Zeer kritische noot over Stella

Status
Not open for further replies.
Neos,
goed en duidelijk verhaal uit eerste hand. Eindelijk!
Bedankt voor je uiteenzetting.
Succes met de opleiding en houd me/ons op de hoogte ajb.
MG
 
@Neos,

Bedankt voor je duidelijke verhaal, ik ben vorige week toegelaten tot de opleiding in Beek, en ben in ieder geval wat geruster op de hele situatie,

Echter een vraag nog, ik heb een beetje het idee (ja heb ook met enkele andere leerlingen van stella gepraat en gemailt) dat er wat betreft openheid en ook traject snelheid er best wat verschil zit tussen Beek en Teuge, klopt dit?

gr.
 
Ik zelf heb heel weinig zicht op wat er op Beek gebeurt. Dus ik zou ook niet met zekerheid kunnen zeggen of er veel verschillen in zitten.
Op welke punten bedoel je dan? Beek sneller? Of juist langzamer?
 
zoals ik een beetje het beeld kreeg was dat het op Beek allemaal iets soepeler liep (als ik het tenminste vergelijk met wat JS schreef),
 
Goede morgen.

Ik ben het hier even kwijt, dus met uw goedvinden roep ik wat vragen op.
Maar laat ik eerst vooropstellen dat dit bericht absoluut geen bashen van de niet met name genoemde school is.

Wat maakt het uit of je als scholier de opleiding via je school in Teuge doet of Beek, of Timbuktu.
Het Curricullem of Syllabus van de school is toch gelijk, ongeacht de lokatie van de onderhavige opleiding, in verband met goedkeuring van de regelgevende instantie?

Als scholieren of toekomstige scholieren hier zich gaan afvragen, en hun beslissing laten afhangen van een kwaliteits analyse betreffende de verschillende lokaties van eeen vliegschool, of je op lokatie Beek een betere deal hebt dan op lokatie Timbuktu, dan heb je als school absoluut gefaald in het profileren van je produkt.

Het is toch te gek voor woorden dat er maar ook even voor een moment word overwogen voor een school te kiezen op basis van een toevallige lokatie.
Als leerlingen van een bepaalde school zich af gaan vragen, en hun beslissing laten afhangen van welke lokatie de beste deal levert, dan heeft de school gefaald in het zichzelf objectief profileren als opleidings instituut met kwaliteits certificaat.

Nogmaals, neem me niet kwalijk, ik konstateer slechts, maar als ik, als directeur van de betreffende school, zou geinformeerd worden dat leerlingen hun keuze laten afhangen van de deal die op lokatie X wel te krijgen is ten opzichte van lokatie Y, dan zou ik mijn marketing en sales organisatie in een korte en niets ontziende confrontatie met het management van de betreffende school lokaties even de puntjes op de I laten zetten.

For Christ sake, het idee alleen al, Timbuktu is beter dan Teuge, we hebben het hier over dezelfde school, is een idee fix wat geen brevet oplevert. Tenzij de school dit accepteerd als bijvooorbeeld markt differentiatie, dan weer wel, maar dan alleen als een brevet van onvermogen.

En de betreffende leerlingen die zich dit afvragen? Allemaal naar de opticien. Laat je wat extra ogen aanmeten.

Niks cheers hier,
Art
 
hoi art,

de enigste reden van mijn twijfel kwam voort uit wat ik las van just started (in teuge) hier op het forum, en wat ik uit navraag bij andere leerlingen (vooral uit Beek) aan informatie kreeg, vandaar dat ik nog even navraag deed bij Neos.

Sterker nog, naar aanleiding van wat ik gelezen heb ben ik meer gaan rondvragen, ook tijdens en na mijn selecties, bij reeds werkzame piloten en via de mail, en ik krijg eigenlijk (op de kleine issues die overal wel zijn) eigenlijk alleen maar positieve geluiden over stella. waarschijnlijk word dit toch wel weer de grond in gebashed, maar ik denk dat stella een aardig eind de goede richting in aan het gaan is.

overigens voor de goede orde, ik zeg niet dat ik het eens of oneens ben met een aantal stellingen die ik hier al geopperd heb zien worden, 500 leerlingen per jaar op een markt neerzetten is inderdaad aan de hoge kant.
 
Good luck with that 150K buddy. Ik hoop dat je het ergens hebt liggen want 150K is een behoorlijk grote gok, niet op z'n minst in de grootste financiële crisis sinds de geboorte van je ouders.

Waar was die mooie thread over cognitieve dissonantie van jaren geleden ook alweer?
 
Hallo,

kan iemand mij 1 argument noemen om naar een vliegschool als stella te gaan?

