Zonder zijwieltjes

Nou wil ik hier niet per se verslag doen van elk dom vluchtje, maar er lijkt wel niet zoiets te bestaan als een dom vluchtje?

Zondag was dus de bedoeling om het mooie weer (helder vriesweer) in de middag te benutten voor een tochtje Seppe, maar door defect toestel (XPDR FAIL) en UDP beperking is het, toen er eenmaal een toestel vliegklaar stond, Teuge geworden. Na 8 weken niet vliegen was de bedoeling om 1 extra T&G op Teuge te maken voor de currency, en verder gewoon vlot heen en weer.

Maar het circuit van Teuge heeft altijd z'n uitdagingen. Ingeklemd tussen Apeldoorn en Twello (waar je op circuithoogte niet mag komen) is "extending" nauwelijks een optie. Noord van de baan hangen de para's en de zweefvliegtuigen, en zuid heb je entry point Sierra. Kortom, alleen in geval van nood is er iets rekbaar - graag hoor ik als ik dat misheb @RvdH / @Bobo

En dan is het ook nog uncontrolled, met een ouwe jongens krentenbrood sfeertje op de radio en de nodige cowboys in het circuit. Ja @Bobo , dit is hoe wij vanaf dat controlled-veld-met-alleen-maar-nadelen, tegen Teuge aankijken ;) Je leert er wel een stuk zelfredzaamheid van, natuurlijk.

En ook deze keer was het weer feest.
Rondje 1... hoe veel afstand ik ook nam, de kist die voor me landde nam z'n tijd, en kwam maar niet van de baan af. Go-around.
Rondje 2... vrij baan, touch & go
Rondje 3... vijf tellen na mijn "downwind for full stop" call meldt zich iemand "entering downwind at 1000 feet for glide-in". Euh, ja maar... Ik kijk omhoog, jahoor, een toestel vlak boven me in het circuit. Die heeft goed gekeken voordat ie invoegde, zeg...

Ik meld "traffic in sight right above me" om hem daarop te wijzen, maar in plaats van dat hij het circuit verlaat en het via Sierra nog een keer probeert, zegt ie "thank you", trekt het gas dicht en zakt naar me toe. Oke, met "traffic in sight" neem ik enige verantwoordelijkheid over spacing, maar gelden er dan geen regels meer? Afijn, door een eindje de A50 te volgen helemaal de uiterste hoek van het circuitgebied in, terwijl de ander door z'n glide-in juist een shortcut moest nemen, was het niet nodig om uit te wijken naar Sierra of Apeldoorn om een airprox te voorkomen. Maar het leidde wel weer tot een go-around.

Rondje 4... fullstop, scherp oplettend dat de wachtende toestellen op de grond ook daadwerkelijk achter het vrijwel helemaal weggesleten gele lijntje blijven. Even een bakkie bij de toren en weer terug.

Teuge... never a dull moment.
 
Gebeuren dit soort dingen niet overal ter wereld, op uncontrolled velden? Deels misschien ook door het (in Nederland) vrijwel volledig voor "jullie" ;) gereserveerde luchtruim, waardoor de GA allemaal dicht op elkaar vliegt, en dan liefst toch nog bij het vele bebouwd gebied weg moet blijven.
 
Last edited:
Ach…zonder te cynisch over te komen.
Dit is voor een deel het resultaat van de 12-20 uur per jaar vliegen.
Zo’n schaarse vlucht wordt dan al snel erg intensief wat ten koste gaat van je Situational Awareness.
Er wordt erg lacherig gedaan over het niveau van de Verenigde Staten maar met 13 jaar instructie (en check outs) kan ik je vertellen dat het over het algemeen wat moest worden bijgesteld voordat een Europese PPL bij ons kon huren.
En dan hou ik het beleefd.

Nu de wat genuanceerder uitleg.
Dit is 90% human factors.
Je leert vliegen voor de uitdaging en daarna is het voornamelijk recreatie.
Eigenlijk is bij definitie recreatie voor de ontspanning en dan is de neiging heel sterk om stressvolle situaties te willen voorkomen. Dit is een heel natuurlijk proces. Waar dit toe leidt is dat je eigenlijk alleen gaat vliegen als het weer (heel) goed is en je zoekt bekende dingen op.
Wederom, met leerlingen legde ik dit uit als het “gebakken ei”.
De buitenste rand is wat je ooit hebt moeten leren en de dooier is je “comfort zone”. Je kan wel een landing doen met 20kts crosswind maar die heb je ooit alleen gedaan met een instructeur aan boord. In andere woorden, je kan het wel maar het is ver van je comfort zone.
Hoe langer je in de comfort zone blijft hoe meer de buitenrand gaat krimpen.
Vliegen is een perishable skill zoals dat heet. Je komt nu in een proces waar je steeds dichter bij de dooier blijft.
Eigenlijk…als je op het vliegveld komt en de bomen staan krom…moet je met een instructeur gaan vliegen.
Maar dat doet 0.01%.
De rest gaat na een bakkie weer naar huis.
Meestal ook omdat er geen instructeur beschikbaar is.
En dat is nu juist een van de dingen waar de VS zo anders in is.
Op ieder vliegveld vind je op alle tijden van de dag wel een hongerlijdende instructeur of een ouwe graftak om
met je te gaan vliegen.
Beetje kleurrijk uitgelegd maar je begrijpt het wel.

