23-09 D-Day passage MP

Ik verwacht dat alle routes langzamerhand worden overgeheveld naar de groep. Dus indd een deel van de productie kan best door AF worden overgenomen, en een deel naar KLM.

Opzet hierachter ligt in de verschillende afspraken die tussen KLM en AF zijn gemaakt, en tussen AFKL en Delta. KLM wil in dat opzicht niet eens alle routes overnemen omdat er (door die productieafspraken) AF of Delta eerst weer nieuwe routes mag exploiteren voordat de KLM in de toekomst weer mag groeien.

Bijvoorbeeld als KLM naar Orlando gaat vliegen (1 nieuwe route), dan zou Air France 2x nieuwe route mogen gaan beginnen (1/3 2/3 productieafspraken). Of nog ongunstiger zou zijn dat Delta een JFK-AMS van KLM gaat afsnoepen omdat KLM ineens een extra atlantische vlucht (Orlando) erbij heeft gekregen die in het afsprakenpakket tussen AFKL en Delta vallen....

Als hierdoor de routes binnen AFKL worden verdeeld, maar het MP pilotenkorps alleen onder KLM gaat vallen, dan is het een simpele rekensom dat er iets meer boventalligheid zal gaan ontstaan dan dat er nu al is.

Ik hoop dat de vracht weer uit haar dal klimt, de KLM-ers op MP-vrachtkisten terug gaan naar KLM, en de boventalligheid van MP volledig geplaatst kan worden op de MP-vrachtvloot. Dan moet die vrachtvloot wel nog een stuk groeien, maar dan is er geen boventalligheid meer.

Ik zie deze optie als het meest voor de hand liggend, daar een integratie tussen senioriteitslijsten erg lastig lijkt te gaan worden (zie VNV-forum voor insiders). Ik kan wel begrijpen als er onderlinge detacheringen worden gerealiseerd om enigszins in elkaars boventalligheid/tekorten toe te komen. Dus bijvoorbeeld tijdelijk een aantal MP-ers als bijv CO md11 aan de bak, waarna ze volgend jaar kunnen doorstromen op hun eigen vrachtbakken van de MD11. En ondertussen de KLM-ers weg op de vrachtvloot, zodat er MP-ers van 76 kunnen doorstromen naar de Cargo 747.

Lijkt allemaal makkelijk gezegd, maar begrijp dat de onderhandelingen NU pas gaan beginnen, nu het management een uitspraak heeft gedaan. Echter nog onvolledig want de echt belangrijke informatie komt pas naar buiten als er inzicht is in het verplaatsen van de routes!
 
Zo, de eerste nuancering op het bericht dat KLM de passagiersroutes over gaat nemen is inmiddels een feit. Uit onderstaand artikel blijkt dat KL slechts een deel van de passagiersproductie over gaat nemen...

http://www.beurs.nl/nieuws/binnenland/3073345/klm-neemt-passagiersvluchten-martinair-over

KLM neemt passagiersvluchten Martinair over
Donderdag 23 september 2010 16:56
AMSTERDAM (Dow Jones)--Martinair (MAIR.YY) hevelt in 2011 de passagiersvluchten over naar KLM en gaat zich volledig op de vrachtoperatie concentreren, maakt de 100% dochter van Air France-KLM (AF.FR) donderdag bekend. Een KLM-woordvoerster bevestigt tegen Dow Jones dat KLM een deel van de pasagiersvluchten overneemt.De passagiersdiensten van Martinair waren al geruime tijd verlieslatend, terwijl wel winst werd geboekt op de vrachtexploitatie.
Martinair behoudt wel haar eigen technische dienst voor vliegtuigonderhoud.
Transavia, ook 100% dochter van Air France-KLM, blijft actief op het gebied van charter- en lowcost-passagiersvluchten in Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten.
De 400 cabinemedewerkers van Martinair zullen binnen de KLM-groep worden opgenomen, zegt de KLM-woordvoerster
 
Bijvoorbeeld als KLM naar Orlando gaat vliegen (1 nieuwe route), dan zou Air France 2x nieuwe route mogen gaan beginnen (1/3 2/3 productieafspraken). Of nog ongunstiger zou zijn dat Delta een JFK-AMS van KLM gaat afsnoepen omdat KLM ineens een extra atlantische vlucht (Orlando) erbij heeft gekregen die in het afsprakenpakket tussen AFKL en Delta vallen....!

Is het niet zo dat de huidige MP vluchten reeds meetellen met de routes van KLM dan, daar dit een 100% dochter is? Volgens mij zag "parijs" de overname van MP door KLM als productieuitbreiding, neem niet aan dat ze dat nog een keer zo zien.
 
