Tampie
New member
Door de jaren heen heeft de KLM zich een aantal malen 'gebrand' aan de contractuele verplichtingen die men met de studenten had. Vroeger betaalde het rijk de opleiding en was er een 'baangarantie' bij de KLM. Er staat mij iets bij dat je vroeger binnen x-maanden werd aangenomen bij de KLM. Toen er een keer een crisis was en de studenten langer dan x-maanden moesten wachten, is er geprobeerd om salaris te ontvangen omdat men een baan had verwacht bij de KLM binnen deze termijn. Zodoende is het contract steeds verder kaalgestript.
Nu met deze crisis zijn er zeer veel 'wachtenden' en de KLM heeft er niets aan als deze oneindig lang op een wachtlijst blijven staan. Vandaar dat men bij KLM heeft gezegd dat iedereen vanaf 2010 niet meer op de wachtlijst komt te staan tot nadere orde. Als er goede tijden aanbreken dan kan het zijn dat deze clausule met terugwerkende kracht niet meer van toepassing is en iedereen vanaf 2010 'gewoon' bij de KLM mag aankloppen voor een baan. Als het bagger blijft gaan dan kan ik mij indenken dat er inderdaad een lichting niet mag solliciteren, of dat men moet laten zien dat men kwaliteiten heeft behouden (bij een andere werkgever vliegen in de tussentijd ofzo). Dat is aan de KLM dus daar kunnen wij enkel over brainstormen hoe dat tegen die tijd zal gaan.
Alle studenten op de wachtlijst weten dat hun plek voor 2 jaar op de wachtlijst is gegarandeerd. Daarna heeft de KLM het recht om de lijst op te schonen en de wachtenden naar huis te sturen. Eigenlijk heeft de KLM alle rechten mbt de wachtlijst dus op elk moment kunnen ze mensen naar huis sturen als het te lang blijft duren. Zogezegd dus GEEN GARANTIE op een baan bij de KLM zolang je nog geen dienstverband hebt getekend bij de KLM.
Het blijft eenrichtingsverkeer waarbij de vraag vanuit de KLM wordt uitgezet naar de KLS voor nieuwe werknemers. Andersom is het dus niet zo dat de studenten van de KLS automatisch bij de KLM zich mogen aanmelden voor een dienstverband.
Klinkt misschien dramatisch, maar er zijn meerdere mooie luchtvaartmaatschappijen met een mooi toekomstperspectief dat wellicht beter is dan bij KLM. Zelf sta ik ook nog op die wachtlijst, maar heb ondertussen ook bij Lufthansa de selectie gehaald en vlieg ik lekker door Europa op een Airbus bij Germanwings. Die wachtlijst kan me gestolen worden en ik houd me momenteel totaal niet bezig met de crisis, Martinair, pensioensleeftijd en dergelijke.
Bij mijn weten wordt deze info zeker wel verteld op een infodag bij de KLM. En als er gezegd wordt dat je geen verwachting mag hebben op een dienstverband bij de KLM dan is dat toch hetzelfde als die clausule...? Er wordt ook genoemd dat men die clausule weer ongedaan kan maken vanaf een nog te noemen datum. Juridisch klinkt het erg hard, maar in de volksmond is het mijn inziens hetzelfde....
Nu met deze crisis zijn er zeer veel 'wachtenden' en de KLM heeft er niets aan als deze oneindig lang op een wachtlijst blijven staan. Vandaar dat men bij KLM heeft gezegd dat iedereen vanaf 2010 niet meer op de wachtlijst komt te staan tot nadere orde. Als er goede tijden aanbreken dan kan het zijn dat deze clausule met terugwerkende kracht niet meer van toepassing is en iedereen vanaf 2010 'gewoon' bij de KLM mag aankloppen voor een baan. Als het bagger blijft gaan dan kan ik mij indenken dat er inderdaad een lichting niet mag solliciteren, of dat men moet laten zien dat men kwaliteiten heeft behouden (bij een andere werkgever vliegen in de tussentijd ofzo). Dat is aan de KLM dus daar kunnen wij enkel over brainstormen hoe dat tegen die tijd zal gaan.
Alle studenten op de wachtlijst weten dat hun plek voor 2 jaar op de wachtlijst is gegarandeerd. Daarna heeft de KLM het recht om de lijst op te schonen en de wachtenden naar huis te sturen. Eigenlijk heeft de KLM alle rechten mbt de wachtlijst dus op elk moment kunnen ze mensen naar huis sturen als het te lang blijft duren. Zogezegd dus GEEN GARANTIE op een baan bij de KLM zolang je nog geen dienstverband hebt getekend bij de KLM.
Het blijft eenrichtingsverkeer waarbij de vraag vanuit de KLM wordt uitgezet naar de KLS voor nieuwe werknemers. Andersom is het dus niet zo dat de studenten van de KLS automatisch bij de KLM zich mogen aanmelden voor een dienstverband.
Klinkt misschien dramatisch, maar er zijn meerdere mooie luchtvaartmaatschappijen met een mooi toekomstperspectief dat wellicht beter is dan bij KLM. Zelf sta ik ook nog op die wachtlijst, maar heb ondertussen ook bij Lufthansa de selectie gehaald en vlieg ik lekker door Europa op een Airbus bij Germanwings. Die wachtlijst kan me gestolen worden en ik houd me momenteel totaal niet bezig met de crisis, Martinair, pensioensleeftijd en dergelijke.
Bij mijn weten wordt deze info zeker wel verteld op een infodag bij de KLM. En als er gezegd wordt dat je geen verwachting mag hebben op een dienstverband bij de KLM dan is dat toch hetzelfde als die clausule...? Er wordt ook genoemd dat men die clausule weer ongedaan kan maken vanaf een nog te noemen datum. Juridisch klinkt het erg hard, maar in de volksmond is het mijn inziens hetzelfde....