Wiskunde D of Natuur Leven en Technologie?

Als je liever geen huiswerk maakt, dan zul je je meer thuis voelen bij een andere opleiding.
Waar dan? Vliegschool is maar een maand of 8 theorie (waar het voornaamste tegenwoordig toch echt op database oefenen neerkomt wil je met je klas meekomen), andere scholen is toch minimaal 4 jaar lang studeren, projecten, examens etc. Het mooie aan vliegen vind ik dat je juist niet je werk mee naar huis neemt, alleen effe hetzelfde riedeltje procedures en vragen bekijken voor een sim sessie (4 keer per jaar). En elke keer als je weer een nieuwe type rating moet doen, da's even flink aan de arbeid weer (als je het geluk hebt types te shoppen dan).
 
Waar dan? Vliegschool is maar een maand of 8 theorie (waar het voornaamste tegenwoordig toch echt op database oefenen neerkomt wil je met je klas meekomen), andere scholen is toch minimaal 4 jaar lang studeren, projecten, examens etc. Het mooie aan vliegen vind ik dat je juist niet je werk mee naar huis neemt, alleen effe hetzelfde riedeltje procedures en vragen bekijken voor een sim sessie (4 keer per jaar). En elke keer als je weer een nieuwe type rating moet doen, da's even flink aan de arbeid weer (als je het geluk hebt types te shoppen dan).
Ik heb het over de opleiding, niet de baan. Bij de opleiding lijkt het me beter als je zoveel mogelijk huiswerk maakt, om hogere percentages te halen. Dan is het beter als je geen huiswerk fobie hebt.
Zoals je zegt, bij andere opleidingen is het 4 jaar lang studeren, bij een luchtvaart school zit alle theorie in 8 maanden gepropt. In die 8 maanden is het echter een stuk intensiever dan het huiswerk van een "normaal studenten leven". Om dan op de middelbare school een keuze vak niet te kiezen "omdat je dan zoveel huiswerk krijgt" lijkt me dan niet zo'n goeie instelling.
 
Ik heb het over de opleiding, niet de baan. Bij de opleiding lijkt het me beter als je zoveel mogelijk huiswerk maakt, om hogere percentages te halen. Dan is het beter als je geen huiswerk fobie hebt.
Zoals je zegt, bij andere opleidingen is het 4 jaar lang studeren, bij een luchtvaart school zit alle theorie in 8 maanden gepropt. In die 8 maanden is het echter een stuk intensiever dan het huiswerk van een "normaal studenten leven". Om dan op de middelbare school een keuze vak niet te kiezen "omdat je dan zoveel huiswerk krijgt" lijkt me dan niet zo'n goeie instelling.

1. Ik wist toenik geboren werd dat ik al piloot wilde wordenl.

2. Waarom zal jij iets gaan doen bijvoorbeeld als je biologie kiest in het vrije deel van het profiel N&T en je weet al dat je een pilotenopleiding (koste wat het kost) gaat volgen.
Dat is dan toch tijdverspelling of heb ik het mis? (Ik hoorde van de KLS en van Nosig las ik iets van dat de selectie en de opleiding met het profiel N&T makkelijk te doen is?)
Het lijkt mij zo dat je zo snel mogelijk piloot wil worden en dat vind ik pas een goede instelling.
 
(Ik hoorde van de KLS en van Nosig las ik iets van dat de selectie en de opleiding met het profiel N&T makkelijk te doen is?)

Ik begrijp hier geloof ik niet wat je bedoelt. Ga je eens inlezen op het forum en onderschat dingen niet. Je doet niet "effe" een selectie dan "effe snel" een opleiding, waarna je op een shiny jet vliegt, € 100.000,- per jaar verdient en iedere avond met een andere stewardess in bed ligt.