Is het niet zo dat de huidige MP vluchten reeds meetellen met de routes van KLM dan, daar dit een 100% dochter is? Volgens mij zag "parijs" de overname van MP door KLM als productieuitbreiding, neem niet aan dat ze dat nog een keer zo zien.

Niet 1 op 1 volgens mij, want productie van MP is een iets ander segment en wordt (volgengs mij) iets anders meegenomen in de routeverdeling. Bij het overhevelen van routes naar KLM-netwerk worden deze routes ineens meegenomen in diverse code-share overeenkomsten en dus worden de belangen in Frankrijk op een andere manier aangetast.... Delta passagiers konden niet met MP vliegen, en bij overheveling naar KLM nu ineens op dezelfde route wel.

Dat AF afgelopen week aangaf dat ze Orlando erbij krijgen als bestemming, lijkt in het verlengde te liggen in de herverdeling van routes. Ben benieuwd welk gedeelte van de MP taart nog waardevol is voor overname in het netwerk, of dat de helft wegvalt...

Op VNV-forum is het welles-nietes geworden tussen MP en KLM vliegers. De eerste groep stellen dat ze allemaal routes en kisten meenemen in een samenwerking, en de KLM-ers vinden juist de toegevoegde waarde van de routes nihil en zien alleen maar boventalligheid hun kant opkomen... Beslissing is ingegeven door het management, maar daardoor 2 verschillende visies die (mijn inziens) moeilijk glad te strijken zijn....
 
Zal wel lekkere discussies zijn op het vnv-forum.

Mijn inschatting is dat de toonzetting is: "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke".

KLM CO en COCO bang voor de doorstroming en zullen wel willen dat de MP collega's op de rechterstoel van de embraer moeten beginnen.

MP piloten zullen een horizontale instroming willen.

Ik wens het VNV bestuur alle wijsheid en succes toe met het bereiken van een compromis volgens al het beroemde Hollandse poldermodel.
Er zal door een ieder water bij de wijn moeten worden gedaan.........
 
Zal wel lekkere discussies zijn op het vnv-forum.

Mijn inschatting is dat de toonzetting is: "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke".

KLM CO en COCO bang voor de doorstroming en zullen wel willen dat de MP collega's op de rechterstoel van de embraer moeten beginnen.

MP piloten zullen een horizontale instroming willen.

Ik wens het VNV bestuur alle wijsheid en succes toe met het bereiken van een compromis volgens al het beroemde Hollandse poldermodel.
Er zal door een ieder water bij de wijn moeten worden gedaan.........

Waarom zou ieder water bij de wijn moeten doen. We praten over een overname, geen fusie. MP had zonder overname van AF/KLM waarschijnlijk geen bestaansrecht...

Zoals gister het VNV bestuur in de "op de hoogte" al aangaf is de prioriteit het behouden werkgelegenheid en zijn secundaire arbeidsvoorwaarde ondergeschikt in deze discussie.

MP blijft bestaan als vracht maatschappij. Dus de meeste MP vliegers behouden hun functie en toekomstperspectief. Denk dus niet dat een integratie van beide senioriteitslijsten aan de orde is. Overige niet boventallige vliegers zullen dan wellicht onder bepaalde voorwaarde gedetacheerd worden bij KLM of HV totdat ze weer naar MP kunnen.

Uit betrouwbare bronnen heb ik begrepen dat er ca 100 MP vliegers boventallig zijn na het afbouwen van dagen t.o.v het aantal vliegersbanen. Ik denk niet dat deze groep een gelijkwaardige functie gaat behouden. Zou ook niet redelijk zijn richting KLM collega's.
 
Een mooie quote van VNV Forum:

"De KLM-vlieger moet er niet beter van willen worden ten koste van de MP-vlieger.
De MP-vlieger moet er niet beter van willen worden ten koste van de KLM-vlieger."


Een goede insteek, echter naarmate 1-11-11 nadert zal dit steeds lastiger worden.
Het meederendeel zal hun eigen belang behartigen.

Groet
 
Een mooie quote van VNV Forum:

"De KLM-vlieger moet er niet beter van willen worden ten koste van de MP-vlieger.
De MP-vlieger moet er niet beter van willen worden ten koste van de KLM-vlieger."


Een goede insteek, echter naarmate 1-11-11 nadert zal dit steeds lastiger worden.
Het meederendeel zal hun eigen belang behartigen.

