Ais Airlines / Ais flight academy

Ik zou wel mijn vraagtekens zetten bij het verhaal van die Noorse piloot. "Het is allemaal zo erg en wachten tot er een ongeluk gaat gebeuren, maar ik blijf wel lekker werken zonder reports naar de CAA totdat ik met pensioen ga."

Wachten tot na je pensionering met je safety report? Wat was dan je prioriteit, veiligheid of geld verdienen zolang het kan? Kant tekening bij deze man z'n motivaties.

Maar los daarvan zijn een aantal ex-AIS Airlines piloten bij mijn huidige werkgever terecht gekomen, en die vertellen allemaal dezelfde verhalen over slecht onderhoud en druk om te vliegen met kisten die de lucht niet in zouden moeten. En zelfs als je voet bij stuk kan houden om niet te vliegen, dan komt de baas zelf wel even de kist vliegen bijvoorbeeld.

Die piloten hebben niet echt motivatie om AIS zwart te maken onder hun nieuwe collega's, wij vliegen wat groter en beter spul en er zijn weinig onder ons die er aan denken om lekker Jetstream te gaan vliegen bij AIS. De meesten weten niet eens wat een Jetstream is :rolleyes:. Dus die verhalen hecht ik meer waarde aan.
 
AIS opereert 's winters in een moeilijke omgeving, ik zal het nooit vergeten dat een jonge co-piloot mij vertelde dat de-icen niet nodig was omdat het maar een dun laagje was. En dat hij net als A. vond dat die captains maar de-icing bestelde zonder aan de kosten te denken

Ik heb hem de FCOM (of hoe dat ding ook heette op de JS) en gevraagd wat de limitaties waren..discussie was zo afgelopen maar wel weer tekenend hoe studenten met een bepaald idee op de lijn kwamen.

Ik heb de bewuste auteur niet meegemaakt maar er is een oud gezegde: als er rook is dan is er vaak ook vuur.
 
ÖSTERSUND (JT) Just over a month ago, the pilot Terje Langsaeter told about major shortcomings on Direktflyg / AIS Airlines, which operate, among others, Sveg and Östersund.
The Swedish Transport Agency has now started an investigation.
- We look very seriously at these tasks, says Staffan Söderberg, Head of Section at the Swedish Transport Agency.
It was in an article in Jämtlands Tidning that the experienced flight captain Terje Langsaeter came up with massive criticism of the airline AIS Airlines.
According to Langsaeter, aircraft from, among others, Sveg and Östersund lift despite technical deficiencies and despite bad weather. He also said that the pilots should not write in the logbook of technical deficiencies.
He himself refused to fly once.
- Yes, it was a morning in Östersund. I saw that there was a leak and that there was something wrong with the main wheel's legs. I said I refused to sit down and fly that plane. Instead, I had to stay in Östersund with two days' salary deduction, he told the article.
He submitted an oros report to the Swedish Transport Agency, which has now acted.
- What I can say about the notification is that it contains the information that you have told about in Jämtland Tidning. It is a Dutch company so the responsibility lies with the authorities there to investigate. But since they fly Swedish citizens from Swedish airports, this is also a matter for us. We are currently working on this supervisory matter and have, among other things, made several ramp inspections on the company's aircraft. We also have contact with the Dutch aviation safety authority, which is investigating from its own point, says Staffan Söderberg at the Swedish Transport Agency.
Would you call it a regular case?
- No, you can't say that. It is an unusual case because the suspicion is that it happened systematically. Now we lift each stone. We look very seriously at this.
What happens now?
- We continue with our ramp inspections. Among other things, it is about looking at the status of the flight, that the log times are correct and that the pilots have the right certificate.
According to the Swedish Transport Agency, it will take a few weeks before you can make a statement together with the Dutch aviation security authority.
- It is about air safety and of course we do not want it to take so long to investigate this. But we need a few more weeks before we are ready.
What happens if it turns out that it is as bad as the report says?
- Then we announce to the Swedish Transport Administration that it is about a gross error of professional practice and then the Swedish Transport Administration has the right to stop their assignment. If the Dutch authorities conclude that there have been serious deficiencies, the company risks getting rid of its license. When it comes to air safety, we have no gray areas. Then it is black or white.
When Jämtlands Tidning contacted the airline AIS Airlines a month ago, they rejected the criticism.
- We at AIS and all pilots employed by us are obliged by law and European aviation regulations to report technical problems and also log them. When technical problems make the plane unsafe to fly, the captain is obliged to cancel the flight until we have solved the problem. It is never possible to negotiate security. We do not know why your source comes with incorrect facts, but we thank you for verifying the truth, said Nicole Sheffer at AIS Airlines.
Patrik Sjöö

