zorgen maken over baan/lening

skydiver

New member
dag enthousiaste vliegers

ik ga over een maand bij de DFA beginnen met de opleiding. Ik moet alleen het contract nog tekenen en het contract van de lening met de bank. mijn vraag is nu of jullie er vaak zorgen over maken of je de opleiding af kan ronden, of je een baan kan krijgen daarna en of je ooit die lening op tijd af kan betalen? Ik vind met name die lening echt soms een grote zorg. Krijgt zo'n beetje iedereen een fatsoenlijke baan na de opleiding en kun je die redelijk snel af betalen, of hoor je nog wel eens dat dit niet lukt, of dat je ouders die garant moeten staan, dit dan ook daadwerkelijk moeten gaan betalen? vertel eens hoe jullie daar mee zitten (of niet)

vlieg ze en ik zie jullie weleens in de wild blue yonder.
 
Hallo skydiver, vraag je deze vraag puur aan diegenen die nog in opleiding zitten? En daarmee hoe je psychologisch moet omgaan met je zorgen en twijfels? Of vraag je om feiten hoe het zit met mensen na hun opleiding, of ze een baan vinden en of ze hun schuld kunnen terugbetalen?

Als het het eerste is: Zorg dat je een backup plan hebt. Wat als ik de eerste drie jaar geen goed verdienende baan kan vinden? De eerste vijf jaar niet? Moeten m'n ouders dan het huis uit? Word ik failliet verklaard omdat ik m'n vaste lasten niet kan betalen?
Weet je wel wat voor startsalaris je uberhaupt kunt verwachten? Heb je enig idee? En wanneer je wat voor salaris -minimaal- kunt gaan verdienen, als je een vliegbaan krijgt? Wat als je moet gaan bijbetalen voor een type rating?
Als je deze vragen niet ALLEMAAL kunt beantwoorden en daar een backup plan mee kunt maken, dan heb ik ook geen andere manier om je zorgen te verminderen, behalve je kop figuurlijk in het zand steken.

Als het het tweede is en je bent op zoek naar feiten, open your eyes en lees de talloze andere topics op dit PBB. Het gaat in vele juist over de huidige situatie.

Groet,

Iz
 
Terecht dat je hier eens goed bij stilstaat. Weinig van je evt mede-studenten zullen dat gedaan hebben.

Momenteel zijn er eigenlijk geen maatschappijen te noemen die mensen met een opleiding als bij bv DFA aannemen. Hoe het over 3 jaar is, zal niemand nu met 100% zekerheid kunnen zeggen. Wel denk ik dat het er niet gunstig uitziet. De pilotenmarkt in Nederland is momenteel absoluut verzadigd en enig herstel is nog niet in zicht. Er zijn maar weinig maatschappijen die low-timers (ben jij straks ook na je opleiding) nog graag in zullen lijven in hun vliegerscorps.

De hoge opleidingskosten, het banenaanbod, de verwachting, etc, etc... Het ziet er gewoon niet heel goed uit op het moment. Maak voor jezelf een goede afweging en lees eens verder rond op airwork. Er lopen al verschillende topics over dit onderwerp.

Succes met je keuze.

Mzzl
 
Hey Skydiver.

Ik begin ook 10 november bij de DFA! Vandaag de financiering rond gemaakt. Ik weet wat je bedoeld, zelf heb ik de financiering en de bijkomende risico's zoals het later terug betalen ervan (waarbij een baan toch een primaire behoefte is) als het moeilijkste deel van de selectie ervaren. Je gaat je toch allemaal senario's in je hoofd halen, en dat is eigenlijk ook wel normaal want je praat wel even over een ton in euro's. Uiteindelijk heb ik toch besloten om ervoor te gaan. Soms moet je een risico nemen om je doel te behalen. De markt is nu slecht maar dat blijft vast niet zo, er zijn verschillende onderzoeken die dit bevestigen.

