zorgen maken over baan/lening

Geld moet zowieso niet je motivatie zijn.. Ik stond er nooit bij stil toen ik 5 was en naar boven zat te kijken en te kwijlen. Maar als je dan eenmaal piloot bent, ga je wel zitten balen van 'mannetjes' die voor minder willen werken dan dat jij doet.. Dat is ook weer waar..

Succes anywayz!
FD
 
Flying Dutchman said:
Geld moet zowieso niet je motivatie zijn.. Ik stond er nooit bij stil toen ik 5 was en naar boven zat te kijken en te kwijlen. Maar als je dan eenmaal piloot bent, ga je wel zitten balen van 'mannetjes' die voor minder willen werken dan dat jij doet.. Dat is ook weer waar..

Succes anywayz!
FD

Bij mij was geld destijds wel de motivatie en het vliegen nam ik op de koop toe. Maar de 100.000E per jaar zullen er niet veel meer bereiken die tegenwoordig hun carriere beginnen. Een baan krijgen waarmee je jezelf naast je studieschuld enigzins kan bedruipen is marginaal en heeft voornamelijk te maken met veel geluk en voldoende cashflow om de eerste paar jaar te blijven investeren. Ik ken mensen die boven de 250.000E schuld zitten zonder de baan die ze hadden gewenst. Als je een goede baan wilt kun je je momenteel meer zekerheid geven buiten de luchtvaart.

Hoe dan ook.. succes!
 
Ik wil niet de komende 40 jaar van m'n leven kromliggen en een schraper zijn om m'n kostje maar bij elkaar te krijgen, maar ik zie ook niks in het advocaat worden en dan brutaal veel geld verdienen (want daar vind ik helemaal geen fok aan). Dus dan ga je kijken naar wat een beetje zou moeten verdienen EN waar je nog kan reizen ook (ben zo iemand die roept "je leeft maar 1x dus alles zien") en dan blijft alleen piloot nog over.

Ik zie dus dat het salaris niet echt veel gaat voorstellen; trekt dat dan alsnog een beetje bij na verloop van jaren in je carriere?

En dan nog iets: Kan ik idd met m'n luie kont een paar dagen bakken op het strand van Mexico als je ICA vliegt of kom je de cockpit amper uit?
 
Max_D, met zo'n motivatie kom je er niet.. Word dan de eerste 30 jaar advocaat, spaar veel geld en maak een wereldreis ofzo.. Het moet natuurlijk om het vliegen gaan.. Bovendien moet je ook nog eens geluk hebben bij een maatschappij te worden aangenomen die ICA vliegt
 
Lachen zeg.

De conclusies welke ik voorbij zie komen zijn ondertussen op te splitsen in twee groepen:

Begin wel aan een opleiding.
Begin niet aan een opleiding.

Laat ik er nog eens het volgende over zeggen.

1 Koop tien staatsloten.

2 Indien
(a) het je niet interesseert dat je in een situatie kunt komen waarbij je financiele wereld 'inverted' blijft voor de aankomende decennia,
(b) je in de luier al lag af te vragen waarom jij niet met vleugels was geboren en die stomme huismussen wel
(c) het je niet uitmaakt of je in de toekomst wellicht in de rimboe van donker Afrika slaapt op de kale grond, zolang je de dag erop maar met een kreupele, olielekkende C152 post mag gaan rondvliegen

TWIJFEL DAN NIET. Begin aan een opleiding, was desnoods autoruiten om aan geld voor de koffieautomaat te komen tijdens je pauzes op de school en kom niet meer op dit bulletinboard maar duik in je boeken.

3 Indien
(a) je geboren bent met de bekende gouden lepel in de bek
(b) pappa trainingscaptain is bij de grote blauwe of rooie
(c) je niet weet wat je tegen pappa of mamma moeten zeggen als ze vragen wat je later worden wilt
(d) je op je achtiende een Porche kreeg van je ouders
(e) je anderhalf jaar niets te doen hebt

TWIJFEL DAN NIET. Begin aan een opleiding en zit over krap twee jaar als een jong onvolwassen vlieger (253 uur TT + 30 uur TRating) op de rechterstoel van een B767 en meldt dit dan pas op het PBB zodat we weten wanneer wij niet op vakantie moeten.