(je hebt uiteraard alle vliegscholen waar je wel een selectie moet doen al geprobeerd en niet gehaald, daarna zou je natuurlijk een opleiding bv in duitsland voor 40.000€ of in de USandA voor 30.000€ kunnen doen, maar waarom nou Stella vooor 105.000€?)
 
Sterker nog, naar aanleiding van wat ik gelezen heb ben ik meer gaan rondvragen, ook tijdens en na mijn selecties, bij reeds werkzame piloten en via de mail, en ik krijg eigenlijk (op de kleine issues die overal wel zijn) eigenlijk alleen maar positieve geluiden over stella. waarschijnlijk word dit toch wel weer de grond in gebashed, maar ik denk dat stella een aardig eind de goede richting in aan het gaan is.

Als ik dit zo lees heb je maar zeer beperkt gekeken cq gezocht naar de echt kritische geluiden over de school waar je duidelijk graag wil gaan beginnen.
Misschien zou je voor de lol eens www.airwork.nl kunnen bekijken.

Succes met het uitgeven van 150.000 euro straks. Je weet t idd niet... misschien krijg je nog wel werk ook!


Wat kost zon roze bril nou eigenlijk?
 
Pilatus,

Kritische geluiden zijn er echt wel. En niet alleen van mensen, zoals sommige in dit forum, die enkel als buitenstaander de organisatie kennen. Je ziet, ook bijvoorbeeld in dit topic, studenten zoals ik die zeer kritisch zijn over de zaken binnen Stella.

Nogmaals qua vliegopleiding heb je uiteindelijk een fATPL. En je vliegkwaliteiten zullen m.i. niet afwijken van leerlingen van andere scholen. De praktijklessen worden ook door niemand aangevallen.

Het probleem van Stella zit hem in de organisatie en het management. Dat loopt niet en zal grondig op de schop moeten of zijn instelling moeten wijzigen om in de komende jaren niet in de problemen te komen.

Dus als je uit mijn post had opgemaakt dat ik positief ben, dat ben ik op dat gebied niet..

Over de reactie van Art. Vind ik een beetje kort door de bocht. Natuurlijk heb je veel ervaring in de luchtvaart en ben ik het op grote delen met je eens. Maar zo'n betoog enkel op een korte mededeling van een beginnend student is een beetje veel van het goede.
In Beek is in het begin van dit jaar een klas begonnen die de theorie een paar maanden sneller heeft afgerond dan andere klassen. Dat is een behoorlijk verschil. Maar die klas is dan ook samengesteld met ex-HvA studenten die al een behoorlijke ATPL kennis hadden. Zij konden dus ook eerder op examen. Als dat net het traject is waarop Pilatus zijn mening baseert..
Zo zijn er meer specifieke zaken te noemen die de opleiding in Beek iets anders maken dan in Teuge. Zoals een gecontroleerd veld vs. een groen veld etc. Straks als de VS er bij komt komt er nog een groter verschil tussen locaties. Sommige mensen willen immers graag zo veel mogelijk leren vliegen met Nederlandse weersomstandigheden. Dat is hun goed recht. De eerste 100 uur in smooth air is wel makkelijk, maar of de leerwaarde ook hetzelfde is, daar zijn de meningen over verdeeld.

Toch maar weer een cheers van mijn kant. Want je kunt niet meer doen dan mensen inlichten met informatie die jij wel hebt en zij niet. En je humeur er door laten verpesten is alleen maar zonde..
 
Neos, je bevestigt Art's constatering alleen maar: Je kunt dus blijkbaar 'geluk' of 'pech' hebben bij de locatie die voor jou bepaald wordt. Laat ze maar niet bedenken om in Ryanair stijl nog eens 10K extra te rekenen voor de betere locatie, om het maar even te chargeren.

Met 300-500 concurrenten per jaar is een maandje eerder/later nogal van belang op je kansen om een baan te vinden, niet?
 
Neos, je bevestigt Art's constatering alleen maar: Je kunt dus blijkbaar 'geluk' of 'pech' hebben bij de locatie die voor jou bepaald wordt. Laat ze maar niet bedenken om in Ryanair stijl nog eens 10K extra te rekenen voor de betere locatie, om het maar even te chargeren.

Met 300-500 concurrenten per jaar is een maandje eerder/later nogal van belang op je kansen om een baan te vinden, niet?

Zoals ik het zie bevestig ik niets. Dat was ook niet de bedoeling. Ik wil ook niet zeggen dat Art geen gelijk heeft, natuurlijk moet een school zich overal aan de zelfde syllabus houden. (Namelijk de syllabus waarmee ze de FTO vergunning hebben gekregen.) Ik gaf alleen aan dat er onderling verschillen in klassen kunnen zitten die meer aan de personen in de klas dan aan bijvoorbeeld de locatie liggen.

