Contract KLS vanaf 2010

Door de jaren heen heeft de KLM zich een aantal malen 'gebrand' aan de contractuele verplichtingen die men met de studenten had. Vroeger betaalde het rijk de opleiding en was er een 'baangarantie' bij de KLM. Er staat mij iets bij dat je vroeger binnen x-maanden werd aangenomen bij de KLM. Toen er een keer een crisis was en de studenten langer dan x-maanden moesten wachten, is er geprobeerd om salaris te ontvangen omdat men een baan had verwacht bij de KLM binnen deze termijn. Zodoende is het contract steeds verder kaalgestript.

Nu met deze crisis zijn er zeer veel 'wachtenden' en de KLM heeft er niets aan als deze oneindig lang op een wachtlijst blijven staan. Vandaar dat men bij KLM heeft gezegd dat iedereen vanaf 2010 niet meer op de wachtlijst komt te staan tot nadere orde. Als er goede tijden aanbreken dan kan het zijn dat deze clausule met terugwerkende kracht niet meer van toepassing is en iedereen vanaf 2010 'gewoon' bij de KLM mag aankloppen voor een baan. Als het bagger blijft gaan dan kan ik mij indenken dat er inderdaad een lichting niet mag solliciteren, of dat men moet laten zien dat men kwaliteiten heeft behouden (bij een andere werkgever vliegen in de tussentijd ofzo). Dat is aan de KLM dus daar kunnen wij enkel over brainstormen hoe dat tegen die tijd zal gaan.

Alle studenten op de wachtlijst weten dat hun plek voor 2 jaar op de wachtlijst is gegarandeerd. Daarna heeft de KLM het recht om de lijst op te schonen en de wachtenden naar huis te sturen. Eigenlijk heeft de KLM alle rechten mbt de wachtlijst dus op elk moment kunnen ze mensen naar huis sturen als het te lang blijft duren. Zogezegd dus GEEN GARANTIE op een baan bij de KLM zolang je nog geen dienstverband hebt getekend bij de KLM.

Het blijft eenrichtingsverkeer waarbij de vraag vanuit de KLM wordt uitgezet naar de KLS voor nieuwe werknemers. Andersom is het dus niet zo dat de studenten van de KLS automatisch bij de KLM zich mogen aanmelden voor een dienstverband.

Klinkt misschien dramatisch, maar er zijn meerdere mooie luchtvaartmaatschappijen met een mooi toekomstperspectief dat wellicht beter is dan bij KLM. Zelf sta ik ook nog op die wachtlijst, maar heb ondertussen ook bij Lufthansa de selectie gehaald en vlieg ik lekker door Europa op een Airbus bij Germanwings. Die wachtlijst kan me gestolen worden en ik houd me momenteel totaal niet bezig met de crisis, Martinair, pensioensleeftijd en dergelijke.

Bij mijn weten wordt deze info zeker wel verteld op een infodag bij de KLM. En als er gezegd wordt dat je geen verwachting mag hebben op een dienstverband bij de KLM dan is dat toch hetzelfde als die clausule...? Er wordt ook genoemd dat men die clausule weer ongedaan kan maken vanaf een nog te noemen datum. Juridisch klinkt het erg hard, maar in de volksmond is het mijn inziens hetzelfde....
 
Bij mijn weten wordt deze info zeker wel verteld op een infodag bij de KLM. En als er gezegd wordt dat je geen verwachting mag hebben op een dienstverband bij de KLM dan is dat toch hetzelfde als die clausule...? Er wordt ook genoemd dat men die clausule weer ongedaan kan maken vanaf een nog te noemen datum. Juridisch klinkt het erg hard, maar in de volksmond is het mijn inziens hetzelfde....

Er is mij inderdaad verteld dat huidige situatie slecht is. Er is mij verteld dat ik geen grote kans heb op bij KLM te komen. En ook, zoals op de site staat, is mij verteld dat ik geen verwachting mag hebben op een dienstverband bij KLM. Het hebben van een verwachting is echter niet hetzelfde als wat er in de clausule is beschreven. Hier staat in: ''Ook wanneer de vraag naar verkeersvliegers weer aantrekt zal de klm uitsluitend werven onder studenten die de opleiding voor 1 januari 2010 zijn aangevangen of na een nog nader te bepalen datum. Uw lichting zal daar in ieder geval geen deel van uitmaken.'' . Dit is mij écht niet verteld. En dit ene citaat maakt een behoorlijk verschil.
 
