23-09 D-Day passage MP

Verwacht jij dat er een nieuwe A330 uit Toulouse komt overwaaien op de dag dat er een 767 uit de roulatie wordt genomen?

Nee Tampie, dat verwacht ik zeker niet. Wat ik wel verwacht is dat AF/KLM wel wat anders aan zijn hoofd heeft dan het welles/nietes gedoe rond een paar onrendabele lijnen van MP over te nemen. KLM gaat de concurrentie aan met andre netwerkcarriers. Als voorbeeld voeg ik een artiekel uit de Telegraaf van heden morgen toe dat gaat over Star-partner Turkish Airlines. Dat verhaal spreekt boekdelen omtrent de komende concurrentieverhoudingen. En dan laat ik de maatschappijen uit de Emiraten en Qatar nog maar even buiten de discussie. Zoals ik al eerder heb geschreven schat ik in dat de vlootuitbereidng met A-330 bedoeld is voor eigen netwerkuitbreiding en niet voor overname van verliesgevende MP-lijnen. Wellicht dat er capaciteitsaanpassing op een paar routes plaats gaat vinden en komen er 1 of 2 MP bestemmingen bij die in het netwerkverhaal een rol kunnen spelen maar daar zal het bij blijven. Vooral als je t.a.v. de operatie een gat laat vallen van pakweg 6 maanden geldt: Wat je kwijt bent komt nooit, maar dan ook nooit meer terug.



Turkish Airlines mikt op plek in globale eredivisie

TEMEL KOTIL … in 8 jaar verdrievoudigd … FOTO: BOEING

door RONALD VEERMAN
SEATTLE – Een paar jaar geleden werd nog lacherig gedaan over Turkish Airlines, de zes jaar geleden geprivatiseerde nationale Turkse maatschappij. Maar ondanks een pijnlijk ongeval bij Schiphol en de crisis in de luchtvaart is de groei spectaculair. Zo fors zelfs dat komend jaar KLM wordt gepasseerd en voor de sponsor van Manchester United een plekje in de eredivisie van de wereldwijde luchtvaart lonkt.

„We willen nu ook de allergrootste toestellen. Eind dit jaar beslissen we over de aankoop van de Airbus A380, al praten we ook nog met Boeing over de 747”, zo stelde president Topcu in Seattle, waar de maatschappij haar eerste Boeing 777 kwam ophalen.

„Een cadeautje van de crisis. We zijn naast de prijsvechters als enige in Europa blijven groeien én winst blijven maken. Terwijl andere maatschappijen hun orders annuleerden, konden wij goedkoop inkopen.”

Meer dan honderd toestellen wil de maatschappij de komende jaren aan haar vloot toevoegen. Negentig Boeings en Airbussen zijn al besteld, maar nu volgen dus ook de jumbotoestellen.

De expansie tekent de razendsnelle ontwikkeling die Turkije momenteel doormaakt en die het land over enkele jaren tot een echte economische machtsfactor, het China van Europa, lijkt te gaan bombarderen.

Op het kruispunt van Oost en West wil het land ook op de internationale luchtvaart zijn stempel drukken. Grote doel daarbij is om Istanboel naast Londen, Frankfurt en Parijs uit te laten groeien tot een machtige Europese ‘hub’ en daarmee een geduchte concurrent voor Schiphol.

„We konden die rol tot dusver nooit vervullen, maar doen er nu alles aan alsnog ons aandeel in de wereldluchtvaart te grijpen”, aldus Topcu. „Istanboel ligt uiterst gunstig tussen Amerika en Azië, maar is ook de link naar Rusland en Afrika.”

Ook bestuursvoorzitter Temel Kotil praat in termen van expansie. „In acht jaar zijn we verdrievoudigd. Dit jaar 20% meer passagiers en volgend jaar opnieuw. Dan gaan we al snel richting 40 miljoen.”

Turkish Airlines kijkt naar deelnemingen in Balkanmaatschappijen, maar als het aan Kotil ligt, wordt de groei vooral duidelijk via een hele rits nieuwe bestemmingen. „We horen inmiddels bij de top 20 van de wereld en vliegen op tientallen verre routes in Amerika, Azië en Afrika.”

