23-09 D-Day passage MP

Dit weekend in het Noordhollands Dagblad een paginagroot artikel met als kop ‘Nooit meer met Martinair’. Omdat het bedrijf stopt met het vervoeren van passagiers, zoals we hier op Airwork allang weten. Wordt er in deze thread met name gediscussieerd over het lot van de vliegers (volkomen begrijpelijk op een pilotenforum), de krant rept wat betreft de gevolgen voor de bemanning uitsluitend over de toekomst van het cabinepersoneel (volkomen onbegrijpelijk gezien de haken en ogen die er voor de vliegers aan vast zitten). Toch is het een leuk artikel waarin Aly Knol een aardig staaltje geschiedschrijving toont dat van fraaie foto’s is voorzien.

Uitgebreid wordt verhaald over de naamgever van het bedrijf, Martin Schröder. Voor de stessen, die hij ‘frontsoldaten’ noemde, was hij streng. Hij keek er zelf op toe dat de sjaaltjes recht zaten, de hoedjes op de juiste wijze waren opgezet (in de eerste jaren voorop het hoofd, later achterop) en dat er geen kauwgom werd gekauwd. De man die zichzelf niet als een bullebak beschouwde, bleek een kanjer in achteruit bidden. Hij kon iemand op staande voet ontslaan om hem of haar vervolgens weer aan te nemen omdat er anders een toestel aan de grond zou blijven staan.
Met zijn latere mededirecteur John Block kwam het ook geregeld tot aanvaringen. Deze stapte zelf op en kocht voor 9000 gulden de slapende luchtvaartmaatschappij Transavia, toen nog Transavia Limburg geheten, dat uitgroeide tot ‘Neerlands grootste vakantievervoerder in de lucht’.

Schröders fascinatie voor de luchtvaart ontstond tijdens WO II toen Britse Lancesterbommenwerpers en jachtvliegtuigen overvlogen en zelfs boven zijn hoofd gevechten uitvoerden. Na de oorlog was hij dikwijls op Schiphol te vinden waar hij links of rechts een handje meehielp. Als een net gerepareerd vliegtuig werd getest mocht hij soms meevliegen als ballast. Zijn eigen business begon met reclamevliegen. De eerste opdracht kwam van Donald Duck. Zijn grootste slag sloeg hij toen het Amerikaanse sigarettenmerk Lexington hem contracteerde. In 1958 vestigde hij Martin’s Air Charter. Van rondvluchten boven Amsterdam met een oude Auster kwam het al snel tot het vervoer van bloemen van Aalsmeer naar Engeland. In 1960 werd met een Dakota de eerste vakantievlucht uitgevoerd, met zelfgesmeerde broodjes en thermoskannen aan boord. In de zestiger jaren kocht hij DC-8-en en DC-9’s aan waarmee behalve chartervluchten ook bijzondere vluchten werden uitgevoerd zoals het vervoer van hockey- en voetbalploegen, artiesten, vluchtelingen en Mekka-gangers. Ook voor gipsvluchten was het bedrijf in de race. De inmiddels Martinair geheten luchtvaartmaatschappij werd tevens de Koninklijke Vlieger toen het nieuwe F-28 regeringstoestel, de PH-PBX, onder haar hoede kwam. Een nieuwe fase brak aan met de aanschaf van 4 DC-10-en, die gemakkelijk van passagiers- naar vrachtvliegtuig konden worden omgebouwd. Ook vloog het bedrijf jarenlang met twee exemplaren van het type Boeing 747-200C die zowel waren voorzien van de opklapbare neus als de grote deur achter de vleugel. In de negentiger jaren werden de DC-10-en vervangen door de modernere MD-11-en. Een daarvan, de PH-MCS staat paginabreed bij het artikel, de vrachtluiken geopend zodat de grote hoeveelheid vracht die bij het toestel staat kan worden geladen. Als vrachtvervoerder doet Martinair het goed: het bedrijf staat op de vijftiende plaats van de grootste vrachtvervoerders ter wereld en zelfs op de eerste plaats als het gaat om het vervoer van snel bederfelijke waar zoals snijbloemen, groente en fruit. Als PAX vliegen met deze maatschappij werd ook steeds leuker: op de longhaulvluchten werd naast de reeds bestaande Star Class en Economy Class de Comfort Class geïntroduceerd. Vanwege het succes werd deze klasse ook op de kortere Europese vluchten ingevoerd.

