Zonder zijwieltjes

berggeit

Active member
Na het examen heb ik een korte vliegpauze genomen. Niet alleen moest het spaarvarken even aan de beademing en kwam er een hoop slecht weer voorbij, ook had ik zo veel opzij gezet voor het examen en de voorbereiding daarvan dat ik thuis wat werk in te halen had ;)

Maar afgelopen maandagmorgen was het opeens mooi weer en ik had wat vrije uurtjes staan, dus spontaan een toestel gereserveerd, hop naar Lelystad, voorbereiden en gaan! Toch wel bijzonder. Ik stapte met tijdens de opleiding met meer zelfvertrouwen solo in de kist, dan nu voor het eerst zonder solobriefje.

Niemand die m'n voorbereiding controleert, niemand die kritische vragen stelt... dat gesprek moest ik met mezelf houden. In je eentje uit een hangar waar verder niemand is, de kist naar buiten duwen, controleren en wegwezen. Vertrouwen, maar bijna eenzaam.

Threats:
- Gereserveerde toestel is een Katana, waar ik sinds februari niet meer op gevlogen heb. LET OP DIE CARB HEAT! En de prop pitch natuurlijk.
- Environment NSC, maar hoger in de lucht wat donkere wolken. Dubbelcheck buien/bliksem radarbeelden dat daar geen nare verrassingen in zitten.
- Human factors: 2 maanden niet gevlogen, 8 maanden niet op de Katana, verder fit to fly. Checklists nauwkeurig volgen, meer dan normale marges houden.


FLP-20231016.jpg

Eenmaal in de lucht was dat gevoel eigenlijk meteen weg, voelde het weer vertrouwd. Ok, jemig, wat is die 80pk Rotax eigenlijk traag als je inmiddels gewend geraakt bent aan de dikke diesel in de Star (DA40). 95 knopen of 115 knopen scheelt op papier maar 20%, maar wat raakt een mens snel verwend! Over klimmen gaan we het maar helemaal niet hebben.

Later was het toch nog even spannend om het gas dicht te trekken (carb heat aan!!) voor wat glide oefeningen boven de NOP. De steep turns gingen dan wel weer mooi (dat waren wat opgaven die ik voor mezelf bedacht had).

Afgesloten met drie perfecte landingen (al zeg ik het zelf) dus dat is ook weer afgetikt voor de komende 90 dagen. Al ben ik nog niet toe aan het meenemen van passagiers. Eerst de routine nog wat verder opbouwen voordat ik potentiele "stoorzenders" mee ga nemen. Maar zo hoef ik daar even niet meer over na te denken.

Interessant wel, dat ik de Katana zomaar in 1x feilloos op de uitgekozen plek parkeer, elke keer weer. Blijkbaar is het echt een makkelijker te vliegen en landen toestel dan de DA40 diesel, met z'n single lever - en automatisch variabele prop. De Katana is "prop fine" gewoon heerlijk voorspelbaar. Dat ligt me eigenlijk veel beter. Zo leer je elke keer weer bij over vliegen - en over jezelf.
 
Wel een beetje apart dat je na 8 maanden die kist zo weer mee krijgt.
Sowieso is 2 maanden al veel.
Respectvolle suggestie om volgende keer een paar rondjes te doen met een instructeur. Zeker voordat je passagiers mee gaat nemen. Die vertrouwen er op dat je weet wat je doet.
Wat zijn je volgende plannen?
 
Noted. Was zeker een puntje van twijfel. Ik heb het vooraf wel expliciet overlegd met instructeurs die mij(n kunsten) goed kennen, en ook meegemaakt hebben hoe ik reageer op een maand niet vliegen. Denk dat het met die tweede mening, en alle extra voorzorgen en voorbereiding wel verantwoord was, eigenlijk. Foutjes die ik maakte zaten in hier of daar een lichtje vergeten, of in RT phraseology. Steekjes die ik zelfs tijdens het examen al liet vallen, en er alleen uit gaan met meer oefenen... (PPL is een "license to learn", hoorde ik ergens... treffend)

Wel een goed idee om ergens tijdens de "time-building" nog eens een instructeur mee te nemen om te zorgen dat ik niet "afdwaal".

Ik heb trouwens ook een keer een instructeur meegehad voor wie het zélf de eerste vlucht op een Katana in 20 jaar was. Daar trok ik dan weer de wenkbrauwen over op: misschien had ik me daar niet veilig bij gevoeld als ik op dat moment niet zelf al solo was op dat toestel. Hoe werkt dat eigenlijk - moet een CFI zelf ook een checkvlucht doen op een "nieuw" type?

En indd: voor nu nog even geen passagiers.
 
