32 en piloot worden

teunemanski

New member
Ik weet dat dit het forum is voor beroepspiloten en dat ik dat (nog) niet ben. Maar de vraag is voor u allen die er verstand van hebben. Ik ben door de selectie bij EPST en wil graag in augustus met de opleiding beginnen. Nu mijn vraag; Hoe is het om als 34 jarige, want dat ben ik als ik klaar ben, om aan de slag te komen?

Alvorens bedankt voor reacties
 
Hoi, er zijn vaker zulke vragen gekomen en doorgaans is het antwoord hetzelfde:
Het volgen van een vliegopleiding en het zoeken van werk is een hele grote gok, en je helpt jezelf er zeker niet mee dat je ouder bent dan de gemiddelde sollicitant.
Als het een droom is om vlieger te worden moet je het doen, maar je hebt geringere kansen zodra je klaar bent.
 
Misschien moet je kijken voor helikopter piloot voor offshore operatie's. Daar kan je nog een lange tijd in mee gaan.

Kijk misschien eens op deze site www.heli.com ik ga er namelijk in september met mijn opleiding beginnen.
Als je vragen hebt kan je mijn altijd een PM sturen.

Mvg,

Fernando
 
In Amerika geen probleem, in Europa zoals andere al zeiden en in voorgaande threads, bezint eer ge begint. Ik was 27 toen ik begon en mij werd geadviseerd om alles zo snel mogelijk af te ronden wilde ik nog enige kans hebben.
Succes anyway.

:cool: Biscane :cool:
 
Oke... even mijn twee centjes.

Ik ben ondertussen 36 jaar, was nét klaar op 11/9/2001 en kwam niet meer aan de bak.
Onder het mom, hoe ouder, hoe gekker, vorig jaar mijn CPL/IR maar weer current gemaakt en ondertussen in de run voor een stoeltje op de Fokker 50 in Europa. Kan niet? Ja hoor, kan wel, maar verwacht geen wonderen en "carriere maken" zal lastig zijn. Zolang vliegen je passie is, zul je er echt wel komen.

Overigens... nu de vraag naar vliegers iets toeneemt, hoor ik links en rechts dat leeftijd steeds minder belangrijk wordt. Dus....
 
Misschien moet je kijken voor helikopter piloot voor offshore operatie's. Daar kan je nog een lange tijd in mee gaan.

Fernando, ik weet dat je het goed bedoelt, maar dit is werkelijk waar geen goed advies. Wellicht dat men in de heli-business anders kijkt tegen leeftijd/carrière dan in de airline business, maar over hoeveel arbeidsplaatsen heb je het hier? Je bent nog niet bezig met de opleiding en waarschijnlijk heel enthousiast (goed zo), maar zoals al vele malen eerder is aangegeven, graag alleen reacties van beroepsvliegers hier.

Teunemanski, de oplossing voor je ongerustheid is redelijk eenvoudig: Ga er een uurtje of twee voor zitten en ga airlines bellen. Zoek telefoonnummers op (Google), en al is het maar een hoofdnummer, vraag of je doorverbonden kunt worden naar de afdeling voor pilot recruitment. En vraag dan bij elke airline wat hun positie is over leeftijd bij aanname. Maak er een mooi rijtje airlines van, van Transavia tot Ryanair tot Lufthansa tot TUI en weet ik veel wat je nog meer kunt bedenken.

Wat je uiteindelijke beeldvorming zal zijn, ik weet het niet. Misschien positiever, misschien negatiever. Maar het geeft je een veel duidelijker beeld van je kansen dan wat wie dan ook hier kan schetsen.
 
Misschien moet je kijken voor helikopter piloot voor offshore operatie's. Daar kan je nog een lange tijd in mee gaan.

Kijk misschien eens op deze site www.heli.com ik ga er namelijk in september met mijn opleiding beginnen.
Als je vragen hebt kan je mijn altijd een PM sturen.

Mvg,

Fernando

Fernando, dit is klinklare BS. het is in Nederland ontzettend moeilijk om via het civiele traject een baan te vinden in de helicopter bussiness. De meeste mensen die dit doen zijn ex-marine/luchtmacht.
 
Gefeliciteerd Teunemanski, Maar waarom met EPST. Waarom ga je niet zelf direct naar Oxford al je integrated wil doen. scheelt je een boel geld. In Nederland zal het lastig zijn om aan de bak te komen, ook met EPST gezien je leeftijd maar daar buiten gaat het een stuk beter. Bij Ryan Air nemen ze ab-initio's aan van 36/37jaar oud. Oke of Ryan Air een goede maatschappij is, is een discussie op zich welke al een keer uitgebereid gevoerd is op dit board.

Succes
 
Bedankt voor de reacties. De vraag is niet of ik het doe, dat is al zeker. De motivatie is er al vanaf kind maar de mogelijkheid pas nu voor mij. Ik kom aan de bak dat is ook zeker (motivatie), alleen even informatie verschaffing via dit forum. Bedankt beroepsvliegers en als er nog meer adviezen zijn dan graag.
 
Als je al zeker weet dat je het doet waarom dan een topic starten. Aan de bak komen zeker? Ik denk dat je het wereldje niet nog niet zo goed kent.
 
Misschien is het wel redelijk zeker dat je aan de bak komt, maar weet je niet of je betaald wordt, of zelfs zal moeten betalen om te werken. En afhankelijk van je huidige financiele situatie kan het betekenen dat je tot aan je pensioen aan het afbetalen bent.:wegkwijt:
 
Even er van uitgaande dat je zelf je opleiding moet betalen en geen militaire achtergrond hebt,

1. Moet je je opleiding zelf betalen. Moet je hiervoor een lening afsluiten of de overwaarde op je huis verhypotheken (mag dat trouwens nog...)

