Zeer kritische noot over Stella

Status
Not open for further replies.
En waarom is Martinair vliegschool zo goed?

Als je een goede opleiding wil kiezen moet je voor een opleiding gaan die het beste bekend staat bij maatschappijen.
Een EPST bijvoorbeeld.

Ik ken twee gasten van Martinair vliegschool die momenteel MCC doen bij de KLS. Omdat de KLM meer mensen nodigt heeft dan de KLS kan leveren, zijn ze gestart met MCC's voor NLS-ers en Martinair vliegschool. Mooie kans dus dat je via Martinair alsnog bij de KLM aan de bak kan komen.

Daarnaast heeft de KLS een halve klas naar Lelystad gestuurd omdat de capaciteit in de VS niet voldoende is. Ik zie een samenwerking opkomen.......

En als de martinair vliegschool een volle dochter wordt van de KLM, dan zal er mogelijk veel meer mogelijk worden (speculeren?)

Maar je hebt ook wel gelijk met je EPST. Als je nu een keuze moet maken, dan zou ik qua mogelijkheden kiezen uit EPST, KLS en NLS. Die kunnen tenminste een fatsoenlijke selectie houden om geschikte mensen te vinden. De rest neemt jan-en-alleman aan om ze voor te schotelen dat je later een goede baan vindt.

Is Stella niet die school die haar opleidingscapaciteit heeft verdubbeld?
 
Wat bij Stella naar mijn mening het probleem gaat worden is die sterke drang naar groei. In een persbericht uit augustus stond zelfs dat ze naar 500 leerlingen willen. Ze willen zo graag groeien dat ik eigenlijk denk dat de selectiedrempel erg laag ligt om die reden. Laagste van Nederland wil ik niet zeggen maar ik ken geen school waar ze zo makkelijk doen over eisen als wisb1 en nat 1 of geen havo terwijl op hun website toch echt staat: Havo/vwo b1, nat 1. Vat dit niet op als belediging als je mbo hebt gedaan maar NLS en KLS springen niet zo makkelijk met deze eisen om ook al zullen ze onterecht zijn. Het zegt best veel over principes..
Van de 500 leerlingen zal vast een groot deel aan de bak kunnen komen omdat ze het in zich hebben maar ik denk ook dat bij Stella door de "relexte" mentale keuring, 150 computer vraagjes vind ik ontzettend soepel voor zo'n investering, veel jongens/ meisjes misschien geen captain kunnen worden en dus buiten de boot vallen later op de airliner selectie.

Dat van die 500 leerlingen staat op de site van Maastricht airport.
 
Ik kan verder geen mening hebben over stella. Ik ben er nog wezen kijken in de tijd dat het een kleine school op teuge was die Rob van den Stigtenhorst heette.

Het enige dat ik even kwijtwil is dat ik het werven van piloten(studenten) via Randstad uitzendbureau ronduit belachelijk vind.

En om nog even in te haken op Capricron, ze hebben ook geadverteerd met exclusieve samenwerking met VLM, wat naar mijn weten ook nooit exclusief is geweest.
 
Ik ben op verschillende open dagen geweest van FTO's en heb dus een kleine kijk in de keuken gehad daar. Hetgeen mij opviel was dat het aantal kandidaten dat door de selectie komt op 38% lag (ik weet niet de huidige cijfers). Dat is toch best wel een hoog percentage.
Overigens vond ik wel dat alles er verder netjes uitzag. Ik werd destijds wel gebeld (na een paar maanden) of ik aan de opleiding wilde beginnen. Nou ben ik hier niet zo'n voorstander van en heb destijds gezegd dat ik de opleiding Aviation (mogelijk) zou gaan volgen. Daarna niks meer ervan gehoord.

Heel soms spreek ik wel eens iemand die op die school zit en van hem heb ik nog niks negatiefs gehoord...

Mijn keus om daar niet te beginnen was omdat ik een beter gevoel bij de KLS kreeg. Strenge en stricte eisen, zoals havo. Wiskunde en natuurkunde is een must om überhaupt aan de selectie deel te nemen (ondertussen wel veranderd geloof ik).
Bij Stella kon ik dus met mijn MBO 4 zonder wis en natuurkunde beginnen, maar dat leek me dus absoluut niet verstandig.
 
Ik heb zelf ook geinformeerd naar een vliegopleiding, op verschillende open dagen en hoorde overal bijna hetzelfde. voldoende banen en ze staan te springen als je straks klaar bent! ahum... Bij stella was er een wat oudere man die erg in zich zelf geloofde, beetje wantrouwig geworden.

via via in contact gekomen met een student van stella, en die vertelde dat de instructeurs nog steeds top lesgeven maar dat er te weinig zijn voor alle studenten die nu uit de theorie komen. Ook aan vliegtuigen is een tekort. veel stilstand van studenten. je zou toch verwachten dat als je mensen aanneemt dat je ook zorgt dat er capaciteit is? vooral als ze eerst 8 maanden theorie doen.
 