Bij de twee noodlottige vluchten van respectievelijk een DC-8 en een DC-10 wordt ook stilgestaan. Het eerstgenoemde toestel vloog in 1974 als gevolg van een te vroeg ingezette daling tegen een helling van de bergketen Zeven Maagden bij Colombo op Sri Lanka. Alle inzittenden kwamen om het leven. Het andere toestel werd in 1992 bij het aan de grond komen getroffen door een plotselinge hevige dwarswind. Van de 340 inzittenden verongelukten er 56. 106 mensen liepen zware verwondingen op.

Aandacht besteedt Aly Knol voorts aan de gevolgen voor het bedrijf van de economische malaise. Toen de luchtvaart begin jaren zestig in een dip raakte moest Schröder zijn marktaandelen voor -wat hij noemde- peanuts van de hand doen aan onder andere de rederij Nedlloyd. Ook KLM verwierf een belang in Martinair. Een poging van de nationale luchtvaartmaatschappij om de aandelen van Nedlloyd over te nemen om daardoor voor 100% eigenaar te kunnen worden vond aanvankelijk geen goedkeuring van de Europese Commissie in Brussel.
In 2007 zette de derde opvolger van de in 1998 opgestapte Schröder een stevig herstructureringsplan in. De Europese passagiersbestemmingen werden geschrapt en de dochterondernemingen die het bedrijf inmiddels rijk was werden verkocht. Deze maand wordt -wat Aly Knol noemt- het slothoofdstuk van Martinair geschreven als de definitieve beslissing valt om alleen nog Martinair Cargo in de lucht te houden. Daarmee worden de laatste passagiersvluchten die nog altijd goed zijn voor 30% van de omzet, verleden tijd.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik met veel plezier terugdenk aan de keren dat ik met Martinair heb gevlogen. Maar daarover verhaalt het krantenartikel uiteraard niet.

Zowel de cockpitcrew als het cabinepersoneel wens ik sterkte met de integratie die jullie staat te wachten. Maar ook de KLM’ers wens ik sterkte toe met deze -wat ik toch maar noem- fusie. Een menging van bloedgroepen is doorgaans bepaald geen sinecure. Meestal heeft dat weinig te maken met het elkaar niet mogen maar met verschillende belangen en vergaande consequenties. Dat begrijp ik ook uit veel van de bijdragen die er tot op heden in dit topic zijn verschenen.

1607608.jpg
 
Martinair was meer dan een bedrijf, het was een familie.
Dit bedrijf bestond niet alleen uit vliegers en stewardessen, zoals in de bovenstaande Post genoemd wordt.

Iedereen kende elkaar, niet bij naam danwel van gezicht.
Een familie waar iedereen in sprong om de operatie te laten draaien.
Naast vliegers en stewardessen noem ik Grondwerktuigkundigen, Loadmasters, Import/Export Officers, Trekker chauffeurs, Red Caps, Cateringmedewerkers, OCC-ers, Crew Schedulers, Maintenance & Engineering, Interieurendienstmedewerkers, Vliegtuigplaatwerkers, Magazijnmedewerkers, Vliegtuig Monteurs, Grondstewardessen en zelfs de kantine medewerkers. Iedereen deed dat wat hij/zij moest doen (en vaak meer).

En dat deden we goed...met z'n allen.