2. Wanneer dacht je de eventuele rest schuld afgelost te hebben.

3. Heb je in je vorige carriere al een pensioen opgebouwd en zo ja hoeveel krijg je wanneer.

4. Wanneer denk je met pensioen te gaan.

In een niet sponsored situatie is de opgebouwde schuld meestal aanzienlijk. deze schuld moet in 29 jaar afbetaald worden, want dan ben je 65 en dan wil je wel met pensioen gok ik. Tijdens deze 29 jaar dien je ook nog de rest, of misschien wel alles van je pensioen op de bouwen. Moet je alles nog opbouwen, dan is het niet onredelijk om te verwachten dat je, als je op je 36e begint, misschien wel 20% van je salaris in een pensioenpot moet stoppen.

5. Hoe verwacht je dat je kwaliteit van leven eruit ziet bij dergelijke financiele lasten, met daarbuiten ook nog de rest van je hypotheek.


6. Eventuele schulden dienen meestal afgedekt te worden met een LOL (loss of license) verzekering. Deze premies zijn, als je eenmaal de 40 gepasseerd bent, niet mals.

7. In wat voor situatie kom je terecht mocht je onverhoopt de eerste twee jaat geen inkomen hebben terwijl de hypotheek wel doorloopt.

8. Vind je het aannemelijk dat je op je 36e in een kleine vijver als Nederland nog kan vissen. --> Hoe staat je gezin tegenover emigreren, papa veel van huis.

9 Hoe ga je om om figuurlijk "ja meneer" tegen je 25 jarige captain te zeggen.

10 In Nederland, wat zijn dingen als Levensloopregeling, overbruggingspensioen, pre VUT en what have you.

You get the picture......
 
Helemaal waar, maar je kunt je beter schaterlachend in de schulden steken en proberen je droom te bereiken, dan over een jaar of wat realiseren dat je spijt hebt van het feit dat je het niet hebt gedaan....
 
Hey... ik ben ook 32 en hopelijk over een maandje of 4-6 hopelijk klaar met de opleiding...

Zoals busschauffer het al zegt, ik denk dat het vooral een financiele afweging is (goede opsomming van reele feiten trouwens alleen een beetje eenzijdig). Alleen Busschaffeur gaat er vanuit dat je ervoor moet (en gaat) lenen?

Het is natuurlijk mogelijk dat je in de positie bent dat je niet hoeft te lenen om de opleiding te financieren, en dat je nu een goede beroepsopleiding (en carriere) achter de rug hebt waarop je altijd terug kunt vallen.

Ik zou eerlijk gezegd niet beginnen aan het 'avontuur' als aan deze 2 randvoorwaarden niet voldaan kan worden :bwah: te groot risco wat mij betreft.
 
Wat voor advies zoek je dan Teun? Volgens mij ben je meer op zoek naar bevestiging. Goed dan, zo'n beetje elke major in NL kan je afschrijven, dus het wordt het buitenland. Je bent een lowtimer op leeftijd, dus ga er maar vanuit dat je je eigen rating moet gaan dokken. Je begint nu in de boomtijd met je opleiding en aangezien de luchtvaart cyclisch is is er een reele kans dat je klaar bent in een downturn. Veel gasten die ik ken hebben vaak na opleiding 2 jaar taxi gereden wachtend op hun eerste baan. "Schaterlachend in de schulden", wat een naiviteit. Als je denkt dat die cockpit het walhala is en dat het water en brood gaat goedmaken kom je jezelf nog wel eens tegen. Laat je niet gek maken door verhalen van vliegertekorten. Lowtimers zullen er altijd 13 in een dozijn zijn. Kan je hier iets mee dude?
 
Wat voor advies zoek je dan Teun? Volgens mij ben je meer op zoek naar bevestiging. Goed dan, zo'n beetje elke major in NL kan je afschrijven, dus het wordt het buitenland. Je bent een lowtimer op leeftijd, dus ga er maar vanuit dat je je eigen rating moet gaan dokken. Je begint nu in de boomtijd met je opleiding en aangezien de luchtvaart cyclisch is is er een reele kans dat je klaar bent in een downturn. Veel gasten die ik ken hebben vaak na opleiding 2 jaar taxi gereden wachtend op hun eerste baan. "Schaterlachend in de schulden", wat een naiviteit. Als je denkt dat die cockpit het walhala is en dat het water en brood gaat goedmaken kom je jezelf nog wel eens tegen. Laat je niet gek maken door verhalen van vliegertekorten. Lowtimers zullen er altijd 13 in een dozijn zijn. Kan je hier iets mee dude?

sjonge jonge, kan je nog meer denigrerende opmerkingen verzinnen?... dude.

Groeten,
Eelco
 
Ik denk dat Sheik op vele punten inderdaad gelijk heeft. Hoe ouder je wordt, hoe minder je kansen worden.
Zelf betalen voor je type zal je inderdaad in vele gevallen moeten doen, maar als je de lat niet te hoog legt (lees: je niet richt op de majors of bereidt bent naar het buitenland te gaan), dan zijn er nog plenty kansen. Je zult er alleen goed naar moeten zoeken en een paar kruiwagens hier en daar kunnen ook helpen.

Nogmaals... ik ben 36 en een lowtimer en zo goed als binnen (fingers crossed) mijn een NL maatschappij (-tje). Het is moeilijk, maar mogelijk.
 
Terug
Bovenaan