Ik heb er echt gemengde gevoelens bij, enerzijds heb ik van mijn bezoek daar een enorm positief gevoel gekregen. Iets wat ik totaal niet had bij EPST (niet op kwalitatief gebied overigens), maar wat ik hier lees is weer een ander verhaal.

Wil er misschien een student van Stella iets kwijt over dit thema, desnoods anoniem per PM ?

BvD
 
Ik snap eigenlijk niet al die angst van “iedereen” voor de vliegschool. Ben zelf nooit bang geweest voor de mogelijke represailles van de vliegschool. Mijn moto was “als ze me niet aan een baan kunnen helpen, kunnen ze me er ook geen onthouden!”

Heb zelf (ooit!) de Martinair vliegschool gedaan en heb mij ook nooit (naar eigen inzicht) van kritisch onderbouwd commentaar onthouden. Heb nu een prima baan en heb NOOIT last gehad van mijn kritische uitspraken m.b.t. de Martinair vliegschool. Sterker nog, de mensen die toen het minst bang waren om de school aan te spreken op (niet nagekomen) afspraken, hebben nu de beste banen. Dit kan natuurlijk toeval zijn, maar het geeft wel heel duidelijk aan dat niemand wat te vrezen heeft.

Grtz Mike5
 
Het probleem met die lage aanname eisen zijn, dat je na de opleiding ook nog eens een baan moet vinden. Qua niveau kan iedereen met wat voor opleiding dan ook, wel een vliegopleiding doen. Echt, nu alle examenvragen multiplechoice zijn, is het opleidingsniveau niet hoger als dat voor een cpl in America. Maaaaarrrrr.....Op het moment dat je gaat solliciteren zul je regelmatig (zo niet altijd) tegen een muur aanlopen omdat je vooropleiding niet hoog genoeg is omdat de meeste maatschappijen nou eenmaal minimaal havo of vwo vragen, en NEE, die eisen zullen niet omlaag gaan. Laat je dus niets aanpraten door mensen van een vliegschool. Die zullen ongetwijfeld zeggen dat dit niet belangrijk is als je je opleiding hebt afgerond, maar het is dus wel enorm belangrijk!
En dan nog die 38% die er zogenaamd maar doorkomt...ik heb hier mijn twijfels over en denk dat dit zelfs veel hoger ligt, namelijk meer bij 90%. Ze moeten alleen iets vertellen dat lager ligt om de schijn op te houden dat de selectieprocedure serieus is. Ben nog steeds nog nooit iemand tegen gekomen die uiteindelijk is afgewezen bij Stella...

Cheers!
 
@fly away.
Bedankt voor het posten van enkele problemen. Ze zijn zeker waar.
Maar als je genoeg capaciteit wilt hebben, moet je eerst zorgen dat de bestaande capaciteit niet wegloopt, omdat je je beloftes niet nakomt...

@Mike 5,
wat kan ik zeggen. Ik ben zelf bepaald niet slecht terecht gekomen denk ik (behalve tijdelijk bij stella dan), maar heb op mijn vliegschool nooit echt een luisterend oor gehad voor mijn kritiek.
Dat kan natuurlijk liggen aan de manier waarop ik die kritiek heb gespuit, want communicatie komt van 2 kanten. Ik had alleen sterk de indruk dat ik niet alleen stond in mijn gevoel.
Ik denk ook dat Martinair misschien meer open staat voor kritiek. Good for them.
Misschien had ik toch voor Martinair moeten kiezen toen Freo mij de baan aanbood een paar maanden geleden.
De reden dat destijds ik voor stella heb gekozen was puur en alleen de reisafstand.
Had ik maar.....(Freo, ik kom eraan:biertje: )

@Erique,
ik denk dat je zult merken dat mensen erg terughoudend zullen zijn in hun commentaar zo lang ze nog bij stella zitten, maar ik hoop dat er studenten reageren.


MG
 
De klassen die nu afstuderen zijn klassen die in 2005 zijn begonnen toen de school nog rustig was qua aantallen leerlingen. Misschien hebben zij nog geen problemen ondervonden met de planning omdat zij in een traject zitten waar Stella nog capiciteit heeft.
Denk dat over 1 jaar de bom zal barsten qua commentaar of ze hebben natuurlijk alles op orde binnen 1 jaar. De tijd zal het leren.
Sinds ze zo groeien is bij mij de twijfel erg toegeslagen en ik kijk eerlijk gezegd al verder dan de horizon van Deventer/ Teuge...
Waarschijnlijk komt die groeidrang door moederbedrijf Steltenberg, een investerings B.V in de bouwsector en onroerend goed. Die krijgen met 500 leerlingen wel 50.000.000 binnen per jaar als dat aantal constant blijft enkele jaren. Maar goed CAE heeft NLS ook tot expansie aangezet dus om Stella nou alleen op het aantal leerlingen te pakken is ook lullig.
 