The Swedish Transport Agency is now investigating the safety of Direktflyg / AIS Airlines after notification from the flight captain Terje Langsaeter

https://translate.google.com/transl...direktflyg-kan-komma-stoppa-flygverksamheten/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een hoop (agrarisch) land rond het vliegveld is van hun, dan zijn er nog de patenten waar ze inkomsten van hebben...

Dus ik denk dat er genoeg geld in cash of het ook word uitgegeven is een ander punt.


We continue with our ramp inspections. Among other things, it is about looking at the status of the flight, that the log times are correct and that the pilots have the right certificate.

Als niemand wat opschrijft kunnen ze de techlogs controleren tot ze er bij neervallen als niemand wat opschrijft. De vliegbrevetten zijn wel altijd in orde geweest voor zover ik weet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Letterlijk copy paste:

De CEO zocht in het voorjaar van 2018 naar ''ervaren'' (minimaal 500 uur) type rated mensen voor de Boeing 737-800. Vast contract op base AMS Schiphol, als winter base met 3 daagse operatie vanwege de lange afstanden. In de zomer hoogstens 1 night overnight. Salaris van 4000 tot 6000 euro.

We moesten het nieuws in de media in de gaten houden!
 
AMS base? Zijn daar überhaupt nog slots te krijgen voor nieuwe airlines dan?

Vraag me af of er überhaupt een 737 gaat komen daar.
 
Als niemand wat opschrijft kunnen ze de techlogs controleren tot ze er bij neervallen als niemand wat opschrijft. De vliegbrevetten zijn wel altijd in orde geweest voor zover ik weet

Behalve als je op die ramp inspection wel deficiencies tegen komt aan de kist, die niet in het log staan. Ik heb bij vorige werkgevers ramp inspections gezien die niet onder deden voor de gemiddelde daily check (ook daar was het geld op :rolleyes: ). Als iets significants niet in het log stond, dan was er wel een probleem (ook al is het deferrable onder MEL). Zelfs een enkele rivet die niet flush was was al een finding, dus je kan er zeker wel wat mee.
 
Kingair zijn klaagzang is even irritant en overbodig als Jafar zijn zelfingenomen gemekker.

Ik zou wel mijn vraagtekens zetten bij het verhaal van die Noorse piloot. "Het is allemaal zo erg en wachten tot er een ongeluk gaat gebeuren, maar ik blijf wel lekker werken zonder reports naar de CAA totdat ik met pensioen ga."

Wachten tot na je pensionering met je safety report? Wat was dan je prioriteit, veiligheid of geld verdienen zolang het kan? Kant tekening bij deze man z'n motivaties.

Maar los daarvan zijn een aantal ex-AIS Airlines piloten bij mijn huidige werkgever terecht gekomen, en die vertellen allemaal dezelfde verhalen over slecht onderhoud en druk om te vliegen met kisten die de lucht niet in zouden moeten. En zelfs als je voet bij stuk kan houden om niet te vliegen, dan komt de baas zelf wel even de kist vliegen bijvoorbeeld.

Die piloten hebben niet echt motivatie om AIS zwart te maken onder hun nieuwe collega's, wij vliegen wat groter en beter spul en er zijn weinig onder ons die er aan denken om lekker Jetstream te gaan vliegen bij AIS. De meesten weten niet eens wat een Jetstream is :rolleyes:. Dus die verhalen hecht ik meer waarde aan.

