berggeit
Active member
Nou wil ik hier niet per se verslag doen van elk dom vluchtje, maar er lijkt wel niet zoiets te bestaan als een dom vluchtje?
Zondag was dus de bedoeling om het mooie weer (helder vriesweer) in de middag te benutten voor een tochtje Seppe, maar door defect toestel (XPDR FAIL) en UDP beperking is het, toen er eenmaal een toestel vliegklaar stond, Teuge geworden. Na 8 weken niet vliegen was de bedoeling om 1 extra T&G op Teuge te maken voor de currency, en verder gewoon vlot heen en weer.
Maar het circuit van Teuge heeft altijd z'n uitdagingen. Ingeklemd tussen Apeldoorn en Twello (waar je op circuithoogte niet mag komen) is "extending" nauwelijks een optie. Noord van de baan hangen de para's en de zweefvliegtuigen, en zuid heb je entry point Sierra. Kortom, alleen in geval van nood is er iets rekbaar - graag hoor ik als ik dat misheb @RvdH / @Bobo
En dan is het ook nog uncontrolled, met een ouwe jongens krentenbrood sfeertje op de radio en de nodige cowboys in het circuit. Ja @Bobo , dit is hoe wij vanaf dat controlled-veld-met-alleen-maar-nadelen, tegen Teuge aankijken Je leert er wel een stuk zelfredzaamheid van, natuurlijk.
En ook deze keer was het weer feest.
Rondje 1... hoe veel afstand ik ook nam, de kist die voor me landde nam z'n tijd, en kwam maar niet van de baan af. Go-around.
Rondje 2... vrij baan, touch & go
Rondje 3... vijf tellen na mijn "downwind for full stop" call meldt zich iemand "entering downwind at 1000 feet for glide-in". Euh, ja maar... Ik kijk omhoog, jahoor, een toestel vlak boven me in het circuit. Die heeft goed gekeken voordat ie invoegde, zeg...
Ik meld "traffic in sight right above me" om hem daarop te wijzen, maar in plaats van dat hij het circuit verlaat en het via Sierra nog een keer probeert, zegt ie "thank you", trekt het gas dicht en zakt naar me toe. Oke, met "traffic in sight" neem ik enige verantwoordelijkheid over spacing, maar gelden er dan geen regels meer? Afijn, door een eindje de A50 te volgen helemaal de uiterste hoek van het circuitgebied in, terwijl de ander door z'n glide-in juist een shortcut moest nemen, was het niet nodig om uit te wijken naar Sierra of Apeldoorn om een airprox te voorkomen. Maar het leidde wel weer tot een go-around.
Rondje 4... fullstop, scherp oplettend dat de wachtende toestellen op de grond ook daadwerkelijk achter het vrijwel helemaal weggesleten gele lijntje blijven. Even een bakkie bij de toren en weer terug.
Teuge... never a dull moment.
Zondag was dus de bedoeling om het mooie weer (helder vriesweer) in de middag te benutten voor een tochtje Seppe, maar door defect toestel (XPDR FAIL) en UDP beperking is het, toen er eenmaal een toestel vliegklaar stond, Teuge geworden. Na 8 weken niet vliegen was de bedoeling om 1 extra T&G op Teuge te maken voor de currency, en verder gewoon vlot heen en weer.
Maar het circuit van Teuge heeft altijd z'n uitdagingen. Ingeklemd tussen Apeldoorn en Twello (waar je op circuithoogte niet mag komen) is "extending" nauwelijks een optie. Noord van de baan hangen de para's en de zweefvliegtuigen, en zuid heb je entry point Sierra. Kortom, alleen in geval van nood is er iets rekbaar - graag hoor ik als ik dat misheb @RvdH / @Bobo
En dan is het ook nog uncontrolled, met een ouwe jongens krentenbrood sfeertje op de radio en de nodige cowboys in het circuit. Ja @Bobo , dit is hoe wij vanaf dat controlled-veld-met-alleen-maar-nadelen, tegen Teuge aankijken Je leert er wel een stuk zelfredzaamheid van, natuurlijk.
En ook deze keer was het weer feest.
Rondje 1... hoe veel afstand ik ook nam, de kist die voor me landde nam z'n tijd, en kwam maar niet van de baan af. Go-around.
Rondje 2... vrij baan, touch & go
Rondje 3... vijf tellen na mijn "downwind for full stop" call meldt zich iemand "entering downwind at 1000 feet for glide-in". Euh, ja maar... Ik kijk omhoog, jahoor, een toestel vlak boven me in het circuit. Die heeft goed gekeken voordat ie invoegde, zeg...
Ik meld "traffic in sight right above me" om hem daarop te wijzen, maar in plaats van dat hij het circuit verlaat en het via Sierra nog een keer probeert, zegt ie "thank you", trekt het gas dicht en zakt naar me toe. Oke, met "traffic in sight" neem ik enige verantwoordelijkheid over spacing, maar gelden er dan geen regels meer? Afijn, door een eindje de A50 te volgen helemaal de uiterste hoek van het circuitgebied in, terwijl de ander door z'n glide-in juist een shortcut moest nemen, was het niet nodig om uit te wijken naar Sierra of Apeldoorn om een airprox te voorkomen. Maar het leidde wel weer tot een go-around.
Rondje 4... fullstop, scherp oplettend dat de wachtende toestellen op de grond ook daadwerkelijk achter het vrijwel helemaal weggesleten gele lijntje blijven. Even een bakkie bij de toren en weer terug.
Teuge... never a dull moment.