Hoopelijk zie ik je over een kleine maand

Groeten
Richard
 
I agree, een backup plan is zeker een item wat nodig kan zijn. Ik heb hetzelfde ervaren tijdens het begin van mijn opleiding. Ik heb al wat jaren werkervaring en ben daarmee gestopt om dit te gaan doen. Mocht het niet direct lukken dan kan ik daar altijd nog een beetje op terugvallen. Dan heb ik in ieder geval een inkomen waar ik mee rond kan komen.

Overigens vind ik dit een overweging die een ieder moet maken die tegenwoordig een begin wil maken met een vliegopleiding. KLS/NLS is leuk, maar je hoort steeds vaker dat de kansen van alle scholen even groot aan het worden zijn.
 
Hey man,

ik zou zowiezo een andere opleiding hebben gevolgd, of ben ik zo stom dat ik niet gelezen heb dat je dat gedaan hebt :s?
Over dat lenen, ja weet ik eigenlijk ook niet, maat is er daar niet zo iets als een garantiefonds?

groetjes KL
 
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">citaat:<hr /><font size="2" face="Verdana, Arial">De markt is nu slecht maar dat blijft vast niet zo, er zijn verschillende onderzoeken die dit bevestigen. [/quote]Ah, oke, noem eens zo'n onderzoek?

Cheers!

Oh, by the way, laat je door niemand wijsmaken dat je na het vliegen van 50 of 150 uur Chieftain of Kingair opeens geen lowtimer meer zou zijn.
 
vergeet alleen niet dat er een wereldwijd verzadigde vliegermarkt is. Dus dat je een gerede kans loopt om in het buitenland ook maar voor een fooi te werken. Hoe lang kun je dat volhouden?
Los van de wijze waarop luchtvaart in sommige landen bedreven wordt.

Echt, kijk heel serieus naar hoe je met de studieschuld van welke opleiding dan ook kunt leven als het een tijdje tegenzit met het vinden van een baan. Als je pech hebt kom je niet van die lening af, het zijn enorme bedragen zonder echt onderpand, dus ze komen het op jou verhalen.
En lees vooral veel op dit PBB, er zijn genoeg threads waarin door mensen uit de praktijk tips gegeven worden.

met vriendelijke groet,
Norman Meyer
secretaris OVN
ovninfo@quicknet.nl
 
Ja, het zal vast wel beter worden... Alleen, wanneer, en hoeveel beter?

Het na-ijl effect is groot bij een opbloeiende economie. Er zijn nog wereldwijd TIENDUIZENDEN vliegers die eerst weer aan het werk moeten, wil de verzadiging enigszins minder worden. Dat betekent dat ook bij een paar jaar aanhoudende economische groei, de salarissen nog steeds belachelijk laag kunnen zijn, vraag maar aan Metrodriver!
Dus nogmaals: Weet je wat voor salaris je kunt verwachten voor je eerste baan? Weet je wat je verdient bij de verschillende regionale maatschappijen, low cost carriers, charterclubs en full service airlines? Maar ook als instructeur bij een vliegclub of als co bij een klein vrachtcluppie? Want als je je daar niet in hebt verdiept, hoe weet je dan of je zelfs MET een vliegjob wel voldoende uit de schuld komt?

Daarnaast heb je nu misschien een relatief lage rente, maar hoelang heb je die vastgezet? Bijkomend probleem is dat als de economie aantrekt (of je nou wel of geen baan hebt), de rente gaat ook stijgen. Dus, economie omhoog --> vaste lasten omhoog, tenzij je de rente voor langere termijn hebt vastgezet. Waar je misschien nu een 5 jaar rentepct van 4,8% hebt, kan die over 5 jaar gestegen zijn naar 7,5%, daarmee gaan je vaste rentelasten dus met 56% omhoog!

Dus maak voor jezelf een Excel spreadsheet met in de kolommen: Jaar 1, Jaar 2, Jaar 3 tot en met Jaar 10.
Zet daaronder verschillende scenarios uit. Wat zijn mijn vaste lasten ieder jaar. Wat zijn mijn minimale inkomsten als ik hier of daar werk. Vergeet niet je premie voor je levensverzekering en loss of licence. Verwerk ook scenarios met oplopende rentebedragen. Bekijk dan wat aan het einde van ieder jaar je schuld is. Als deze alleen maar groter wordt zul je dus ergens aan je kredietlimiet komen en houdt het op. Meer geld is niet beschikbaar!