1705011756440.jpeg
 
Last edited:
Gebeuren dit soort dingen niet overal ter wereld, op uncontrolled velden? Deels misschien ook door het (in Nederland) vrijwel volledig voor "jullie" ;) gereserveerde luchtruim, waardoor de GA allemaal dicht op elkaar vliegt, en dan liefst toch nog bij het vele bebouwd gebied weg moet blijven.
Zoals @Europe-American al aanhaalt, gaat het er in de VS wat anders aan toe. Het grootste probleem in Nederland is dat er politiek voor gekozen is om af te willen van de kleine luchtvaart. Het is daardoor stervensduur geworden. Dit heeft zijn weerslag op (het gebrek aan) ervaring van veel PPL houders. 12 uur vliegen per jaar is gewoon te weinig om proficient te blijven.
 
En dan is het ook nog uncontrolled, met een ouwe jongens krentenbrood sfeertje op de radio en de nodige cowboys in het circuit. Ja @Bobo , dit is hoe wij vanaf dat controlled-veld-met-alleen-maar-nadelen, tegen Teuge aankijken ;) Je leert er wel een stuk zelfredzaamheid van, natuurlijk.
"Wij" op Lelystad? Dat zijn er best veel, weet je dat zeker?

In een circuit moet je uit je doppen kijken. Dat is op Teuge zo, dat is overal zo.
 
"Wij" op Lelystad? Dat zijn er best veel, weet je dat zeker?
Nee natuurlijk niet, was maar plagerij. Er zitten er ook genoeg die Lelystad nog uncontrolled meegemaakt hebben, en dat liever zo gehouden hadden.

"Wij" was in dit geval ondergetekende en zeker twee instructeurs met wie ik het circuit van Teuge wel eens gebriefd heb. En een derde instructeur die toevallig zondag voor de lol als passagier ingestapt was. Mompelde iets van "altijd hetzelfde hier".

Tis leuk hoe verschillend piloten kunnen zijn, met verschillende achtergronden en ervaring. En ze hebben ook best vaak wat te zeggen over een ander...
 
Nee natuurlijk niet, was maar plagerij. Er zitten er ook genoeg die Lelystad nog uncontrolled meegemaakt hebben, en dat liever zo gehouden hadden.

Sterker nog: er zijn nog steeds mensen die vanaf een ander ongecontroleerd veld naar Lelystad komen en dan Delivery oproepen met "Lelystad Radio, PH-XXX approaching Bravo 700 feet, request aerodrome information". Als ze dan naar de torenfrequentie verwezen worden en ze te horen krijgen dat ze om de CTR heen naar Mike moeten vliegen weten sommigen niet dat er een CTR is en dat er luchtverkeersleiding is. Dat maken we ieder voorjaar nog wel een paar keer mee. (Delivery zit op de oude frequentie van de havendienst.)
 
Daar heb je toch niet meer voor nodig dan een actuele kaart... Maarja ik zal heus ook wel een keer in de valkuil van "denken dat ik iets wel ken of weet" trappen...
 
Daar heb je toch niet meer voor nodig dan een actuele kaart... Maarja ik zal heus ook wel een keer in de valkuil van "denken dat ik iets wel ken of weet" trappen...

Er is een categorie hobbypiloten die louter op routine lokale vluchtjes uitvoert rondom het eigen groene thuisveld. En dan één keer per jaar of zo als uitje een ander veld aandoen waar ze vroeger wel eens geweest zijn. Je moet er niet op rekenen dat iedereen altijd de juiste kaarten bij zich heeft of het nieuws vanuit de luchtvaartwereld volgt. Een jaar of tien geleden werd er tijdens een random controle op een ongecontroleerd veld een hobbyist aangetroffen die met uitsluitend een autokaart zijn vlucht wilde aanvangen.
 
Het was me al wel eens duidelijk geworden dat je met RPL / LAPL wat minder traditionele vluchtvoorbereiding, RT en navigatie meekrijgt dan met PPL.

Die mensen, waar ik ze sprak, mijden de controlled velden dan ook, en gaan soms heel Europa door van groen naar groen met alleen een iPad als navigatie, in een houder met fannetjes om te voorkomen dat het ding in hitte-shutdown gaat...
 
