De discussie op het VNV forum is een beetje stil gevallen sinds een week. Daar komt bij dat als je geen 4 strepen hebt je je ook daar bij voorbaat gediskwalificeerd wordt door onze rode vrienden...
Ik vind de discussie op het VNV-forum ook te fanatiek en kinderlijker dan hier. En, ik zal het maar zeggen, daar zitten ook een paar ongelofelijk trieste MP lui tussen! Daar zijn echter de forumtijgers nog fanatieker en wordt het te persoonlijk soms. Dus wat dat betreft vind ik het prima om hier de discussie te voeren (en los van wat uitspattingen best een goeie!) en vraag ik me dus direct af waarom sommigen graag de discussie hier willen stoppen en naar het VNV-forum willen gaan.
Het is lastig om, als je arrogante posts leest van KLM'ers en MP'ers (sommige posts zijn echt zo erg dat je je afvraagt of die mensen wel enig realiteitsbesef hebben), niet een gevoel te krijgen dat alle KLM'ers en MP'ers zo zijn. Daar moet je dus heel erg voor oppassen. Zo ook hier op dit forum. Wat dat betreft denk ik dat het VNV-forum zelfs meer kwaad dan goed doet voor het begrip tussen de groepen. Een belangrijk feit om te onthouden is dat de MP-vlieger voor z'n baan vreest, en terecht: er zijn meer vliegers dan gerechtvaardigde banen. KLM mag een dik miljard verlies maken en er is niks aan het handje. Dat zijn, hoe je het ook wendt of keert, gigantisch andere situaties waar de KLM- en MP-vlieger in zit.
RTO: Het hypocriete ligt bij de VNV. Ik weet niet hoe goed jij je in de inhuurmaterie hebt verdiept, maar officiëel was er destijds bij Martinair overtolligheid en bij KLM niet eens boventalligheid, aldus de KLM-directie en het VNV-bestuur. Bij Martinair werd gezegd "jammer jongens, er moet rond de 60 FTE verdwijnen komend jaar" en het bestuur bleef claimen dat er geen boventalligheid was bij KLM (die er uiteraard wel was, maar niet toegeven want als je dat wel toegeeft, dan kan de HV LR eisen stellen...). Hoe kan je dan KLM'ers bij HV detacheren, zonder boventalligheid, terwijl MP-vliegers hun baan kwijtraken? Met droge ogen? Dat is de fundamentele gang van zaken binnen de VNV en dat wilden we dan ook blootleggen middels de motie. En uiteraard de MP-vliegers binnen boord houden. En het is tekenend voor het cynisme van sommige vliegers om te denken dat we dat helemaal niet menen en de "zielige" MP'ers slechts gebruikten, en dat nog wel in een vakbond die solidariteit zo hoog in het vaandel heeft..
Hoe jij erbij komt dat ik geen MP-vliegers bij HV wil hebben, wederom, begrijpend lezen graag. Als HV MP zou overnemen en we hun vliegers zouden overnemen, prima, wat de voorwaarden ook zijn, dat is een keuze van HV. Als KLM MP overneemt, de productie overneemt en een deel van de vliegers bij HV wil proppen, dan is dat prima, maar tegen andere voorwaarden. Ik zeg niet dat de reeds aangenomen vliegers voorrang hebben, alleen dat als wij die MP-vliegers 3x zoveel gaan betalen, omdat we ze van KLM in dienst moeten nemen, dan mag KLM dat verschil gaan dokken, omdat wij weer afgerekend worden door KLM op onze winstcijfers. Duidelijk?
Oh en voor die inhuurdeal: KLM heeft HV gewoon het volledige brutosalaris van die KLM-vliegers gefactureerd. Zie je het plaatje een beetje? Wij moeten van KLM extra kosten maken en vervolgens worden we nog op onze winst afgerekend ook. Nice..