(Dat gebeurt hooguit iedere week)
 
Ik begrijp hier geloof ik niet wat je bedoelt. Ga je eens inlezen op het forum en onderschat dingen niet. Je doet niet "effe" een selectie dan "effe snel" een opleiding, waarna je op een shiny jet vliegt, € 100.000,- per jaar verdient en iedere avond met een andere stewardess in bed ligt

Koning lucht: Natuurlijk weet ik dat de selectie heel zwaar is, maar ik kreeg dit mailtje (ik heb een deel ervan gekopieerd) van de KLS:

Bedankt voor je e-mail.

Naast het feit dat Nederlands, Engels, Wiskunde B en Natuurkunde verplicht is voor deelname aan onze opleiding, (wat ook trouwens genoeg is)

Ik bedoel ook niet met mijn vorige mail dat alles zo snel moet gaan en afgeraffeld, maar dat je beter de kortste weg naar piloot kan nemen dan de langste.

(Waarom zal jij iets gaan doen bijvoorbeeld als je biologie kiest in het vrije deel van het profiel N&T en je weet al dat je een pilotenopleiding (koste wat het kost) gaat volgen.
Dat is dan toch tijdverspelling of heb ik het mis? (Ik hoorde van de KLS en van Nosig las ik iets van dat de selectie en de opleiding met het profiel N&T makkelijk te doen is?)
Het lijkt mij zo dat je zo snel mogelijk piloot wil worden en dat vind ik pas een goede instelling)
 
Misschien zou het vak ''volwassenwording'' voor jou meer nut hebben;):grijns:

Wat moet jij nog ongelooflijk veel leren zeg!:blabla:

Psst: één van de dingen die je moet zijn om aangenomen te worden is volwassen! Bij jou ontbreekt het daar ten zeerste aan heb ik het idee.

777-200,

Wat ben jij een ongelooflijk bijdehand, irritant mannetje zeg. Zeg vriend, heb jij al ergens uberhaupt een selectie gedaan ?

Boschr stelt een in mijn inziens een volledig legitieme vraag. Het feit dat TS nog in de derde klas zit, zal er ongetwijfeld aan bijdragen dat hij / zij een beetje als een idioot overkomt hier op het forum. Ik schat hem 14 jaar ofzo. Ga hem dan niet met z'n allen afvallen.

Boschr,

Welkom op dit forum. Leuk dat je piloot wilt worden! Dit is het forum bij uitstek om veel informatie te verzamelen als jij straks selectie wilt gaan doen. Ik heb geen flauw idee wat de meerwaarde van Wiskunde D en Natuur, Leven en Technologie is, maar je hebt minimaal Wiskunde B en Natuurkunde nodig.

Heel veel succes!
 
Ik heb het over de opleiding, niet de baan.

Ik ook (alsmede baan daarna).

Bij de opleiding lijkt het me beter als je zoveel mogelijk huiswerk maakt, om hogere percentages te halen. Dan is het beter als je geen huiswerk fobie hebt.
Zoals je zegt, bij andere opleidingen is het 4 jaar lang studeren, bij een luchtvaart school zit alle theorie in 8 maanden gepropt. In die 8 maanden is het echter een stuk intensiever dan het huiswerk van een "normaal studenten leven".

Ik heb zelf geen HBO of WO opleiding gevolgd. Mijn vriendin per ongeluk wel (HBO IBMS volledig, nu examens ATPL theorie aan het doen). Haar HBO tijd gaf een heel stuk meer stress en (huis)werk dan de ATPL theorie. Het hangt dus wellicht van de studie af, maar zowel qua tijd als qua zwaarte was de ATPL theorie een stuk gemakkelijker (wat niet gezegd is dat iedereen dat effe haalt).
 
Bedankt Julien, ik ben ook nog maar net 15 jaar, t'is zo geweldig piloot en ik heb alle respect voor alle piloten hier op dit forum, omdat ze iedereen informatie geven enzo. Ik hoop dat ik het ook over ongeveer 2 jaar word, maar ik had natuurlijk wel een vraag op dit forum en daar gaan de laatste posts niet echt over. Nog iemand adviezen?