In mijn geval mocht ik trouwens kiezen op welke locatie ik wilde zitten. Ik weet niet of dat nog steeds het geval is, maar ik kan me niet voorstellen dat ze iemand uit Apeldoorn dwingen om in Maastricht te beginnen. Er zit daarbij ook geen prijsverschil tussen de locaties.

Een praktijkvoorbeeldje van de locatie: In Teuge hadden we de afgelopen weken last van een grote beperking van de vliegbewegingen ivm milieuregelgeving (geluidsoverlast). Dit is iets waar Stella weinig invloed op heeft gehad (is een probleem voor de gehele luchthaven geweest), maar dat er wel voor zorgde dat de studenten die rond het vliegveld moesten blijven ivm bijvoorbeeld circuittraining twee weken aan de grond stonden. Dit kan een incident zijn, net als de HvA klas op Beek, waar pilatus zijn mening op vormt. En zo zul je altijd specifieke situaties houden.
(Overigens is de situatie van de afgelopen twee weken relatief goed opgelost door theorieblokken naar voren te halen en andere studenten vanaf EHLE les te geven. Dat is een van de positievere ontwikkelingen zoals ik eerder al noemde.)

Over het aantal studenten van Stella: Een grove schatting op basis van het aantal klassen levert mij op dat er dit jaar (2008) circa 250 leerlingen beginnen bij Stella. De eersten daarvan zullen zo rond januari 2010 klaar zijn.
 
Last edited:
105.000 Euro. (Excl een hoop en TR).

Inhoudelijk ben je niet de sterkste he?:blabla::wegkwijt:

Volgens mij zit je zelf op een andere FTO en vind je het alleen leuk om de discussie hier lopende te houden met non-argumenten zodat je jezelf wat beter voelt..
 
Last edited:
Het probleem van Stella zit hem in de organisatie en het management.

Dat is vaak een probleem bij 'grote' bedrijven.
Heeft Stella niet nog steeds een kwaliteitsmanager?
Was in de veronderstelling dat er een goeie man rondloopt met een beste luchtvaarthistorie (ook op luchtvaartmedisch gebied..).

Good luck with that 150K buddy

Allemachtig wat een prijs. De rest zal niet veel schelen maar ik ben toch echt blij dat ik onder de ton zit met mijn opleidingsschuld.
 
Dat is vaak een probleem bij 'grote' bedrijven.
Heeft Stella niet nog steeds een kwaliteitsmanager?
Was in de veronderstelling dat er een goeie man rondloopt met een beste luchtvaarthistorie (ook op luchtvaartmedisch gebied..).



Allemachtig wat een prijs. De rest zal niet veel schelen maar ik ben toch echt blij dat ik onder de ton zit met mijn opleidingsschuld.

Inderdaad, net wat minder jaartjes vakken vullen bij de Appie, hé wat fijn!
 
Inhoudelijk ben je niet de sterkste he?:blabla::wegkwijt:

Volgens mij zit je zelf op een andere FTO en vind je het alleen leuk om de discussie hier lopende te houden met non-argumenten zodat je jezelf wat beter voelt..

Ik zit inderdaad op een andere FTO (give me one reason for SAA?).
De rest van je verhaal is onzin. Mijn reactie ging gewoon over dfe opmerking van Pilatus dat hij alleen positieve geluiden had gehoord.

Succes met je carriere en sorry voor het staan op je tenen.
 
Wellicht enigzins off-topic, maar ..

Als outsider ben ik van mening dat de luchtvaartbranche in het algemeen en aanstormende studenten in het bijzonder momenteel het meest gebaat zouden zijn met een 'numerus fixus' gebaseerd op vraag (nationaal/internationaal kan daarbij natuurlijk een punt van discussie zijn). De kans op teleurstelling is natuurlijk aanwezig als je niet wordt ingeloot, maar lijkt mij onder de huidige economische omstandigheden draagbaarder dan de teleurstelling van geen baan te kunnen vinden maar wel een dikke schuld te moeten afbetalen.

Uiteraard zijn FTO's hier absoluut niet bij gebaat, die willen zoveel mogelijk cashen.
 
Numerus fixis, ben ik absoluut niet voor. Als je de selectie van vliegscholen zal laten afhangen van het toeval dan zal de kwaliteit naar mijn mening hard achteruit gaan. Een student die op school goeie cijfers haalt maar niet stressbestendig is enz. hoeft geen goeie vlieger te worden.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top