Groet

Mooie uitspraak en helemaal eens!
Uiteindelijk spreekt iedereen alleen uit eigenbelang en eigen portomonnaie en status......
VNV kan nu laten zien dat zij belangen behartigen op een faire manier voor alle leden en dat er geen onderscheid is tussen airline groeperingen.
By the way, een uitspraak dat werkgelegenheid geen prio in deze discussie, vind ik zachtjes gezegd niet respectvol naar MP collega's. Als ik MP b767 vlieger en VNV-lid was, dan zou ik (en dat kan niet) naar een andere vakbond lopen.

Purno, mijn inschatting is dat jij een KLM CO bent (sorry als ik het mis heb). Laat even je eigen belang varen en beeld je in dat je een MP b767 vlieger bent die niet omgeschoold wordt naar de B747. Wat zouden dan je gedachtens zijn inzake dit onderwerp?
 
Mooie uitspraak en helemaal eens!
Uiteindelijk spreekt iedereen alleen uit eigenbelang en eigen portomonnaie en status......
VNV kan nu laten zien dat zij belangen behartigen op een faire manier voor alle leden en dat er geen onderscheid is tussen airline groeperingen.
By the way, een uitspraak dat werkgelegenheid geen prio in deze discussie, vind ik zachtjes gezegd niet respectvol naar MP collega's. Als ik MP b767 vlieger en VNV-lid was, dan zou ik (en dat kan niet) naar een andere vakbond lopen.

Purno, mijn inschatting is dat jij een KLM CO bent (sorry als ik het mis heb). Laat even je eigen belang varen en beeld je in dat je een MP b767 vlieger bent die niet omgeschold wordt naar de B747. Wat zouden dan je gedachtens zijn inzake dit onderwerp?

Ik wil er niet beter van worden, ik wil er ook niet slechter van worden. Sterker nog, daardoor wil ik zelf helemaal geen integratie met MP. Ik geloof namelijk niet dat een integratie mogelijk is waarbij de MP vlieger zijn functie en toekomstperspectief behoud zonder dat dat negatieve gevolgen heeft voor de KLM vlieger.

Er is al 200 miljoen euro vanuit de KLM geinvesteerd om faillissement te voorkomen. Daarnaast komt het verlies van MP al bijna 2 jaar op de rekening van de KLM. Men had ook kunnen kiezen om met nieuwe kisten zonder MP uit te breiden, dit was veel gunstiger geweest voor de KLM vlieger.

Baal ik hiervan? NEE....Die beslissing is destijds gemaakt. Daarmee is werkgelegenheid behouden. Ik vind het daardoor wel te rechtvaardigen dat de KLM vlieger, ook die onderaan de lijst geen direct of indirect nadeel mag ondervinden bij een integratie.

Nee, ik ben geen Co maar Coco. Bij de KLM is het namelijk wel mogelijk om volgens de CAO bij het verdwijnen van productie of een divisie ( recent de Fokker 50 en de B767 ) je als vlieger een functie, een rang of zelfs 2 rangen teruggezet kan worden.

Waarom zouden boventallige MP vliegers of MP vliegers van een verdwijnende divisie ( B767 ) wel hun functie moeten behouden terwijl de KLM vlieger in een dergelijke situatie niet die garantie heeft?
 
Feit is wel dat sinds de heer PG MD is bij MP er eigenlijk niet is uitgebreid. Ok er is een wereldwijde krediet crisis geweest, ala..

Eerst IT weg (A320 en geen ombouw meer van MD11 in zomerseizoen)
Daarna zijn de spreekwoordelijke krenten uit de passage pap gehaald met bestemmingen in Canada, Miami, Oosten etc Wat overbleef zijn de bestemming zoals die nu gevlogen worden en een winstgevende vrachtpoot. Toeval wil dat die winstgevende vrachtpoot die juist zo interessant is overblijft en de passage op sterven na dood en dus niet meer winstgevend is. Toeval, opzet? Ik laat het oordeel aan jullie over...

Arke heeft nooit protest aangetekend op de overname van MP door KLM en sluipt nu stap voor stap in de routes van MP als longhaul leisure m-ij.

De MP vlieger stond erbij en keer ernaar. Met een dikke KLM worst die voor de neus hing, maar nu ernstig verweg lijkt. Het is 2 voor 12.

Ik houd mijn hard vast voor de toekomstige overtolligheid bij MP en de toekomst van de jonge vlieger in Nederland.

Gegroet
 
"Er is al 200 miljoen euro vanuit de KLM geinvesteerd om faillissement te voorkomen. Daarnaast komt het verlies van MP al bijna 2 jaar op de rekening van de KLM. Men had ook kunnen kiezen om met nieuwe kisten zonder MP uit te breiden, dit was veel gunstiger geweest voor de KLM vlieger. "

Dit was destijds niet wenselijk, aangezien AF/KL geïnteresseerd is in de vrachtpoot met bijbehorende routes/netwerk. Hier ligt namelijk veel geld.
 