„Maar we willen naar de top 10. Onze vijfduizend vluchten per week in vijf jaar verdubbelen. Binnen enkele maanden gaan we ook naar Washington, Manilla, Atlanta, Los Angeles en Vietnam vliegen. Maar we kijken ook naar Australië, Argentinië en Nieuw-Zeeland. Er gaat nog veel meer volgen”, besluit de bestuursvoorzitter.
 
Ik ben benieuwd naar de berichten vanuit KLM omtrent het door 767-300ER omschreven scenario. Let wel: Ik zeg niet dat het niet waar is, maar indien de heer Hartman e.e.a. heeft bevestigt dan verbaast het mij dat het nog niet is gepubliceerd.

De door jou gevraagde publicatie van Peter Hartman staat al weergegeven in je eigen antwoord, daar de AON tot vorige maand de laatste nog af te leveren 332 was en gepland stond af te worden geleverd in 2014 ;) Die is dus zwaar naar voren gehaald en nog 2 andere erbij. zie je eigen post:
Ik heb van KLM begrepen dat de uitbreiding van de A-330 vloot er vooralsnog als volgt uitziet:

PH-AOM: Oktober 2010.
PH-AON: Februari 2012
PH-AOO: Maart 2012
PH-AOP: April 2012

Dat schema komt overeen met hetgeen Alien in #198 schrijft.
Over het type 330 wordt overigens in die publicatie niet gesproken. Wellicht dat "toulouse" niet eerder kan leveren.

M.a.w. Indien de 767 divisie bij MP op 01-11-11 al afgebouwd moet zijn, lijkt het mij niet logisch dat de AON,AOO en AOP dienen ter vervanging van MP767-toestellen. Er onstaat dan immers een periode waarbij er geen productie overgenomen kan worden.
Overigens kan er na 1 november nog best met de 3x 767 gevlogen worden, ook al is het dan al KLM ;) Lijkt mij niet problematisch. je hebt de vliegers, je hebt de crew ervoor. Alleen dan onder KLM AOC (net zoals de ERF's nu onder MP AOC vliegen)
 
Over de bestemmingen:
MCO ->vervalt, wordt AF
AUA-> Reeds door KLM
CUR -> Reeds door KLM
VRA -> vervalt
MBA-> vervalt, wordt Kenya Airways

Blijven PUJ, CUN en HAV over... Dat zijn dus maaar 3 van de 8 bestemmingen die overgenomen worden. (komt aardig in de buurt van de 2 die jij stelt) De frequentie naar AUA en CUR zal uiteraard wel opgevoerd moeten worden, maar dat kan ook met de huidige vloot.

Daarbij heeft niemand, maar dan ook niemand, gesteld dat er een gat gaat vallen van 6 maanden. Weet je hoeveel KLM 744's, M11 en 332's er af en toe op de buffer staan? Dat "gat" is makkelijk op te vullen (tijdelijk) met de huidige capaciteit. Het feit dat er eerst nog maar 2 332's zouden komen (Okt2010 en medio 2014) en dat nu, na het martinair verhaal, veranderd is in 1x okt2010, en 3x 1Q2012, lijkt mij een vrij duidelijk signaal. (het type 330 daargelaten)

Daarbij Is Turkish geen partner van KLM, of bedoelde je dat niet te zeggen? (Star-partner)
 
B767-300ER:

Ik denk dat jij en ik het in essentie over weinig punten oneens zijn of een andere inschatting maken. Ondanks dat een reactie op je punten.

T.a.v. het "doorvliegen" van de 767 bij MP, al dan niet onder een MP of KL AOC, denk ik dat het 1-11-11 echt einde oefening is. Het is niet voor niets dat VNV en MP het een paar dagen geleden eens zijn geworden omtrent de versnelde omscholing van 10 767 FTE naar de MD11. Daarmee is het afbouwen van de crew bij de 767 reeds in gang gezet. Eind 2011 zal er geen crew meer beschikbaar zijn voor de 767. En de datum van uitfasering is keihard vastgelegd terwijl er dan nog geen vervanging beschikbaar is. Het is wel leuk dat Hartman bevestigt dat KLM die productie over gaat nemen maar als die bevestiging vervolgens nergens wordt gepubliceerd, is die maar erg weinig waard. Ik denk nog steeds dat de KLM uitbreiding plaats gaat vinden binnen de context van KLM als netwerkcarrier. En dan zie ik de capaciteit eerder naar China vliegen dan naar een bestemming waar hollanders in de zon willen gaan liggen bakken.

