Ais Airlines / Ais flight academy

Schokkend verhaal

Schokkend verhaal

Er was eerder een verhaal van een AIS captain gedeeld op dit forum, maar deze heeft AIS waarschijnlijk van het forum laten verwijderen.

https://jamtlandstidning.se/huvudfl...YCiRf3ZcAsxV9V1g1RrV85jc8HOyp2N4k0oiCedjPt-qI

Oordeel zelf, het artikel is niet in het Nederlands maar hier onder de vertaling:

Pilootalarm over luchtvaartmaatschappijen die vliegen vanuit Sveg / Östersund Beveiliging heft alleen tijdsverschillen op voordat het ongeval plaatsvindt

Volgens pilot Terje Langsæter mogen AIS-piloten geen technische fouten in het logboek schrijven. Dit wordt afgedaan als de leugen van het bedrijf
20 maart 2019

ÖSTERSUND (JT) Nu verslaat een voormalige piloot het alarm van AIS Airlines. Hoewel er technische gebreken kunnen zijn of het weer te slecht is, worden vliegtuigen van zowel Frösön als Sveg opgetild.
- Als dit doorgaat, zal het een ongeluk gebeuren. Het is gewoon een kwestie van tijd, zegt piloot Terje Langsaeter.
Na 44 jaar als kapitein en met meer dan 17.000 uur in de lucht, is Terje Langsaeter nu gestopt met regelmatige vluchten. Nu zijn er alleen binnenlandse privévluchten in Noorwegen die van toepassing zijn.
Na de laatste twee jaar als "freelance piloot" in het Nederlandse bedrijf AIS Airlines, zit hij nu en schrijft een oros-rapport aan de Zweedse transportdienst en aan de Nederlandse autoriteiten. Daar komt hij met schroeiende kritiek.
- Dit Nederlandse bedrijf opereert onder andere Östersund-Umeå en dit zijn dingen die ik moet vertellen. Als je mijn melding samenvat, wordt aangenomen dat piloten gedwongen worden te vliegen, zegt Terje Langsaeter.
De piloten die vliegen hebben geen compensatie ontvangen als er slecht weer zou zijn of als er technische tekortkomingen aan het vliegtuig zouden zijn. Ze kunnen echter toch kiezen om te vliegen.
- Wanneer het een grenslijn is als het voor slecht weer is of niet, dan kunt u ervoor kiezen om in Östersund te blijven en nul kronen te krijgen of te vliegen en 325 euro te ontvangen. Als je een beetje slecht bent met de economie, dan vlieg je als het een grensgeval is.
Hij vertelt ons ook dat de vluchten van AIS Airlines in het verkeer kunnen zijn, zelfs als er technische storingen in zitten.
- Vervolgens werkt het in AIS Airlines dat u geen technische fouten in het logboek hoeft in te voeren. Dit moet later in Borlänge worden verholpen, waar het bedrijf zijn werking heeft. Zo volledig verpletterd kan ik op het vliegveld in Sveg of in Östersund in een vliegtuig zitten en met een plan vliegen dat tekortkomingen heeft. Het kan ook zijn dat de piloot weet dat er tekortkomingen zijn. Maar om te voorkomen dat er nul kronen in salaris zouden zijn, vlieg je nog steeds. Hetzelfde geldt als je ziek bent en niet het gevoel hebt dat je kunt vliegen. Dan zullen het ook nul kronen zijn als je niet vliegt. Je begrijpt misschien wat ik bedoel met piloten die zich gedwongen voelen om te vliegen. Nu heb ik gehoord dat ze besloten om de piloot te vervangen door 100 euro. Maar het verschil is nog steeds te groot, dus ze worden toch gedwongen om toch te vliegen.
Heeft u ooit een incident meegemaakt?
- Ja, het was een ochtend in Östersund. Ik zag dat er een lek was en dat er iets mis was met de poten van het hoofdwiel. Ik zei dat ik weigerde te gaan zitten en dat vliegtuig te besturen. In plaats daarvan moest ik in Östersund verblijven met twee dagen salarisaftrek.
Maar je had het vliegtuig kunnen besturen als je dat wilde?
- Ja, natuurlijk. Maar toen had ik de veiligheid van mijn eigen en alle passagiers in gevaar gebracht. Het is ongeveer 40 jaar oud plan.
Wat vind je van de situatie?
- Het is niet duurzaam. Piloten kunnen niet worden gedwongen te vliegen. Iemand moet begrijpen dat het verkeerd is als er geen enkele technische fout in een logboek is. Het moet de enige luchtvaartmaatschappij ter wereld zijn die in dat geval geen problemen heeft. Maar de piloten zijn bang om te zwijgen, zodat je kunt vergeten dat iemand je vertelt. Dat kan ik je vertellen is omdat ik nu het bedrijf heb verlaten. Het is mijn plicht om dit aan het Zweedse transportagentschap te melden voordat het ongeluk gebeurt.
Is het onzeker om tussen Östersund en Umeå te gaan?
- Ik weet niet of ik het onzeker zou moeten noemen. Maar ik zou mijn kinderen niet in die vlucht stoppen.
De krant van Jämtland heeft contact gehad met het bekritiseerde bedrijf dat de situatie verklaart.
- Elke piloot op AIS heeft de mogelijkheid om te kiezen tussen een arbeidscontract dat volledige dekking omvat in geval van ziekte en meer. We hebben ook een uurcontract waarbij de piloten zichzelf factureren voor hun werk. Het is een vrije keuze welk contract u wilt gebruiken.
Vooral piloten uit het buitenland kiezen voor de laatste optie vanwege onder meer belastingen en dat het een hoger salaris oplevert. We bieden deze piloten 100 euro als een vlucht vertraagd wordt door bijvoorbeeld technische problemen, zegt Nicole Sheffer van AIS Airlines.
Wat vindt u van de claim dat de piloten geen technische fouten in het logboek mogen invoeren?
- Wij bij AIS en alle piloten die bij ons in dienst zijn, via welk contract dan ook, zijn wettelijk verplicht en de Europese luchtvaartregelgeving moet technische problemen melden en ook vastleggen. Wanneer technische problemen het vliegtuig onveilig maken om te vliegen, is de kapitein verplicht om de vlucht te annuleren totdat we het probleem hebben opgelost. Het is nooit mogelijk om over beveiliging te onderhandelen. We weten niet waarom uw bron met valse feiten komt, maar we danken u voor het verifiëren van de waarheid.
Wanneer Terje Langsaeter het antwoord van AIS Airlines te zien krijgt, zegt hij:
- Dat was precies het antwoord dat ik had verwacht. Dit is niets waarover je binnen het bedrijf moet praten.