Daar stond ook wat tegenover; Paashazen en Sinterklaasvieringen voor de achterban in de Vliegtuig Hangaars, Kerstdiners voor hen die dienst hadden op SPL danwel op de route, drukbezochte strandfeesten op het strand van Wijk aan Zee, afscheidsfeesten voor medewerkers met lang dienstverband; of het nou een trekkercahuffeur/GWK of Captain was. Iedereen kreeg zijn minutes of fame. Jubelarissen kregen de nodige aandacht voor hun 10/25 jarige dienstverbanden en werden persoonlijk bedankt voor hun loyaliteit. Diners met achterban in Kasteel Duijvenvoorde, netto salarissen en gratis vliegtickets met bestemmingen naar eigen keuze versterkte het gevoel van saamhorigheid en persoonlijke interesse van het management voor het personeel. Hier werd niet kinderachtig over gedaan en hier bestonden gewoon fondsen voor binnen het bedrijf.

Hierdoor was de bereidheid om net even dat stapje extra te maken voor het bedrijf vaker regel dan uitzondering. Als er geen proefdraaier was, kwam de duurste proefdraaier (chefvlieger) even naar SPL om een kist te draaien. Als er een kist kapot stond enroute stapte een GWK aan het eind van nightshift nog even aan boord om vervolgens naar Zuid Amerika te vliegen. Als een kist een brid-hit had werd in no time de Catering omgegooid. Als er een brievenbus in een kist gereden werd, gooiden de vliegtuigplaatwerkers hun roosters om zodat er continuiteit ontstond. Als er een onverwacht een vlucht aangepast moest worden werd er gepast en gerekend om binnen de WRR de vlucht toch mogelijk te maken (bewilligd) door de vliegers. Als een vrachtbak voor de derde keer ont/beladen moest worden deden de Loadmasters ' hun' ding. Als er een kist AOG stond op de route, ging er op elke bus naar een Hotel met PAX een stewardess mee...etc etc.


It will never be the same without PAX.
Rood hart forever...
 
Laatst bewerkt:
Tsja, het is "een mooi, maar vooral apart, iets" wat er verdwijnd....
En een mooi verhaal zo NKAWTG.
Martinair is een mooi bedrijf.
 
Laatst bewerkt:
NKAWTG, hartelijk dank voor deze recht uit je rode hart geschreven inside information over de Martinairfamilie.
 
Aan alle rode vliegers,


Heel veel sterkte komende donderdag, dat de directie met een goed doordacht voorstel komt.
En een goed sociaal plan mocht dat nodig zijn.

gr Easy
 
Ik heb zo het vermoeden dat AF een deel van de MP-pax. productie over gaat nemen. Of is het toeval dat AF precies nu aankondigt om 3xper week naar Orlando te gaan vliegen? En wel met een 777-300 met 472 stoelen (dat is zo'n 50 meer dan in een 777-300 van de KLM). M.a.w. een duidelijk toeristische doelgroep met de stoelen zo dicht op elkaar...In ieder geval maakt dat de discussie in Nederland wat makkelijker: Die productie wordt waarschijnlijk niet door KLM-vliegers van de MP-collega's overgenomen.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=36400
 
Amsterdam-Orlando heeft overstappers op Ams. Net zoals de route naar Havanna. Passagiers die vanaf bijv. Frankfurt via AMS naar Orlando of Havanna vliegen kunnen net zo goed in Parijs overstappen. En last but not least: Passage is bij MP verliesgevend. Ik vind het alleen "opvallend" dat AF juist nu aankondigt naar Orlando te gaan vliegen. Ik vermoed trouwens dat heel wat 767-bestemmingen gewoon gaan verdwijnen en noch door KLM noch door AF overgenomen gaan worden.
 
