32 en piloot worden

Teunemanski,

Zoals je ziet veel verschillende meningen, en dat zal altijd zo blijven, net zoals bv. voor wel-niet zelf betalen voor je TR. Mijn 2 centen - zelf mag ik in Mei op de ATR starten, eindelijk (!), heeft ook 3 jaar geduurd. TT is rond 540 uur, en leeftijd 34½. Het kan dus, maar buitenland is zeker een betere optie, en denk dan aan regional airlines, mooie turboprop, etc. Neem ook mee dat je zeker geen wereld salaris meebrengt de eerste jaren. Ik zit nu nog via een uitzendbureau (uurtje factuurtje), en netto zal het niet veel schelen. Verder betaal ik mijn eigen TR, wel tegen een relatief aantrekkelijk bedrag, maar toch. Hou daar zelf ook rekening mee. Heel veel succes en probeer er te allen tijde van te genieten, en dat gaat soms echt moeilijk worden. Groet, Berend.
 
Wat voor advies zoek je dan Teun? Volgens mij ben je meer op zoek naar bevestiging. Goed dan, zo'n beetje elke major in NL kan je afschrijven, dus het wordt het buitenland. Je bent een lowtimer op leeftijd, dus ga er maar vanuit dat je je eigen rating moet gaan dokken. Je begint nu in de boomtijd met je opleiding en aangezien de luchtvaart cyclisch is is er een reele kans dat je klaar bent in een downturn. Veel gasten die ik ken hebben vaak na opleiding 2 jaar taxi gereden wachtend op hun eerste baan. "Schaterlachend in de schulden", wat een naiviteit. Als je denkt dat die cockpit het walhala is en dat het water en brood gaat goedmaken kom je jezelf nog wel eens tegen. Laat je niet gek maken door verhalen van vliegertekorten. Lowtimers zullen er altijd 13 in een dozijn zijn. Kan je hier iets mee dude?

Het is in ieder geval een visie en geen ,naar mijn inzicht, nutteloze opmerking zoals je vorige reactie gaf. Ik stel de vraag niet om bevestiging te krijgen maar iets meer duidelijkheid dan een school je geeft. Als je niet uit jullie wereld komt tast je nogal in het duister en iets meer licht verkrijgen op welke manier dan ook leek mij een goed idee. Dus nogmaals bedankt voor de info
 
Begonnen op mijn 30e, 1e baan op mijn 35e
Is dus wel degelijk mogelijk.
Mijn advies: gewoon er voor gaan!
 
Als je een investering gaat doen van 1 ton euro plus in een bedrijf, in dit geval jezelf b.v., dan stel je een businessplan op met de verwachte return on investment. Het restje romantiek "gewoon dóóóórgaen" betaald de hypotheek niet. En ook bij de Albert Heyn moet er nog steeds betaald worden. hard? Ja. Wel reëel. Er is nog geen antwoord gegeven over het eigen kapitaal, of en hoeveel er geleend moet worden en wat de verwachtingen zijn. Zoals al opgemerkt hierboven, Nederlandse maatschappijen en hun bijbehorende pensioenopbouw gaan er van uit dat je als embryo bij ze binnenkomt en direct doorgaat naar huize "nightflight" bij pensioen. Ergo, boven de 30 bij ze beginnen is waarschijnlijk niet aantrekkelijk. Dus naar een maatschappij die groeit, want snelle upgrade, en accepteren dat je daar je dagen tot je 65e slijt. Dus LoCo. Met als nadeel een kleine carriereladder. Van rechts naar links. Einde carriere. Met pensioen gaan voor je 65e geen haalbare kaart. 900 a 1000 uur per jaar. En dat is dan je beste optie. Je komt inderdaad tijdens de volgende downturn op de markt en in europa zijn er nog 6 players over. BA, Air France en Lufthansa op Legacy gebied en Easy, Ryan en Air Berlin op LoCo. Voor jouw blijft er dus over easy, ryan en Air Berlin. Voor globale maatschappijen als Emirates, Quatar, Ethihad etc heb je de uren niet. Voor Netjets ook niet. Voor geen enkele maatschappij eigenlijk. Dus een rating aanschaffen en aan het werk in b.v. China wat dan booming is. Of hopen dat je aan de bak komt bij een ACMI "operated by" maatschappij. Met bijbehorend salaris wat onvoldoende is om je inmiddels opgebouwde tonnenschuld af te betalen. En dan heb je nog die hypotheek...

P.S. Voor alle duidelijkheid, bovenstaande is een gecharcheerd beeld. Dit als tegengewicht tegen alle "vlieg met een brok in je keel de onderstaande zon tegemoet" verhalen. In beide zit wel een kern van waarheid.
 