TEKST & AFBEELDING
Patrick Sjöö

Ik mag toch hopen dat dit niet nog eens verwijderd wordt. Anders weet ik wel wie er met AIS bevriend is....
 
Tijd om de autoriteiten en media in te lichten, kan toch niet met een route op groningen en met een opleiding voor sunexpress op de 737. Precies wat deze man zegt, het is niet of het fout gaat maar wanneer.
 
Laatst bewerkt:
Grappig om te zien dat alle (eerlijke) reviews op indeed verwijderd zijn. Ik dacht dat een bedrijf geen invloed kon hebben op zijn eigen reviews, maar de werkelijkheid laat anders zien.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:https://www.indeed.nl/cmp/Ais-Airlines/reviews

Bovenstaande link de pagina met vorige reviews

https://www.indeed.nl/cmp/Ais-Airlines/reviews?fcountry=ALL

Hier de huidige pagina.

AIS weet weer de werkelijkheid te verbloemen


Waarom heeft Indeed de inhoud van de 1* reviews verwijderd? Deze waren zeer zorgwekkend.
 
Zijn dyslexie en d/t-fouten een sollicitatievoorwaarde bij AIS, of zijn die reviews allemaal door dezelfde piloot geschreven?
 
Personage Rataplan volgens Wiki 9CE26E5B-C24C-4EEB-84AF-0B1439B1D45D.jpg

Rataplan is een oliedom dier. Vaak interpreteert hij de werkelijkheid om zich heen precies tegengesteld aan hoe het zou moeten. Als Lucky Luke bijvoorbeeld de boeven de Daltons, probeert te arresteren, denkt Rataplan dat Lucky Luke een bruut is die deze "nette" heren probeert aan te vallen. Hij kan urenlang op een prooi blijven wachten voor de ingang van een konijnenhol, terwijl de konijnen zelf om hem heen aan het spelen zijn. Rataplan komt geregeld haast om van dorst, terwijl er een rivier een paar meter in de buurt stroomt. Hij kan absoluut niet zwemmen en moet dan ook steevast gered worden als hij in het water belandt. Jolly Jumper kijkt regelmatig minachtend op Rataplan neer.
 
Kingair, sinds je hier op Airwork zit ben je alleen maar aan het klagen over AIS. Ben je een gefrustreerde student/werknemer? Of ben je gedumpt door iemand die bij AIS zijn opleiding heeft gedaan? :grijns:

Airwork is niet meer wat het was. Begint meer op een klaagmuur te lijken. Man, man, man.
 
Personage Rataplan volgens Wiki Bekijk bijlage 650

Rataplan is een oliedom dier. Vaak interpreteert hij de werkelijkheid om zich heen precies tegengesteld aan hoe het zou moeten. Als Lucky Luke bijvoorbeeld de boeven de Daltons, probeert te arresteren, denkt Rataplan dat Lucky Luke een bruut is die deze "nette" heren probeert aan te vallen. Hij kan urenlang op een prooi blijven wachten voor de ingang van een konijnenhol, terwijl de konijnen zelf om hem heen aan het spelen zijn. Rataplan komt geregeld haast om van dorst, terwijl er een rivier een paar meter in de buurt stroomt. Hij kan absoluut niet zwemmen en moet dan ook steevast gered worden als hij in het water belandt. Jolly Jumper kijkt regelmatig minachtend op Rataplan neer.

Prima Foto! Maar leuke omschrijving wel! :D een 10 voor effort
 
skyman volgens mij zit je er diep in? ik snap dat het moeilijk is om uit die cirkel te komen, maar eh ik probeer het alleen maar aan te kaarten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er was eerder een verhaal van een AIS captain gedeeld op dit forum, maar deze heeft AIS waarschijnlijk van het forum laten verwijderen.

Ik mag toch hopen dat dit niet nog eens verwijderd wordt. Anders weet ik wel wie er met AIS bevriend is....

Beste Rattaplan, AIS - of welke andere vliegopleiding/vliegmaatschappij dan ook - heeft niets van dit forum laten verwijderen. Als ik al iets verwijderd heb, dan is dat op verzoek van de topicstarter of plaatser van het bericht zelf geweest.

Verder stel ik je suggestieve opmerking aan mijn adres niet op prijs. Ik ben niet bevriend met de leiding van AIS en al was ik dat wel (hoe meer vrienden des te beter), zou het geen invloed hebben op mijn beslissingen zaken wel of niet van dit forum te halen. Snap zelf eigenlijk al niet dat ik dit zeg, want het zou een gegeven moeten zijn.
 
Terug
Bovenaan