32 en piloot worden

Gewaagde uitspraak IZ. Kan me herinneren dat in elke boom, experts zeggen dat het niet meer fout kan gaan, en toch elke 7 jaar staat de woestijn weer vol. Daarbij, in Amerika wordt alweer over een recessie gesproken, dus...Die vliegtuigen waar je het over hebt gaan allemaal naar China en India, en volgens mij hebben die nog nooit een typerating voor een Nederlandse lowtimer betaald. Maar goe, tijd zal het leren.
 
Om even weer wat licht voor oudere beginnende vliegers te creeren, in het bedrijf waar ik nu voor werk zijn de meeste vliegers begonnen toen ze over de 30 sommige over 40 waren. Vele hebben eerst een andere carriere gehad en zijn daarna overgestapt op vliegen. Ze hebben soms doormiddel van instructie etc uren gebouwd en zijn zo in contact gekomen met mensen die in de luchtvaartbrance werken, want dat is wel belangrijk in Engeland.
Mijn ervaring is dat in Engeland tot op een bepaalde hoogte leeftijd niet mee speelt. Ik ben het eens met de mensen die hier geschreven hebben dat in Nederland leeftijd wel meespeelt. Het is aan jezelf in hoeverre je eventueel wilt verhuizen naar het buitenland.

Succes met alles,

PS'99

Kan dit volledig bevestigen! Ik was 40 toen ik mijn eerste baan kreeg als FO op een B737. (op 35 jarige leeftijd aan mijn ATPL theorie begonnen). Ik was in mijn bedrijf niet de enige die op latere leeftijd begonnen is met vliegen. (ik werk niet bij het bedrijf van PS '99)

Waar een wil is.........
 
Een van mijn eerste vluchten op een Tprop (19) had ik een vent van 54 naast me zitten.... Had zn eigen bedrijf aan de kant gezet om te gaan vliegen.....

FD
 
even ontopic voor alle 30+ers: Je weet dat je maximaal €15,000 per jaar mag aftrekken voor wbt belasting, voor studiekosten gemaakt na je 30e? Kan anders een flinke tegenvaller zijn als je er al rekening mee gehouden had in je planning...
 
@ Joozd: Schijnt niet helemaal waar te zijn van die 15.000: Er zijn uitzonderingen mogelijk waarin je meer dan dat bedrag af kunt trekken, en de opleiding tot piloot wordt hier met name als voorbeeld genoemd. Andere airworkers kunnen hier misschien meer duidelijkheid over verschaffen.
 
Ook ik ben iemand die op latere leeftijd de beslissing heeft genomen om met een opleiding tot vlieger te beginnen. Ik ben momenteel (net) 31 en heb me aangemeld voor de opleiding aan de KLS. PO1 is net afgerond en de afspraak voor het tweede onderdeel is gemaakt.

Twijfelend over de mogelijkheden tot het vinden van een baan, denk ik dat het een lastige weg zal worden. Maar zeker geen onmogelijke weg!! Ik ga ervoor!!

Graag zou ik met "lotgenoten" willen discusseren over dit onderwerp en draag ik mijn steentje bij waar mogelijk.

Wellicht zien we elkaar eens bij een selectieonderdeel!

Gr. PINO

PS: Heb ivm leeftijd voor de zekerheid eerst mijn medical gedaan. Just in case...
 
Pino -

Ik ben dan wel geen lotgenoot maar wel erg nieuwsgierig naar je motivatie. Waarom kies je voor de KLS en bijvoorbeeld niet voor EPST, zoals de starter van dit topic? Bij EPST ligt de leeftijd van kandidaten over het algemeen een stukje hoger. Dit zou aansluiten bij de vraag van maatschappijen uit de UK.

Begrijp me niet verkeerd, ik beschouw de KLS als een prima school met goede baankansen.
 
Avian-

Dank je voor je reply.

Mijn motivatie om voor de KLS te kiezen en niet voor EPST ligt in het feit dat ik dan langer "van huis" ben. In mijn situatie wil ik graag zoveel mogelijk contact houden met mijn achterban. 15 maand in UK of 6 maand in US is een groot verschil. Vandaar dat de keus niet op EPST valt. Daarbij heb ik de selectie van de KLS eerder doorlopen, dus weet ik wat ik kan verwachten. Tevens ligt Eelde op korte afstand voor mij.

PINO
 
Okay, duidelijk :biertje:

Adviesleeftijd is maximaal 27,5 bij aanmelding. Wat zegt de KLS over je kansen m.b.t. je leeftijd? Ik neem aan dat ze met de KLM daar een soort afspraak over hebben.
 
Aannamebeleid bij airliners ligt rond de 35 jaar. Tevens mag je niet echt afgewezen worden op leeftijd (alhoewel dit geen sterk punt is).

KLS geeft aan dat de mogelijkheid aanwezig is. Anderen zijn mij reeds voorgegaan.:biertje:

We gaan ervoor!!
 
Avian-

Dank je voor je reply.

Mijn motivatie om voor de KLS te kiezen en niet voor EPST ligt in het feit dat ik dan langer "van huis" ben. In mijn situatie wil ik graag zoveel mogelijk contact houden met mijn achterban. 15 maand in UK of 6 maand in US is een groot verschil. Vandaar dat de keus niet op EPST valt. Daarbij heb ik de selectie van de KLS eerder doorlopen, dus weet ik wat ik kan verwachten. Tevens ligt Eelde op korte afstand voor mij.

PINO

Bij EPST hebben ze een opleiding net over de grens van Duitsland in Denemarken. Een 6 uur rijden afhankelijk van waar je woont in Nederland natuurlijk. De opleiding is speciaal voor de ouderen onder ons en duurt 18 maanden. Je vliegt ook in Denemarken. De laatste twee maanden zijn in Utrecht bij EPST zelf. Misschien is het wat voor je.
 
@Avian: Ben wel benarderd voor het versnelde traject, maar ga hier niet voor. Bij mijn huidige werkgever zit ik met een opzegtermijn waardoor ik mei niet ga halen.

@teunamenski: Deze opleiding klinkt zeer aantrekkelijk, maar is voor mij, uit alle alternatieven, niet het meest interessant.

Ik heb namelijk een gezin die ik, ondanks hun volledige support, niet te lang wil opzadelen met mijn "afwezigheid." Ik wil het onszelf zo gemakkelijk mogelijk maken. Daarom kies ik voor een school in NL.
 
Yo,

Begrijpelijk dat je je gezin niet te lang wilt opzadelen met je afwezigheid.

Aan de andere kant is het nu investeren in wat tijd, dat je de rest van je leven terug gaat krijgen....

Achteraf is het dalijk allemaal zeer makkelijk, maar vergeet niet dat er een periode kan ontstaan met werkeloosheid, terwijl je misschien met een andere opleiding wel een baan gehad zou hebben.

Groetjes Steef
 
Soms vraag ik me af: "Hoe doen jullie het om op je (zeg maar 35e) een baan te versieren bij een of andere airliner?".
Ikzelf ben er 30, al 2 jaar op zoek. Tot heden zonder resultaat. OK ik doe luchtdopen in m'n vrije tijd voor een bedrijf, ben aangesloten bij een vliegclub en onderhoud m'n ratings maar toch vlot het niet heb ik de indruk. Onlangs nog afgewezen omdat ik geen TT van 500h had.

Suggesties welkom en dan heb ik het niet over SSTR.
 
Terug
Bovenaan