Ja, deze huiswerkopdracht is niet leuk en misschien wel deprimerend. Maar geloof me, het houdt je scherp. Je hebt volledig inzicht van zaken tijdens je opleiding en je weet waar je aan toe bent. Je doet het niet op de bonnefoi, maar hebt een plan. Je weet dat het goed komt. En dat is toch wel lekkere peace of mind de komende jaren. Toch?

Anyone disagree of iemand van de beginners die denkt dat ik de zaak overtrek?
 
Situatie is nu echt naatje!! Zou je toch willen aanraden om misschien eerst te gaan studeren, om zo een alternatief achter de hand te hebben, mocht het niet helemaal gaan lopen zoals jij je voorgesteld had.

Heb je al eens gekeken naar LFT in Bremen (Lufthansa Flight Training). <a href="http://www.lft.de" target="_blank">www.lft.de</a>

Ze bieden daar een gecombineerde opleiding. Je wordt dan opgeleid tot piloot en krijgt aan het einde van de rit ook nog eens een ingenieursdiploma mee naar huis. De kosten vallen ook zeer mee. In ieder geval geen 100.000 euri.

Grtz, SkyScreamer
 
Zit zelf een beetje met hetzelfde probleem. ik ben ernstig aan het twijfelen of ik wel met een opleiding moet beginnen. Aan de andere kant heb ik zoiets van, als ik binnen nu en 8 maanden begin, ben ik drie jaar verder.

De economie begint aan te trekken (moest ook wel een keer gebeuren), maar voordat we daar echt wat van gaan merken zijn we nog wel even onderweg. Mochten er (voorlopig) niet veel gekke dingen gebeuren zoals de afgelopen jaren dan schat ik dat de zaken toch langzaam maar zeker weer de goede kant op gaan.

M.a.w. ik hoop en reken er enigszins op dat de groeiende economie de vraag naar meer vliegers zal doen toenemen. Daarom lijkt me de vraag (zoals gesteld op andere plekken in het PBB) wel interessant te weten hoeveel low-timers en vliegers er momenteel op de bank zitten.

Wil ik nog afsluiting met de kanttekening dat dit allemaal niet wegneemt dat een back up plan zoals voorgesteld door anderen hier, zeker niet mis is.
Ik zelf heb een HBO studie afgerond en ben inmiddels met 5 jaar ervaring in staat om terug te vallen op een baan, mocht ik niet meteen aan de bak kunnen.

groeten en succes gewenst met de opleiding bij de DFA,

MM
 
hee skydiver,

Ben het helemaal met IZ eens. Alles goed op een rijtje zetten dus. Stuur me ff een E (of P)mail!

Greetz
C
 
Staar je niet teveel blind op de markt. Zelfs het aantrekken van de markt wil niet zeggen dat maatschappijen je gaan opbellen of je aub bij hun komt vliegen. Momenteel is er een enorm overschot aan mensen en veel vliegers zitten "vast" in commuterjobs. Deze zullen als eerste gaan doorstromen. Het vliegeraanbod van de laatste paar jaren was berust op een jaarlijkse groei van de vloot, en niet een stilstand, laat staan een achteruitgang. Helaas zullen er altijd meer brevetten zijn als banen, die situatie zal waarschijnlijk nooit veranderen. Je mag je terecht zorgen maken over je schuld. Het is makkelijk om voor een opleiding te bluffen, maar na de hand is het een molensteen om je nek. Financieel begin je met een achterstand en die zal je moeilijk kunnen inhalen. Het krijgen van een fatsoenlijke hypotheek wordt lastig. Misschien niet iets waar je nu wakker van ligt, maar over een paar jaar wil je ook niet meer in de Bijlmer 9 hoog wonen. Vliegen is niet voor de armen, helaas.
 
Beste toekomstige collega's,

Ik ben het helemaal eens met Iz!