De "overcapaciteit" bij KLM zoals jij die noemt:
Op het hoogtepunt van de crisis 2008/2009 stonden er inderdaad MD11/744/A330 langdurig op de buffers geparkeerd omdat er vluchten uit waren gevallen. Dat was inderdaad overcapaciteit. Dat is nu al een aantal maanden niet meer het geval. De kisten die er nu staan worden doorgaans vanaf een uur of 07.00 lokaal op de buffers geparkeerd en worden daar uiterlijk om een uur of 14.00 lokaal weer weggehaald. Na die tijd zijn de buffers vrijwel leeg, een enkele kist voor een avondvlucht daargelaten. De enige reden dat de buffers op A/Y/J/P/G nu worden gebruikt is voor afhandeling na binnenkomst van een ICA-vlucht. Schoonmaken, eventueel maintenance, cateren en weer wegwezen. Daarbij is de beschikbaarheid van de gates en de hoge parkeergelden doorslaggevend om de buffer te gebruiken. Schiphol heeft simpelweg te weinig slurven om met name de ochtendpiek van ICA-kisten aan te kunnen.

Met het voorbeeld van Turkish Airlines bedoel ik dat de concurrentieverhoudingen zijn gewijzigd. Dat is pas de echte uitdaging waar de KLM de komende jaren mee te maken krijgt. Wie had 5 of 10 jaar geleden gedacht dat Turkish zo offensief in zou zetten en domweg veel groter worden dan de KLM? Daar waar wij het hebben over een kistje of 3 er bij of niet gaat de expansie daar gepaard met minimaal 12 777-300 ER's, en 10 stk Airbus widebodies waarbij de airline ook de intentie heeft om de A-380 aan te gaan schaffen. Een kist die volgens KLM te groot is voor de KLM. Tegen dergelijke nieuwkomers in landen zonder gezeur van allerlei milieuorganisaties, bewonersclubjes en dergelijke wordt het pas echt moeilijk. Een discussie omtrent het wel of niet verplaatsen van MP productie naar KLM valt in het niet met de uitdaging hoe om te gaan met het feit dat er andere hubs zijn die Schiphol in rap tempo inhalen. Tegen die achtergrond beschouw ik de discussie over een paar 767's (waar ik overigens zelf graag aan meedoe...:)) als "provinciaal geleuter" dat niets voorstelt in vergelijking met de echte grote uitdagingen. Turkish is daarvan een voorbeeld maar bijvoorbeeld ook Iberia (Madrid heeft Schiphol inmiddels ingehaald als 4e luchthaven van Europa) en Emirates.
 
Ik kan deels met je meegaan. Echter:

De datum van uitfaseren is niet keihard vastgelegd. De datum dat MP passage stopt te bestaan en overgaat in KLM passage (discussie over alle bestemmingen daargelaten), die is wel keihard vastgelegd. is idd 1-11-2011, oftewel start winterseizoen 11/12. Of de 76-jes dan ook direct niet meer vliegen, durf ik hier niet glashard te beweren en doe ik dan ook niet (meer).

Het verhaal over uitbreiding en vergelijking met andere grote internationale carriers kan ik volgen, echter doet dat in dit geval (onderwerp)weinig ter zake. Het onderwerp is immers wat er met MP passage gebeurd. Ik snap wel dat KLM zijn pijlen gaat richten als netwerkcarrier, maar nogmaals, bestemmingen als AUA en CUR worden al door de KLM aangevlogen, en naar mijn idee zijn dat ook zon-bestemmingen. We praten slechts over 3 bestemmingen die KLM gaat toevoegen aan haar routenetwerk, waarvan ik begrijpo voor jou HAV een zekerheidje is. Ik zie dat ook zo voor CUN en PUJ. het enigste wat we kunnen is afwachten tot een en ander definitef bekend wordt gemaakt.
Uiteraard is expansie in het rest van het routenetwerk onvermijdbaar wil KLM meekomen, maar dat is niet de insteek (althans niet de mijne) van deze discussie omtrent de MP bestemmingen (die overigens in het MP onderdeel van dit mooie foruim wordt gehouden)
Zuid AMerika, Afrika en het verre oosten liggen de groeimarkten, maar in PUJ en CUN calt ook goed geld te verdienen. (Air France vliegt tenslotte ook naar PUJ en SDQ met een 744/773)

Over de overcapaciteit: Zolang het KLM lukt om (als voorbeeld)voor een wk voetbal finale zonder enig probleem of moeite een 772, M11 en 744 vrij te spelen om daar wat mensen heen te vliegen, is er mijns inziens nog steeds sprake van lichte overcapaciteit. Uiteraard was dit in 2008/2009 vele malen hoger, maar nog steeds staan er kisten onnodig lang op de buffer wat door een strakkere vlootplanning anders kan. En kwa tijden op de buffers ben ik dan ook zeker wel op de hoogte,evenals het tekort aan bruggen (grappig dat je dat een slurf noemt, lijkt wel passagierstaal ;) )

Over de op te leiden vliegers, of ik ben verkeerd geinformeerd, of ik hoor iets nieuws nu, maar dacht juist dat er een aantal MP FTe's nu "ingewerkt"gingen worden op de A332. Wellicht heb ik verkeerde informatie daaromtrent ontvangen.

Maar goed, helemaal eens gaan we het niet worden. Alle berichten ten spijt, op 1-11-2011 weten we pas echt wat er gebeurd!
 
vandaag in de telegraaf:

klm wil de concurentie met de low cost en wil meer "goedkope vluchten" aanbieden vanuit rotterdam/ eindhoven etc;

verklaart dit het terug halen van transavia uit denemarken?
zal dan toch trans en martinair gecombineerd gaan worden (net zoals hun kantoor op oost)?
zullen dan een paar rode mannen toch met groene dassen gaan lopen?
 
vandaag in de telegraaf:

klm wil de concurentie met de low cost en wil meer "goedkope vluchten" aanbieden vanuit rotterdam/ eindhoven etc;

verklaart dit het terug halen van transavia uit denemarken?
zal dan toch trans en martinair gecombineerd gaan worden (net zoals hun kantoor op oost)?
zullen dan een paar rode mannen toch met groene dassen gaan lopen?

???
Wat heeft low cost groei vanuit AMS te maken met toch samengaan HV/MP.
Geen enkel logisch en causaal verband te ontdekken......
 
Vandaag in de Telegraaf:

Martinair bouwt versneld af
door RONALD VEERMAN
AMSTERDAM – Martinair gaat eerder dan verwacht haar activiteiten afbouwen. Vlak na de jaarwisseling al zal de eerste van de vier nog resterende toestellen zijn vluchten staken, waardoor vanaf half januari niet langer op Orlando wordt gevlogen.

Moedermaatschappij KLM springt tegelijk in het gat door een nieuwe route naar het nabije Miami te openen.

De teruggave van de eerste Boeing 767 hangt samen met het aflopende leasecontract. Naast vluchten op Orlando werd het toestel ook gebruikt voor chartervluchten van het ministerie van Defensie. Nu Dutchbat zich echter heeft teruggetrokken uit Oeroezgan is ook het vervoer van militairen stilgevallen.

KLM kondigde vorige maand na het besluit van Martinair al aan dat het een deel van de routes zal gaan overnemen. Zo wordt vanaf april een vaste lijndienst op Miami geopend, waardoor de blauwe maatschappij na zes jaar afwezigheid weer terugkeert in Florida.

Ook concurrent ArkeFly kondigde afgelopen maand overigens al aan vanaf komende zomer op Orlando en Miami te gaan vliegen.

Martinair benadrukt dat er voor alle passagiers die voor volgend jaar al een reis naar Florida hebben gereserveerd een omboekingsregeling komt.

De overige drie vliegtuigen blijven volgens de maatschappij vooralsnog wel tot 1 november volgend jaar in de lucht.
 
En de volgende MP bestemming die, geheel volgens verwachting, sneuvelt.
Per 1 maart 2011 staakt MP de vluchten naar MBA (Mombasa, Kenya). Na het regenseizoen keert deze bestemming niet meer terug in het routenetwerk.

Bestemmingen vanaf 1 maart 2011 die overblijven: AUA, CUR, PUJ, CUN en HAV. Goed voor 2x 767 vluchten per dag.
Afgevallen zijn: VRA, MBA.
Overgenomen: MCO (KLM-> Middels Air France)
 
B767-300ER:

KLM gaat m.i.v. maart 2011 ook naar Havana vliegen...Die kun je ook van het lijstje schrappen.

http://www.reisinbeeld.nl/index.php?id=4366

Hoewel er in het artikel gesproken wordt over overnemen van de lijndienst naar Havana door KLM is het strikt formeel genomen niet het geval. AF/KLM vermijdt bewust de term " overnemen". MP staakt de vluchtuitvoering. AF/KLM nemen Orlando, Havana en Miami (thans geen MP-bestemming) in het netwerk op. O.a. voor de discussie binnen "vakbondland" een belangrijke nuancering.

Mvg,

FV
 
Als je het artikel goed leest, trek je te snelle of verkeerde conclusies ;)

Er wordt daar nergens over maart 2011 gesproken, maar:
[citaat]
De route wordt mogelijk al in de zomerdienstregeling door KLM overgenomen
[/citaat]

Staat dus nergens wanneer. Vooral het woordje "mogelijk" laat nog veel onduidelijkheden/interpretaties over. Kan dus net zo goed winter 2011 zijn. Zie ook nog geen HAV slots in de slotlijst voor AMS voorkomen. Daarbij, als KLM de vluchten van MP naar HAV niet overneemt, moeten ze voor daar ook slots regelen. Had altijd begrepen dat HAV juist een lastige bestemming is kwa slots, maar dat weet ik even niet zeker.

Vandaar dat ik bij mijn lijstje blijf totdat er een definitieve datum is:

Vanaf 1 maart 2011:
Bestemmingen die overblijven: AUA, CUR, PUJ, CUN en HAV. Goed voor 2x 767 vluchten per dag.
Afgevallen zijn: VRA, MBA.
Overgenomen: MCO (KLM-> Middels Air France
 
B767-300ER:

Ik baseer mij o.a. op dit artikel; niet uitsluitend op dit artikel.

Jij hebt gelijk indien je stelt dat maart 2011 nog niet definitief bevestigd is. Wat wel bevestigd is, is dat KLM in 2011 naar HAV gaat vliegen en dat MP in 2011 met HAV stopt. Het exacte moment weet ook ik nog niet. Ik heb evenmin slots in het systeem zien staan maar kan dat snel veranderen.

Mvg,

FV
 
Yupz, en juist die nuance maakt even het verschil.... ;)
KLM heeft idd bevestigd naar HAV te gaan vliegen. AF vliegt overigens ook op HAV .
Overigens baseer ik mijn info ook niet enkelt op berichten uit de media, mocht je dat denken :D

Zodra ik een datum heb, zal ik mijn lijstje even bijwerken ;)
 
Laatst bewerkt:
Klopt. bedoel meer te zeggen dat ze HAV tezamen gaan aanvliegen, in tegenstelling tot MCO, welke enkelt door AF aangevlogen gaat worden, en AUA en CUR, welke enkelt door KLM aangevlogen zal gaan worden.
Ik drukte me wat ongemakkelijk uit zie ik ;)
 
Laten we niet weer die discussie gaan oprakelen maar ik denk dat jij ook niet erg blij bent als je een X aantal jaar bij een bedrijf werkt en doordat jouw bedrijf een ander bedrijf overneemt je ineens je promotiekansen aanzienlijk vertraagd ziet worden met bijbehorende stagnatie in salaris. Ongeacht of je nu bij KLM of bij de supermarkt in Lutjebroek werkt...

De vliegers (zowel MP als KLM) staan voor een constructieve oplossing en daar werken KLM/AF en de VNV nu hard aan...
 
Terug
Bovenaan