Last edited:
Volgende plannen... EHLE - EHMZ en vice versa heb ik in gedachten voor de eerstvolgende vlucht. Cross-country uurtjes en ervaring opbouwen. Nieuw veld ontdekken. Daarna waarschijnlijk weer wat lokaal, een beetje afwisselen. Alvast wat dingen proberen te trainen naar CPL normen (bv. steep turns op 50 graden), en ook trainen om meer routine te krijgen, zodat het allemaal meer vanzelf gaat - en nauwkeuriger.

Daarna is het echt een beetje kijken wat er op m'n pad komt. Er staan al heel wat potentiele passagiers in de rij, maar die houden zich vanzelf weer even stil, als je eerlijk aangeeft liever nog even solo wat ervaring op te bouwen. ;) Ben ik daar eenmaal aan toe, dan ga ik ook proberen af en toe een weekendje weg naar een bestemming ergens in Europa te regelen met m'n partner - zelf te vliegen. Met als bottleneck dat je dan een toestel meerdere dagen mee moet zien te krijgen. Allereerst naar Duitsland waar ik al geweest ben in de opleiding - en dan langzaam de bakens verzetten.

Ik heb ook contact met andere piloten met wie ik tochtjes ga ondernemen. Al met al genoeg om me zeker tot in de winter bezig te houden.

Daarna... misschien enkele tientallen uren in zo'n time-building programma waarin je een safety pilot meekrijgt, waar je nog wat van kan leren, hier of in het buitenland - en zo de 50 uur vol kan maken die nodig zijn om met IR te starten. Even kijken wat er mogelijk is op het moment dat ik daaraan toe ben. One step at a time...
 
Mijn ervaring is met die 'potentiele passagiers' Dat iedereen mee wil, tot je zegt, nou ga eens mee. Dan heeft pietje het weer druk, jantje kan niet, klaasje heeft opeens hoogtevrees etc.
Ik ben maar gestopt mensen mee te vragen. Als ze echt willen dan komt dat wel naar voren. Zijn er nu een handjevol geweest de afgelopen 2 jaar.

Ik vlieg voor mezelf, niet voor een ander. Ik vind t gezellig mensen mee te hebben, maar mis er niks aan als ik alleen zit.


Wat betreft die instructeur nog eens meenemen, tuurlijk, zeker doen. Waarom ga je niet voor je Night Rating? Mooie tijd voor nu, lekker vliegen en een instructeur aan de hand.
 
Ik vlieg voor mezelf, niet voor een ander. Ik vind t gezellig mensen mee te hebben, maar mis er niks aan als ik alleen zit.
Mee eens hoor. Ik ga ook geen pogingen doen om via kosten-delende passagiers m'n uurtjes bij elkaar te sprokkelen, zoals ik andere beginnende piloten wel heb zien doen. Is niks voor mij. Ik zie wel wat ervan terecht komt, en als dat weinig is verzin ik m'n eigen programma wel.

Wat betreft die instructeur nog eens meenemen, tuurlijk, zeker doen. Waarom ga je niet voor je Night Rating? Mooie tijd voor nu, lekker vliegen en een instructeur aan de hand.
Goed punt. De mail om me daarvoor op te geven stond al een tijdje klaar, maar het voelde niet goed om die te verzenden zolang ik niet in elk geval IETS zelfstandig gevlogen had. Klik, verzonden. Duurt toch wel even voor ik daarvoor aan de beurt ben.
 
Daarna... misschien enkele tientallen uren in zo'n time-building programma waarin je een safety pilot meekrijgt, waar je nog wat van kan leren, hier of in het buitenland
Hier moeten we het nog een keertje uitgebreid over hebben.
Je had er iets over gezegd in een ander draadje en dat brengt toch een paar vragen op.
 
Als die safety pilot geen instructeur is kun je net zo goed een vliegmaat zoeken die in dezelfde fase zit: net een papiertje gehaald en nu uren willen maken. Steeds als je je grenzen een beetje verlegt (voor het eerst naar het buitenland, voor het eerst een vlucht van meerdere uren, voor het eerst het Kanaal oversteken, inclusief paspoortgedoe) ga je samen. Jij vliegt heen en je vliegmaat vliegt terug of andersom. Ondertussen let je samen op en houd je elkaar scherp. En je doet natuurlijk samen een grondige voorbereiding. In feite heb je dan een safety pilot die je niet hoeft te betalen. Je mag zelfs gratis mee terugvliegen.
 
Met iemand met soortgelijke ervaring vliegen werkt ongeveer zo:
In plaats van uurtje heen en uurtje terug vlieg je twee uur heen en twee uur terug.
Uiteraard kan je maar 2 uur PIC schrijven maar de waarde is feitelijk 4 uur als je afspraken maakt over de taken verdeling.
Pilot flying vliegt en Pilot monitoring doet de navigatie en de radio’s.
Die werkdruk verdelen scheelt meer dan je denkt en het geeft je ook wat meer brain capacity over om het grotere plaatje te zien.
Je zal zien hoe je proficiency met sprongen vooruit gaat.
 