Hier staat in: ''Ook wanneer de vraag naar verkeersvliegers weer aantrekt zal de klm uitsluitend werven onder studenten die de opleiding voor 1 januari 2010 zijn aangevangen of na een nog nader te bepalen datum. Uw lichting zal daar in ieder geval geen deel van uitmaken.'' . Dit is mij écht niet verteld. En dit ene citaat maakt een behoorlijk verschil.

Of na een nog nader te bepalen datum. Er is dus mogelijk ruimte voor aanpassing in de toekomst. Ga er zeker op korte termijn maar niet van uit. Zou daarom ook proberen verder te kijken dan je blauwe neus lang is...
 
Of na een nog nader te bepalen datum. Er is dus mogelijk ruimte voor aanpassing in de toekomst. Ga er zeker op korte termijn maar niet van uit. Zou daarom ook proberen verder te kijken dan je blauwe neus lang is...

Zo gauw ik de clausule onderteken hang ik betreffende een sollicitatiegarantie bij KLM ;). Ik kan dan sowieso geen plaats verkrijgen op de wachtlijst lijkt me. Ruimte voor aanpassen betekend het verwijderen van de clausule voor klassen vanaf een nog nader te bepalen datum. Deze klassen hebben dan sollicitatiegarantie en kunnen mooi na hun opleiding op de wachtlijst!

Ik kijk ook zeker wel verder dan mijn blauwe neus lang is hoor! Ik heb uiteindelijk gekozen piloot te worden, niet persé om KLM piloot te worden. Maar het feit dat zoiets mij niet verteld is maakt mij, zacht gezegd, niet erg vrolijk.
 
Kan iemand verifiëren dat in er een clausule in het contract van de KLS staat dat de KLM een persoon uit klas 10-1 (t/m klas 'onbekend') totaal niét in selectie neemt? Zo ja, dit is dan een vorm van discriminatie. Wanneer de KLM wél weer mensen van de KLS in selectie neemt zullen zij eerder een ''verse'' KLS-er aannemen lijkt me? De klassen vanaf 10-1 t/m klas 'onbekend', waaronder ook mijn klas (11-5), zullen dan benadeeld zijn (Ook wanneer wij, bijvoorbeeld, 2 jaar hebben moeten wachten voor we konden solliciteren bij de KLM. Een ''verse'' KLS-er heeft dan namelijk net zoveel voorrang bij de sollicitatie als iemand die al 2 jaar wacht om te kunnen solliciteren)! Klopt dit wel?

Er staat niet dat je totaal niet in de de selectie opgenomen kan worden. Voorheen (tot 2010) hadden alle KLS'ers het recht om te solliciteren bij de KLM. Dat recht is er nu niet meer. Maar dit betekent niet dat je niet meer mag solliciteren. Zoals eerder gezegd; mocht de KLM weer nieuwe vliegers nodig hebben dan gaan ze deze bij de KLS vandaan halen en laten solliciteren.

Sidenote: van de KLS komen en mogen solliciteren bij de KLM heeft nooit- en zal nooit gelijk (ge)staan aan de garantie van een baan.

De mensen van recruitement bij KLM, suggeren lichtjes dat als in de toekomst de bufferlijst weg is gewerkt, er met terugwerkende kracht KLS'ers op sollicitatie uitgenodigd zullen worden. M.a.w. stel dat in 2015 de bufferlijst leeg is en de KLM vliegers nodig heeft, de mensen uit 10-1 (dus klaar in 2012) als eerste worden uitgenodigd op sollicitatie. Dit om te voorkomen dat er KLS'ers in een gat vallen.

Uiteraard is dit puur giswerk en gebaseerd op een gesprek met KLM recruitement, waar de mensen ook helaas geen glazen bol hebben. Maar back to the point, het 'verse' zoals jij suggereert maakt voor nu geen drol uit en is gebaseerd op je eigen ideeën i.p.v. feiten.
Je aanname dat jij dan nadeel hebt is an sich wel correct, maar niet oneerlijk want:
1. je hebt je handtekening onder een contract gezet dat KLM niets verontschuldigd is aan jou
2. jij geen cent meer of minder waard bent dan KLS'ers die eerder of later beginnen
3. jij, net als vele anderen is moeten bevatten dat de KLM en de KLS aparte bedrijven zijn, ook al is het een 100% dochter en is alles blauw.