"Er is al 200 miljoen euro vanuit de KLM geinvesteerd om faillissement te voorkomen. Daarnaast komt het verlies van MP al bijna 2 jaar op de rekening van de KLM. Men had ook kunnen kiezen om met nieuwe kisten zonder MP uit te breiden, dit was veel gunstiger geweest voor de KLM vlieger. "

Dit was destijds niet wenselijk, aangezien AF/KL geïnteresseerd is in de vrachtpoot met bijbehorende routes/netwerk. Hier ligt namelijk veel geld.

Help me even!

200 miljoen?? Is dat het bedrag wat KLM aan Maersk betaald heeft voor de overname van de resterende 50% van de aandelen MP????
Mooi afgerond bedrag
 
Voor wat betreft MCO, deze naar AF, en KLM beginnen met MIA ;)
Vergeet ook niet dat de laatste paar jaren er door MP al bestemminge geofferd zijn ten gunste van de KLM/AF of andere Skyteam partners.

En wat nou als KLM de capaciteit uitbreid door de overname van MP? De A330 divisie met opeens 3 ongeplande kisten (boven de huidige 10+2 on order) erbij. Moeten die plaatsen die dat oplevert allemaal eerst ten gunste komen van de KLM vliegers?

ArkeFly lacht zich suf. Logisch dat ze geen bezwaar maakten. Thomas Cook en anderen shoppen nu bij hun.. Alleen de capaceit is wat beperkt.
 
Voor wat betreft MCO, deze naar AF, en KLM beginnen met MIA ;)

Check

Vergeet ook niet dat de laatste paar jaren er door MP al bestemminge geofferd zijn ten gunste van de KLM/AF of andere Skyteam partners.

Check

En wat nou als KLM de capaciteit uitbreid door de overname van MP? De A330 divisie met opeens 3 ongeplande kisten (boven de huidige 10+2 on order) erbij. Moeten die plaatsen die dat oplevert allemaal eerst ten gunste komen van de KLM vliegers?

Dit lijkt mij het ideale scenario; KLM-ers blijven bij KL en alle MP-ers blijven binnen MPCargo..? Of het haalbaar is zal de komende tijd duidelijk moeten worden.

ArkeFly lacht zich suf. Logisch dat ze geen bezwaar maakten. Thomas Cook en anderen shoppen nu bij hun.. Alleen de capaceit is wat beperkt.


Check + uibreiding
 
precies...zolang ze maar onder aan de senioriteitslijst komen is het geen probleem, maar zover zal het niet gaan komen...

En voor Martinair vliegers is het ook DE uitkomst aangezien het alternatief 'werkloosheid' betekend, dus die moeten een gat in de lucht springen.

You win some, you loose some...

Als KLM vlieger zie ik niet in waarom deze discussie uberhaubt gevoerd wordt (door 80% niet KLM'ers).
De regelingen bij KLM zijn conplex doch eerlijk.
Het VNV behartig de belangen van Martinair vliegers, als zijnde vliegers wiens arbeidscontract eindigt en die van KLM vliegers als zijnde vliegers met een geldend contract en waar groei gaat plaatsvinden.
De ratio op ICA tussen AF en KLM is ook tussen de bonden prima geregeld en wordt nauwlettend in de gaten gehouden.

De regels liggen vast en nu is het even afwachten wat de bedrijven en de bonden naar buiten gaan brengen.
 
Jo,

Ik heb hetzelfde meegemaakt bij de overname door CX!
Identiek verhaal!
Oplossing

Onder op de lijst bij CX met behoud van stoel en type en
Ja wij hebben tien ook onze eigen -400 meegebracht!
Ik had ook liever de Y of rits senioriteitslijst gehad maar dat
Is het niet geworden helaas!
Ik had toen 8 jaar senioriteit, en er waren gasten met 20+ jaren die
Ook gewoon onderop gingen

Succes ermee
 
Onderaan aansluiten op de senioriteitslijst van KLM is op iedereen van toepassing ongeacht leeftijd, voorervaring, type rating, etc. Leuker kunnen we het niet maken... Netjes wachten we daar allemaal op onze beurt. Ik zie niet in waarom daar nu vanaf geweken zou moeten worden.

Het sentiment is wel begrijpelijk maar gezien de situatie van MP lijkt me een resultaat van behoud van baan, salaris en carrière perspectieven voor de MP collegae een fair deal en moeten oplossingen vooral binnen de eigen vrachtdivisie of synergie voordelen met heldere afspraken binnen de groep gevonden worden. Niet door integratie van senioriteitslijsten.
 
Terug
Bovenaan