Het was me al wel eens duidelijk geworden dat je met RPL / LAPL wat minder traditionele vluchtvoorbereiding, RT en navigatie meekrijgt dan met PPL.

Het ligt niet aan de opleiding. Het ligt aan de cultuur waarbinnen men vliegt. Een brommer is niet per definitie onveiliger dan een auto, maar een deel van de brommerrijders bevindt zich in een peer group van mensen die het stoer vinden om te hard te rijden, geen helm op te doen en het ding flink op te voeren. En dan klinkt een beetje alcohol opeens ook niet verkeerd meer. Die lui vinden halen soms de twintig niet.

Er is op Lelystad een vliegschool geweest waar ze mensen die wel konden vliegen maar de theorie maar niet haalden doodleuk toestellen verhuurden inclusief soloverklaring. Ik weet zelfs iemand die met zo'n soloverklaring regelmatig Duitsland in vloog met een GPS in de hand omdat hij niet kon navigeren. Als je bij zo'n club vliegt zal niemand je er op wijzen dat niet alles wat je doet helemaal volgens de regels gaat. En waar je mee omgaat, daar word je mee besmet.
 
Er zijn in elk geval heel wat verschillende bubbels binnen de luchtvaart, die niet zelden een stevige mening over de ander hebben, maar dat is wéér een ander verhaal...
 
Denk wel dat je ook even "gewoon pech" hebt gehad dat je in die situatie kwam, ik heb alleen nog maar rond Teuge gevlogen en in al mijn uren ervaring (10 :p) heb ik niks meegemaakt wat hier op lijkt. Heb wel eens een stukje langzamer op downwind & base moeten vliegen om een beetje ruimte te bewaren, maar that's it. Het krappe circuit is wel bekend ja, je kan eigenlijk alleen terugvliegen naar Sierra en daar eventueel nog een 360 maken, als ik het goed heb begrepen.
 
Naar mijn bescheiden mening zijn de paravliegers in het circuit van Teuge wel iets om op te letten, op een mooie dag vliegen ze af en aan en voegen zelden op 700 voet in bij Sierra. Ik heb ze er wel eens op aangesproken en ik heb ook wel eens een airprox gemeld, doen jullie dat ook vooral als je een onveilige situatie meemaakt.
 
Tja, en dan kom je op Hilversum voor een checkvlucht. Het blijkt daar heel normaal om je radio helemaal niet te gebruiken, ook als je er wel een hebt. Ik ben gewend altijd te luisteren, maar dat kan je daar dus bijna net zo goed niet doen, want tijdens de run-up landde er zomaar een kist vlak voor m'n neus die geen enkele radio call gemaakt had, en toch wel van een formaat was dat echt wel een radio aan boord heeft. Dan zit je toch even gek te kijken als je voornamelijk controlled velden gewend bent.

Je draait dus gewoon een rondje over het gras na de run-up, om te kijken wat er zoal nog in het circuit hangt. Dat circuit (runway 18 in use op dat moment) is trouwens wel heel overzichtelijk moet ik zeggen. Dus dat kan allemaal wel, maar het is even wennen.
 
Ja, bij een ongecontroleerd veld moet je overal op bedacht zijn. Als je op Lelystad wilt landen en je radio houdt er mee op heeft LVNL daar een telefoonnummer voor, maar als je dat niet bij je hebt moet je ook uitwijken naar een groen veld en daar zonder radio binnenkomen.

Ik ken iemand die naar een Frans ongecontroleerd veld vloog. Meerdere keren opgeroepen, geen respons. Uiteindelijk maar op goed geluk zelf geland en naar de havenmeester gelopen om te vragen waarom hij niet reageerde. Je ne parle pas d'Anglais, was het antwoord. Ook havenmeesters reageren dus soms gewoon niet.
 
Dan had diegene ook de AIP niet gelezen, want daar staat duidelijk "FR Only" bij vrijwel alle Franse groene velden. Buiten openingstijden geldt dat ook voor de gecontroleerde velden. Je mag er veelal gewoon landen na sluitingstijd, maar alleen als je met de lokale helden kunt communiceren. Ik ben overigens maar heel weinig Fransen tegengekomen in een week daar, die aan het "geen woord Engels" stereotype voldeden.

Het deed denken aan wat je over de VS leest. Landen op onbemande vliegvelden, en hier en daar zelfs met "vijf klikjes" vanuit de lucht de baanverlichting aan kunnen zetten. Dan zie je opeens "uit het niets" een vliegveld oplichten. Bijzonder.
 
PCL of pilot controlled lighting heb je in Europa ook, Frankrijk bijvoorbeeld. VFR betekent VFR, check met je eigen ogen of de baan vrij is. Zelfs op een gecontroleerd veld kijk je toch eerst even of de approach vrij is als je een active runway op taxiet?

Je gaat wel vaker verrast worden als je louter op de radio vertrouwt.
 
Last edited:
Back
Top