B767-300ER

Alles is relatief. Indien 6 van de 8 verdwijnen (ik noem maar een getal) dan is dat " heel wat". In absolute zin stelt het niet veel voor. Jou kennende heb je dat natuurlijk in de gaten...:-)

Ik denk dat AF/KLM in ieder geval zijn handen niet gaat branden aan bestemmingen als Varadero, Punta Cana, Mombasa (kan via partner Kenia Airways in Nairobi worden aangeboden) en Cancun.

Het overnemen van de productie naar Orlando is al in Parijs geregeld en de rest kan door een beperkte capaciteitsuitbreiding bij KLM worden ondergebracht (Aruba, Curacao, Havana). Alleen Havana zou dan voor KLM een nieuwe bestemming worden, waarbij ik overigens aanteken dat Havana al door AF vanaf Parijs aan wordt geboden.
 
Ik denk dat AF/KLM in ieder geval zijn handen niet gaat branden aan bestemmingen als Varadero, Punta Cana, Mombasa (kan via partner Kenia Airways in Nairobi worden aangeboden) en Cancun.

.
AF vliegt al 3x per week naar Punta Cana.
Voor de andere bestemmingen, wordt leuk voor de touroperators (Thomas Cook etc) die massaal stoelen afnemen bij deze vluchten.... (dan met name de bestemming CUN)

Waarom zal KLM zijn handen niet branden aan PUJ en CUN? (VRA kan ik me nog voorstellen, met HAV op een uur rijden afstand)
 
Laatst bewerkt:
@767-300 ER:

Omdat KLM als uitgangspunt heeft het zijn van een netwerkcarrier en vooral op ICA t.a.v. de yield afhankelijk is van de verkoop van het premium segment (business class product). PUJ en CUN zijn typisch toersitische bestemmingen die prima door chartermaatschappijen of gespecialiceerde airlines commercieel geexploiteerd kunnen worden, bijvoorbeeld door Arkefly. Het is een ander marktsegment dan waar KLM zich op concentreert. En zeker gezien het feit dat een bedrijf als MP op dergelijke routes rode cijfers laat zien versterkt mijn inschatting (of speculatie, het is maar net hoe je noemen wilt) dat KLM zijn handen er niet aan gaat branden.

KLM heeft in het verleden, om die reden, al dat soort bestemmingen afgestoten. HV en MP hebben vervolgens die routes overgenomen. Voorbeelden:

Malta, Las Palmas, Alicante, Malaga, Thessaloniki, Orlando, Miami.

Punta Cana wordt inderdaad al door AF aangeboden. En wellicht dat AF de frequentie op die route wat op gaat voeren om te profiteren van het lucratieve deel van de koek Punta Cana. Maar ook voor Punta Cana geldt: Het zijn hoofdzakelijk toeristen die niet direct binnen het marktsegment van KLM vallen en geen C-class high yield passengers die wel binnen de doelgroep van KLM passen.

Ik denk eerder dat KLM gaat investeren in een route naar bijvoorbeeld Buenos Aires nu Aerolineas Argentinas tot Skyteam toe gaat treden. Al is het alleen al om BA wind uit de zeilen te halen nu BA nonstop vanuit Londen op Buenos Aires gaat vliegen. Op dergelijke lucratieve routes vindt de echte strijd om dure klanten plaats en niet naar vakantieparadijzen (tenminste niet bij netwerkcarriers die van het hubsysteem afhankelijk zijn).

http://www.bloomberg.com/news/2010-09-21/aerolineas-argentinas-said-to-join-delta-air-france-s-skyteam-next-month.html

Aerolineas Argentinas SA, South America’s fifth-biggest airline, will join the SkyTeam alliance led by Delta Air Lines Inc. and Air France-KLM Group, according to two people with knowledge of the agreement.

The state-owned company will sign an accord to join SkyTeam as soon as the final week of October, said one of the people, who declined to be identified because the decision hasn’t been made public.

Aerolineas President Mariano Recalde said discussions had been held, though he wouldn’t say whether an agreement was reached. “I can only confirm” there have been talks with SkyTeam, he said in a phone interview from Buenos Aires, where the airline is based.