Kijk eens op het PBB naar de reakties over het artikel in De Volkskrant. Als je ergens je opleiding gaat volgen laat je dan van te voren goed informeren (en alles zwart op wit zetten zover dat nog waarde heeft bij vliegscholen)of er garantiefondsen zijn, een stagetraject is (de meeste maatschappijen nemen op dit moment alleen vliegers aan met een typerating) etc. etc. Ik denk dat het belangrijk is dat je onthoud dat JIJ de klant bent, vliegscholen willen ALTIJD JOUW geld hebben, maw laat je niet te snel onder tafel lullen, wees kritisch, laat je niet verleiden door allerlei mooie praatjes etc. Als je iets niet vertrouwd dan moet je WEGWEZEN. De markt is zo oververzadigd,kijk alleen al in Europa hoeveel werkeloze vliegers (Swiss Air, Sabena, Aero Llyod failliet om er maar een paar op te noemen) er rond lopen en dan heb ik het nog niet eens over de aanname stops bij veel grote maatschappijen. Bij veel buitenlandse maatschappijen moet je bijvoorbeeld vloeiend Zweeds praten en schrijven dus de kans om daar binnen te komen is ook nihil.

Wees niet naief en laat je niet leiden door allerlei mogelijke scenario's. Als bijvoorbeeld de economie aantrekt en maatschappijen gaan vliegers aannemen dan blijven we in Nederland voorlopig met teveel vliegers zitten. Immers hoeveel vliegers worden er per jaar opgeleid? Ik schat dat per jaar er zo'n 50 vliegers hun CPL/IFR behalen. Als je dan alleen al gaat kijken naar het aantal werkeloze B3 vliegers wat in Nederland rondloopt (ik heb gehoord circa 500!!) en je rekent uit dat de Nederlandse maatschappijen de laatste 3 jaar ongeveer 150 vliegers hebben opgeleid (inclusief ex-luchtmacht en -marine en dat zijn er relatief veel) dan zou ik toch echt heel erg goed gaan kijken wat de financiele consequenties zijn over 5 jaar. Als je niet wordt aangenomen bij een maatschappij en je gaat para's vliegen oid dan verdien je absoluut te weinig om je rente te kunnen betalen. Ik weet dat een paracentrum in Nederland op 1 vacature meer dan 60 sollicitatiebrieven heeft gekregen. Sommige vliegers hadden meer dan 3000 vlieguren, inclusief ervaring op grote 2 motorige vliegtuigen (Dash 8) En dan...... Ik weet dat er inmiddels al diverse vliegers zijn wiens ouders het huis hebben moeten verkopen!!!

Ik wil alleen zeggen dat als je je droom wilt verwezenlijken dat je je ontzettend goed moet realiseren wat in het negatieve geval de consequenties zijn. Laat niet op je inpraten door vliegscholen (zijn ALLEEN maar uit op JOUW GELD en NIETS anders)en laat je niet beinvloeden dat het WAARSCHIJNLIJK over een paar jaar weer beter gaat, want daar ziet het NU niet naar uit.

Groeten,


Chris
 
50?
ik meen eerder 150 per jaar.
Van de NLS nog eens 100?
Dan nog al die andere schooltjes....
De markt is echt over, over verzadigd.
Ik zou het niet doen, tenzij je ergens
een echte harde baangarantie krijgt,
bv de Lufthansa schule.
 
Er wordt heel gemakkelijk geredeneerd dat je in het buitenland ook wel aan de bak komt. Volgens mij is de wens de vader van de gedachte hier. Er zijn inderdaad wat buitenlandse maatschapijen met NL'ers maar over het algemeen is het heel moeilijk om als lowtimer bij een buitenlandse maatschapij werk te vinden, vooral als je de nationale taal niet spreekt. Veel Nederlanders in het buitenland hebben daar werk gevonden in de boom periode. Het zal lang duren voordat er weer KLS'ers naar LH gaan. Daarnaast, wil je wel in het buitenland werken? Ik werk al drie jaar in het buitenland, en ik sta op en ga naar bed met Nederland in het achterhoofd.
 
Back
Top