Ik heb nooit bij AIS een opleiding gehad of gewerkt.
Echter wel op de lijn gewerkt (direct en indirect) met een hoop oud-AIS studenten en kan bevestigen wat MaybeYesMaybeNo schrijft.
Allemaal erg goede piloten trouwens die ex-AIS jongens en meisjes die ik gezien heb, daar zeker niks van.
Maar qua verhalen idd, druk om te vliegen met technische dingen die feitelijk niet kunnen.
Druk vanuit het management, soms gezagvoerders met het CRM van een chimpansee.
Gedoe om de contracten of betalingen etc.
 
Ik heb selecties gedaan bij AIS en ben ik blij dat ik uiteindelijk niet het contract heb ondertekend. Gehoord van vele medestudenten moest ik er niet aan beginnen. Op het moment zit ik in het mooie Griekenland en volg mijn opleiding bij Egnatia.
 
AIS JS32 at Muenster on Oct 8th 2019,
created Friday, Dec 27th 2019 15:08Z, last updated Friday, Dec 27th 2019 16:25Z

...nou, ik vind dit toch wat "interessanter" dan die "excursion". Ja, die gust locks...
Dit tweetal is heel goed weggekomen vanaf 130 KIAS... :

takeoff with gust locks engaged, rejected takeoff,

http://avherald.com/h?article=4d12ce3a&opt=0

When the aircraft reached 108 KIAS (=V1)
6 seconds after the controls were handed to the first officer,
the captain called "V1, rotate",
the first officer however was unable to rotate the aircraft and called out
" ... can not pull ... the steering wheel".

The aircraft veered right,
the captain attempted to correct via rudder pedals and rejected takeoff
7 seconds after the V1 call at about 130 KIAS,
then reverted to nose wheel steering.

The first officer had not flown on type for more than 3 months
and felt being behind the aircraft already
during taxiing the aircraft via D and A to runway 25.

While approaching the hold short line
the crew contacted tower and received takeoff clearance.

The crew subsequently worked the Line Up checklist
with the first officer reading the points of the checklist.

The first officer however overlooked the point "Flight Controls" in that checklist,
the flight controls thus were not checked for free movement by either pilot.

On a further point "Stall Protection" the first officer did not find the relevant switches,
the captain found them "not so important",
hence the stall protections were't activated.

92 seconds after being cleared for takeoff the crew commenced takeoff,
the captain noticed, while steering the aircraft via nose wheel steering,
that stall protections and landing lights were not switched on.

Upon reaching 70 knots the captain handed controls to the first officer.

The captain later reported that the aircraft continued straight for a couple of seconds before veering right.
http://avherald.com/h?article=4d12ce3a&opt=0
 
...dit is de bron van de BFU:
https://www.bfu-web.de/DE/Publikationen/Bulletins/2019/Bulletin2019-10.pdf?__blob=publicationFile
en dan vanaf bladzijde twaalf.

Nach Aussage des PIC war er durch die verspätete
Abflugzeit verärgert. Er teilte Münster Ground seinen Unmut über die Verspätung
mit. Münster Ground bot um 17:30:48 Uhr der Cockpitbesatzung an, eine
Ready Message zu senden, um so möglicherweise eine frühere Abflugzeit zugewiesen
zu bekommen.

...wie graag foto's of tekeningen ziet, scroll vanaf pagina 12 op
https://www.bfu-web.de/DE/Publikationen/Bulletins/2019/Bulletin2019-10.pdf?__blob=publicationFile
naar beneden.
 
Hoog niveau weer... Stall protection, niet zo belangrijk joh, laat maar zitten. Man man man. En niet weten wat een ready message is? Dat is een goede line training captain zeg.

En FO die tussen base training en line training 90+ dagen niet gevlogen heeft, zet je dan op de lijn met zo'n knuppel als PIC. Stel je voor dat die captain incapacitated raakt.
 
Een captain van 63 jaar met slechts 8680 uur total time klinkt ook niet echt als een gangbaar carrière verloop...
 
Denk als je captain bent op een jetstream bij AIS airlines, dat er zowieso iets niet goed is gegaan met je carriere. ��
 
Terug
Bovenaan