Boventalligheid bij Martinair is een Martinair probleem waar je KLMers niet mee kan opzadelen.
Maar wel de HV'ers??????
Zie je het al voor je, ook al zijn er duidelijke afspraken omtrent vakantievervoer binnen de KLM-groep (die behoort aan HV, aldus de KLM-directie), worden bestemmingen als Havana van Martinair naar KLM geheveld. Extra ICA-productie dus voor KLM. En dan mogen de vliegers bij ons gedumpt worden? Hoe hypocriet wil je het hebben?
Ben benieuwd hoe KLM/MP/VNV dit ziet. Onderop de HV-lijst? Dus van captain met 12K per maand bruto naar F/O met 4K per maand bruto? Of op date-of-joining? I don't think so, zeker niet als er geen productie wordt meegenomen.
Jongens, zit elkaar nou niet zo op te hitsen over die stichting. Voor die KLM'ers die denken dat het slechts 'samenzweringstheorieën' zijn dat de VNV voornamelijk voor de KLM'ers opkomt, het is echt zo. En ik heb vele pagina's aan documentatie, feiten, die dat aantonen. Is ergens ook logisch, omdat verreweg de meeste leden KLM'ers zijn en eigenlijk relatief veel vakbondscash naar de kleinere groeperingen gaan (of je een CAO onderhandelt voor 300 man of 2000 man, dat scheelt niet veel in arbeid en daarnaast is KLM ook nog vaak een redelijk makkelijke onderhandelingspartner).
Dat dan direct iedereen wordt opgehitst en in attack-mode gaat op het moment dat de MP-vliegers extra hulp inschakelen is nergens voor nodig, maar ik weet wel dat er mensen zijn die daar handig gebruik van maken aan de KLM kant. Zelfs het VNV bestuur komt het wel goed uit als alle KLM'ers zich boos maken over die stichting, lees hun berichtgeving maar.
Mijn persoonlijke standpunt: Horizontaal instromen sta ik niet achter. Onderaan de lijst sta ik ook niet achter. Er zijn teveel factoren waardoor het niet zomaar een kwestie is van een failliete airline overnemen en ze mogen blij zijn dat ze nog een baan hebben. Afhankelijk van de productieuitbreiding die rechtstreeks toe te kennen is aan het stoppen van die productie door Martinair moet er geanalyseerd worden hoeveel arbeidsplaatsen erbij komen. Daar kan dan een verdeelsleutel op gebaseerd worden zodat KLM'ers geen vertraging (maar ook geen versnelling!) van promotie krijgen. Dat de meest seniore MP'ers dan wellicht op de A330 komen, zou kunnen, dat de minst seniore MP'ers dan co F70 worden, dat zou ook kunnen. Dat betekent dus ook dat als geen enkele productie wordt meegenomen, het zo zou kunnen zijn dat de MP'ers onderop komen. Behoud van functie is wat mij betreft geen prio, behoud van salaris eerder wel met een plateau totdat hun salaris wordt ingehaald door het geldende CAO-salaris waarbij het extra bedrag door de KLM wordt betaald.
MP-vliegers naar HV is een heel ander verhaal. KLM is de moeder van MP en HV en hebben daar dus een rechtstreekse link. MP en HV hebben die link niet, die link is dus alleen maar een twee-staps-link via moeder KLM. Dat wij het overschotsdumpplekje van KLM zijn (
afgelopen twee jaar inhuur boventallige KLM'ers met als resultaat vertraging promoties HV'ers! dus hoezo Purno, boventalligheid van KLM is een HV probleem?) is al één, als we ook nog het dumpplekje voor MP worden, dat is heel wat anders. Straks mogen we ook nog alle overtollige mensen van CityJet en weet ik veel wat gaan opvangen.
Na de beslissing van KLM dat wij KLM strategisch moeten beschermen in het low-cost segment vanaf 2001 gaat al dat strategische inzetten ten koste van ons: Flinke stagnatie promoties (van 3 jaar naar 12+!!) en de verliezen voel je in je winstuitkering. Prima als we MP-mensen kunnen helpen met baanbehoud, maar als er bij ons als bedrijf geen voordeel in zit en geen productie wordt meegenomen, dan is dezelfde verdeelsleutel van toepassing als die ik hier boven beschreef. Daarnaast, met het oog op onze cijfers, zelfs als KLM wil dat wij een MP'er als co indienstnemen en hem z'n oude salaris blijven betalen, mag KLM het verschil in CAO en MP salaris betalen, anders hadden wij wel onze reeds door de selectie gekomen jongens aangenomen tegen hun normale salaris.
Oh ja, en geloof inderdaad niet alles wat de VNV (=het bestuur) zegt. De politieke belangen in de KLM-groep zijn gigantisch en die lopen nog een stuk verder dan wat wij als vliegergroep voor belangen hebben. Geloof me, met 7 jaar in de ledenraad is me dat nu wel duidelijk. Ook de KLM-LR wordt soms behoorlijk gepiepeld door het bestuur (meestal in opdracht van de KLM-directie) en ook daar heb ik onomstootbaar bewijs van.
Zo, nu alles weer een beetje in perspectief?