Ik zal iets vertellen waar je waarschijnlijk helemaal niets aan hebt. Ik heb contact met verschillende mensen die in het bezit zijn van hun CPL IR-ME en zelfs als reclame-vlieger niet aan de slag komen. Een is werkzaam bij een luchtvaartmaatschappij van naam hier in Nederland. Mag wel in de cabine zijn geld verdienen als steward, maar ondanks het vliegers-tekort van nu komt hij nog altijd niet de cockpit in als vlieger. Behoorlijk frusterend dus. Wat dat betreft moet je constateren dat er weinig romantiek in deze branche is en dat een "jongere" vlieger gewoon goedkoper is. Heb zelf vlieger willen worden en zat ook met leeftijd-probleem. Ben achteraf gezien erg blij dat ik het bij PPL gelaten heb. Uiteindelijk is vlieger net zo'n gewone baan als andere met leuke en minder leuke dagen. En als je dan een top-salaris krijgt dan maakt dat veel goed, maar als je moet krom liggen om je opleidingskosten terug te betalen (wellicht nog in een andere baan dan vlieger) dan is de lol gauw weg en dus ook de romantiek. Het gekke is alleen dat je de rest van je leven blijft afvragen of je het toch niet had moeten proberen ! En dat je jezelf weleens verwijt dat je misschien toch niet uit het goede hout gesneden bent, want waar een wil is, is toch een weg zegt het spreekwoord. Maar de realiteit is toch vaak anders.
Enorm veel succes wat je ook besluit en :biertje:
 
Uiteindelijk is vlieger net zo'n gewone baan als andere met leuke en minder leuke dagen. En als je dan een top-salaris krijgt dan maakt dat veel goed, maar als je moet krom liggen om je opleidingskosten terug te betalen (wellicht nog in een andere baan dan vlieger) dan is de lol gauw weg en dus ook de romantiek. Het gekke is alleen dat je de rest van je leven blijft afvragen of je het toch niet had moeten proberen ! En dat je jezelf weleens verwijt dat je misschien toch niet uit het goede hout gesneden bent, want waar een wil is, is toch een weg zegt het spreekwoord. Maar de realiteit is toch vaak anders.
Enorm veel succes wat je ook besluit en :biertje:

Sjappoo...

Teun, hoe ziet je prive situatie er eigenlijk uit? Married, kids, huis boom beestje? Hypotheek? Allemaal met ja beantwoord? Gegeven de varkenscyclus vd luchtvaart, zou het niet wijs zijn je nu te adviseren om je dik in de schulden te steken. Als je dat niet hoeft, is het een ander verhaal.

Suc6
 
Ben het niet eens met diegenen die zo sterk cyclisch denken dat over twee jaar de airline industrie weer in een dal zit. De backlog van bestelde toestellen is groter dan ooit. Boeing heeft van z'n oude 737NG afgelopen jaar meer verkocht dan ooit in een jaar daarvoor. Airbus ongeveer hetzelfde verhaal. Boeing heeft nu een backlog met een waarde van zo'n 250 miljard dollar, en Airbus zal ongeveer hetzelfde hebben.

Zolang de kisten worden afgenomen, komen er plaatsen beschikbaar, en zolang je in ieder geval maar een begin hebt gemaakt op een 737 of A320 of iets dergelijks, heb je weinig meer om je zorgen over te maken op de arbeidsmarkt.

Als je nu start, ben je over 2-3 jaar klaar. Ik verwacht dat niet alleen de markt dan nog steeds prima zal zijn, maar misschien zelfs nog beter dan nu. Wellicht dat uiteindelijk de rated mensen ook op zijn en het fenomeen betalen voor je rating ook weer (tijdelijk) op z'n retour is.

Het blijft koffiedik kijken, maar voor de komende jaren ziet het er nu nog heel goed uit.
 
Sjappoo...

Teun, hoe ziet je prive situatie er eigenlijk uit? Married, kids, huis boom beestje? Hypotheek? Allemaal met ja beantwoord? Gegeven de varkenscyclus vd luchtvaart, zou het niet wijs zijn je nu te adviseren om je dik in de schulden te steken. Als je dat niet hoeft, is het een ander verhaal.

Suc6

Het is huisje boompje beesje, maar met wat geld achter de hand. Kom er uit eindelijk met denk ik een schuld van een 45000, incl een zelf betaalde TR.
 