Ik kan me bijna niet voorstellen dat men de toelatingseisen zo soepel maakt.
Er is tenslotte sprake van een garantiefonds, dat moet toch echt uitkeren mocht blijken dat de student de opleiding niet kan halen etc. (uiteraard zal dit niet zonder slag of stoot gaan).
Daarnaast, als je echt zo'n grote school wilt hebben moet je toch goede kwaliteit leveren...hoge bomen vangen tenslotte veel wind...

Maar goed, ik hoop dat mensen die direct betrokken zijn een reactie willen geven.
 
Ik kan me bijna niet voorstellen dat men de toelatingseisen zo soepel maakt.
Er is tenslotte sprake van een garantiefonds, dat moet toch echt uitkeren mocht blijken dat de student de opleiding niet kan halen etc. (uiteraard zal dit niet zonder slag of stoot gaan).
Daarnaast, als je echt zo'n grote school wilt hebben moet je toch goede kwaliteit leveren...hoge bomen vangen tenslotte veel wind...

Maar goed, ik hoop dat mensen die direct betrokken zijn een reactie willen geven.

Garantiefondsen zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Per student gaat er een x-bedrag vanuit de opleidingskosten naar het garantiefonds om een onverwachte uitkering te dekken. Als een garantiefonds het risico hoger inschat, dan zal ook de persoonlijke bijdrage per student omhoog gaan.

Dat de toelatingseisen soepeler zijn hoeft niet te betekenen dat je meer uitval hebt van studenten tijdens de opleiding. Denk alleen dat de studenten gemiddeld gezien minder de 'ideale eigenschappen' bezitten die een piloot moet hebben. Ik denk eerder dat dit resulteert in een vlieguurtje meer en een herkansinkje meer om het einddoel te halen...............
 
Een eventueel garantiefonds hoeft bijna nooit uit te keren; De theorie is goed te doen voor iedereen aangezien de examenvragen overal allang bekend zijn. De praktijk is hoogstens een uurtje extra vliegen en een eventueel examen overnieuw doen. De kans dat iemand daar afvalt is tegenwoordig gewoon te klein. Zo worden de kosten van een garantiefonds binnen de perken gehouden en hoeft er bijna nooit uitgekeerd te worden.

Vooral Stella en NLS spelen intussen enorm op kwantiteit. Dit betekend dat er nog steeds goede piloten tussen zitten, maar de gemiddelde kwaliteit van een dergelijke student gaat wel degelijk omlaag. Dat dit de reputatie van beide scholen niet ten goede komt, moge duidelijk zijn.

Op de korte termijn is dit winstgevend: De resultaten op lange termijn zijn echter doorslaggevend. Helaas is veel management van dit moment dan echter niet meer verantwoordelijk.
 
Nee hoor, Martinair stond helemaal niet open voor de kritiek!! Ze verwarde eerst mij voor iemand anders (die toen nog geen baan had) en hij kreeg een flinke snauw van ze en hoefde niets meer van ze te verwachten!!! Enig verschil gaf dat natuurlijk niet, want dat was het waar we o.a. over klaagden!

Maar goed, dit alles was jaren terug (eerste JAR-FCL jaar), en nu zal het allemaal wel anders zijn. Of niet “who knows?”

Grtz Mike5

Ps. Ik heb deze persoonsvergissing van de vliegschool natuurlijk wel even recht gezet!!!
 
Ik kan me bijna niet voorstellen dat men de toelatingseisen zo soepel maakt.
Er is tenslotte sprake van een garantiefonds, dat moet toch echt uitkeren mocht blijken dat de student de opleiding niet kan halen etc.

Ik vind het raar dat de toelatingseisen zo verschillen t.o.v. andere scholen. Heb het niet onderzocht, maar ik neem aan dat er minimale eisen zijn om toegelaten te worden tot vliegscholen (ook controle door IVW/JAA??)
 
maar ik neem aan dat er minimale eisen zijn om toegelaten te worden tot vliegscholen (ook controle door IVW/JAA??)


Uh... Nee. en dat is het punt ook...

En ik denk idd dat je weinig hoeft te verwachten van reacties van leerlingen.
Denk dat ze niet durven te reageren..

Ciao..
 
Maar misschien zegt hun stilzwijgen ook genoeg, want ik lees ook geen reacties van studenten die het helemaal niet eens zijn met mijn thread.
Ohoh, nu worden ze morgen allemaal op de pijnbank gelegd om te reageren.
Sorry jongens en meisjes. Hou vol.:stapelge:
 
“Onze ambitie is het om het aantal leerlingen (verspreid over de drie vestigingen) van 250 de komende jaren op te voeren naar 500 per jaar.”

Sorry hoor, buitendat dit een enorme operatie is en ik me voor kan stellen dat dit planning technisch erg lastig is vind ik dit pure marktverzieking.

Nadat vorig jaar op de luchthaven van Groningen al een nieuwe vestiging werd geopend zag Stella zich door de groeiende vraag naar piloten genoodzaakt verder uit te breiden.

Oja, tuurlijk, nee dan is het goed!
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top