(sorry voor spelfouten)
 
Boschr, volgens mij heb je nu meer dan voldoende info gekregen om een goede keuze te maken voor wat betreft vakkenpakket. Over de rest hoef je nog niet echt zorgen te maken de komende jaren.

Blijf gewoon lekker op airwork kijken en meekletsen, zie wat je oppikt in de tussentijd. Als je dan eenmaal je examenjaar nadert ben je ongetwijfeld voldoende geinformeerd over scholen en de vliegersmarkt om bewuste keuzes daarover te maken.

De luchtvaart is dynamisch, wat nu is kan over 2 jaar weer heel anders zijn. Je doet er goed aan nu al te informeren over vakken en pakketten, voor de rest zou ik gewoon lekker meelezen de komende jaren en wellicht nog wat searches doen.
 
@ Boschr: Fixeer jezelf niet teveel op de opleiding tot piloot alleen. Je moet hierbij ook een overweging maken welk vakkenpakket je kiest, dat ook bij jouw interesses past indien je afgekeurd wordt. Zodat je altijd nog een andere studie kan gaan doen, zonder dat je een verkeerd (minder geschikt) pakket daarvoor hebt. Het is immers altijd verstandig om een "backup plan" te hebben.

Het feit is wel, dat als je eenmaal meer basis hebt in vakken als wiskunde, engels en natuurkunde, dat de overige stof dat je zult krijgen op de opleiding beter en sneller begrijpbaar is in de meeste gevallen.

Succes!
 
@ WvdB: Natuurlijk heb ik een zoals jij dat dan zegt een ''backup plan'', maar dat heeft allemaal met het profiel N&T te maken. (N&T na mijn keuze het beste profiel voor mij.) Dat ik afgekeurt (is het nou d of t:D) word daar ga ik niet echt van uit, want je hebt zoveel luchtvaartscholen. Op medisch gebied denk ik ook niet dat ik word afgekeurd, want ik heb weleens ik dacht vorig jaar zo'n vliegmedische test gedaan en toen was ik geslaagd.

Door deze topic ben ik eruit gekomen dat ik als keuze vak Natuur Leven en Technologie ga kiezen, bedankt iedereen. Mocht er nou iemand zijn die toch denkt dat wiskunde D of toch maar NLT beter is dan hoor ik dat graag.
 
Natuur, Leven & Technologie lijkt mij een verstandige keuze! Ik heb het vak zelf ook en tot nu toe vond ik (bijna) alle onderwerpen wel redelijk interessant. Het voordeel van NL&T is dat je een grote afwisseling qua onderwerpen hebt. Een vak zoals biologie is altijd op hetzelfde principe gebaseerd, NL&T dus niet.
 
(Waarom zal jij iets gaan doen bijvoorbeeld als je biologie kiest in het vrije deel van het profiel N&T en je weet al dat je een pilotenopleiding (koste wat het kost) gaat volgen.
Dat is dan toch tijdverspelling of heb ik het mis? (Ik hoorde van de KLS en van Nosig las ik iets van dat de selectie en de opleiding met het profiel N&T makkelijk te doen is?)
Het lijkt mij zo dat je zo snel mogelijk piloot wil worden en dat vind ik pas een goede instelling)
Het is trouwens een D (afgekeurd;) kofschip:p) maak die fouten zelf ook nog vaak in van die irritante ne toetsen:grijns:

Niet mee eens;), natuurlijk, als je echt piloot wilt worden zul je vakken als Engels, Natuurkunde, WiskundeB en Nederlands moeten hebben, maar als je daarna in je vrije ruimte nog een vak mag kiezen, waarom dan niet kiezen voor een vak dat je leuk vindt?! Ook al wil je er misschien later niets mee doen, ik bedoel, je wordt er niet dommer van;) Ik denk niet dat je het tijdsverspilling kunt noemen.
Heb zelf NG(vernieuwde 2e fase) en heb dus ook bi en sk, wil er waarschijnlijk niets mee doen, maar vindt het 'leuke' vakken. En een beetje biologische/scheikundige kennis kan nooit kwaad!
 
