Nogmaals: het gaat uiteindelijk voor een groot gedeelte om de kwaliteit van je opleiding, en die is top bij Stella. Ze hebben bij veel maatschappijen een goede naam (lees de studenten welke er komen voor selectie/aangenomen worden, mensen van de school zelf kennen ze niet en hoeven ze ook geen kennis mee te maken).
Er wordt tijdens de opleiding gelet op een goed voorkomen en de juiste houding welke van je verwacht wordt, daarnaast leer je ook zowel VFR als IFR je zeer goed te redden en ben je multi-inzetbaar. Studenten kunnen goed uit de voeten voor airlines, maar ook als instructeur of voor rondvluchten.
Zonder namen van andere scholen te noemen kan ik uit eigen ervaringen bevestigen dat dit bij lang niet alle scholen het geval is. De meeste richten zich op IFR en het VFR is maar een gedwongen bijkomstigheid. Hier wordt dus nauwelijks aandacht aan besteed en ik heb zelfs gezien dat vele niet eens een VFR approach kaartje kunnen begrijpen zonder legenda.
Toch jammer in een tijd waar je het maar met elk baantje moet doen, en het zomaar zou kunnen dat je een jaar rondvluchten doet ipv in een jetliner rondvliegen.
Wat dat betreft is het dus zeker wel goed om verder naar de inhoud van de opleiding te kijken.
Daarnaast is het beste advies nog altijd: Ga eerst een studie doen. HBO of Uni, zodat je altijd backup heb in slechtere tijden.
Daarnaast zijn er ook nog (kleinere) luchtvaartmaatschappijen waar het zeer gewaardeerd word als je meer kan dan alleen vliegen. En ik heb talloze voorbeelden gezien in deze mindere tijden, maar in de vorige dip, waar mensen vanuit een kantoorbaantje bij een maatschappij na bijvoorbeeld een half jaar of een jaar werd aangeboden dan maar de TR te gaan doen.
Het geeft ook het andere stukje aan, vertrouw niet op de beloftes en baangarantie van een school, maar zorg voor jezelf.
Elk contact dat een vliegschool legt, kan jij zelf ook leggen. En als het klikt en je onderhoud nauw het contact dan komt er vanzelf een dag dat je op selectie mag. Daarna ligt het volledig bij jezelf.
Vooral dat stukje waar het bij jezelf ligt, hameren sommige instructeurs bij Stella constant op, tot vervelens toe. Maar achteraf ben ik ze dankbaar en mij heeft het geholpen niet alleen een baan te vinden, maar ook nog eens vloeiend door een TR te lopen waarbij ik het grootste gedeelte van de theorie al kon dromen. (Scheelt echt in dagenlang CBT'en en boeken doorspitten.)
Klein voorbeeldje:
De zogenaamde "exclusieve"deal met SunExpress is een wassen neus. Momenteel nemen ze daar enkel captains aan, maar eind van het jaar zal het daar weer gaan lopen.
Kijk eens op PPJN, daar staat de trainingsmanager/flight ops manager met naam, toenaam en telefoonnummer vermeld. Bel de man eens en vraag beleeft of hij tijd voor je heeft. Hij zal je ongetwijfeld na verloop van tijd vragen je CV te emailen en erop terug komen.
Natuurlijk ontvangt hij nog 1000 CV's en nemen ze niet aan, maar blijf eens iin de zoveel tijd mailen/bellen en jouw CV zal hoe dan ook opvallen.
Ik heb het zelf ook zo gedaan (bij een ander bedrijf) en ik weet dat ze naast mijn CV nog een paar uit de stapel hebben gehaald, en niet eens de andere hebben bekeken. (van die paar weet ik dat zeker de helft hetzelfde als ik heeft gedaan.)
Ik belde toevallig dan ook nog een dag voor de vergadering betreft het aannemen van nieuwe FO's en kon gelijk langskomen.
Zo werkt het nou eenmaal, ook in de luchtvaart....
Uiteindelijk ligt er een dikke stapel met CV's van mensen met allemaal 200-300 uur en op zoek naar een baan, en het is makkelijker iemand uit te nodigen die toevallig belt, dan die stapel doorspitten en kijken wie je voorkeur heeft.
Het is geen garantie en werkt zeker niet altijd zo, maar het bestaat toch echt.
Er is GEEN één maatschappij op de wereld welke geinteresseerd is in exclusieve contracten of afspraken met scholen, waar ze wel veel interesse in hebben is GEMAK. Nemen ze een groepje van 20 aan en kan een school 20 CV's opsturen? Dan komt dat mooi uit en zullen ze die eens bekijken.
Ook de "bemiddelaars" zijn welkom. Deze bieden een TR aan met een baan of 100 uur LT, en als deze een groepje aanleveren, lekker makkelijk.
Mocht dit nog niet gebeuren, dan toch maar die stapel CV's doorbladeren.
Nogmaals, kwa opleiding is Stella zeker geen slechte keuze, eerder een goede, maaaarrrr laat je geen oor aannaaien!
Daarnaast de nu al jarenlange problemen met doorlooptijd van je studie is natuurlijk een groot min punt.
Sinds het van de 40 leerlingen van RvdS naar de "Pilotenfabriek" is verschoven is het nooit meer gebeurd dat mensen vloeien doorgingen naar de volgende fase.
Zit je in een fase dan gaat dit wel lekker door, maar moet je naar een volgende (bijvoorbeeld van VFR naar CPL/IFR) dan kan het wel eens zijn dat je 2 tot 6!!! maanden thuis kan zitten.
Het ziet er nu naar uit dat het gaat stagneren, want IVW komt om de hoek kijken. Je moet nou eenmaal binnen 36 maanden klaar zijn anders vervalt je ATPL Theorie, en de eerste die gaan vervallen gaan er nu toch echt snel aankomen.
Dit is al jaren een probleem voor ze, en ze konden het vaak met spoedtrajectjes wel oplossen, (zit je eerst 5 maanden thuis neus te peuteren, moet je dan ineens 3x per dag vliegen) maar het worden nu toch echt teveel studenten met dit probleem....