Adding Aerolineas would help SkyTeam vie with the Oneworld group, whose Lan Airlines SA of Chile is buying Brazil’s Tam SA, a member of the Star alliance. Before Tam, the Star alliance hadn’t had a local member since Brazil’s bankruptcy-threatened Varig was expelled in 2007.

Lan and Tam, which would be called Latam Airlines Group upon completion of their merger, haven’t decided to join Oneworld, which is led by AMR Corp.’s American Airlines, or Star, which is anchored by UAL Corp.’s United Airlines. The new carrier would dominate long-haul travel in South America.

Delta declined to comment on any moves related to possible alliance changes, spokesman Trebor Banstetter said. SkyTeam’s Amsterdam-based spokeswoman, Marisca Kensenhuis, said the group doesn’t discuss new members until an agreement is signed.

The Argentine government took over Aerolineas Argentinas from Spain’s Grupo Marsans in 2009. The company and sister carrier Austral operate domestic routes and international flights to cities including Sao Paulo, Miami, Paris, Madrid and Sydney.

Aerolineas Argentinas operates a mix of Airbus SAS and Boeing Co. jetliners, while the Austral unit has begun taking delivery of the first of 20 Empresa Brasileira de Aeronautica SA E-190 planes to replace Boeing MD-80s.

The company adopted a new livery this year and switched more flights to Aeroparque Jorge Newberry, an airport that’s closest to the center of Buenos Aires.

Tam is South America’s biggest carrier by passengers, according to International Air Transport Association data, moving 29 million in 2009. Gol Linhas Aereas Inteligentes SA, also based in Brazil, ranks second with almost 28 million passengers, Lan is third with 15 million and Colombia’s Aerovias del Continente Americano SA, or Avianca, is fourth at 9 million.

British Airways Plc, a leading carrier in Oneworld, said today that it’s starting a daily direct service to Buenos Aires from London in March, shortening travel times on a route that now includes a change of planes in Sao Paulo.
 
Flying Viking

Ik kan je volgen.
Het verhaal van ArkeFly deel ik (vooralsnog) niet. Geen capaciteit.
Daarbij is Neckermann de grootste concurrent van TUI. Stappen niet snel bij elkaar aan boord.
Overigens zijn de bezettingsgraden naar PUJ volgens mij bij MP altijd zeer hoog. CUN en HAV inderdaad minder... Daarbij is het wel zo dat het niet alleen de routes zijn die MP in het rood drijven ipv zwart, maar dat er door de beperkte vloot en routes ook hogere operationele kosten per vlucht aan verbonden zijn als aan een maatschappij met 120+ passagierstoestellen, waardoor de kosten per MP vlucht pax hoger liggen als de vluchten van KLM pax per vlucht.
 
B767-300ER
Met Arkefly bedoel ik dat maatschappijen als Arkefly beter toegerust zijn om dergelijke productie te leveren. Ik noemde het als voorbeeld van zo'n maatschappij, zonder iets te weten over hun capaciteit. Er had ook Air Berlin, Condor of bijvoorbeeld TUIfly kunnen staan. Het gaat mij om een maatschappij die aan de behoeften van een specifieke doelgroep tegemoetkomt. In dit geval vankantiegangers die doorgaans niet extra willen betalen voor een C-class ticket.

Met je verdere aanvulling ben ik het zonder meer eens.

Verder blijft het natuurlijk speculeren. Ik hoop dat er morgen meer duidelijkheid is en dat wij ons meer op feiten kunnen baseren.

Groeten,

Flyingviking.
 