Veel plezier met de opleiding!
 
Laatst bewerkt:
Zowieso... Het zal voor niemand gemakkelijk worden in de luchtvaart als ab-initio komende jaren :-( Double dip scenario lijkt alsmaar meer een feit (zie beurzen?). Dus hoop op beterschap verschuift alweer met een 2 -3 - 4 - ... jaar...
 
Heren,

ik start over een hele kleine maand in 11-4 en heb een paar weken terug inderdaad 'het' contract zonder twijfel ondertekent. In mijn ogen is dit de beste opleiding van dit land. Aangezien ik piloot wil worden ga ik voor de beste opleiding en als ik dan niet bij de KLM kan vliegen dan ga ik toch ergens anders heen. De kwaliteit van de opleiding is voor mij vele male belangrijker dan een clausule over het wel of niet solliciteren ergens. Mocht de clausule inderdaad terug gaan werken zoals hier bij enkele geoppert word, dan is dat toch alleen maar mooi meegenomen!
 
Heren,

ik start over een hele kleine maand in 11-4 en heb een paar weken terug inderdaad 'het' contract zonder twijfel ondertekent. In mijn ogen is dit de beste opleiding van dit land. Aangezien ik piloot wil worden ga ik voor de beste opleiding en als ik dan niet bij de KLM kan vliegen dan ga ik toch ergens anders heen. De kwaliteit van de opleiding is voor mij vele male belangrijker dan een clausule over het wel of niet solliciteren ergens. Mocht de clausule inderdaad terug gaan werken zoals hier bij enkele geoppert word, dan is dat toch alleen maar mooi meegenomen!

EMVO is de beste vliegopleiding van dit land. En qua kwaliteit is de KLS toch redelijk gelijk aan de EPST lijkt mij....verder zou ik niet zo makkelijk doen over die clausule, zeker met de double dip die eraan komt zoals hierboven al wordt opgemerkt. Het is toch de waarde van een rijtjeshuis dat je straks in de min staat, iets waar veel mensen 25 jaar voor moeten werken om af te lossen. Het enige verschil met een vlieglening is, je hebt er helemaal niets aan waarde tegenover staan. Verder gaat het niet zo florissant met Air France-KLM....evenals Lufthansa, Air Berlin, ga zo maar door, vacaturestops, vlootverminderingen, winstwaarschuwingen all over the place....
 
Het is inderdaad slechts een mening, maar wel één gebaseerd op argumenten. Zo leer je op de EMVO veel nauwkeuriger en op een meer gedisciplineerde manier vliegen volgens een aanzienlijk steilere leercurve met een stuk minder ruimte voor persoonlijke fouten. Bovendien krijg je bij een PC-7 te maken met een high performance toestel i.t.t. de P28A. Militair en civiel valt natuurlijk niet echt te vergelijken, maar als je puur naar de beste initiële vliegopleiding kijkt dan denk ik dat je met een afgeronde EMVO opleiding een behoorlijk hoger niveau haalt qua vliegkwaliteiten dan bij een willekeurige initiële vliegfase (PPL dus eigenlijk) van een geïntegreerde ATPL opleiding.
 
EMVO is de beste vliegopleiding van dit land. En qua kwaliteit is de KLS toch redelijk gelijk aan de EPST lijkt mij....verder zou ik niet zo makkelijk doen over die clausule, zeker met de double dip die eraan komt zoals hierboven al wordt opgemerkt. Het is toch de waarde van een rijtjeshuis dat je straks in de min staat, iets waar veel mensen 25 jaar voor moeten werken om af te lossen. Het enige verschil met een vlieglening is, je hebt er helemaal niets aan waarde tegenover staan. Verder gaat het niet zo florissant met Air France-KLM....evenals Lufthansa, Air Berlin, ga zo maar door, vacaturestops, vlootverminderingen, winstwaarschuwingen all over the place....