4 Indien je niet voldoet aan bovenstaande voorwaarden maar denkt dat het vliegwereldje wel wat voor je is, zorg dan toch tenminste dat je
(a) minimaal een HBO vooropleiding hebt gedaan om op terug te vallen
(b) voldoende spaargeld achter de hand hebt om niet alles te hoeven lenen bij de bank
(c) je voldoende inlichtingen hebt ingewonnen (dank Diana op je blote knietjes voor de bakken met geld die het PBB kan besparen, door het bijeenbrengen van zoveel kennis, waaruit je voordeel kunt halen)
(d) bereid moet zijn ALLES aan te pakken, WAAR ook ter wereld
(e) je menig moeilijke en zware drempel zal moeten nemen
(f) je bereid moet zijn om flink bruine armen te halen

TWIJFEL IN IEDER GEVAL WEL en koop twintig staatsloten in plaats van tien. :D

Daarnaast kun je er ook voor kiezen om voor tandarts te gaan studeren. Daar is al jaren grote behoefte aan en je kunt veel reizen en. net als een captain, er op je veertigste een tweede huis, derde auto en vierde vrouw van betalen. Amen
 
zo is het...

zo is het...

Mooi gezegd Windshear (vooral dat over Diana en die blote knietjes, dat doet 't hem natuurlijk ;) ). We kunnen tot in lengte der dagen mensen hiernaar verwijzen als ze de vraag der vragen stellen: moet ik het nu wel of niet gaan doen?

En Riesenhorst: ICA is intercontinentaal vliegen, Amsterdam-Sidney, dat soort. In tegenstelling tot Amsterdam-Neurenberg of Amsterdam-Alicante (binnen Europa dus, voor de topografisch minder onderlegden onder ons).
 
Ha Diana

Misschien was dat net ff teveel, maar het is
a) gemeend
b) toch wel waar (toen ik begon met de opleiding mocht ik via via via een keer met een piloot bellen)
c) geschreven in de stijl van de rest van de post en verder niet bedoeld om te ..... nou ja,

zie 4 F.
 
windshear said:
Ha Diana

Misschien was dat net ff teveel, maar het is
a) gemeend
b) toch wel waar (toen ik begon met de opleiding mocht ik via via via een keer met een piloot bellen)
c) geschreven in de stijl van de rest van de post en verder niet bedoeld om te ..... nou ja,

zie 4 F.

Hé, ik meende het ook hoor! Laat mijn knipoog over de knietjes je niet misleiden te denken dat ik je bericht niet serieus neem. Gewoon een goed bericht en aansprekend geschreven bovendien. Een duidelijk antwoord op de vraag der vragen anno 2004, en dat was niet semi-grappig bedoeld.

En als Airwork helpt mensen goede informatie te geven om een weloverwogen keuze te maken, dan ben ik heel erg blij!
 
Is goed is goed. Ben blij dat het eruit is.
Had de post wellicht beter in een nieuwe thread kunnen stoppen.

Misschien kun jij het voor me doen.

Dank vast.

Tot vliegs.
 
easy737 said:
Max_D, met zo'n motivatie kom je er niet.. Word dan de eerste 30 jaar advocaat, spaar veel geld en maak een wereldreis ofzo.. Het moet natuurlijk om het vliegen gaan.. Bovendien moet je ook nog eens geluk hebben bij een maatschappij te worden aangenomen die ICA vliegt

Mja ik zeg dus dat advocaat niks voor mij is...

Maar goed je moet niet van me denken dat ik zo eentje ben die voor asociaal veel geld alleen maar cocktails wil gaan zuipen op een tropisch strand en verder niks wil doen.

Ik wil gewoon veel kunnen reizen, en als ik dan ook nog betaald krijg is het helemaal mooi.

Maar trekt je salaris nou uiteindelijk wel bij of niet. Ik ben wel zo iemand die veel knopjes en schermpjes kan waarderen, maar ik denk niet dat ik daarvoor bereid ben om eeuwig in een klein appartementje te wonen zonder ook nog maar een beetje van de wereld te zien.
 
Ik citeer:

"...Ik wil gewoon veel kunnen reizen, en als ik dan ook nog betaald krijg is het helemaal mooi."

Beetje vreemde motivatie hoor...:confused:

In my humble opinion ga je vliegen omdat je vliegen gaaf vindt. Period.

Misschien kies je voor hard en laag en probeer je F-16 te gaan sturen, so be it. Wil je wat minder solistisch werk doen en lekker op en neer trippen met een grote bak, al dan niet met nightstops / lekkere herten in de cabine of lange nachtvluchten, dan zou ik voor een baan in de luchtvaart gaan.

Dan kun je je natuurlijk weer afvragen waar je je het beste thuis voelt; turboprop raggen en lekker relaxed vliegen? C-152 in Botswana met af en toe een olifant op de runway? Low cost waarbij je hard moet werken maar wel lekker veel kan vliegen? Eigen keus. Vergeet alleen niet dat je in deze tijden pakken moet wat je pakken kan. Ga alleen niet te snel een rating dokken als je niet weet waar je je geld in stopt.