Sterkte vandaag!!! En mochten de rode dames en heren er niet uitkomen met de KLM, moeten jullie misschien toch nog eens met die groene club rond de tafel komen zitten. Is toch veel gezelliger ;)
 
Volgens onderstaand artikel krijg ik ongelijk. Maar...ik moet het nog zien. KLM productie kan bijvoorbeeld ook door AF worden overgenomen en vervolgens middels codeshare als KLM productie worden aangeboden. Details zijn nog niet bekend. Wij zullen zien. Ik hoop in ieder geval dat de werkgelegenheid ook echt gegarandeerd is.

http://nos.nl/artikel/186824-passagiersvluchten-martinair-naar-klm.html

HTML:
Na meer dan vijftig jaar stopt Martinair met de burgerluchtvaart. Dat is het personeel van Martinair vanmiddag meegedeeld. De vliegmaatschappij, die in 1958 door Martin Schröder werd opgericht, beperkt zich in de toekomst tot vrachtvervoer.

De passagiersvluchten worden overgenomen door KLM, sinds 2008 volledige eigenaar van Martinair. Het cabinepersoneel verhuist mee naar KLM.

Volgens Martinair krijgen alle cabinemedewerkers daar een baan. Door de groei bij KLM is de vraag naar cabinepersoneel zelfs veel groter dan het aantal mensen dat Martinair kan leveren.

De operatie moet in november volgend jaar afgerond zijn.

Concurrentie
Net als veel andere kleine maatschappijen heeft Martinair het economisch zwaar. De concurrentie in de burgerluchtvaart is groot, onder meer door de opkomst van prijsvechters als Ryanair en EasyJet.

Daar komt bij dat kleinere maatschappijen, zoals Martinair, moeilijk kunnen opboksen tegen de grote maatschappijen, die vaak onderling samenwerken en daardoor een groot deel van de markt voor hun rekening nemen.

Belangrijk
De afgelopen jaren is het vrachtvervoer bij Martinair veel belangrijker geworden dan de burgerluchtvaart.

Volgens luchtvaarteconoon Hans Heerkens is het logisch dat de overgebleven passagiersvluchten onder de KLM-vlag worden gebracht. Wereldwijde tendens in de luchtvaart is dat maatschappijen fuseren en dan ligt het voor de hand dat een klein merk als Martinair opgaat in de moedermaatschappij, zegt hij.

Straalvliegtuig
Het is naar de mening van Heerkens nog maar de vraag of Martinair als louter vrachtvervoerder blijft bestaan. "In de vrachtwereld zegt een merk veel minder dan in het passagiervervoer", zegt Heerkens. "Op termijn is de kans groot dat Martinair helemaal in KLM verdwijnt."

Heerkens denkt dat in de nabije toekomst meer luchtvaartmerken zullen verdwijnen. Ook KLM-dochter Transavia staat niet sterk.

Martinair begon met chartervluchten naar Mallorca in de tijd dat een vlucht van Schiphol naar dit Spaanse eiland nog vijf uur duurde. In 1967 kocht de maatschappij zijn eerste straalvliegtuig. In de loop der jaren groeide het bedrijf in zowel vracht- als passagiersvervoer.

Vakantievluchten
Er waren jaren waarin Martinair drie miljoen passagiers vervoerde naar vijftig bestemmingen over heel de wereld. In Europa waren dat vooral vakantievluchten naar landen rond de Middellandse Zee.

Enkele jaren geleden is het bedrijf daarmee gestopt en voert alleen nog passagiersvluchten uit naar bestemmingen in Noord- en Midden-Amerika en het Caribisch gebied.

Rampen
Twee keer waren passagierstoestellen van Martinair betrokken bij vliegrampen. In 1974 vloog een toestel in Sri Lanka tegen een berg. Bij dat ongeluk kwamen 191 mensen om het leven. 

In 1992 verongelukte een DC-10 van Martinair in Faro, in het zuiden van Portugal. Van de meer dan 300 inzittenden overleefden 56 passagiers het ongeluk niet.
 
maar ik lees nog nergens wat nu de vliegers van de 76 te wachten staat..
 
Terug
Bovenaan