zelfde moederbedrijf
Jarenlang was er een patstelling waarbij Maersk van de 50% aandelen afwilde, maar op last van de KLM niet mocht verkopen aan de hoogste bieder (o.a. SIA was zeer geinteresseerd destijds), immers MP mocht geen concurrent worden op eigen grondgebied.
Het mag geen verrassing zijn dat Maersk geen cent wilde investeren in een club waar ze eigenlijk vanaf wilde. KLM hield halstarrig de overige 50% vast zodat een eventuele verkoop aan een derde nooit doorgang kon vinden. Investeren wilde de KLM ook al niet want waarom zou je investeren (in een bedrijf wat je al jaren op de korrel hebt) en je eigen investering duur moet terugkopen als het bedrijf meer waard wordt. Lekker goedkoop houden die handel!
Maar laten we de discussie even helder houden; het ging om Cabine personeel.
Het voorstel van de KLM directie is dat hetzelfde aantal KLMers door zal stromen in de Cabine. Maar dat meldt de VNC gemakshalve even niet. VNC zit even niet te wachten op op een derde partij aan de CAO tafel en zegt nu graag even wat iedereen in het nieuwe blauw wil horen (klinkt bekend overigens).
MP Cabine personeel heeft omwille van het bovenstaande (eerste alinea) jarenlang in de holding gestaan en het is MP ‘aangezegd’ om met Europa te stoppen teneinde Brussel te overtuigen om zodoende de resterende MP aandelen in handen te krijgen. ICA bestemmingen zijn ingeleverd en daarom zijn ook vele promoties uitgesteld.
Dit alles zodat KLM kon blijven groeien. Now it’s time to pay the fiddler en tijd dat de KLM een echt voor haar verwaarloosde dochter gaat zorgen. Verder is MP Cabine personeel een zachte landing beloofd door haar (KLM) directie en om de KLM CEO te citeren: Keeping the family together.
O ja, mocht dat niet opgevallen zijn; ik heb inderdaad nog een beetje een rood hart.
Heb nooit fulltime in de cabine gewerkt overigens, maar mijn loyaliteit naar deze groep collegae komt voort uit het feit dat ik vind dat de huidige omstandigheden en ontwikkelingen anders zijn dan bij een faillisement en men op zoek moet/gaat naar ander werk. Dan is het inderdaad solliciteren onderaan beginnen...En guess what; MP is niet failliet, KLM neemt bestemmingen en een goede vrachtdivisie over, waar KLMers ook van (gaan) profiteren.
Waar praten we eigenlijk over: 142 pursers, 97 AP’s en 144 ca’s, in totaal 275 FTE omdat een deel van hen deeltijd werkt (KLM behoefte voor 2011 is 400 FTE).