En voor degenen die nog aan een opleiding moeten beginnen; het is inderdaad slim om een back-up te hebben. Maar wil je dat wel? Kun je het je financieel veroorloven? Of kun je niet wachten en wil je ASAfP gaan sturen?

Lijkt mij een individuele keuzen en dus ook geen geschikt onderwerp van een discussie.

Laters,
Koen
 
Max-D jou kijk op de luchtvaart is een beetje naïef. Je wilt o.a. piloot worden omdat je dan wat van de wereld ziet. Tegen de tijd dat jij ICA gaat vliegen (als het ooit zover komt) heb je al heel veel uren bij een commuter gevlogen (als je een van de gelukkige bent die wordt aangenomen). Tegen de tijd dat jij rondjes kan gaan rennen op het strand ben je waarschijnlijk al tegen de 50. (maar zie boven (als het ooit zover komt)).
Jij wilt ook niet je hele leven in een klein appartement wonen. Als je een vlieg opleiding gaat beginnen is de kans groot dat je de helft van je leven in een klein appartementje woont in een goedkope buurt. (red. achterbuurt) Spreek uit ervaring.

Beste Caelestis, zag dat je MVVL doet. Vraag eens aan Yuri of Barry hoeveel mensen een baan hebben. Laat je dus niet afschuiven met dat L*L verhaal over die brief die we laatst ontvangen hebben. Zoals je in de post hierboven zag heeft MP 900 piloten on-file. Deze zijn type rated of hebben een berg ervaring.
Zelf prijs ik mijzelf erg gelukkig dat ik een baan heb, maar ronduit de meeste die van de MVVL komen hebben dat niet!
En met een H.A.V.O diploma een baantje vinden en je schuld terug betalen is met de huidige JAR opleidingen financieel niet mogelijk, aangezien de vaste koste +/- 1000 p/m zijn. En mensen hierop wijzen is geen gebrek aan karakter. Wil jou nog wel eens spreken als je klaar bent en al twee jaar opzoek bent naar een baan, met alle financiele verplichtingen. Dan is die nieuwe PA44 toch wel heel erg duur en die single engine piston vind je dan ook niet meer zo belangrijk. En je droom begint langzaam in een nachtmerrie te veranderen. Geloof niet al die mooie zwaar overdreven positieve verhalen die worden verkondigd op de MVVL. Zij zijn (net zoals alle vliegscholen) bezig met hun eigen agenda, en dat is geld verdienen.

Grtz Mike5
 
Mike5, prima post. Zo is het inderdaad!

Ik heb mijzelf ook kapot gelachen over lijstjes als:

93% Van onze leerlingen hebben binnen een jaar na de opleiding een baan.

Ik heb een paar interessante vragen voor een open dag bij een vliegschool.

Begin met: hoeveel procent heeft na een jaar een baan via jullie opleiding, garanties en 'waardevolle' connecties in de luchtvaart?

Maak het ze dan moeilijk met de volgende subvragen:

A) wat voor een baan? Een urenprogramma kopen tegen dik geld, is dat ook een baan?
B) hebben ze zich tegen grof geld moeten inkopen?

Ze gaan bij mij nu door de knieen doordat
C) mijn persoonlijke EN realistische statistieken eerder in de buurt kwamen van 30 a 40 procent
D) de cijfers al drie jaar niet aangepast zijn
E) je kreeg geen inzage in de lijst, maar je kon als je echt wilde de naam van een piloot krijgen die de opleiding had afgerond en op de bok zat
F) je kreeg geen inzage in de redenen waarom 7% het dus niet heeft gehaald en wat zij nu doen
G) je had de relatie met de vliegschool om zeep geholpen.

Ik raad iedereen aan om dit dus vooraf aan een vliegschool te vragen. Klap het er maar uit en zie dan hoe ze reageren.
 
Last edited:
Als ik je ermee kan helpen... maar ik vermoed dat de meeste me nu wel kennen en van eentje weet ik het echt heeeeeeel zeker.

Daar ben ik met mijn 'lastige' vragen niet langer welkom. Daar heb ik al eens vaker wat lastige kwesties aan de tand gesteld...

Het is zo oneerlijk als je op zoek naar de waarheid te horen krijgt dat je niet moet proberen de wereld te verbeteren...


May the truth and trottle rule!
 
Geweldig hoe jullie de enige zin die ik half-grappend bedoelde aangrijpen en daar je hele post op baseren.
 
MAX-D, ik kan niks zeggen over je motivatie om vlieger te worden, maar als je wilt reizen voor je beroep, waarom word je dan geen steward? Scheelt een hele hoop geld in ieder geval.
 
Back
Top