Duidelijk verhaal, de meerwaarde van die "gratis" uurtjes zie ik zeker. Heb ik met lessen ook een paar keer gedaan, wisselen met een ander. De instructeur kon je aan het eind van zo'n dag wel opvegen trouwens, maar ok ;)

Het staat of valt wel met het vinden van de juiste vliegmaat, in hetzelfde stadium en met vergelijkbare doelen. Dat lijkt me nog niet zo eenvoudig. Anders wordt het al gauw net zo'n verhaal als van Mole met zijn potentiële pax. Je moet immers steeds twee agenda's, het weer én een toestel op één lijn krijgen om zo'n vlucht te kunnen maken. Bovendien heb je flink vertrouwen in elkaars kunnen nodig, anders zit ik niet lekker in de 'right seat' naast een andere beginnend piloot - en die ander niet naast mij.

Dat gezegd hebbende, ik heb wel contact met wat andere 'studenten' uit dezelfde lichting bijvoorbeeld - kan eens kijken of er wat te regelen is.
 
Hier moeten we het nog een keertje uitgebreid over hebben.
Je had er iets over gezegd in een ander draadje en dat brengt toch een paar vragen op.
Ja, die time-building programma's roepen zeker vragen op - ik weet het fijne er ook nog niet van. Komende tijd allemaal eens uitzoeken.
 
Dat gezegd hebbende, ik heb wel contact met wat andere 'studenten' uit dezelfde lichting bijvoorbeeld - kan eens kijken of er wat te regelen is.
Vroeger kon je gewoon zo'n vraag hier op Airwork zetten en dan kwamen er wel reacties. Helaas is het hier niet meer zo druk. Alhoewel, er was hier iemand die vlak na jou een vliegopleiding begon bij de buren. Die zou je ook eens kunnen benaderen.

En wat dat vertrouwen betreft: ik zie een beginnend piloot niet zo gauw iets doen wat echt gevaarlijk is. Ik heb in het begin ook wel eens meegevlogen met iemand die bij een landing met flink wat crosswind niet genoeg rudder gaf. Het toestel stuiterde weer een paar centimeter op en landde toen alsnog. Op zijn vraag wat er daar precies gebeurde heb ik hem verteld dat hij eens naar zijn banden moest kijken. En inderdaad: een flinke platte schuurplek op de linkerband. Maar daar ga je niet dood aan. En als hij echt iets verkeerds doet kun je altijd ingrijpen en daarna bepalen of je nog vaker met hem wil vliegen (en of hij dat na zo'n ingreep nog kan waarderen).
 
je nog vaker met hem wil vliegen (en of hij dat na zo'n ingreep nog kan waarderen).
Ook wel eens bij een vriend ingegrepen, die was daar in eerste instantie niet zo blij mee maar daar ben je vrienden voor.
Dat zijn dus zaken die je duidelijk af moet spreken, als jij Go Around roept dat het ook daadwerkelijk gebeurt en dat er geen haat en nijd is als je ingrijpt. Kan ook eerst verbaal natuurlijk.

Over de ultieme ingreep:

 
een flinke platte schuurplek op de linkerband. Maar daar ga je niet dood aan.
Hou er rekening mee dat alleen al een bandje vervangen €300+ kost.
Hoeveel zo’n vliegtuigje al mag kosten per uur, er blijft niet veel over voor de verhuurder na aftrek van alle kosten.
  • Gepland Onderhoud
  • Stalling
  • Verzekering
  • Motor fonds
  • Afschrijving
Dan kost een zo’n crosswind landing al gauw vele uren verhuur winst.
Die winst die ook gebruikt moet worden voor gebouw huur of onderhoud, niet vliegend personeel, Office supplies etc etc etc.
 
Last edited:
Wel goed dat je bewust bezig bent met je vliegcarrière na het behalen van je PPL. Als je er niet echt leuke dingen mee gaat doen, dan dooft het vaak langzaam een beetje uit. Al nagedacht over het lid worden van een vliegclub?
 
Pilot flying vliegt en Pilot monitoring doet de navigatie en de radio’s.
Die werkdruk verdelen scheelt meer dan je denkt en het geeft je ook wat meer brain capacity over om het grotere plaatje te zien.
Je zal zien hoe je proficiency met sprongen vooruit gaat.
Ik zou hier toch mee opletten. Ik heb er erg goede voorbeelden van gezien, maar persoonlijk werd ik er pisnijdig van toen ik het eens probeerde vlak na het behalen van de PPL. De kans is groot dat die andere piloot de dingen wat anders doet dan dat jij het gewoon bent. Zonder een duidelijke structuur of een gemeenschappelijke standaard kan zo'n onofficiele multi crew ervaring toch wat anders uitlopen.
 
Ja je moet niet proberen allebei tegelijk PIC te spelen.
Daar moet je een beetje afspraken over maken.
Met sommige mensen werkt het ook niet.
 
Back
Top