in tegenstelling tot Maarten vind ik het helemaal geen goede post. Je kan een militaire opleiding natuurlijk niet vergelijken met een voor de burgerluchtvaart. En misschien mag dan de kwaliteit gelijk zijn aan die van EPST (dat weet ik niet dus daar oordeel ik niet over) je studeert aan de KLS wel af met een frozen typerating (mogelijkheid tot volledige TR) en je hebt het garantiefonds als gift wat bij EPST een lening is. 2 duidelijke voordelen in mijn ogen. verder is je laatste stuk ook niet waar, zowel Air-France en Lufthansa hebben geen vacaturestops op dit moment en van vlootvermindering is ook geen sprake...
 
in tegenstelling tot Maarten vind ik het helemaal geen goede post. Je kan een militaire opleiding natuurlijk niet vergelijken met een voor de burgerluchtvaart. En misschien mag dan de kwaliteit gelijk zijn aan die van EPST (dat weet ik niet dus daar oordeel ik niet over) je studeert aan de KLS wel af met een frozen typerating (mogelijkheid tot volledige TR) en je hebt het garantiefonds als gift wat bij EPST een lening is. 2 duidelijke voordelen in mijn ogen. verder is je laatste stuk ook niet waar, zowel Air-France en Lufthansa hebben geen vacaturestops op dit moment en van vlootvermindering is ook geen sprake...

Ja ja volledig gelijk, ik bedoelde met "een goeie post" dat het realistisch is, geen visie met een roze bril op: het gaat niet goed in de luchtvaart vandaag punt. Over die al dan niet militaire opleidingen kan ik niets zeggen, geen enkele ervaring mee of info over...
 
verder is je laatste stuk ook niet waar, zowel Air-France en Lufthansa hebben geen vacaturestops op dit moment en van vlootvermindering is ook geen sprake...

Air Berlin vloot -10%:
http://www.flightlevel.be/6915/air-berlin-krimpt-vloot-in-met-tien-percent

Vacaturestop Air France-KLM (wellicht niet voor vliegers, kan ik er niet helemaal uit op maken, maar toch wel een duidelijk teken):
http://www.transport-online.nl/site/nieuws-spoorluchtzee/index.php?news=1774

Groeiplannen geschrapt bij Lufthansa en deels bij Air France-KLM:
http://www.ft.com/cms/s/0/fe9e9dae-e378-11e0-8f47-00144feabdc0.html#axzz1Z3aanAYy

Winstwaarschuwingen:
http://www.businessweek.com/news/20...fit-target-as-economy-eats-into-bookings.html
 
Air Berlin vloot -10%:
http://www.flightlevel.be/6915/air-berlin-krimpt-vloot-in-met-tien-percent

Vacaturestop Air France-KLM (wellicht niet voor vliegers, kan ik er niet helemaal uit op maken, maar toch wel een duidelijk teken):
http://www.transport-online.nl/site/nieuws-spoorluchtzee/index.php?news=1774

Groeiplannen geschrapt bij Lufthansa en deels bij Air France-KLM:
http://www.ft.com/cms/s/0/fe9e9dae-e378-11e0-8f47-00144feabdc0.html#axzz1Z3aanAYy

Winstwaarschuwingen:
http://www.businessweek.com/news/20...fit-target-as-economy-eats-into-bookings.html

ja allemaal leuk en aardig maar je leest mijn post niet goed. Ik heb het niet over de vlootvermindering van Air Berlin. Jij noemt deze in hetzelfde rijtje als Lufthansa en airfrance-klm, terwijl zij toch echt geen vlootvermindering aan het doorvoeren zijn (in tegendeel juist). Winstwaarschuwingen heb ik ook niet tegengesproken van je als je goed leest en er worden op dit moment nog steeds mensen van de bufferlijst opgeroepen dus van een vacaturestop voor vliegers is OP DIT MOMENT ook geen sprake. Lees dus goed op welke punten ik het niet met jou verhaal eens ben (omdat de feiten nou eenmaal anders zijn dan jij zegt) voordat je met allemaal sites aankomt met onderwerpen waarover ik niks heb gezegd
 
Het enige wat ik ermee bedoel te zeggen is dat die clausule niet zomaar iets is en dat het echt niet zo fantastisch gaat met de luchtvaart. In mijn originele reactie probeer ik erop te wijzen dat die clausule in deze tijden van een veel groter belang is dan de kwaliteit van de opleiding (niet dat ik daar over twijfel).
V.w.b. militair vs. civiel dat valt inderdaad niet goed te vergelijken, maar dit gaf ik ook duidelijk aan.
 
Terug
Bovenaan