Dat ziet er niet slecht uit. Klinkt zelfs een beetje zoals mijn begin. Heb ook eerst gewerkt voor de poen, die ik voor de opleiding moest uitgeven. Vergeet niet dat er operators zijn, waar je een leuke boterham kunt verdienen, zonder een self-sponsored TR. Scheelt je weer zo €30 - 40000? (Weet niet wat een bus of 73 rating kost tegenwoordig). Dus om het financiele hoef je het niet te laten? Dan is eigenlijk alleen nog maar de vraag, hoe je vriendin/vrouw tegen jouw opleidingstijd aankijkt (en daarna natuurlijk; verhuizen and the like). De mijne had er destijds een hard hoofd in (dat ik een baan zou vinden in een cockpit ergens), maar stond er wel achter. Rete belangrijk geweest.
Ik heb destijds me wel vrijwillig bij het NLRGC laten testen, om te kijken hoe mijn kansen zouden zijn bij een sollicitatie bij een NL airliner. Ik weet niet of dat altijd nog kan, maar zal haast wel.
Nu 32? Opschieten dan maar, bij ons kom je momenteel t/m 37 binnen. Ik vermoed echter dat deze leeftijdsgrens wel eens weg gaat vallen. Het personeel is bijna niet meer te vinden.

Suc6 met je keus.
 
Om even weer wat licht voor oudere beginnende vliegers te creeren, in het bedrijf waar ik nu voor werk zijn de meeste vliegers begonnen toen ze over de 30 sommige over 40 waren. Vele hebben eerst een andere carriere gehad en zijn daarna overgestapt op vliegen. Ze hebben soms doormiddel van instructie etc uren gebouwd en zijn zo in contact gekomen met mensen die in de luchtvaartbrance werken, want dat is wel belangrijk in Engeland.
Mijn ervaring is dat in Engeland tot op een bepaalde hoogte leeftijd niet mee speelt. Ik ben het eens met de mensen die hier geschreven hebben dat in Nederland leeftijd wel meespeelt. Het is aan jezelf in hoeverre je eventueel wilt verhuizen naar het buitenland.

Succes met alles,

PS'99
 
Dit is geen antwoord op de vraag, maar...

Ik heb de stap naar een opleiding tot verkeers- of vrachtvlieger overwogen. Hoewel ik de hele opleiding plus TR's zelf volledig zou kunnen financieren:

1. Ik ben al 37. Kansen op een baan bij een grote maatschappij in NL zijn waarschijnlijk verkeken.
2. Mijn gezinnetje gaat voor. We hebben een zoontje van drie en mijn vrouw is inmiddels in verwachting van de tweede.
3. Ik heb een goede (maar soms uitermate saaie) baan én een behoorlijk salaris. Om tien jaar te wachten op een eventuele baan als PIC zou financieel een flinke stap achteruit zijn.
4. Naar het buitenland uitwijken hoort vanwege (2) niet tot de mogelijkheden.

Vliegen blijft dus voor mij... een mooie hobby! :cool:
 
UK -

Van harte met de (nieuwe) kleine op komst!!

Je hebt zo te zien de juiste keuzes gemaakt.

FD (ook mijn dagen kunnen saai zijn af en toe)
 
Beer -

Better believe it!! moet doen alsof ik grote mens ben enzo tijdens mn werk... Rete saai. congrats on the F50 job by the way !!! (mag jij binnenkort ook grote mensje spelen)
 
moet doen alsof ik grote mens ben enzo tijdens mn werk... Rete saai.

Serieus? Dus je bedoeld... dat ik dat straks ook moet? :rolleyes:
Dat stond niet in de taak omschrijving...

F50 duurt nog even, maar het komt eraan. Niet slecht voor een 37-jarige. ;)
Eindelijk kans om te sparen en de keertje State-side te komen. Dus... buns in the oven and beer in the fridge buddy. :biertje:
 
anytime! my place is ur place! twijfel er geen seconde aan dat je geen haar ouder bent als 18 inside.... Maargoed ook, mag je conform mijn staats statuten legaal, onder mijn toezicht, in mijn woonkamer een biertje naar binnenwerken!
 
Teunemanski,

Er staat ergens een enquête op het board met de naam:

Poll: Opnieuw beginnen?

Erg interessant en leuk om te lezen !:radar:
 
FD: dank! Het is inderdaad waarschijnlijk de beste keus geweest. Mocht ik door positief karma nogmaals op de wereld komen, dan doe ik het op dezelfde manier maar zorg ik ervoor dat ik vóór m'n dertigste ten minste zo'n vliegopleiding heb afgerond! ;)

Comrad Teunemanchik: als je toch door de keuring bij EPST heen bent gekomen, voldoende gemotiveerd bent, zaken tegen privé hebt afgewogen en zeker weet dat je je oudedagsreserve niet hoeft te versjacheren om je studieschuld af te lossen... waar wacht je dan nog op?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan