A
a$x
Guest
Verwacht jij dat er een nieuwe A330 uit Seattle komt overwaaien op de dag dat er een 767 uit de roulatie wordt genomen?
Uit Seattle niet nee! :grijns:
Laatst bewerkt:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Verwacht jij dat er een nieuwe A330 uit Seattle komt overwaaien op de dag dat er een 767 uit de roulatie wordt genomen?
Verwacht jij dat er een nieuwe A330 uit Toulouse komt overwaaien op de dag dat er een 767 uit de roulatie wordt genomen?
Turkish Airlines mikt op plek in globale eredivisie
TEMEL KOTIL … in 8 jaar verdrievoudigd … FOTO: BOEING
door RONALD VEERMAN
SEATTLE – Een paar jaar geleden werd nog lacherig gedaan over Turkish Airlines, de zes jaar geleden geprivatiseerde nationale Turkse maatschappij. Maar ondanks een pijnlijk ongeval bij Schiphol en de crisis in de luchtvaart is de groei spectaculair. Zo fors zelfs dat komend jaar KLM wordt gepasseerd en voor de sponsor van Manchester United een plekje in de eredivisie van de wereldwijde luchtvaart lonkt.
„We willen nu ook de allergrootste toestellen. Eind dit jaar beslissen we over de aankoop van de Airbus A380, al praten we ook nog met Boeing over de 747”, zo stelde president Topcu in Seattle, waar de maatschappij haar eerste Boeing 777 kwam ophalen.
„Een cadeautje van de crisis. We zijn naast de prijsvechters als enige in Europa blijven groeien én winst blijven maken. Terwijl andere maatschappijen hun orders annuleerden, konden wij goedkoop inkopen.”
Meer dan honderd toestellen wil de maatschappij de komende jaren aan haar vloot toevoegen. Negentig Boeings en Airbussen zijn al besteld, maar nu volgen dus ook de jumbotoestellen.
De expansie tekent de razendsnelle ontwikkeling die Turkije momenteel doormaakt en die het land over enkele jaren tot een echte economische machtsfactor, het China van Europa, lijkt te gaan bombarderen.
Op het kruispunt van Oost en West wil het land ook op de internationale luchtvaart zijn stempel drukken. Grote doel daarbij is om Istanboel naast Londen, Frankfurt en Parijs uit te laten groeien tot een machtige Europese ‘hub’ en daarmee een geduchte concurrent voor Schiphol.
„We konden die rol tot dusver nooit vervullen, maar doen er nu alles aan alsnog ons aandeel in de wereldluchtvaart te grijpen”, aldus Topcu. „Istanboel ligt uiterst gunstig tussen Amerika en Azië, maar is ook de link naar Rusland en Afrika.”
Ook bestuursvoorzitter Temel Kotil praat in termen van expansie. „In acht jaar zijn we verdrievoudigd. Dit jaar 20% meer passagiers en volgend jaar opnieuw. Dan gaan we al snel richting 40 miljoen.”
Turkish Airlines kijkt naar deelnemingen in Balkanmaatschappijen, maar als het aan Kotil ligt, wordt de groei vooral duidelijk via een hele rits nieuwe bestemmingen. „We horen inmiddels bij de top 20 van de wereld en vliegen op tientallen verre routes in Amerika, Azië en Afrika.”
„Maar we willen naar de top 10. Onze vijfduizend vluchten per week in vijf jaar verdubbelen. Binnen enkele maanden gaan we ook naar Washington, Manilla, Atlanta, Los Angeles en Vietnam vliegen. Maar we kijken ook naar Australië, Argentinië en Nieuw-Zeeland. Er gaat nog veel meer volgen”, besluit de bestuursvoorzitter.
Ik ben benieuwd naar de berichten vanuit KLM omtrent het door 767-300ER omschreven scenario. Let wel: Ik zeg niet dat het niet waar is, maar indien de heer Hartman e.e.a. heeft bevestigt dan verbaast het mij dat het nog niet is gepubliceerd.
Over het type 330 wordt overigens in die publicatie niet gesproken. Wellicht dat "toulouse" niet eerder kan leveren.Ik heb van KLM begrepen dat de uitbreiding van de A-330 vloot er vooralsnog als volgt uitziet:
PH-AOM: Oktober 2010.
PH-AON: Februari 2012
PH-AOO: Maart 2012
PH-AOP: April 2012
Dat schema komt overeen met hetgeen Alien in #198 schrijft.
Overigens kan er na 1 november nog best met de 3x 767 gevlogen worden, ook al is het dan al KLM Lijkt mij niet problematisch. je hebt de vliegers, je hebt de crew ervoor. Alleen dan onder KLM AOC (net zoals de ERF's nu onder MP AOC vliegen)M.a.w. Indien de 767 divisie bij MP op 01-11-11 al afgebouwd moet zijn, lijkt het mij niet logisch dat de AON,AOO en AOP dienen ter vervanging van MP767-toestellen. Er onstaat dan immers een periode waarbij er geen productie overgenomen kan worden.
vandaag in de telegraaf:
klm wil de concurentie met de low cost en wil meer "goedkope vluchten" aanbieden vanuit rotterdam/ eindhoven etc;
verklaart dit het terug halen van transavia uit denemarken?
zal dan toch trans en martinair gecombineerd gaan worden (net zoals hun kantoor op oost)?
zullen dan een paar rode mannen toch met groene dassen gaan lopen?
Martinair bouwt versneld af
door RONALD VEERMAN
AMSTERDAM – Martinair gaat eerder dan verwacht haar activiteiten afbouwen. Vlak na de jaarwisseling al zal de eerste van de vier nog resterende toestellen zijn vluchten staken, waardoor vanaf half januari niet langer op Orlando wordt gevlogen.
Moedermaatschappij KLM springt tegelijk in het gat door een nieuwe route naar het nabije Miami te openen.
De teruggave van de eerste Boeing 767 hangt samen met het aflopende leasecontract. Naast vluchten op Orlando werd het toestel ook gebruikt voor chartervluchten van het ministerie van Defensie. Nu Dutchbat zich echter heeft teruggetrokken uit Oeroezgan is ook het vervoer van militairen stilgevallen.
KLM kondigde vorige maand na het besluit van Martinair al aan dat het een deel van de routes zal gaan overnemen. Zo wordt vanaf april een vaste lijndienst op Miami geopend, waardoor de blauwe maatschappij na zes jaar afwezigheid weer terugkeert in Florida.
Ook concurrent ArkeFly kondigde afgelopen maand overigens al aan vanaf komende zomer op Orlando en Miami te gaan vliegen.
Martinair benadrukt dat er voor alle passagiers die voor volgend jaar al een reis naar Florida hebben gereserveerd een omboekingsregeling komt.
De overige drie vliegtuigen blijven volgens de maatschappij vooralsnog wel tot 1 november volgend jaar in de lucht.