@Nienke

Als je alle taalfouten uit zijn posts wil halen ben je morgen nog bezig ;).

Maar goed, de vakken in het profiel N&G (heb ik ook) ondersteunen elkaar. Hoewel je er later niets mee gaat doen, ondersteunt Scheikunde bepaalde onderwerpen van Natuurkunde én Biologie bijvoorbeeld. En zo ondersteunt Natuurkunde weer bepaalde onderwerpen van Scheikunde en ga zo maar door. Het gaat dus iets verder dan dat het alleen 'leuke' vakken zijn :).
 
Oké, het zijn inderdaad meer dan alleen 'leuke' vakken, maar als ik bijvoorbeeld biologie absoluut niet had gekunnen, had ik het vak ook niet gekozen.
Fout voorbeeld misschien, mijn fout. Neem dan bijvoorbeeld een vak als ec.


Was ook niet van plan al zijn spelfouten eruit te halen(maar hij vroeg zelf of het een D of T moest zijn;), maak ze zelf ook nog zat, vindt niet dat ik dan het recht heb om dat te doen;):D
 
Oké, het zijn inderdaad meer dan alleen 'leuke' vakken, maar als ik bijvoorbeeld biologie absoluut niet had gekunnen, had ik het vak ook niet gekozen.
Fout voorbeeld misschien, mijn fout. Neem dan bijvoorbeeld een vak als ec.

Was ook niet van plan al zijn spelfouten eruit te halen(maar hij vroeg zelf of het een D of T moest zijn;), maak ze zelf ook nog zat, vindt niet dat ik dan het recht heb om dat te doen;):D

Twee foutjes maar in dat stukje, Nienke ;). Iedereen maakt wel eens foutje... Hier een omrekenfoutje van gallons naar ponden, hier per ongeluk vergeten engine anti ice aan te zetten (en nog wat foutjes), ga zo maar door. Fouten maken is helaas menselijk...
 
Zo te zien is het nieuwe Wiskunde B een gemiddelde tussen B1 en B2, wat dus resulteert in een makkelijkere Wiskunde B2 dan voorheen. De vliegscholen eisen misschien geen Wi D, maar ik denk dat dit vak zeer handig is om je abstract denk niveau tot een wat hoger gemiddelde te brengen (complexe getallen etc.). Zelf ben ik student Aviation Engineering, met hiervoor de "verouderde" tweede fase met een HAVO NT. Ik moet zeggen dat de overstap wiskunde overstap van HAVO naar HBO niet mis is. Als je dan ook nog bezuinigd op je wiskunde door Wi D te laten vallen, wordt het er niet makkelijker op.

De meesten hier op dit forum komen om te vliegen, maar in deze economische recessie (die nog wel even gaat duren) is het nooit mis om een wat breder, hoger en abstracter beta denk niveau te hebben. Een ATPL vliegopleiding is het meesterlijkste der meesterlijke, maar eenmaal voltooid met het doel om vlieger te worden (wat het enige is wat je dan kan) + een hoop mooie maatschappijen waar voorlopig geen baan te vinden is + 1.5 Ton Euro schuld = NIET MIS.

Als je eerst je beta HBO/WO studie volgt en vervolgens je ATPL haalt en de crisis valt uiteindelijk allemaal wel mee, dan is dit nog steeds een waardevolle toevoeging. Niet alleen als back-up en toon voor motivatie, maar denk maar eens aan technische nevenfuncties bij een maatschappij (waardevol voor de maatschappij dus). Kan iemand van de beroeps dit een beetje bekritiseren, want ik roep dit natuurlijk wel vanuit mijn oogpunt, maar als student heb ik natuurlijk nog geen ervaring met zowel being a beroeps ATPLer + technische nevenfunctie.

