zelf begin ik in 2012 aan de KLS, dus ik zal dat contract moeten tekenen. Ik snap hoe jij erover denkt, maar ik denk niet dat je het zo zwart-wit kan zien als jij nu doet.

Je zit nu op Schiphol, dus waarschijnlijk ben je nummertje 280 ofzo op de bufferlijst. Dan kan je misschien nog binnen de 2 jaar dat de selectieresultaten geldig zijn aangenomen worden bij de KLM. Máár vergeet niet dat na deze 2 jaar de KLM mag doen en laten wat ze willen met die lijst.
Ik zeg niet dat ze dan de hele bufferlijst weggooien, maar het is prima mogelijk dat ze gaan kijken naar je resultaten bij de KLS of ze gaan 'verse' KLS'ers aannemen.
Dit vind jij zeker onzin, maar je zegt zelf: "praat eens met wat mensen van KLM". Nou ik heb nieuws voor je, ik kom uit een KLM-familie dus dat heb ik in ieder geval gedaan. En zij zeggen juist precies het andere als wat jullie zeggen, namelijk dat de KLM gaat aannemen zoals zij wil. Dus kijken naar studieresultaten of andere factoren. Want als de KLM na 2 jaar niet meer hoeft aan te nemen op volgorde van de bufferlijst, hebben zij het voor het zeggen.
Dan zijn er natuurlijk nog groepen die zich daarmee gaan bemoeien: VNV, CAVV etc. dus voor hetzelfde geld gaan ze wel volgens de bufferlijst aannemen.

Alles dat ik hier zeg komt er eigenlijk op neer dat alles wat hier staat geruchten zijn. Niemand weet wat de KLM gaat doen over een aantal jaar, dus we moeten ook niet gaan zeggen: "Neehee, zo gaat het." of "Jij weet niet waar je het over hebt."
We zullen wel zien wat er gaat gebeuren over een paar jaar. En de mensen die nu aan de KLS beginnen moeten zich richten op de vrije markt en niet zo zeer meer op de KLM.

Just my 2 cents,
DCP

Jij zegt dat je ook dat contract zal moeten tekenen. Maar is dat zo?
Even optimistisch bekeken: STEL dat het opeens weer veel beter gaat in 2012 (trouwens: officiële Eurocontrol cijfers voorspellen terug een groei van 5% in 2012, 4% in 2013 enz t.a.v. Europese IFR flights, ik heb de grafiek staan op pc, vind het echter niet om deze up te loaden hier...). Dus STEL dat het dan beter gaat, wie zegt dat KLS dan die regel uit dat opleidingscontract al niet veranderd heeft? Het is geen bewering maar een vraag voor alle duidelijkheid :-)

M
 
deze post heb ik ook in een ander topic geplaatst, maar omdat dit topic zich, vind ik, op het randje bevindt van forumonderdelen, zet ik 'm hier ook neer.

Geen idee of er hier op dit forum een oude-topics-uit-de-sloot-trekken-voorkeur geldt of juist niet, vergeef me als het laatste van toepassing is.


dag mede-airworkers,


Mijn opleiding aan de KLS begint 26-06 dit jaar, en ik krijg om die rede al aardig wat informatie toegestuurd. zo ook de overeenkomst. Daaruit citeer ik het volgende


KLM heeft nadrukkelijk bij KLS aangegeven dat zij studenten die na 1 januari 2010 met de opleiding aan de KLS beginnen, niet in selectie zal nemen. Ook wanneer de vraag naar verkeersvliegers weer aantrekt zal de klm uitsluitend werven onder studenten die de opleiding voor 1 januari 2010 zijn aangevangen of na een nog nader te bepalen datum. Uw lichting zal daar in ieder geval geen deel van uitmaken. U dient derhalve geen enkele verwachting te hebben ten aanzien van een dienstverband bij de KLM.


Nou lijkt dit me vrij duidelijk, maar ik zit met het volgende:

tijdens de diploma uitreiking van de - geloof ik - laatste klas, werd door de directeur van de KLS verteld dat alle studenten die vanaf dat moment aan de opleiding zouden beginnen, weer op de bufferlijst zouden staan. Nu is dat tegenstrijdig met het bovenstaande.

Mijn vraag, mede studenten / KLM piloten, weten jullie hier wat meer van??
 
Broodje aap verhaal?

Het was niet zozeer dhr Assink van de kls, maar Ype de Haan van de KLM die inderdaad een opmerking heeft gemaakt over dat deel van het contract.
Hij zei inderdaad dat studenten gewoon alsnog op de lijst komen.
 
...waarna zijn statement gelijk weerlegd is door de verantwoordelijke mensen binnen de KLM.
Ten tijde van deze uitspraak was hij namelijk al gepensioneerd.
 
Zouden klassen die starten in 2012 ook de overeenkomst krijgen:
"KLM heeft nadrukkelijk bij KLS aangegeven dat zij studenten die na 1 januari 2010 met de opleiding aan de KLS beginnen, niet in selectie zal nemen. Ook wanneer de vraag naar verkeersvliegers weer aantrekt zal de klm uitsluitend werven onder studenten die de opleiding voor 1 januari 2010 zijn aangevangen of na een nog nader te bepalen datum. Uw lichting zal daar in ieder geval geen deel van uitmaken. U dient derhalve geen enkele verwachting te hebben ten aanzien van een dienstverband bij de KLM."

De luchtvaart is toch weer lichtjes aan het groeien, wat natuurlijk niet wil zeggen dat de bufferlijst in die tijd weggewerkt is.
 
Terug
Bovenaan