PS: Een beetje veel "breder, hoger en abstracter beta denk niveau" woorden ... =P
 
Als er geen banen voor vliegers zijn, zijn er voor de rest meestal ook erg moeilijk andere banen te behalen binnen airlines of gerelateerde bedrijven. Een uitzondering is denk ik wel hands-on technische vakken, of zoals je zegt beta. (Goede) Monteurs / ground engineers zijn in de luchtvaart, alsmede in de auto- en motorbranche heel erg schaars. Onze technische provider Nayak werkt al een paar jaar nu met ground engineers uit Zweden, hier zijn ze gewoon niet te vinden. Wellicht heeft dat te maken dat de jeugd van tegenwoordig de handen niet meer vies willen maken, een kantoorbaan met prius van de zaak meer ambiëren, I don't know.

Ik denk dat het niet een heel groot voordeel (ook geen nadeel) zal zijn met selecties, daar wordt nog steeds primair gekeken of je aan het minimale vliegerplaatje voldoet. Ben je eenmaal binnen, dan is het zeker geschikt om acceptance en (assistent) technisch vlieger te worden.

De opleiding ligt echter wel ver uit elkaar. Je werkt allebei met vliegtuigen en wellicht weet je op een gegeven moment ook allebei hoe de knoppen werken (de engineer nog wel beter vaak, afhangend van specialisatie), maar daar houdt het op (en dan denk je dat genoeg is al). Het managen van een vlucht, het plannen, het omgaan met mensen op een manier die het allerveiligst is (en liefst ook meteen meest comfortabelst en goedkoopst), alle omringende aspecten van weer, atc, technische problemen, procedures, legale limieten, tijdsdruk en daarbij de bediening van de machine... dat ligt allemaal ver af van wat een engineer doet.

Hangt er natuurlijk vanaf wat je studeert of je complexe wiskunde nodig hebt, maar de ATPL theorie is default niet bepaald ingewikkeld. Het is van heel veel processen allemaal kleine stukjes, sommige dingen wat dieper dan anderen. Je leert veel meteo, maar lang niet zoveel als een meteoroloog. Je leert een aantal technische aspecten van motoren, vliegtuigen, instrumenten en avionica, maar lang niet zo veel noch zo diep als een engineer. Je leer een berg voorschriften, maar zit er lang niet zo diep in als een beleids ambtenaar. Navigatie gaat op bepaalde aspecten wel wat dieper in, maar kaarten kan je er nog niet mee ontwerpen. Etcetera, etcetera... Van dat alles hoef je vaak niet echt te weten waarom het zo is, maar meer dat het zo is. Soms wat achtergrond, afhankelijk van de leraar, maar het blijft dus constant relatief oppervlakkig. En dat allemaal in korte tijd erin gestampt. Maar erg complex of creatief is het niet, je gaat ook niet heel diep in op menselijke CRM aspecten en zo. Die dingen komen later met de praktijk en de MCC/CRM cursus pas. Niks voor niks is het allemaal multiple gok tegenwoordig, diep inzicht is geen vereiste in die fase.

Voor de meeste mensen is het behalen van de ATPL theorie tegenwoordig geen probleem meer (meteo was slagingspercentage vroeger ca. 60%, tegenwoordig 95% ofzo). En een brevet halen is niet altijd even makkelijk, maar lukt redelijke sukkels ook nog wel. Het probleem komt meestal daarna pas, de links en de selecties bij airlines en het optimaal kunnen presteren in een crew, in een airline omgeving. Dat komt er meestal pas uit in een selectie of tijdens een TQ bij een airline. De echte filtering komt pas na de opleiding, afhankelijk van de vliegschool die je gedaan hebt. Ik denk dat veel "wannabees" hier (niet neerbuigend bedoeld, we zijn het allemaal geweest) zich daarop verkijken.
 
Back
Top